Ressurser ▼
Forum :: Off topic :: Min "C20LET"
wanvik - 23.04.2007 02:11:43
Karma: 0
Min "C20LET"

Tenkte jeg kanskje skulle legge ut litt info om min egen motor her også, istedenfor å bare kommentere motorbyggene som er pågang fra andre brukere her

Utgangspunkt:
1989-modell C20XE, dvs. den skal vel ha alle de grommeste originaldelene (veiv og stempel ihvertfall), og Coscast-topp.

Har jo prøvd endel løsninger på denne motoren, men det blir rett og slett alt for mye å skrive, så jeg velger å holde meg til det "siste"..

Kan starte med det bildet som avataren min er laget av, det er slik motoren var for ett par år siden.

Der er bunndelen ferdig overhalt, toppdeksel, pluggdeksel og innsug er nylakkert, og toppen var vel ganske urørt såvidt jeg kan huske.
Mener også at jeg kjørte med en porta KKK K16 da.

Legger ved ett par bilder av portinga også. (dette gjorde jeg selv, på "feelingen", og det ble faktisk veldig bra Turboen lada ca 500rpm tidligere, og fikk generelt bedre respons!)


Før porting


Underveis

Legg merke til "trakteformen".

Ferdig:


Bildene klarer ikke å vise det godt nok, men dette var høyglanspolert, så en kunne speile seg i det. Friksjonen var dermed svært lav, men om det var en fordel eller bakdel skal jeg ikke uttale meg om. -i ettertid har jeg fått mer tro på at polering ikke var så lurt..

Så over til forrige vinter/vår.

Nå begynner ting å gå sakte, og det kommer av to grunner:
1. Penger.. dette koster sykt mye å gjennomføre, og da jeg ikke tjener så godt for tida (ref. grunn 2) går ting litt gradvis..
2. Jeg er ganske syk (amalgamforgiftning mm), så det er langt ifra hver dag jeg er i stand om å gjøre noe, samt at dette medfører mindre penger å bruke på bil...

Ihvertfall; Motoren var igrunnen helt grei før vinteren, men jeg hadde fått tak i en MHI TD04HL-18T turbo som skulle monteres, og lurte litt på å overhale toppen med det samme..

Alt dette skjærte seg naturligvis til gangs (som vanlig), og når våren kom, var jo turboen knapt nok montert, men det hadde skjedd en hel del andre ting

Hadde hatt endel deler liggende en stund, som endelig skulle få gjøre litt nytte for seg

Electromotive Coilpakke, og Taylor Spiro-Pro pluggkabler av den typen med best skjerming.


3" Rustfri Race-kat og 3" V-band (rustfritt det også naturligvis..)

Bildene av mye av de andre delene mangler desverre, men det er ikke så farlig, tror det blir nok bilder i denne tråden uansett...

Har ikke all verdens med bilder av jobben som ble gjort i motor, men litt er det ihvertfall:

H-profil råder og C20LET-stempel montert.


Adaptere fra metrisk gjenge til AN8 montert i oljekjøleradapteret.
(Jada, det var fryktelig skittent der og da..)


Boret og gjenget opp ny retur, og satte i 45-graders AN10 nippel.


Earl's 10-raders oljekjøler med AN8-koblinger montert.

Slanger/koblinger prøvemontert på oljekjøleradapter.

Akkurat passe klaring fra oljekjøler til servokjøling ;p


Montering av ARP studs


Bensinsystemet begynner å komme på plass


SÅNN ser en ordentlig dyse ut! Siemens Deka 630ccm


Downpipe ferdig sveisa og bandasjert.
(Selvfølgelig rustfritt, og 3".)


Returflenser til turbo


Montert på turbo..


Kat og fleksirør med V-band


Bensinpumpe og filter. (Holley pumpe, god for 600hk, og Earl's filter, AN6, 35 micron med utbyttbart filterelement.)


Her er dekslene kommet fra glassblåsing.
Merk at topppdekselet er også sveisa om, med en AN10-nippel.


Deler av eksosanlegget (3" rustfritt her også, hele veien forøvrig..) og bensinrørene, 3/8" rødeloksert alurør


Trangt?


Klart til bremsing


Der var dekslene endelig kommet fra lakkering også.
(Hadde to sett, så det hasta ikke, men litt kjedelig å bremse når alt ikke var helt ferdig..)

