Ressurser ▼
Kodeks :: Howto :: Taklukedrenering

Taklukedrenering

Forfatter: JVS

I min søken etter årsak til vannlekkasjen i min bil, fant jeg ut at jeg ville sjekke takluken og om dreneringene var tette. Jeg fant ut litt av hvert, og tenkte jeg skulle dele det med dere. Som vanlig kan verken calibra.no eller jeg stilles til ansvar hvis noe skulle gå galt som følge av denne how-to’en.

Illustrasjonen under viser hvor dreneringene fra takluken går. Du finner denne, og flere her på calibra.no under Teknisk og Verkstedsmanual. Klikk før stor versjon.


Som du ser så er det fire dreneringer, en i hvert hjørne. Foran går det to ned i hver sin A-stolpe og ender opp i kanalen (kan ikke sees under i fra). Bak går det to ned i hver C-stolpe, forbi baklyktene og kommer ut rett bak støtfangeren. Disse kan du se ved å legge deg på rygg under støtfangeren, i hjørnet. Eller du kan demontere dekslene i bagasjerommet, og se de ved siden av baklyktene.

For å teste at det var fin gjennomstrømning i dreneringene kjørte jeg først takluken helt bakover, fant en 0,5l Cola flaske og fylte den med vann. Vannet helte jeg i det ene hjørnet av takluken, i kanten selvfølgelig. Vannet skal renne fort vekk og plaske ned ut fra kanalen under bilen, omtrent midt under døren kom det ut hos meg. Deretter gjentok jeg det på andre siden foran, men der rant det vekk i sneglefart. Så da var det fram med en tynn stakefjær og prøve å finne dreneringshullet (som ikke er så veldig lett å se).




Fant etter hvert hullet, og staket godt igjennom som vist på bildet. Hørte fjøren slo mot bunnen av kanalen. Deretter var det å helle vann på ny, og nå rant det fint igjennom. Staket også igjennom på andre siden, just in case.

Litt senere, og ved ren tilfeldighet, fant jeg ut hvor dreneringsslangene foran ender opp:


For å komme til den må du av med det lange dekselet som dekker døråpningen, deretter dekselet på siden foran døren, så må du skru av den lille brakkerten som du ser er skrudd av på bildet, og til slutt fjern en tykk gummikloss som er foran slangen og dekker hullet.

Ved hjelp av et lite speil så jeg at den bare lå løst nede i kanalen (så ingen hull den skulle ha vært i, så regner med den bare skal ligge slik, vannet kom nå ut i alle fall). Så hvis du har problemer med å stake fra toppen, kan du bare trekke slangen opp og ut dette hullet og stake nede ifra.

Ok, da skal alt være i orden foran, og det er på tide å ta turen bakover. Her var det mye verre å komme til dreneringshullet fra takluken, dvs. jeg fant det ikke. Jeg hadde allerede demontert dekslene i bagasjerommet for å komme til dreneringene bak. Disse finner du her:


Dreneringsslangen fra takluken er merket med tallet 1, mens dreneringsslangen fra bakluken er merket med tallet 2. På bildet har jeg tatt slangene opp av proppene de skal stå i, som ville ledet vannet videre ut bak støtfangeren. Jeg satt en colaflaske på dreneringen fra takluken, og helte litt vann i bakkanten på takluken for å se at det rant fint gjennom. PS. for å få vannet til å renne bakover, og ikke fram til dreneringene foran, må du sette bilen i en bakke, eller gjør som meg; jekk bilen opp i motsatt hjørne foran og få en til å sitte på kanten til bagasjerommet for å presse ned. Jeg valgte å ikke stake i dreneringene bak, da vannet gikk fint gjennom hos meg. Hvis det er tett hos deg vil det gjerne være enklest å stake fra bagasjerommet og oppover, og så gjerne prøve å støvsuge vekk dritten som evt. kommer fram i kanten rundt takluken. Hvis du klarer å finne hullene i bakkant av takluken, så send gjerne inn et bilde til carr@calibra.no som viser hvordan du måtte plassere fjøren for å treffe hullet.

Jeg staket for sikkerhet skyld gjennom dreneringen til bakluken (2-tallet på bildet) for å se at den av ok, og for å finne ut hvilken av slangene som var hvem.

Når du er ferdig, ikke gjør som meg og glem å sette slangene tilbake i sine respektive propper som de (forhåpentligvis) stod i før du begynte. Heldigvis for min del var det bare snakk om en spyling av bilen for å sjekke for lekkasjer før montering av interiøret, og jeg fant fort ut at det lakk i bagasjerommet gitt.

Tilbakemeldinger:


[Ukjent] - 22.05.2007: kan det være da grunnen til at jeg har vann nede med reservehjulet?.. eller en gåen pakkning?
Blake - 19.04.2007: nå fikk jeg vite at det er dreneringslangen som henger ned under dahborde på førersiden :|
[Ukjent] - 12.01.2007: Jeg demonterte for noen dager siden det siste av gammelcalibran, deriblant takluka med dreneringsrør. Kan legg ut ett par bilder av hvor rørene går fra bakenden på systemet.
[Ukjent] - 24.12.2006: Jeg hadde også problemer med vannleksje fra takluka, men fant etter hvert ut at det ikke var dreneringene som var tette. Staket opp disse med stakebandet mitt, men det hjalp ikke. Etter hvert fant jeg
[Ukjent] - 23.11.2006: Takk! Dette ordnet lekasjen jeg hadde! :)
kimsotra - 24.04.2006: jaja gla jei gjør det av å te
JVS - 30.12.2005: Tar med litt viktig tilleggsinformasjon som BWM-KILLER skrev på forumet: Quote: "IKKE BLÅS MED TYKKLUFT I DRENERINGENE!!! Det gjore jeg, og da blåste jeg slangene rett av, og resultatet etter at b