Rense tomgangsregulator 16v/c20xe
Forfatter: Krypton| / Jim Roger
Siden fordelingskassen ligger i veien for å komme til fra undersiden
er det enklest å komme til ovenfra på 4x4.
1. Fjern SFI dekselet som sitter med 4 umbrako skruer. (Dette er ikke helt nødvendig
men det blir enklere å se og komme til synes jeg.) Det sitter også en slange på undersiden til høyre på dette, denne går ned til regulatoren.
2. Skru løs slangene. Begge er festet med slangeklemmer. Er vel enklest å fjerne den som går fra SFI dekselet først, så får du litt bedre plass.
Oppå luftfilterboksen ser du den lange slangen som går fra SFI dekselet.
Den andre er ca. en tommelfinger lang og går til innsuget. Mulig det er best å skru denne løs fra innsuget siden det er voldsomt trangt å få regulatoren på slangen igjen nedi der. Pass på så du ikke mister noen slangeklemmer ned, er en smule vanskelig å få opp igjen uten en magnet. Så er det bare ledningen igjen som sitter på baksiden.
Nedi der ser du den korte slangestussen som sitter på innsuget.
For å få av denne må du trykke ned en stålbøyle som fungerer som en lås. En smule vanskelig første gangen siden du ikke vet hvordan den ser ut og ikke ser den heller. Fikk ikke tatt noe bilde av den siden den sitter under der. Men er bare å føle seg fram med hånden så går det til slutt.
Oppdatering: Dette er tomgangsregulatoren på en 8v/C20NE - mye mer tilgjengelig:
3. Nå er det bare å ta regulatoren opp og rengjøre den. Jeg brukte forgasser-rens som fjerna sot og skitt veldig bra. Dusj endel inni og la stå ei stund. Bør vel bruke noe mer smørende tilslutt, sånn som 5-56. Prøv å røre på den bevegelige "delen" inni der og se at det ikke sitter noe skitt på den.
Sånn ser den altså ut.
4. Når du først har SFI dekselet av bør du rengjøre gass-spjeldet ditt også, det under SFI dekselet. Det lille spjeldet pleier å være fullt av skitt fra luftinga til toppen. Dusj forgasser-rens her også til det blir rent, og åpne spjeldet og spray ordentlig i området rundt der, ikke bare oppå spjeldene.
Som du ser, ganske skittent.
5. Så er det bare å sette sammen igjen. Sett på den lange slangen som går opp til SFI dekselet, er enklere enn å prøve å få den på når regulatoren er på plass nedi der. Begynn med å få regulatoren ordentlig på plass nedi der. Så er det bare å prøve å lirke den korte slangen på innsuget igjen, dette er det vanskeligste med hele greia. Kanskje lurt å smøre zalo eller noe på slangen så den glir lettere på.
Husk å ha slangeklemmen på plass så du slipper å ta den av igjen =) (Snakker av erfaring, hehe)
Se til at den er kommet ordentlig på plass etter at du har strammet klemmen. Deretter setter du på ledningen igjen, lettere nå siden du vet hvordan kontakten ser ut.
Da var det bare å sette SFI dekselet på plass igjen med de 4 skruene og få på slangen på undersiden. Hvis du har rengjort gass-spjeldet så ligger det nok mye forgasser-rens (eller hva du nå brukte) nedi innsuget så den går litt ujevnt først, men bare å gi litt gass så kommer det seg.
VIPS, så har du forhåpentligvis en jevnere gange på motoren din.
Tilbakemeldinger:
vegardaka
- 01.11.2008:
¨på min gamle c20xe hadde jeg tomgangsregulatoren på toppen!=)
kongen
- 12.10.2008:
Funker det som slinkey sier ? bare blåse litt 5-56 nedi slangen ? liker det enkelt :P
[Ukjent]
- 01.08.2008:
digg, nå sviver let'en som bare dt:)
Splae
- 31.03.2008:
Fantastisk lett på NE :D
pr0xZen
- 09.12.2006:
Gasspjeldet på 8v: Ta av slangen fra luftmengdemåleren (etter luftfilterboksen) til innsuget - så ser du rett på spjeldet.
Dammerun
- 03.12.2006:
Fikk rensa den nå.. Joggu er det kronglete nedi der a!
Brukte flere timer og armen er helt herpa:P
Zimonsen
- 15.08.2006:
åssen kommer man til gassspjeldet på en 8v?
kenneth32
- 04.06.2006:
Den how to forklaringa her var rå :-) Nå går bilen som en drøm igjen :-)
Takk.
Blake
- 18.05.2006:
Bilen min blei en helt annen etter jeg rensa den og gass spjelle! Fylte den med thinner og blåste det ut med trykk luft. Det gjor susen :)
Flaps
- 20.10.2005:
Nå sitter jeg med min i handa her.. Hehe...
Jeg har overhalt toppen etter jeg brant stempel nr.1 p.g.a. for høyt turbo-trykk (ca 2bar) Nå står den utenfor her uten noen stempel, ser rett gjennom moto
Jonna
- 06.09.2005:
På 8v sitter tom.reg helt på toppen på motoren. Lett og se og lett å rense.
Pocahontas
- 12.08.2005:
Nå har jeg også fått renset tomgangs regulatoren.. Skal si det var litt dritt inni den ja... Tusen takk for at du gjorde alt mye enklere ;)
Hagenes Racing
- 01.08.2005:
Hmm hvordan er dt på 8v dah??? trur dt er litt vansklingere eller???
[Ukjent]
- 20.07.2005:
Er man lat så sprøyter man bare forgasserrens eller 5-56 nedi slangen som går til SFI boxen.
kjellpell
- 07.06.2005:
Sinnsykt diggbart!! Tuuusen takk for at du offret tid og slit i livet ditt for at andre skal få så verdi full og bra hjelp!! BIG UP!
ruud
- 11.05.2005:
veldig bra forklart, brukte vel under en time og ordne det. supert:)
[Ukjent]
- 21.03.2005:
bra forklart, men er det så komplisert?
[Ukjent]
- 01.11.2004:
kan grunnen til at det er møkk i de greiene her gjøre at bilen går hakkete og slutter ¨å akselerere på høyt turtall?
[Ukjent]
- 03.08.2004:
16v 4x4 jeg å........... men fy faen ..skulle tro man måtte ha av innsuget for å komme til...... får ikke tak på regulatoren engang jeg :(