Det var da forrige sesong.
Hva som skjer denne våren/sesongen kommer


Svar:

///Calibra/// - 18 år siden
Karma: 0
Satan! Grom motor!
Aasland - 18 år siden
Karma: 0
Jeg ble faktisk litt lei meg da det ikke var mer bilder igjen. Dette er rett å slett en drømme motor. Jeg missuner deg på det høyeste!
Gratulerer med DIGG motor og motorom Lykke til videre med nye planer
///Calibra/// - 18 år siden
Karma: 0
Forstår jeg det rett at den ikke er bremsa enda?
Aasland - 18 år siden
Karma: 0
Nei tror den er bremsa. utifra det jeg leser.. mye ble det? 550?
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Litt specs på motor i fjor:
Blokk, veiv og topp: C20XE
C20LET 86mm stempel, H-profil råder
KentCams AST1601 kamakslinger
Lexmaul Ram-Induction innsug
MHI TD04HL-18T turbo
ARP Studs (og APR rådebolter, ikke samme type som til originalråder naturligvis..)
Alt overhalt..

Perfectpower PRS-2 datasprut
Siemens Deka 630ccm høyohms dyser
(Spjeldhus fra C20LET.)
Hjemmelaget cooler, register ca 80x30x8cm, totalt over 1m bred ;p
Holley bensinpumpe

ALT av slanger og koblinger (fittings): Aeroquip. Slanger: Aeroquip AQP-serie, fittings: stort sett "Reusable swiwel" rød/blå-eloksert fra Aeroquip. Banjoen på turbo (olje inn), samt det ene adapteret i fuelrail er Earls, da Aeroquip ikke produserte i riktig dim. til disse formålene.
Alle silikonslangene til trykkrør: 2.5" Samco
Vakuum-slanger: Stålomspunnet fra TESS, og noe silikon (husker ikke merke.)
Trykkrør: Hjemmelaget (ja det ser ikke ut, men gjorde nytten sin inntil videre) 2.5" rustfritt.
Eksosanlegg: 3" rustfritt, hjemmesveiset (MYE bedre finish enn trykkrør ;p) med race-kat og enderør på hver side. (Ordentlig løsning med tverrstillt potte bak tanken.)
Luftfilter hadde jeg ikke plass til, men brukte en slange til ett sted som ikke var veldig utsatt for støv.


Kan forøvrig nevne at pga. feil i manualen til sprutet viste det seg til slutt at jeg ikke kunne kjøre fordelerløst, så fordeler ble dermed montert igjen, og coilpakke og pluggledninger ble solgt.
Dette var også årsak til at bremsinga overhodet ikke gikk etter planen, og motoren ble igrunnen aldri mer ferdig enn at den ble grovmappa av meg selv.
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
tzeng: Nei, den ble ikke bremsa. (Forklaring i slutten på forrige post.)

Bilder av det som foregår nå kommer, men jeg lurer på om jeg kanskje skal ta kveld nå, vi får se..
Aasland - 18 år siden
Karma: 0
Som sagt, drømme motor. Gleder meg til å se resultatet på bremsinga Mye håper du på? Har du planlagt noen treff i år?
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Lite bilde av bilen også:



Effekt blir nok ett stykke over 350hk.
Dette blir først og fremst en fryktelig effektiv motor, som er hissig som faen.
En EDS-trimma LET har kanskje bare 50-60hk mindre, men blir likevel fryktelig lat sammenlignet med denne.
(Toppeffekt er bare ett tall som sier hvor mye som ligger helt på topp.. Denne vil f.eks mest sannsynlig ha over 1bar på 2000rpm..)

Hadde jeg villet ta ut mer effekt, ser dere nok at det naturligvis ikke er værre enn å sette på en større turbo, men jeg er ikke ute etter så mye toppeffekt, vil heller ha en effektiv motor



Angående treff så kommer det fullt og helt an på formen.
Er jeg i form, så kommer jeg på det meste av treff. (Gatebil tror jeg uansett ikke jeg dukker opp på, da det ikke er helt min greie (alkohol og bil skal en ikke kombinere mener jeg..), men satser på å få med meg alt av OMC-treff dersom formen er ok ihvertfall.)
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
ok, her kommer noen få bilder av hva som står for tur nå..


