Ressurser ▼
Kodeks :: Howto :: Skifte håndbrekksfeste / bremseskjold

Skifte håndbrekksfeste / bremseskjold

Forfatter: Carr

.. aka "hvordan skifte bremseskjold uten å ta ut nav og lager."

Dette er en dokumentasjon av da "4 små" fikset håndbrekket mitt en gang for alle.

Et velkjent problem på calibra er at stagene som holder bremsebåndene fast bak, løsner fra festet sitt. Stagene er festet i to hull i bremseskjoldet, og når disse hullene rakner av rust og slitasje, slipper de taket.
Dette hullet var en smal åpning en gang i tida:



Aller først: besøk biltema eller lignende og plukk opp nye bremsebånd, samt monteringssett til OMEGA 98-mod eller nyere! Du vil snart se hvorfor.

Begynn med å ta av hjulet, fjern bremsekalipperen (to store umbrakobolter på baksiden), og fjern bremseskiva (en liten skrue foran). Røsk deretter ut bremsebånd, fjører, og annen løs innmat, til det ser slik ut:



Skru ut de store hex-boltene som holder skjoldet på plass. Lufttrekker anbefales, disse kan være rustet fast på baksida.



Skjoldet skal nå være mulig å vri løst, men man får det ikke av siden navet står i veien. Bruk maskinsag eller lignende og kapp det i stykker!



Røsk av skjoldet. Nå ser det slik ut:



Polér vekk rust og dritt for å unngå skjevheter og kast. Polér/slip også ned alle andre deler som er fulle av dritt - spesielt armen som holder tilbakeslagsfjøra i bunnen, og innsiden av bremseskiva. (Denne er vanskelig å få på plass igjen hvis den har rust-kant på innsiden.)



For å kunne tre på det nye bremseskjoldet, må den smale delen kappes bort. (Ta vare på avkappet!) Kapp ved disse to punktene, så går det akkurat å tre det nye skjoldet på plass.



Deretter sveiser man fast den smale delen igjen..



.. og sliper vekk sveisepunktene så det blir helt flatt og fint.



Så kommer "omega-trikset".
Før du skrur fast bremseskjoldet igjen, settes stagene som holder bremsebånda inn FEIL VEI. Tre dem inn fra baksiden slik at den store flaten ligger bak bremseskjoldet!
Deretter skrus bremseskjoldet fast (med nye bolter!), og sveiseområdene smøres med kobberfett eller lignende. Nå vil det se slik ut:



Tre deretter på bremsebåndene, tre innpå fjørene, og lås dem på plass med de små skålene som følger med monteringssettet.



De små skålene er egentlig ment å brukes som "ferske hull" som sveises fast i et gammelt bremseskjold, men her gjør de altså jobben andre veien.
Når båndene henger, gjenstår det bare å montere nye fjærer på samme måte som de gamle.



Deretter monterer man bremseskive, kalipper og hjul i motsatt rekkefølge, og er klar for nye bakkeparkeringer og brekksladder.
Happy driving!

Tilbakemeldinger:


[Ukjent] - 20.09.2006: Kjempebra :D