Ressurser ▼
Forum :: Annet teknisk :: How to: Hvordan..
Perry - 13.01.2006 23:23:25
Karma: 5
How to: Hvordan ta ut speedometeret (the easy way)

1: Skru ut 3 skruer på undersiden av rattstammen. (Du MÅ ikke ta av det dekselet her)


2: skru ut 2 skruer på over siden (1 på hver side) av ratt stammen. (enkelst om du snur på rattet slik som jeg gjorde her) Dette dekselet MÅ du av med.


3:Vipp ut det nedre dekselet i instrumentpanelet. (bruk flat trekker og litt tålmodighet) vipp ut de to leppene på baksiden som stikker inn, vær forsiktig her.

slik ser dekselet ut:


4: Løsne 2 skruer på hver side for å fjerne det øvre dekselet i instrument panelet.


5: Løsne 3 skruer på speedo.


6: ta å sett stolen i bakerste posisjon og vipp ryggen helt ned... legg deg på rygg med huet ned mot gulvet sånn at du ser oppunder panelet. Følg den viste kabelen (speedometer vaieren) inn til festet på speedometeret, trykk inn en vippe mekanisme (som vist på ett bilde av baksiden på speedometeret litt lengre ned) og dra ut vaieren.


7: Ta ut speedometeret som vist på bildet. Ta ut kontakt nr 1 som vist på bildet.


8: Samme som over med kontakt nr 2 som du ser når du setter speedometeret slik som på bildet.


9: Trekk ut speedometeret slik som på bildet.. må vri litt men det skal gå veldig greit.


10: vips så er speedometeret ute


Sett inn på samme måte og rekkefølge. bortsett fra at det kan være lurt å skru fast de tre skruene på speedometeret før du setter på igjen vaieren.

Samtidig som du har speedometeret ute så kandet hende du må bytte noen pærer?
disse 4 er da til belysningen og viserne.

Svar:

Ronja I - 19 år siden
Karma: 0
Utrolig bra det her Perry, du er så flink så!
Perry - 19 år siden
Karma: 0
hehe... takker Carr... legger du til how toen?
Sigge - 19 år siden
Karma: 0
poeng for den bra jobba
Perry - 19 år siden
Karma: 0
Takker
Radius_ - 19 år siden
Karma: 0
Yep! bra jobba
Perry - 19 år siden
Karma: 0
slipper iallefall å ta av rattet

noe jeg kan endre på? for å gjøre den mere forståelig
Radius_ - 19 år siden
Karma: 0
NAh, folk som ikke forstår dette er det ikke håp for uansett... heheh
Perry - 19 år siden
Karma: 0
hehe okei. Takker
Spriti - 19 år siden
Karma: 0
Bra jobbet Perry

Ekstra bilde til punkt 3

Hvordan den ser ut. Flat skrutrekker og vipp ut de to leppene på baksiden som stikker inn, vær forsiktig her.

Ellers meget bra guide... Endre på noe... nope, alt for bra forklart til det

Erfaringsmessig så er det litt forskjellige måter man må vri instrumentet på og vei man tar det ut på bil til bil. De med airbag i rattet er vel kanskje og litt værre å komme til på. Noen lønner det seg og å ta av vindusvisker og blinklys hendlene på.

Kan kanskje legge med bilde av baksiden som viser hvor de fire pærene til instrumentet sitter ? Stortsett da man har de ute...
Perry - 19 år siden
Karma: 0
done takker!
Sigge - 19 år siden
Karma: 0
hvilke krets koblet du dem inn på?
Perry - 19 år siden
Karma: 0
hm? plasmaskivene ble koblet på en trafo og en dimmer .. ifra trafoen (releet) så koblet jeg pluss og jord på "lyset" til tåkelys bryteren.
Carr - 19 år siden
Karma: 0
Nydelig arbeid perry! Howto er opprettet
VgRD - 19 år siden
Karma: 0
Takk! satt nettopp å kløddde meg i hue.. skjønte ikke heeelt åssen jeg tok ut det her.. men så ruslet jeg inn å gikk in her, å hva ser jeg.. johoo, en driitbra how to! og da var det gjort på en to tre
Perry - 19 år siden
Karma: 0
konge at dere fikk bruk for den
Takker alle sammen!

