Ressurser ▼
Kodeks :: Howto :: Bytte fjær foran

Bytte fjær foran

Forfatter: Tomas Alexander

Her er en liten howto om hvordan man kan bytte framfjærene. Er skrevet veldig detaljert så alle skal kunne følge den. Jeg har og prøvd å få inn metodene som jeg, nybegynner i mekking, har lært ved å spørre, skru, ødelegge litt, ordne og styre.

Verktøy for å få til dette er:

- Skrallesett
- Umbrakonøkler (veldig gjerne slike du fester til skralla)
- 30 mm dyp pipe (pipen bør uansett være 5-6 cm dyp, dvs totalt 8-9 cm lang, for å være på den sikre siden. Det holder ikke med den typiske pipa som følger med i skrallesett, for den tar ikke tak i selve mutteren)
- Flat skrutrekker
- Stor hammer\slegge (gjerne en som veier litt mer enn den typiske "husholdningshammeren". MÅ være av hardt materiale, tre, gummi eller plast holder ikke.)
- En kamerat til å hjelpe til med diverse små-oppgaver (kanskje til og med en som kan hjelpe til med å stramme fjærene, for uten muttertrekker blir det en lang og slitsom jobb)
- 2 stk. fjærklemmer
- Ny låsepinne! (dette finner du hos de fleste bilrekvisitabutikker)

Først kan du løsne litt på skruene på hjulet, hvis de sitter veldig hardt (løsne bare så de såvidt slipper, trenger ikke mer) så jekker du du opp bilen på det angitte jekkepunktet.
Deretter skrur du av hjulet helt, og legger det under bilen (med mindre du har en god jekk, som du er SIKKER står, eller om du har noe å ha bilen oppå).

Deretter skrur du av caliperen. Først må du ta av fjæren utenpå caliperen. Denne kan du enkelt fjerne ved å putte en flat skrutrekker inn. Etter dette skrur du ut de to skruene på baksiden som holder caliperen på plass.(type 10mm umbrako).

Etter du har gjort dette, må du få av caliperen.
Dette kan være litt pirkete dersom bremseskiva er slitt, så du kan gjerne stappe inn en tynn skrutrekker og vippe platene tilbake (de tåler litt!).



Deretter kan du ta av bremseskiva (du må ikke, men du kommer litt lettere til), og denne får du bare av hvis du og fjerner ramma til caliperen. Dette skal og være to skruer på baksiden (type umbrako).

Etter dette må sentermutteren av. Det er som navnet sier, mutteren i senteret. Denne mutteren holder drivleddet på plass, og den må av for å få byttet fjæra.



Denne kan du få av ved å bruke en 32mm pipe (type dyp), festet til noe som tåler en støyt, for så å forlenge denne med et rør (eksosrør f. eks). Dette for å få litt moment. Du må selvfølgelig fjerne låsepinnen først (bruk en tang, skrutrekker, whatever. Du må ha ny uansett).

Når sentermutteren er av, kan du begynne å løsne på styrestaget. Dette staget kan som regel løsnes enkelt ved å slå flere ganger på metallet RUNDT selve styrekula, men husk å skru av mutteren først..



Hvis ikke kan du skru av styrestaget utenfor, gjør du det fra innsiden. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å komme til på c20xe\c20let motorene, men på c20ne motoren er det veldig enkelt. Dette kommer du til fra motorrommet.

Husk å ta vare på skiva som pleier å sitte igjen når du skrur ut bolten!



Deretter må du få av kuleleddet nederst på bærebroa. Denne kan du få av ved å bruke Carr sin metode (brekke den ut med en gaffel).
Dette har en tendens til å tære ganske så hardt på gummien på kuleleddet, derfor anbefaler jeg selv enten å:

1. Banke det ut med en slegge\hammer (må bare treffe hardt nok RETT på kuleleddet), gjerne på begge sidene samtidig:



2. (Gjelder bare for de som har byttet før) Skru ut boltene under (3x bolter), og lirke hele greia ut ifra bærebroa:



3. (alternativ, ikke prøvd selv) Stapp inn en kile (ca 1.5 cm tjukt), eller noe lignendes med riktig tykkelse mellom mutteren og drivleddet (den må være av et hardt materiale), og deretter skru mutteren videre ut. Da skal den til slutt poppe ut. Credit til bruker "planting2000" for forslag.

Deretter bør du ta av stabilisatorstaget (dette for å forenkle det å ta inn/ut fjærbeinet). Det du da først kan gjøre er å jekke opp bærebroa, og deretter skru ut stabilisatorstaget. Da slipper du unødvendig stress på gjengene på staget, og du slipper at hele greia hopper ned når den endelig slipper.

Når du har skrudd ut mutteren på undersiden, kan du jekke ned bærebroa igjen, sakte og rolig. Da, hvis alt har fulgt planen, skal fjærbeinet kun henge etter mutteren på toppen av demperen(befinner seg i motorrommet).

Når du har jekka den ned, kan du også presse ut drivleddet.

