Grunnarbeid for lakkering
Forfatter: Bead-lock
Du bør vurdere FØR en begynner....
-har jeg virkelig kunnskap/kompiser med kunnskap til å gjøre dette?
-har jeg utstyr/verktøy til å gjøre dette?
-har jeg tålmodighet til å gjøre dette?
-har jeg plass til å gjøre dette forsvarlig?
Kan du si ja til ALT, så kan du begynne. Har en ikke alle tingene inne, så bør en ta turen innnom lakkereren og spørre hva han skal ha for å gjøre jobben!
Dyrt blir det uansett!
Så da drar vi igang...
Vi tar for oss en E-36 Coupe, som VS Motor sin.
http://www.kimorjan.net/torstein/Forum/viewtopic.php?t=37
- Vask bilen godt!
- Spyl inni skjermer og lignende
- Fram med verktøyet og demonter ALT med en gang
- Fangere bør demonteres hvis det er snakk om fargebytte eller større reparasjoner
- Kanalskjørt, sidelister, speil, skrapelister, blinklys framme, hele lyktene bak, og en masse ting på bakluka, vippe opp BMW merkene...
- Takluke....
- Så kan en vaske bilen med silikonfjerner.
Så er det fram med 19mm tape.
- Sikt og ta en karossdel av gangen
- Sikt fra begge vinkler etter småbulker, rust, riper og annet, sett en liten tapebit ved hver skade
Når det er gjort, kan en ta fram ett passende verktøy og slipe bort rust, eventuelt en punktsandblåser.
Finnes også mange "dingser" å sette på!
Båndsliper er også ett genialt verktøy:
Enkel punktblåser:
Ta del for del, for da blir du ferdig. Når du har tatt en nøye runde rundt bilen vil du ikke ha glemt en flekk!
Så fram med rondellen med 80/100 korning.
Dette fordi en sliper ut overgangen fra grovslipa kant:
Til utslipet kant, her med påsmurt og tørket rustomvandler:
Så kliner en på et tynt lag med rustomvandleren til Würth, den hvite melka som blir blå! La den tørke ut tiden sin.
Siden denne guffa ikke skal tilbake i beholderen sin, tar man bare LITT i en kopp og pensler rett på.
Man tar samme runden med å rette bulker, fikser bulkene, sliper med 80/100.
Så er det klart til sparkling. Hold dere unna skiten på biltema, hagmans og endel andre.
Bruk Würth sin gule Combi-Let. Bra sparkel, etter hva jeg mener, etter å ha prøvd ALT!
Bra pis, lett å forme og jobbe med, lett å slipe rett, og er nesten ikke porer i, som mye annet!
Her er nå mitt.
- God plate, som jeg prøver å holde rein og slett så jeg slipper å få "striper" i sparkelen etter skit som er blandet i sparkelen
- Bøtte med tynner og kost til å vaske av sparkelspadene
- .. og sparkelen
Div sparkel spader. Gummisparkelen bruker man til plasser man vil ha buer og former:
Sparkle så pent som mulig, da får man best resultat, og det blir mye lettere å slipe etterpå. Lange gulvsparkler er fint på dører og slikt.
Bruk ikke mye rondell hvis dere ikke er vant til det, bruk heller klosser med passende lengder. Her en kort og en lang:
Når alt er sparklet så godt en kan, sliper man over med 240/320 på rondellen, dette for å få bort de fleste av de grove ripene.
Slip deretter med 600 vann, godt på utsiden av der en slipte med rondellen.
Denne 3M kullstiften er fin til å ha på før en sliper, så ser man hvor man har slipt. Noen "sparer" ved å bruke sprayboks og annet, men det klabber og det har jeg vokst fra. Ikke god økonomi å bytte masse slipepapir!
Da er det å maskere flekkene, godt på utsiden, for en vil ikke ha tape-kanter når en skal slipe fylleren.
Legg gjerne ett tynt strøk med 2K syregrunning på de bare stålflekkene.
Legg så 2-3 lag med 2K fyller.
På de flekkene man er litt usikker på om en fikk det helt slett eller har muret mye, er trikset å slipe med 240 på langkloss. Kommer en ned på sparkel eller annet, så legger men litt fyller til.
Når alt er klart så kan de stødige slipe lett over de store flatene med 500 og rondell. Etter det er det da fram med 800, klosse og vann... og noen timers jobb!
Klosser til vannsliping - og husk, den lille er til for ark delt i 3 på den korteste siden, den store for ark delt i 2 på langsiden!
Bruk pusseskinn for å tørke av skiten og vannet.
Ta del for del, slip og tørk av.
Etter noen deler så kan en titte tilbake å se om en har fått med alt eller fått noen helligdager!
Når alt er klart, skal bilen være helt tørket ren for vann og slipeguffe.
Her er det også fint å blåse kanter og slikt, så en får bort alt som er nedi sprekker og åpninger!
Da skulle bilen være klar for å maskeres og puttes i lakkboksen!
Dette er da ett grunnarbeid som IKKE er beregnet å ha noen som helst form for grunning på før lakk!
Kommentarer? Fyr løs....
Hvor lang tid dette burde ta, med litt smårust og småbulker?
4-5 dager!
Tilbakemeldinger:
Calibra
- 19.06.2008:
Dette er da ett grunnarbeid som IKKE er beregnet å ha noen som helst form for grunning på før lakk..?