Edit: Dere må ikke av med det dekselet på øverste bildet.
morten - 19 år siden
Karma: 0
Utrolig bra hjelp men var litt kronglete med denna speedometer vaiern...men vipper man ut dekslet på venstre side ved lysbryteren kommer man mye lettere til der =)
Perry - 19 år siden
Karma: 0
var enkelt som fy hos meg (på både 16v'en jeg hadde og 8v'en jeg har nå

Bra du fant ut av det
morten - 19 år siden
Karma: 0
hadde ikke sjangs til å få den ut eller inn bakfra der...var så jævla trangt
morten - 19 år siden
Karma: 0
kan forresten annbefale de didoden fra dioder.no eller hva den sia het...blei jævla bra blått lys med dem bra passform å..
Perry - 19 år siden
Karma: 0
er alltid trangt om du skal ha den inn bakfra looooool

Har ikke så altfor tynne armer og never så jeg måtte ta av klokka osv for å komme til men liggestillingen var og viktig... måtte ligge litt rart for å komme til men det gikk
morten - 19 år siden
Karma: 0
haha...hadde av klokka og alt jeg men klarte det ikke men nå er det hvertfall fiksa =) men smatt på plass med engang hvis man går inn fra siden der
Perry - 19 år siden
Karma: 0
okey

Kjempemessig
JVS - 19 år siden
Karma: 0
Sleit litt med å finne ut hvordan jeg skulle nå opp der til vaieren underifra, men ved hjelp av et speil og en lommelykt så jeg hvor det var mest plass til hånden, og da gikk det greit.
wanvik - 19 år siden
Karma: 0
Angående dioder..

Etter å hatt ett sett liggende i snart to år, bestemte jeg meg for at det kanskje er på tide å montere de, så speedometer er ca ute nå, men har ikke orka å gjøre mer enda.

Har lest at diodene virker bare hvis de står i riktig posisjon, det er jo vel og bra, men er det noe jeg kan sette strøm på for å prøve ut før jeg monterer, eller må jeg sette inn i bilen igjen for å se om det virker?
(det er jeg ikke veldig gira på da bilen begynner å bli litt nedplukka, så det medfører en hel del ekstra arbeid å få strøm på den der..)
Perry - 19 år siden
Karma: 0
jeg har ingen aning... Spriti som er flink på slik eller var det tnt?
jeg vil ikke ha dioder... vil ha røde pærer (må vel finnes det?
Sigge - 19 år siden
Karma: 0
trur ikke jeg orker å buke dioder jeg heller.....men hvis noen finner pærer (blå eller annen farge skrik ut)
wanvik - 19 år siden
Karma: 0
Problemet med fargede pærer er vel at det blir rett og slett ikke kraftig nok, så en vil ikke få lyst opp mer enn området like utenfor pæra.

hvorfor ikke dioder?
Perry - 19 år siden
Karma: 0
vet ikke hvorfor ikke... jeg ser for meg vanskeligere innstallasjon... pærer er jo plug and play ...
The Zipper - 19 år siden
Karma: 0
Ehm dioder er jo å plug and play
wanvik - 19 år siden
Karma: 0
ok.

med mindre jeg har missforstått noe, så er den eneste forskjellen med monteringa at diodene må stå riktig vei.

prisen er litt negativt med dioder da tror jeg, kan godt være det har skjedd mye siden jeg kjøpte, men jeg betalte vel 400kr for et sett (4 dioder).
men men, hehe, tar det igjen på levetid får en vel unnskylde seg med
Perry - 19 år siden
Karma: 0
hehe... både på lappen og pærene... med hvite nåler så er det vanskelig å se km/t nåla i dagslys :S
Kan du mekke istand en veiledende tekst evnt. med bilder når du begynner med dette?
Camilla Bertone Turbo - 19 år siden
Karma: 0
Kjøpte dioder i dag til intrumentene, betalte 120kr for en hel haug på Opel. Koster ikke allverdens, tror det var 18kr stk. Men disse er da orginale, ikke med noe spes farge.
Perry - 19 år siden
Karma: 0
det var ikke dyrt
Men hjelper vel lite å farge dem med sprit tusj ?
hehehehe
Camilla Bertone Turbo - 19 år siden
Karma: 0
Kan kjøpe hette med farge til på diodene, men tror ikke det lyser noe særlig opp.
Jeg er veldig fornøyd med det jeg har fra før av, med hvitt instrumentpanel, og orasje farger i tallene. Og når det er mørkt ute, så blir det hvite panelet sort, og tallene hvite. Bytter om
Perry - 19 år siden
Karma: 0
artigt
me får sjå
Spriti - 19 år siden
Karma: 0
Wanvik: det vi har brukt å gjøre for å sjekke om det funker, diodene står rett vei er å bare legge instrumentet oppå rattstammen løst og sette i strømkabelen. Da ser man om alle lyser og kommer greit til for å evt snu de. Hva som er pluss og minus direkte på instrumentet for å slippe å gjøre dette er jeg ikke sikker på men det burde jo man kunne finne ut av koblingsskjema.