Etter dette må du opp med panseret, og skru av mutteren på toppen av demperen. Hos meg satt denne utrolig hardt fast, og umbrakohullet på toppen (brukt til å holde igjen demperen når du skrur) ble rundet av.

Det jeg da gjorde var at jeg puttet en torx-skrue som var akkurat for stor til å gå rett nedi det avrundede hullet, og banket den inn. Men før du skrur den ut må du løsne på abssensoren.
Den skal du kunne løsne ved å ta den ut av festet sitt på innsiden av hjulbuen. Der skal den være delt i to, så du må dra den fra hverandre.

Deretter finner du frem noe som er stort nok til å skru av denne. Jeg fant ikke fastnøkkel i riktig størrelse så da ble det skiftenøkkel (holder greit når det er snakk om slike størrelser):



Mens du skrur av dette, må du ha noen som holder igjen fjærbeinet, for ellers går det i bakken og ødelegger bremseskjoldet.

Da sitter du forhåpentligvis med fjærbeinet i hånda. Det du må gjøre er å ta ut fjæra, og det får du gjort ved å bruke fjærklemmene.
Prøv å få strammerne over et størst mulig område, og at de sitter best mulig. De bør og være på hver sin side av fjæra. Et godt triks er å putte selve "skrudelen" av fjærklemmeren øverst, ikke nederst. Da skal du slippe eventuelle problemer med at bolten og gjengene til fjærklemmeren ikke blir i veien ettersom du strammer.

Deretter skrur du av mutteren på toppen av demperen, og deretter skrur du ut gummidelen under mutteren(denne kan du skru ut med hånd). I mitt tilfelle var fjæra knekt, og derfor trengte jeg ikke noen fjærklemmer.

Etter dette tar du vekk resten av delene. Det er kanskje lurt å notere seg hvem som ligger øverst, nederst og i midten.



Deretter skrur du ut fjærklemmerne fra den gamle fjæra, og strammer den nye fjæra på samme måte som gamlefjæra. En grei regel her er at serienummeret skal stå riktig vei (dvs du skal kunne lese det når du tar av hjulet og kikker inn, uten å måtte lese opp-ned skrift, if you get my point).



Så putter du fjæra rundt demperen igjen, og sørger for at serienummeret står rettet utover "vekk" fra bilen.

Deretter legger du på tingene du tok av igjen i samme rekkefølge. Husk å få toppdemperlageret i riktig stilling (ikke opp ned!).

Så skrur du på mutteren til den stopper, og løsner på fjærklemmene. Der er fjæra på igjen, og nå må du feste alt på bilen igjen!



Du begynner med å putte hele fjærbeinet inn mot toppen. Det du må sørge for da er at drivleddet og styrestaget står i riktig posisjon.

Drivleddet skal inn i navet, og styrestaget skal inn i hullet og inn i motorrommet. Når du har sørget for det legger du på toppskiva og skrur mutteren inn til den stopper, og etter det skru litt til.

Deretter må du få på kuleleddet igjen. Hvis du har banket det ut, er det bare å legge det oppå og stramme til HARDT (vil ikke at det skal løsne i fart vil vi?).

Men hvis du har brukt den andre metoden, som innebar å skru ut boltene, prøv å jekke opp bærebroa til du får stappet den inn. Deretter må du rett og slett bruke litt gladvold for å få den inn. Kan være litt pirkete men det skal gå greit.

Nå må du skru på styrestaget. Det skal gå relativt knirkefritt, uansett om du har skrudd ut bolten i motorrommet eller om du har banka ut selve styrakulen.

Nå må du få på stabilisatorstaget igjen. Dette får du på ved å jekke opp bærebroa (kan bruke kuleleddet som du har festet som jekkpunkt), og bare balanser selve stabilisatorstaget inn i hullet sitt igjen. Når den er inne legger du på gummidelen og skiva, og skrur til mutteren til den sitter GODT.
Så kan du jekke ned bærebroa igjen.

Nå begynner det å nærme seg slutten. Nå må du skru til sentermutteren. Husk å sette inn skiva som skal under mutteren først! Denne skal skrus til HARDT, ellers går hjullageret (inne i navet) farlig fort. Der bruker du muttertrekker og\eller noe med bra moment.

Her kan du skru til så hardt du kan med et 1-1.5 meter langt rør. Etter dette legger du på en ny låsepinne, og brett den rundt sentermutteren.

Deretter legger du på bremseskiva (skru på skruen så bremseskiva sitter riktig), skru til holderen til caliperen og til slutt skru til caliperen.

Så er det på med hjulet og tut og kjør.

Hvis du hører en skrapelyd når du har kjørt litt, har du sannsynligvis bøyd bremseskjoldet. Dette kan enkelt bøyes tilbake til og med uten å verken jekke opp eller skru av hjulet, men det er litt knotete. Derfor anbefaler jeg å sjekke bremseskjoldet før man skrur på hjulet, for å se om det skraper i bremseskiva.

Bilder tatt av Ruzlebiff og Tomas

Tekst skrevet av Tomas