Kjøpeguide for calibra
Forfatter: Pep
Jeg stiller meg ikke ansvarlig for noe i denne guiden, den er kun ment som en veiledning.
Resten må være opptil deg selv. Feil forbeholdt.
Opel Calibra er levert med følgende motortyper:
2.0i 8V (C20NE) 85KW
2.0i 16V (før 1994 C20XE) 110KW
2.0i 16V (etter 1994 X20XEV) 100KW
2.0i 16V 4x4 Turbo (C20 LET) 150KW
2.5i V6 (C25XE) 125KW
Clutch og girkasse:
Prøvekjør og se til at giring skjer lett og ledig. Om den skulle være trang å gire,
kan det faktisk kun dreie seg om kun en justering av clutchwire (pedalen skal ligge en liten tanke høyere
enn bremsepedalen) eller at clutchwiren er defekt (sitter fast). Dette vil gjøre at clutchen ikke frikobles
skikkelig. Ellers kan det være girkasseproblemer du bør være oppmerksom på. Sjekk om det er nok olje på den om mulig (nivåplugg på girkassa retning mot motor) og for lekkasjer. Ser alt greit ut og den fortsatt er trang å gire bør du være veldig på vakt og eventuelt la ett kvalifisert verksted få se på dette for deg.
For å teste clutchen bør du kjenne at den tar riktig og at det ikke er noe uvanlig som tilsier at den glipper
eller slurer. Dette kan du teste med å holde clutchen inne med ett lavt gir og dels høyt turtall,
og nærmest bråslippe clutchen, du vil nå merke om clutchen tar skikkelig tak eller ikke. Her kan du ”føle”
litt med clutchen slik at du kjenner hvordan den oppfører seg. Tar den ikke tak (fortsetter å slure)
er clutchen slitt. Lytt også etter ulyder. Med clutchen nedpresset og du da har ulyd (sus/romleaktig lyd) så er
utløserlageret slitt. OBS!Det er noe mer kostbart å bytte clutch og utløserlager hvis du har en girkasse uten
deksel på undersiden av kassa da hele girkassa må ut for å skifte dette. Du bør derfor være spesielt oppmerksom på at clutchen og utløserlager er i orden på disse. Andre typer girkasse som har deksel på undersiden kan clutch og utløserlager utskiftes rimelig og enkelt.
Karosseri:
De stedene du bør kikke ekstra godt på er skjermbuene, kanalene, dører (spesielt på undersiden),
gulvet og rundt lyktene. Gjerne også fra innsiden for skjulte problemer. Dreneringsproblemer i front
(under frontvindu og i forbindelse med vifta til varmeapparatet) har forekommet sjeldne ganger,
verdt å kikke etter. (Smuss samler seg oppi dreneringa, løv, barnåler osv. gjør at vannet tar veien inn i
bilen i stedet for å renne ut). Se til at teppet på gulvet i bilen er tørt og at det også ikke er antydning
til rust i gulvet. Se også rundt omkring takluken om det er det på bilen. I det hele tatt råder jeg deg til å gå over hele karosseriet med lommelykt, løft unna tepper, og se i luker og rom så langt det er mulig slik at dufår sett litt av innsiden også. Prøv også å se om det allerede er gjort karosseriarbeid og om det er ordentlig utført slik at du slipper overraskelser.
Understell:
Det enkleste å teste er drivakslene. Kjør i åttetall med fullt rattutslag. Om drivakselleddene er slitt
vil du høre dette godt. Nemlig en tikkende hard lyd når rattet er i fullt rattutslag. Kjør deretter og ta kraftige
S’er på ett egnet sted. (Kjør rett, sving litt hardt frem og tilbake). Hør da etter om det kommer noen ”klonkelyder” eller ”romle/skrapelyder” (klonkelyder tyder på bærekuler, styrekuler, tannstang eller støtdemper, mens romlelyder kan tyde på slitne hjullager). Kjør også over noen fartsdumper for eksempel, og hør da også etter ”klonkelyder”. Har du registrert noen ulyder bør du kommer deg under bilen og få kikket litt nærmere. (Uansett bør du gjøre det egentlig).
