Ressurser ▼
Kodeks :: Howto :: Demontering av interiør

Demontering av interiør

Forfatter: JVS

Jeg hadde vannlekkasje i bilen, og fulgte Kryptons how-to for å lokalisere problemet. Dreneringen var full av dritt, så denne ble renset. Så var det tid for å tørke skikkelig opp. Under teppene i bilen er det tykke matter som trekker til seg masse vann. Disse må man nesten ut av bilen med for å få tørket. Dermed måtte jeg til med å demontere en hel del for å få tørket opp skikkelig, og bestemte meg for å lage en how-to på det. NB. Denne er detaljert, sikkert for detaljert for de fleste...

Verken calibra.no eller undertegnede kan holdes ansvarlig om noe skulle gå til helvete og du skulle klare å få bilen til å gå i luften som følge av denne guiden.


Demontering av nedre dash, stoler, tepper, m.m.

Begynn med det lange dekselet langs døråpningen. Løsne alle skruene og lirk den ut i bakkant.


Fjern så de to klipsene markert på bildet under med et flatjern, og fjern dekselet.


Deretter er det like greit å ta ut stolene foran. Begynn med å fjerne dekselet på bildet under som bare er festet med den ene skruen markert på bildet.


Fjern så dette lille dekselet i bakkant av stolen ved å vippe ut de to klipsene:


(Ikke spør meg hvorfor jeg tok dette med, er jo helt opplagt. Men når jeg først hadde tatt bildet så hvorfor ikke…)

Så fjerner du stolene ved å skru ut en bolt i hvert hjørne. Fire til sammen, eller åtte hvis du teller med begge stolene;) Tips: Skyv stolen helt fram, skru ut boltene bak. Skyv så helt bak og skru ut boltene framme.

Nå kan du begynne med nedre del av midtkonsoll, nærmere bestemt delen rundt håndbrekket. Skru ut skruene og mutter markert på bildet:


For å komme til mutteren bak må du ta ut gummimatten nedi hullet, for å komme til de to skruene foran må du vippe vekk dekselet over med et flatjern. Den fremste skruen holder også på plass den delen av midtkonsollen med askebegeret. Den midterste skruen holder bare håndbrekkmansjetten. For å løsne den etter du har fjernet skruen må du skyve den litt framover, og deretter vippe ut tappene den henger igjen i.

Løsne så girmansjetten. Den er bare festet i små tapper, foran og bak mener jeg å huske. Uansett, det er bare å presse den en del inn i hjørnene/kortsidene og lirke den av.


Trekk så ut askebegeret og vippelokket. Press sammen festene til vippelokket for å få det ut. Du vil nå komme til de to skruene på bildet under (rød Extra er best ja).


Så er det to skruer på hver side, markert med tallet 1 på bildet under:


Nå skal hele denne delen av midtkonsollen være løs. Trekk den litt framover og ta av kablene til sigarettenneren. For å fjerne den helt setter du bilen i fjerde gir, og etter litt lirking får du den forbi giret og ut. Når denne er ute vil komme til hele den gummi greien som går over girstangen, og som du ser litt av siden på rett over 1-tallet på bildet over. Denne er bare å trekke rett ut.

På bildet over, market med tallet 2 (litt større enn 1-tallet ja, kunstnerisk frihet. Les: paint er vanskelig), finner du to av plastikk-feste-dingsebomsene som holder det dekselet der på plass. Der er litt flere en de to, men disse kom ikke med på bildet, så de får du finne sjøl;) Teknikken for å få de av er å skru de en kvart omdreining til venstre og da er de ”ulåst” og bare til å røske ned. Tilsvarende er det på førersiden, men der henger den i tillegg i to hvite fester som bare er til å vippe løs med et flatjern. Den ene av disse er med på bildet under, og markert med tallet 1.


Markert med tallet 2 (nok en gang litt større ja, men ikke så mye som i sted) på bildet over finner du to plastikk dingser som holder teppet på plass. Disse er bare å skru av for hånd. Fjern også gasspedalstopperen markert med (det usedvanlig fine) 3-tallet. Denne er bare å trekke rett opp.

Siste ting som må vekk for at teppene skal være frigjort er baksetet. Dette er en veldig enkel operasjon. Trekk framover de to stoppene som stikker ut under setet (markert på bildet under), og hele sitteputen er løs og kan løftes vekk.


