Ressurser ▼
Kodeks :: Howto :: Finne rust

Finne rust

Forfatter: Haug Racing

Etter 5 eierskap av calibraer av ymse stand føler jeg meg nå kvalifisert til å opplyse om de vanligste stedene en finner rust på en Calibra.
Følgende opplysninger kan være til hjelp når du skal sjekke en bil du er interessert i å kjøpe eller bare vil sjekke tilstanden på din egen Calibra. Bildene er tatt fra litt forskjellige biler på forskjellige stadier.
Begynner med standard-rusten som er lettest å oppdage:



Hjulbuene bak. Sjekk om bretten innover er av flatbrød-kvalitet eller ikke, og om innerskjermen er hel. Sjekk spesielt bakover ved festet til bakfanger. På innsiden her har innerskjerm lett for å bli skrøpelig. Sjekk deretter kanten mellom bakskjerm og bakfanger etter tegn. følg denne kanten også bak bilen:



Sjekk under skiltet og videre rundt til andre siden. Selv om dette partiet skulle se bra ut kan det skjule seg mye under bakfangeren. Klem på skjermen for å høre om det spraker.

Åpne lukene til baklampene i bagasjerommet:



Bruk gjerne lommelykt for å se om du finner noe brunt i kanten under lykta.
Dersom du har mulighet, så demonterer du litt. Ta av bakfanger:



Hvis du nå finner bobler eller lignende ved lista som fester fangeren bør også denne skrues av:



Her finner en gjerne ulumskheter. Når bakfanger først er av bør en også sjekke helt nederst:



Har opplevd å finne stort hull har på en bil.
Har du lyst på mer demontentering så begynner du innvendig. Fjern tepper i bagasjerommet, bakplata, og helst sideplatene. Dette er litt arbeid, men må uansett gjøres dersom det må sveises rust på bakskjermen (hjulbuene). Her ser det gjerne sånn ut:





eller sånn:



Utsiden, sånn:



.. eller sånn



Ta også av sidepanelene ved baksetet og ta en titt:



Sjekk gulvet under reservehjulet, og indre bakplate:



Jekk opp bilen og ta av hjulene. Sjekk rammevangen:





Kikk spesielt rundt fjærfestet. Se etter sprekker, sprø plåt etter spor av tidligere sveising.
Når en først har jekket opp bilen (eller kjørt den på grav/bukk) kan du sjekke gulvet fra undersiden:



Det første du sjekker er denne kanten, dette er der de som sitter bak i bilen har føttene sine. Kjenn etter om det er mykt her, hør om det spraker, og sjekk om du klarer å presse inn en skrutrekker. Dårlig bilde, men dette gulvet ser bra ut.
Sjekk hele gulvet under. Om sideskjørt er demontert, sjekk også kanalen. Det har lett for å komme bobler i skjøten under døra:



Gulvet bør også sjekkes fra innsiden. Har du muligheten så ta ut setene foran og bak og ta gjerne ut gulvteppet. Man kan også bare vippe opp baksetet, løsne sidedekslene og dra unna teppet:



Det beste er å ta ut alt. Slik ser et rustfritt gulv ut fra innsiden:



Sjekk også gulvet foran. Ikke så lett å se om du ikke har fjernet stolene, teppet og skumgummimatten:



Lengst foran her hvor det begynner å gå oppover, har det lett for å danne seg hull. Dette stedet bør også sjekkes nøye fra undersiden, men kan være vanskelig å se.
Ta en kikk rundt lista i dørinnfallet:



.. og undersiden av dørene:



Ta også en titt med lommelykta inn i dette hullet, innenfor framskjermen når du åpner døra:



Panseret bør sjekkes, spesielt på undersiden, rundt denne gummilista. her er det rustfritt:



Under panseret sjekker du også dempertårnene. Se etter sprekker i skjøten.



Sjekk også undersiden, da må innerskjermen av. Bruk skrutrekker og skrap bort alt møkk og kjenn om metallet gir etter eller om det er brunt.

Til slutt kan du sjekke ting som rundt alle lister, rundt blinklys og lignende. Det er fort gjort å finne lignende bobler:



Rust kan dukke opp på de merkeligste steder, og du finner den sikkert på flere steder enn jeg har nevnt, men dette er de stedene jeg har funnet rust.

Finner du ikke rust på noen av disse stedene så har du en bra bil!

Tilbakemeldinger:


[Ukjent] - 26.03.2008: hei jeg kjøpte nye hjulbuer bak til min bil.... dem e laga i glassfiber.... så fikk jeg hør av verkstedet at da kåm te og sprekk osv... er dette sant...