Få en til å sitte i bilen å svinge frem og tilbake mens du ser over alle foringer og kuler. Du vil da ha mulighet
til å se om en kule eller foring er fast eller slarkete. Se også om dekkene er jevnt slitt.Ujevn dekkslitasje
avslører også feil i forstilling/bakstilling. Få også personen som hjelper deg til å gynge bilen opp og ned mens du
også ser over alle kuler og foringer om de er faste og fine. Glem ikke å sjekke støtdemperne midt oppi dette. Se
til at det ikke lekker olje fra de, og at bilen ikke fortsetter å gynge etter at dere har stoppet å gynget den. Sjekk også at fjærene i front sitter skikkelig på plass. Sitter en liten mothake i fjærbeinet som holder fjæra på plass.
Klonkelyd vil høres ved svinging da fjæra ”glipper” om den er røket. Se også på bærebruene for sprekker.
I bakstilling har Calibra to store foringer med en bolt i midten, (ikke til å unngå å se når du er under bilen)
som holder hele brua på plass. Ikke sjelden er disse sprukket og slitt. Ta en god titt på disse. Bruk ett spett
og press de ned litt slik at du kan se etter sprekker i gummien. For øvrig sjekk resten av foringene i bakstillingen
for sprekker og slark. For sjekk av hjullager må du jekke opp hvert enkelt hjul, rotere og lytte etter ”romlelyd”.
Ta også skikkelig tak i hjulet og rykk opp og ned mens du kjenner etter om det er fast eller ikke (slark).
Det beste er å få en til å hjelpe deg med dette mens du kan kikke under bilen. Om det er slitasje i bærekuler,
endeledd eller støtdemper kan også det komme frem her.
Motor:
Start motoren fra den er kald (stått en stund) om du har mulighet. (Ulyder kommer mer frem ved kald motor).
Hør om ventilene tikker (noen sekunder er ok) eller andre ulyder som banking og rakkling. Følg med om motoren
har jevn og fin gange. Skal ikke forekomme hard bankende gange (diesel aktig) eller urolig gange av noe slag,
da bør du være varsom. Det kan dreie seg om en sliten motor. (Men ikke utelukk at dette også kan skyldes motorfeil,
for eksempel med tenningen. I slike tvilende tilfeller bør du få en kvalifisert person til å se nærmere på dette).
Ta en prøvetur og press motoren i alle mulige situasjoner. Kjenn om den drar jevnt, at den ikke fusker i bestemte
belastninger og turtall. Legg merke til om motorlampa lyser. (Det vil tyde på en elektrisk feil i motoren).
Oppsøk eventuelt nærmeste Opel verksted da dem kan lese ut feilkoden og fortelle deg med en gang hva som er galt. Se på oljetrykk hvis oljetrykksmåler finnes i bilen. Avhengig av modell så ligger den på fra ca.1,5 bar ved tomgang og opptil ca. 4,5 bar under kjøring. Befinner oljetrykket seg merkbart utover dette bør du være varsom. Titt også på temperaturmåleren om den oppfører seg korrekt. Normal arbeidstemperatur på Calibra vil ligge på rundt 90-95 grader.
Men ikke uvanlig at den er oppe i rundt 105 grader ved stille tomgang og køkjøring. Helt normalt.
Det bør også sees etter oljelekkasjer. Sørg for at det blir tatt motorvask om motoren er såpass skitten at du ikke får kontrollert skikkelig. Se godt rundt toppen/toppakningen, ved skilleveggen mellom girkasse og motor (for lekkasje i simringer), bunnpanne (se også om den er skadet) og omkring registeret (for lekkasje i simringer). Se på eksosen ved gasspådrag om det ryker blått. Ryker det blått er det tegn på sliten motor (Slitne stempel/stempelringer, sylindere og/eller ventiltetninger). (Motorer med turbo kan også tyde på sliten turbo i stedet).
Se også over alle vannslanger og radiator for lekkasjer. Spesielt rundt registeret (her sitter vannpumpa).
For øvrig se etter lekkasjer i motorommet, ta det på fingeren så vil du se om det er kjølevæske grunnet fargen
(blå/grønn) og konsistensen. Kjølevæska kan legge igjen ett slags ”hvitt” belegg også slik at det kan avsløre eventuelle lekkasjer. Du bør også kontrollere og få papirer (enten merkelapp i motorrom, i servicehefte, kvittering fra verksted) på når siste registerreimskifte var. Da vet du med sikkerhet når dette sist er utført og vil kunne kjøre trygt frem til neste registerreimskifte uten overraskelser. Forhør deg også med hvilken olje som er benyttet på motoren. Fortsett gjerne med denne om den er av god kvalitet.