Da skal alt være klart for å ta ut teppene og de tykke mattene under. Hvis de ikke har vært ute før, må du nok belage deg på å finne fram en tapetkniv å kutte litt i de for å få de ut. Teppet måtte jeg kutte framme i midten mellom fører og passasjer siden, mens den tykke matten under måtte kuttes samme sted pluss oppe på torpedoveggen (bak pedalene) og tilsvarende på passasjersiden. Dette var noe dritt for å si det mildt, da det var vanskelig å komme til og jeg måtte ligge og krype i en kliss våt matte. I tilegg var matten veldig vanskelig å kutte gjennom uten å skrape for mye i metallet på undersiden. Tips: Prøv å få et jevnt kutt, så er det lettere og få på plass igjen matten, og den opprettholder sin støydempingsegenskap. Bruk litt tid på å finne ut hvor det er best å kutte, slik at du får kortest vei og slik at du får med deg mest mulig av matten ut fra bilen. Resten må bare henge igjen, da den fortsetter lang opp bak dashbordet, og umulig å få ut i sin helhet uten å demontere hele halve bilen.

Når alt er ute ser det slik ut:


Demontering av bagasjerom interiør.

Jeg ville sjekke dreneringene fra takluken og evt. lekkasje fra baklyktene og måtte dermed demontere litt i bagasjerommet. Denne delen er ikke helt ferdig da jeg ikke var sikker på hvordan man fikk de sidepanelene helt ut, og jeg hadde heller ikke brukt for å få de helt ut. Men det skal være nok info her til å få demontert nok til å sjekke disse tingene.

Begynn med å ta ut mattene i bunnen. Ta gjerne ut reservehjulet også, for å sjekke etter vann der nede, og at dreneringshullet nedi brønnen ikke er tettet igjen av drit.

Løsne så dekselet med varseltrekanten ved å skru ut de tre nederste plastikk muttrene. Den ene av dem er inni dekselet, bak varseltrekanten. Deretter fjern totalt fem plastikk klips rundt om. Tre av dem er markert på bildet, de to andre er lengre oppe og til siden. Kom vist ikke med på bildet.


Når du har gjort dette henger den framdeles i noen tapper øverst som du ikke ser. For å ikke knekke disse tappene frigjør du dekselet fra pakningen rundt luken, slik at du kan ta tak i øverste delen og trekke/bøye den rett oppover til klipsene er løs fra karosseriet under. Nå først kan du presse den framover (inn mot bagasjerommet) for å få den klar de tre nederste gjengetappene som plastikkmuttrene var skrudd fast til. Når den er klar, trekk hele sulamitten oppover. Jeg er ganske sikker på at det var slik jeg gjorde det, men ikke skyt meg om du klarer å knekke noen av de klipsene.

For å få løsne sidedekslene bør du åpne alle lokkene (over hjulbuene og foran lyktene) slik at disse er mer fleksibel og kan lettere bøyes. Vipp vekk den lille knotten som dekker det lille hullet markert på bildet under, og skru ut skruen inni der som er av type torx. Dette for å lettere kunne bøye sidedekslene utover.


Sidedekslene er festet i to klips markert på bildet under. Det er bare å røske disse utover så løsner de. De tåler litt, så er liten fare for at du må kjøpe nye.


Nå kan du med enkelhet komme til baklyktene og dreneringslangene fra tak- og bakluken som vist på bildet. Tilsvarende på motsatt side.



Tilbakemeldinger:


NeonChris - 20.11.2007: Denne hjalp endel! tok ut det meste av bagasjerommet i kveld men jeg får ikke løsnet den delen som er ved setet:/
JVS - 30.12.2005: Fant litt rust under der jeg også, så det skal fikses om ikke lenge. Streetracer: Ja, men er en del som ikke er tatt med med tankte på bytte til skinninteriør. Bl.a. dørtrekk og sidetrekk bak. Så h
2.0 8v CalieMan - 24.12.2005: Flott How-to JVS.Gjorde det samme på min når jeg kjøpte den,men da var det rustsveising i bunnen av bilen og teppe rens;)
streetracer - 23.12.2005: kjempe bra,flik du jvs.dette kan også hjelpe til de som skl bytte interiør til skinn for eks