Skifte regulatorfjær for oljetrykk
Forfatter: Spriti
Standard problem på C20XE/LET er at den
tikker mye. Etter å ha prøvd forskjellige oljer og rensemidler og ikke synes ting ble noe
bedre skulle jeg prøve å bytte fjæra som regulerer trykket på
oljen. Denne fjæra som er nevnt mister en del av spensten over tid og dermed vil
oljetrykket bli mindre. I TIS står det blant annet å bytte dette som ett løsningsforslag
ved tikking. Flere av de store på Opel motorer anbefaler også å shimse denne litt opp.
Samme operasjon kan gjøres på C20NE (8v) og, men her er man ikke så plaget med
tikking. Fjæra sitter på oljepumpa, i Calibra på høyre side i framkant av
motoren. I forbindelse med ett oljeskift kan jeg nok anbefale å bytte denne
(koster ca. 10.- på Opel).
Her befinner pluggen som holder fjæra seg (servopumpa m/brakett er her fjernet).
Etter å ha tappet av oljen slakker du strammingen på servopumpa og vipper av reima.
Kan også anbefale å løsne på/fjerne innerskjermen for å komme lettere til.
Videre er det ikke nødvendig men jeg vil anbefale å skur av servopumpa for å komme
lettere til. Denne er festet på en brakett skrudd fast i motorblokka. Braketten står
fast med tre bolter. Bruk 15mm fast eller ledd nøkkel for å skru av denne og vipp den til siden.
Her sitter de tre 15mm boltene som holder braketten til servopumpa.
Kommer lettest til fra under bilen.
Nå skal du se tappen som holder fjæra på oljepumpa ganske lett (denne hadde plassering bak braketten til servopumpa). Bruk 24mm kopp for å løsne denne og skru den ut. OBS: rett innenfor denne står fjæra og den vil selvfølgelig presse på. Vær derfor
forsiktig når du skrur av bolten da fjæra gjerne vil springe ut.
Rengjør bolten og stemplet (eldre XE/LET har en kule) og monter sammen med ny fjær.
Ny fjær har delenummer 646861, og passer C20NE, C20XE, C20LET og X20XEV.
Evt. kan man shimse fjæra opp ved å legge rustfrie skiver imellom..
Monter deretter opp servopumpa og evt. løsnede skjermer. Fyll på ny olje.
Tips: - Ved shimsing av fjæra (forhåpentligvis ny fjær) må man nesten prøve seg
frem. Noen må shimse mye, andre lite. Anbefaler derfor å ha ett måleinstrument som
viser oljetrykket før man gir seg ut på dette. (Calibra.no tar ikke ansvar som følge
av shimsing/problemer.)
Anbefalt av
forskjellige: EDS: only put a d=12mm t=3mm thick pice of metal under the
oil pressure regulator, then the oil pressure is rising up 1 bar more
SBD: To fine-tune your oil pressure, start with approximately 5mm thick shims and
adjust until you have about 65-75psi oil pressure at 4000RPM.
- Om du har en grom motor kan det anbefales å kjøpe en "nylon relief valve".
Dette da det er ett kjent problem at ventilen kan fastne hvis oljen koker/kokser
og setter seg på ventilen.
Tilbakemeldinger:
[Ukjent]
- 06.09.2008:
Mulig det er noe særegent med calibra turbo'en min, men på min så sitter det ene fremre motorfestet i veien for denne skruen (servo pumpe er ett vesentlig mindre problem)... så jeg endte med å ikke sk
Proxie
- 31.01.2008:
Jeg går ud fra at bilen begynder at tikke når den bliver slidt i f.eks oliepumpe. At hæve trykket burde kompensere for slid for oliepumpe (det giver da mening)
Jeg vil prøve dette , da jeg har skif
[Ukjent]
- 15.09.2007:
super guide! kommer til å følge den neste oljeskift, *men* , tror det ville vært veldig givende om det også ble lagt inn hvilket trykk man skal sikte på med denne maskinen. (både i PSI og BAR...) så p
[Ukjent]
- 19.02.2007:
målte du trykke før og etter ? viss Ja.. hva hadde du føre og etter ? og hva er den på tomgang nå¨? :P
[Ukjent]
- 14.09.2005:
Noen som har varenr på denne?
KK
- 06.07.2005:
hva slags blader er det du leser spriti? :P
Regulatorisk Balansekunster?! hva er det? :P hehe..
(hvis noen lurer, så er det det nederste bildet jeg snakker om).
Flaps
- 05.07.2005:
Forresten, det er en Calibra 4x4 16V Turbo 2.0 om det er nødvendig å vite det til mitt spørsmål under(",)
Flaps
- 05.07.2005:
Jeg har ikke et spørsmål til akkurat dette, men skal koble til en oljetrykks måler (elektronisk). Hvor skal denne kobles på?? På forrhånd, takk for hjelpen(",)
[Ukjent]
- 05.05.2005:
motoren min tikker 2-5 sek etter jeg har startet den om morgenen , er dette normalt eller anbefaler dere meg bytte den fjæra? er en 1.8 ecotec motor
Spriti
- 05.02.2005:
Noen små spørsmål som ble stilt angående dette:
http://calibra.no/forum/default.aspx?thread=22689
Spriti
- 23.01.2005:
Merket forskjell ja, men om det var pga annen olje (super syntetisk) eller shimsingen er jeg ikke sikker på. Har ikke oljetrykksmåler i bilen enda og dermed ikke mulighet til å lese ut trykket men erf
Dragon
- 23.01.2005:
Merket no særlig forskjell eller?
VarGaZ
- 21.01.2005:
altså er det det som forårsaker den tikke lyden når bilen er kald?
Må jeg ha ut hele motor jæveln for å få fiksa det?
Tikkingen er vel ikke skadlig på noen måte?
[Ukjent]
- 19.01.2005:
gammel motorn min d dær!;P
Pocahontas
- 16.01.2005:
Veldig bra.. Tenker jeg skal få skiftet min også.. Tikker litt når den er kald...