En Calibra bør kostes på god kvalitetsolje. 5W – 40 (eller bedre) av god kvalitet er noe du bør unne Calibra’n din.
Tips:Ett kjent fenomen på Calibra er tomgangsregulatoren (styrer mengde luft ved tomgang, bestemmer tomgangsturtallet).
Denne har av og til skapt problemer grunnet at oljeutluftingen går rett inn i innsuget og samler opp forbrent olje
og slam inne i tomgangsregulatoren. Dette vil gjøre at tomgangsregulatoren ”setter seg fast” og ikke har den
bevegeligheten den skulle hatt. Tomgangsregulatoren vil du for øvrig fort merke om er i orden eller ikke da
tomgangen vil være ustabil. (For høyt eller lavt turtall på tomgangen). Merk at bilen vil også være rykkete og
kjøre om tomgangsregulatoren er defekt. Normalt turtall ligger på 800 – 1000 omdr./min (avhengig av motortype).
Ligger den merkbart utenfor dette er det aller mest sannsynlig tomgangsregulatoren. Men utelukk ikke andre feil.
(Sprukne og/eller tette slanger, tette luft innganger/utganger på spjeldhus).
På nyere motorer (fra 1994 og oppover, X20XEV for eksempel) har da Opel levert en oljeutskiller (se bilde) som da gjør at olja holdes nede og kun ”ren” damp for kommet inn i innsuget. Dermed vil ikke tomgangsregulatoren bli defekt av dette problemet lengre. Denne fåes kjøpt hos Opel. Når det gjelder eldre Calibra enn 1994 så har ikke Opel levert noen oljeutskiller til disse, men det finnes tredjeparts produsenter som har slike (se bilde).
Blant annet www.tigerspeedparts.no . Dette er en stor fordel å montere.
Den vil holde tomgangsregulatoren og innsuget rent, minske oljeforbruket i tillegg til mange andre fordeler,
ikke minst for motorer med turbo.
Eksosanlegg:
Sier seg nesten selv hva du skal se og høre etter. På Calibra er det nok mest vanlig med lekkasjer
i frontrøret og skjøten mellom dette og katalysator da dette er mest utsatt for varme, søl og bevegelse.
Lekkasje i dette røret (og skjøten) vil også gi en utrivelig ”hard” eksoslyd. Man kan også ta en liten titt
på eksosmanifolden da det faktisk har hendt (men svært sjelden) at de kan sprekke. Det vil høres ved gasspådrag, og man vil kunne se svarte ”sotstriper” på/rundt manifolden om den er sprukket. Se til at katalysatoren er på plass, ellers kan du regne med at før eller siden kan bli ett utlegg for deg.
Bremser:
En kjøretur vil være gunstig. Forsøk en kraftig oppbremsing og merk om bilen bremser jevnt ( ikke drar
kraftig til siden) og at bremsene tar godt og ikke skjelver. Hvis bilen drar kraftig til ene siden,
skjelver eller har usedvanlig dårlig bremseffekt må nok utskifting påberegnes. Om mulig, se på skiver og klosser
om de er slitt eller skadet av noe slag også. Kontroller at det er riktig mengde bremsevæske i beholder og at den
ser ren og klar ut. Kontroller håndbrekk at dette fungerer tilfredstillende. Prøv i en liten bakke.
(Men ha motor i gang sånn at du kan bremse om håndbrekket skulle være helt defekt!!) Sjekk også at ABS lampa ikke lyser. Så fall vil dette bety at det befinner seg feil i bremsesystemet som bør sjekkes nærmere på ett kvalifisert verksted da dem kan gå inn og lese ut en feilkode.
(Red. kommentar: liste over feilkoder ligger under "teknisk" om du vil lese disse selv!)
Interiør/Instrument:
Her må pris, årsmodell, og brukstid tas i betrakning. Men se til at alle komponenter inne i
bilen fungerer. Elektriske speil, vinduer, takluke, varmeapparat, varmetråder bakrute osv. fungerer. Prøv spesielt
aircondition om bilen har det. (Se til at den skrus på lett hver eneste gang , virkelig kjøler og ikke lager
uvanlig støy eller ulyder (hvining, tikking). Kjøler det lite og i tillegg kanskje lager merkelig ulyder kan det
tyde på en sliten airconditionkompressor eller lekkasje i rør.
