Min "C20LET"
Tenkte jeg kanskje skulle legge ut litt info om min egen motor her også, istedenfor å bare kommentere motorbyggene som er pågang fra andre brukere her
Utgangspunkt:
1989-modell C20XE, dvs. den skal vel ha alle de grommeste originaldelene (veiv og stempel ihvertfall), og Coscast-topp.
Har jo prøvd endel løsninger på denne motoren, men det blir rett og slett alt for mye å skrive, så jeg velger å holde meg til det "siste"..
Kan starte med det bildet som avataren min er laget av, det er slik motoren var for ett par år siden.
Der er bunndelen ferdig overhalt, toppdeksel, pluggdeksel og innsug er nylakkert, og toppen var vel ganske urørt såvidt jeg kan huske.
Mener også at jeg kjørte med en porta KKK K16 da.
Legger ved ett par bilder av portinga også. (dette gjorde jeg selv, på "feelingen", og det ble faktisk veldig bra
Turboen lada ca 500rpm tidligere, og fikk generelt bedre respons!)
Før porting
Underveis
Legg merke til "trakteformen".
Ferdig:
Bildene klarer ikke å vise det godt nok, men dette var høyglanspolert, så en kunne speile seg i det. Friksjonen var dermed svært lav, men om det var en fordel eller bakdel skal jeg ikke uttale meg om. -i ettertid har jeg fått mer tro på at polering ikke var så lurt..
Så over til forrige vinter/vår.
Nå begynner ting å gå sakte, og det kommer av to grunner:
1. Penger.. dette koster sykt mye å gjennomføre, og da jeg ikke tjener så godt for tida (ref. grunn 2) går ting litt gradvis..
2. Jeg er ganske syk (amalgamforgiftning mm), så det er langt ifra hver dag jeg er i stand om å gjøre noe, samt at dette medfører mindre penger å bruke på bil...
Ihvertfall; Motoren var igrunnen helt grei før vinteren, men jeg hadde fått tak i en MHI TD04HL-18T turbo som skulle monteres, og lurte litt på å overhale toppen med det samme..
Alt dette skjærte seg naturligvis til gangs (som vanlig), og når våren kom, var jo turboen knapt nok montert, men det hadde skjedd en hel del andre ting
Hadde hatt endel deler liggende en stund, som endelig skulle få gjøre litt nytte for seg
Electromotive Coilpakke, og Taylor Spiro-Pro pluggkabler av den typen med best skjerming.
3" Rustfri Race-kat og 3" V-band (rustfritt det også naturligvis..)
Bildene av mye av de andre delene mangler desverre, men det er ikke så farlig, tror det blir nok bilder i denne tråden uansett...
Har ikke all verdens med bilder av jobben som ble gjort i motor, men litt er det ihvertfall:
H-profil råder og C20LET-stempel montert.
Adaptere fra metrisk gjenge til AN8 montert i oljekjøleradapteret.
(Jada, det var fryktelig skittent der og da..)
Boret og gjenget opp ny retur, og satte i 45-graders AN10 nippel.
Earl's 10-raders oljekjøler med AN8-koblinger montert.
Slanger/koblinger prøvemontert på oljekjøleradapter.
Akkurat passe klaring fra oljekjøler til servokjøling ;p
Montering av ARP studs
Bensinsystemet begynner å komme på plass
SÅNN ser en ordentlig dyse ut!
Siemens Deka 630ccm
Downpipe ferdig sveisa og bandasjert.
(Selvfølgelig rustfritt, og 3".)
Returflenser til turbo
Montert på turbo..
Kat og fleksirør med V-band
Bensinpumpe og filter. (Holley pumpe, god for 600hk, og Earl's filter, AN6, 35 micron med utbyttbart filterelement.)
Her er dekslene kommet fra glassblåsing.
Merk at topppdekselet er også sveisa om, med en AN10-nippel.
Deler av eksosanlegget (3" rustfritt her også, hele veien forøvrig..) og bensinrørene, 3/8" rødeloksert alurør
Trangt?
Klart til bremsing
Der var dekslene endelig kommet fra lakkering også.
(Hadde to sett, så det hasta ikke, men litt kjedelig å bremse når alt ikke var helt ferdig..)
Det var da forrige sesong.
Hva som skjer denne våren/sesongen kommer