Forfatter: CrazyDriver
Tekniske data:
Motorvolum: 1998ccm
Motoren yter 150hk ved 6000 o/min og har et maks dreiemoment på 196Nm ved 4800 o/min
Maks kontinuerlig driftsturtall er 6500 o/min. , med turtallssperra på 6800 o/min
Tomgangsturtall er 940 +/- 80 o/min
Tenningsrekkefølge: 1-3-4-2
Effektkurven som vist til høyre.
C20XE er en DOHC (Double OverHead Camshaft), noe som innebærer 2 overliggende kamaksler derav en for eksos ventiler og en for innsugs ventiler.
Motoren baserer seg på 4ventilsteknikk, med 4ventiler pr. cylinder.
Til denne motoren benyttes Bosch Motronic M2.5 for innsprøytning, og i senere versjoner brukes Bosch Motronic M2.8.
Forskjellen ligger i luftmengdemåleren som er av typen "air flow mass meter" på M2.5 og "hot film mass meter" på M2.8 - disse er forskjellige i hvordan de måler temperaturen på innsugsluften.
Når det kommer til drivstoff så aksepterer denne motoren det meste p.g.a bankesensoren som "lytter" etter tenningsbank, og justerer tenningen i forhold til dette. Blybensin skal ikke brukes hvis det er katalysator med i bildet da blyholdig bensin kan ødelegge denne.
C20XE er en svært potent motor, sprek i utgangspunktet, og med gode muligheter for å hente ut flere hestekrefter.
Forfatteren har fått opplyst at man kan ta ut ca. 190-200hk ut av denne motoren før man må begynne å gjøre større mekaniske inngrep innvendig. (Dette gjelder bl.a stempel)
For den som vil ha litt mer hk enn originalt så kan man gjøre følgende installasjoner:
* Sports avgass system - Sørger for motoren puster lettere ut.
(noen få hk)
* Sports luftfilter(f.eks K&N) - Sørger for en friere tilførsel av luft.
(noen få hk)
* 2 nye kamaksler - Endrer høyden på ventilløft.
(5-15hk??)
* Lexmaul RAM induction - Skal visstnok lage bedre vei for innsugsluft mens den skaper et lite overtrykk, som en mini-turbo. 0.2bar overtrykk???
(Skal ifølge Lexmaul gi 5-15hk???)
* TrimChip - Modifisering av styringsprogrammet i innsprøytinga.
(+5-15hk, noen påstår mer)
* Kompressor - ENEM har ferdig kit til C20XE der målt effekt ut skal være ca 206hk og 290NM i dreiemoment.
* Taper Throttle Injection - Innsprøytningskit kit , varierende effektøkning etter produsent. SBD motorsport sitt kit skal gi 208hk. Regal Auto sitt kit skal gi 25-35hk økning.
Ellers så har mange tyske firma pakker til denne motoren med ulikt effektuttak (180-300hk++). Felles for dem alle er at det koster flesk straks du er over 200hk.
Noen firmaer som har bred erfaring med C20XE er:
www.enem.se
www.mantzel.de
www.voelkl.net
www.risse-motorsport.de
www.regal-auto.co.uk
www.sbdev.co.uk
For rimelig chiptrimming, kontakt PK-Tuning: christian@pk-tuning.net !
C20XE ble levert i Calibra med F20(CR) 5-trinns girkasse. Med et ombyggningssett kan man bruke F28, 6-trinns ifra Calibra Turbo.
NB:
Forfatteren av Denne artikkelen tar ikke noe ansvar for hvorvidt innholdet stemmer 100%, og tar heller ikke noe ansvar for eventuelle følger som er resultat av trimming av motorer.