Tips: Stemmer interiørslitasjen som noenlunde med kilometerstanden på bilen? Si at bilen har gått 100.000km også er pedalene, ratt og seter (interiøret) nedslitt bør det være grunn til å stille tvil til at den virkelig har gått
så lite som 100.000km for eksempel.
Spesielt for alle eldre 16V motorer (Motortype C20XE og C20LET):
Noen få av disse motorene har problemer med at toppen sprekker. 16V motorene er levert enten med Coscast eller Kolben Schmidt topp, og det er kun Kolben Schmidt toppene som har dette problemet frem til og med 1993.
Hvis man virkelig vil til bunns og finne ut hvilken type topp det er på motoren, skal man se under eksosportene.
Har man Coscast vil det stå nettopp Coscast, eller KS hvis du har Kolben Schmidt topp. Dette er ikke lett å se
mens eksosmanifolden sitter på plass. Man må under bilen og prøve så langt det er mulig å få sett hva som står der.
Det er også en annen mulighet, og det er å kikke på toppen om den har oljeplugg på sida mot girkassa (se bilde).
Dem med oljeplugg er KS og de uten er Coscast topp. De fleste toppene i dag har nok ikke dette problemet eller de har blitt reparert. Men siden det er en kostbar reparasjon om toppen er sprukket, bør du absolutt sjekke dette uansett.
Det gjør du vet å ta en titt i kjølevæska. Har toppen sprukket vil nemlig olje komme inn i kjølevæska og se ut som
grått fett. Nærmest en slags grøtaktig konsistens. Se også i olja om den ser naturlig ut. Du bør la kvalifisert
person se over motoren om det er mistanke om sprukken topp. Det kan innebære flere momenter som kan gå galt i forhold til dette slik at du har ett vist inntrykk av hva man kan ha i vente av påkostninger.
Spesielt for Calibra med 4x4:
Noen har hatt mer eller mindre problemer med girkassen og fordelerkassen på disse, og du bør derfor være ekstra
oppmerksom på Calibra med 4x4. Prøvekjør og kjenn etter om girkassa fungerer og at den ikke er vanskelig å sette i gir.
Prøv spesielt om det går greit å sette den i de lave girene (spesielt 6.giret). Den må heller ikke hoppe
ut av gir under kjøring. Lytt etter ulyder i samtlige gir. Sjekk også mellomaksel og spesielt om det er
oljelekkasjer i forbindelse med girkasse og fordelerkasse på disse bilene. Olja for fordelingskassa deles med
servo’en, så sjekk at det er nok olje beholderen (også etter en god prøvetur). Fordelerkassa har i oppgave å
fordele drivkraften mellom front og bakaksel via en lammellkobling, og er det problemer her kan det slå ut som
stor forskjell i dekkslitasjen foran og bak. (forutsatt like nye dekk etc). Vær også oppmerksom på om lampa for
firhjulstrekk lyser. Dette vil da naturlig nok indikere feil i systemet. Klonking og vibrasjoner ved gasspådrag
kan tyde på slitt kardangknute.
Spesielt for Calibra med turbo:
Prøvekjør bilen og prøv turboen. Legg spesielt merke til om det kommer blå røyk utfra eksosen og at det ikke
”hviner” i turboen når den er aktiv. (Blå røyk kan for øvrig sjekkes på alle modeller, men da snakker man om
slitte ventiltetninger, stempel etc.). Blå røyk og/eller hvining kan tyde på at lagrene i turboen er gått.
Ved tvil, la ett kvalifisert verksted se på det.
Alle Calibra fra 1993 – 1996:
I registeret finnes det ett mellomhjul kalt GF50 originalt. De fleste Calibra på veien i dag har nok fått byttet
ut dette nå så problemet er nok minimalt, men jeg tar det med likevel. Dette mellomhjulet kan med uten forvarsel
kollapse og føre til store reperasjoner da registeret ryker. (Dette grunnet en fabrikkfeil i mellomhjulet som
gjør at det kan låse seg). Man bør derfor forsøke å få ett eller annet bevis på at registeret er byttet sammen
med dette mellomhjulet (og gjerne komplett med vannpumpe og strammehjul). Er du i tvil (ikke får dokumentasjon på når det sist er byttet) vil jeg anbefale ett registerbytte umiddelbart om du kjøper Calibra. Det nye mellomhjulet som ikke har dette problemet kalles GF25.