Fordelen med dioder er at de er skarpere lys med spredningen og blir en klarere farge. Diodene fåes jo i flere forskjellige farger, blå, rød, grønn, oransj, lilla, hvit... Man kan jo også kombinere med en av hver farge i instrumentpanelet
Hette eller farge på vanlig pære har den ulempen at det demper lyset litt... Fordelen med vanlige pærer er at instrumentpanelet er bygd for det og har plexiglasset og plassering av pærene utformet med tanke på lyspærens lysspredning. Derav anbefales det å bruke sett med to eller fire dioder i sokkel i instrumentpanelet.
SPOTRACING - 19 år siden
Karma: 0
Kannon guide. brukte den selv. Men det var litt bedre plass da jeg vrengte av senter trekket på rattet.
Perry - 19 år siden
Karma: 0
aha! det var det jeg glemte.... for noen år siden så gjorde jeg det på calibraen jeg hadde da... tenkte ikke på det denne gangen
Takk
sov - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Går det å løsne speedometer vaieren på girkassa istede?
Blake - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
ja.. det går! men det beste er jo og ta den av bak instrumente.
sov - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Ok, er jo så mye enklere å komme til kassa...
The Zipper - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Hehe ja det er MYYE lettere å kobble den ifra på kassa
Carl-Wilhelm - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
tillegg til denne guiden:
Man trenger SMÅ hender.

Sov: er ikke enkelt å komme til kassa på min bil, så er lettere å gjøre det på perry's metode da
sov - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Hehe, må selv fjerne trykkrør osv, men har ikke akkurat pianofingre.
JVS - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Du må ikke nødvendigvis ha så små hender for å komme til. Det gjelder bare å tre hånden inn riktig plass for å rekke helt fram. Jeg slet litt med å nå helt fram, men når jeg lå med en lommelykt i kjeften slik at jeg så noe var det ikke noe problem.
Perry - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Just det JVS... lommelykt eller lys av noe slag er viktig.

Hadde jeg hatt kamera så skulle jeg filmet en 30min. lang How to film som Innoparts burde hatt med i pakka
Johnny B - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
perry vet om en lettere måte å få ut speedo vieren ut på
Johnny B - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
stakk hånda inn der tok 2 sek så var hele greia ute så slapp jeg å sitte med lommelykt i munnen å få vondt i nakken hehe
Carl-Wilhelm - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Fikk du hånda inn der?
Johnny B - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
ja var faktisk god plass
Carl-Wilhelm - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Småneva fyr du. mine klubber hadde ikke kommet inn der om det var på livet.
Johnny B - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
hehe
Lexmaul16v - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
En enda lettere måte er å ta av plastdekselet foran på instrumentboksen og dytte boksen på langs inn venstre siden først, så stikke hånda rett inn på høyre siden og dytte ned den låsesplinten... Tar jo to sek, slipper å demontere hele jævla interiøret..
Aasland - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Hvilke pærer er instrumentet og hvilke er viserene?
Johnny B - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
hehe jeg holder på å montere sentralås og alarm så alt interiøret er ute hehe
Carl-Wilhelm - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Jentehender hele jengen.. Jeg må tilkalle de lokale teensa for å få ut mitt
Lexmaul16v - 18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Jentehender?? Jeg har svære hender jeg, men hvis man ikke er helt tilbakestående, så går det faktisk ann å stappe hånda inn der, trenger jo ikke å få den ut, ettersom hele speedometerboksen kommer og gir god nok plass etterpå..
MartinHansen - 12 år siden
Karma: 0
bra howto dette! plagdes med å få av speedovaiern bakfra, siden jeg ikke fant plass til å stikke hånden min inn til vaiern :S

så det han Stian_ sir funket veldig bra
"En enda lettere måte er å ta av plastdekselet foran på instrumentboksen og dytte boksen på langs inn venstre siden først, så stikke hånda rett inn på høyre siden og dytte ned den låsesplinten"

etter jeg gjorde dette, så fant jeg en plass for å tre hånden min inn på baksiden for å feste speedovaiern til instrumentet!

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!