Ressurser ▼
Kodeks :: Howto :: Skifte hjullager/nav

Skifte hjullager/nav

Forfatter: Carr

Etter et par hjullagerskifter, med påfølgende slark i hjulet, oppdaget jeg at det var ikke bare lageret som var gåent, men selve navet var også slitt. Dette gjorde at lageret ikke satt bom fast, og ble derfor slitt med en gang bilen ble kjørt igjen. Dermed var det igang med denne operasjonen for 3. gang, men denne gangen ble det dokumentert sånn noenlunde :)
Resultatet ble denne steg-for-steg oversikten som forhåpentligvis kan hjelpe noen av dere andre..

  • Ta av hjulet.



  • Trekk ut splinten med ei tang, og skru løs sentermutteren.



    Løsne styrekula med passende avtrekkerverktøy, feks en av disse to. Den første trekker best og ødelegger ikke gummien rundt kula, men er vanskelig å få til å sitte skikkelig. Den andre har en lei tendens til å brekke.. (biltema)



  • KLANK. Av.



  • Ta av bremsekalipperen. Denne henger på to svære umbrako-skruer på baksiden av skiva.



    Løsne de to skruene som holder stab-staget fast på undersida. Pass på foringer og skiver som spretter av.



    Fjærbeinet er festet i bærebroa (nederst, ytterst) med et kuleledd og en kronemutter. Kuleleddet er konisk, akkurat som styrekula, og er dermed fastkilt. Her kommer man ikke til med vanlige trekkeverktøy, men en lang gaffel/brekkjern eller lignende kan gjøre nytten. Undertegnede klarte å glemme sin fantastiske biltema-gaffel, så løsningen ble å lage en ny :)



    Perfekt gaffel!



    Litt kose-brekking mellom bærebro og bærebjelke, så skvetter festet ut av fjærbeinet.



    Fjærbeinet dingler nå kun etter topp-festet i motorrommet. HUSK å løsne abs-sensor-ledningen før du skrur løs toppen her! Støtt fjærbeinet eller få noen til å holde det mens du skrur løs toppmutteren.



    Ett stykk løst fjærbein!



    Nå skal vi presse ut gammelt lager og hjulnav. Begynn med å plukke ut låseringen som holder lageret på baksiden.



    Finn fram den gamle hydrauliske monsterpressa du selvfølgelig har stående i garasjen, og posisjoner fjærbeinet i den. Lageret er låst med låsering på forsiden, så vi skal først presse ut selve navet i midten. Finn noe å presse med som har nesten samme diameter som navet. Sjekk at den akkurat sklir greit gjennom det nye lageret du har liggende.



    Klonk. Nav på gulvet.



    Plukk ut løse deler av det gamle lageret, samt låseringen på andre siden.



    Nå skal vi presse ut selve lageret. Finn noe sylindriske greier som tåler en støyt, og har nesten samme diameter som hjullageret. Eventuelt lag noe :)



    .. og når du blir lei av å slipe press-greia di, spinner du opp den store dreiebenken heller.



    Press ut lageret, samme vei som sist. Utover.



    På tide å presse i nye deler! Først skviser du inn lageret, deretter presser du navet inn i lageret.



    .. og monterer låseringer underveis!



    Tilbake til bilen og begynn montering av alt i motsatt rekkefølge :)



    Fjærbein på plass med blankt nytt nav.



    Kalipper og annet dilldall på plass..



    Voila! EU-godkjent hjul uten slark!



    Noen tips til slutt...

    Om mulig, alltid ha noen reservedeler liggende. Spesielt hvis du ikke har demontert disse tingene før. Gamle stabstag-foringer, bærekuler, styrekuler, osv har en tendens til å være fastrustet eller ryke underveis. Ha gjerne også et ekstra lager liggende når du skifter. Det er ubehagelig lett å glemme en låsering eller lignende når du presser i nye deler, og du får kun ett forsøk per lager.

    Gjør jobben i nærheten av biltema på en dag de har åpent, eller ha tilgang på utstyr for å lage eget verktøy. Du mangler alltid noe. Uansett. Lange og tunge spett og slegger er dine venner, men går dessverre dårlig overens med skruegjenger!

    Dremel/vinkelsliper er dine andre venner, og går overens med det meste så lenge man bruker litt kjærlighet.

    Spesiell takk til zx for hjelp og utstyr :)

    Tilbakemeldinger:


    [Ukjent] - 20.05.2010: går greit å bytte lager uten å demontere alt
    [Ukjent] - 14.10.2007: Hello! Good Site! Thanks you! lvmfvlthdmauoz
    Kjødemannen - 07.09.2006: må hugse å holde imot på indre lager bana når du pressa inn igjen navet. har pressa den ut en gang, ikkje so kjekt.
    Proxie - 07.02.2006: Før du/I tager stabilisatoren, så tag af møtrik på bærekuglen. Drej så hjulet så bærekuglen kan ses Tag en hammer/mukkert (2-4kg) og slå på selve bærekugles hus. Et slag er nok :) *KLONK* og den h
    [Ukjent] - 10.05.2005: Styrekula pleier alltid å sitte dønn fast! Ender med at man slår fjørbenet halvt i hjel før det løsner... særiøst!
    Carr - 12.07.2004: Jani; har prøvd det i hauger og lass, men aldri fått det til på den måten.. ender bare opp med å mørbanke stålet rundt :/
    John - 07.07.2004: Bra dette:D
    Jani - 16.05.2004: Greit det,men det holder nå med å slå på siden av opphengskula og styrekula. Du sjokker den slik at til slutt hopper den ut med en stor hammer eller liten slegge. Men meget bra patent på den gaffel
    Dalen - 11.03.2004: Kjempe flott lagt fram. Spesielt for de som er usikkre på slike ting som dette. Bra jobba!
    [Ukjent] - 26.02.2004: kult hehe, brukt mobben til å ta bildene med eller?
    [Ukjent] - 25.02.2004: Du er flink til å forklare hehe.... reine læreboka joh :D