Få også med deg alle dokumenter som eksisterer på bilen, reperasjoner, TUV godkjenningspapirer (blant annet om den er senket), servicehefte, EU kontroller osv.
Lykke til i jakten på DIN Calibra. Glem heller ikke at NAF og andre kvalifiserte verksteder kan kontrollere
bilen for deg. Lykke til!
Nyttig:
Naf kjøpekontrakt
Eierskifteskjema
Tilstandsrapportskjema
(Adobe Acrobat Reader)
Brønnøysundsregistrene
- TLF 75 00 75 00 (Heftelser) SMS, skriv REGNR, mellomrom, registreringsnummer og send meldingen til 2121
- Motorvognregisteret : TLF 06650 (Få opplyst kilometerstand, EU kontroller tidligere osv.)
Oljeutskiller X20XEV | Oljeutskiller C20XE/C20LET |
| |
Coscast vs. KS topp:
©Pep. September 2004. Feil forbeholdt.
Tilbakemeldinger:
[Ukjent]
- 26.01.2009:
meget bra how to! nyttig!
[Ukjent]
- 31.10.2008:
konge
[Ukjent]
- 24.07.2007:
kjøpt meg Calibra. alle feilene her stemmer vist med min
Thomas
- 15.02.2007:
De har også mye til Cosworth.
www.kmcams.com er også en Link
[Ukjent]
- 15.02.2007:
Du kan høre med KM CAMS de har trimkammer og kamaksler , ventilløftere og alt som er kamaksel relatert. post@kmcams.com www.kamaksel.no
MaSo
- 25.01.2007:
nyttig informasjon
Lærlingen
- 05.09.2006:
drit bra skreve:)...men man får vel ikkje sjekka alt ta her om du e ute å sjer på bil sjølv?...noe forslag til ka e kan sjekke da?..eller e det rett å slett best å sende den på naf-kontroll?
Perry
- 21.03.2006:
Til Marius:
Neppe :)
Marius
- 02.02.2006:
hei jeg har kjøpt meg en calibra 16v 150 hk ks topp den siste eieren har hatt den i 8 år nå er han 54 år alle sørvier er fulgt å ikke sprekt topp gått en hal runde men er det stor fare for at toppen s
[Ukjent]
- 04.10.2005:
Du e faen genial! takk takk =)=)=)=) Keep up the good work ;)
[Ukjent]
- 25.08.2005:
Sinnsykt bra guide..!:P
blir nok calibra på meg noen av de neste ukene ja..! takker helt rått!
[Ukjent]
- 26.05.2005:
Dette vil hjelpe meg med å finne en god calibra. Meget bra jobb...! :)
[Ukjent]
- 30.04.2005:
bra skrevet : )) opel calibra er bare best. skal ha sånn bil en gang jeg : P
[Ukjent]
- 26.04.2005:
det er nok sant at calibra har en del problemer,men calibra er rå uansett.ønsker meg selv en cali med turbo.....204 hk....he he heeeeiii
Pep
- 20.03.2005:
Bare hyggelig! Lykke til!
[Ukjent]
- 20.03.2005:
Jeg skal ha bil om 3 år (calibra), så detta var til stor hjelp.
[Ukjent]
- 09.03.2005:
Nice detta komme te å hjelpa nå eg ska handla inn calibraen min ja=))
[Ukjent]
- 06.03.2005:
hjalp meg:D takk!
pOower355
- 22.11.2004:
nyttig...
Pep
- 01.11.2004:
Calibra 2.5i er ingen 16V, og den har heller ikke 166Hk. Forstår hvorfor du har valgt Ford.
[Ukjent]
- 25.10.2004:
er det fakta at en calibra 2.5i 16v bare har 166 hester?? hahahah Cossie er grom bilen uansett! en cossie vil skam kjøre en calibra ... uansett!! coswort power .....
Pocahontas
- 23.10.2004:
Hey.... Nice (",)
John
- 13.10.2004:
Bra..
[Ukjent]
- 29.09.2004:
Good work!
Mye bra og nyttig som stod her:)
[Ukjent]
- 27.09.2004:
Bra dette =)