Nytt grenrør. TIG-sveisa i 321 rustfritt med 10mm flenser. (321 de også.)


"Helt ok" sveiser


Turbo åpna for rotering og liten sjekk


Kompressorhus og senterdel.


Prøvd på for å sjekke vinkling av husene


Wastegateaktuator lagt på for prøvemontering






Det vises nok ikke på bildene, men kompressorhuset tok borti bolten i motorfestet (den på bildet), så den måtte ut for litt modifisering ;p


Ferdig modifisert og montert Tok av ca halve hodet på den, og da gikk det akkurat bra. (Vi snakker ikke store marginer her ;p..)


Dette er SPEILBILDE av trykkrøret, så finishen på dekslene ble igrunnen helt grei

Det tenker jeg vi sier var nok for idag.
Har flere bilder, men tar det i morgen..
Aasland - 18 år siden
Karma: 0
Nja, helt "ok" dette haha.. helt rått er vel mer passelig. Ser du bor ganske langt nord, så mandal treffet er vel uaktuelt var ikke dumpt grenrør heller
planting - 18 år siden
Karma: 0
dette var helt konge wanvik!

hvor fikk du ta i de blå/røde koblingene med slangene? og er det noe svindyre saker?
men med en turbo som lader så mye så tidlig så vil du vel få et godt bunndrag og få effekten veldig tidlig?
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Koblingene og slangene er kjøpt hos Summit Racing.
Om det er dyrt eller ikke får vel være opp til den enkelte å avgjøre, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det koster mer enn å kjøpe ny bensinslange på Biltema ;p
Skal du kjøpe slike fittings her til lands, må du vel regne med fra ca 300kr/stk for de minste enkleste koblingene, opp til ganske mye mer for de som "er litt med" (f.eks AN12 120-grader er ikke "spesiellt billig"..)
Det dyreste er kanskje slangen, og det er veldig viktig at slangen matcher koblingene, skal det bli tett, så det blir jo noen kroner før en er ferdig.. Noe av slangene tror jeg det var over 1000kr/meteren for, men skal ikke si det helt for sikkert, det er ihvertfall dyre slanger..

Det som er litt interessant, er at dersom jeg skulle kjøpt like bra slange hos f.eks TESS, hadde det blitt dyrere, ihvertfall for bare slangen, når en tar med fittings blir det vel noe det samme til slutt.


Vil få et bra bunndrag ja, og vil få godt med effekt på et tidlig tidspunkt, men toppeffekten vil komme på "normalt tidspunkt", dvs. 7200rpm i denne motoren.
Har kjørt en simulering av den, og enten var det fra 2000-2500, eller fra 2500-3000rpm, ihvertfall like etter at ladetrykket begynner å komme skikkelig, så øker dreiemomentet med over 250nm på 500rpm

tzeng: Hvilket treff er i Mandal? -tviler litt på at jeg kommer dit, men vet aldri.. (Er ikke noe stor fan av treff hvor en får premie for å stå stille ;p)


EDIT:
planting2000: Det finnes også billigere alternativer når en kjøper fittings og slanger. Summit har f.eks et "eget merke" med billigere produkter, og det er ganske billig. Jeg har jo Aeroquip på alt, og det er vel heller i andre enden av skalaen hva pris angår.
Skal ikke si hvor mye jeg har brukt på dette, men det ble billigere enn en skulle tro med tanke på at alt er bytta ut og oppgradert (ikke vannslanger enda da), men samtidig en god slump penger.
Vectra_4x4 - 18 år siden
Karma: 0
Hmm, er det bare jeg som ikke ser noe til bildene?
Olejan - 18 år siden
Karma: 0
jeg ser dem iallefall...
B_jay - 18 år siden
Karma: 0
Jævli bra *savner vectraturboen nå*
Aasland - 18 år siden
Karma: 0
Tenkte på dette treffet egentlig :

http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=35268

Men som du sier, så er det ett "stå stille å få premie" treff.. Tror det er mer calibra.no sosial treff
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Det treffet virka jo greit det også, men jeg tør ikke love noe.
Hadde det vært banekjøring, hadde det vært mye større sjans for at jeg dukker opp ja, men en skal aldri si aldri..
Aasland - 18 år siden
Karma: 0
Det ser ut som det er en svær gjeng som stiller opp iallefall. Hadde vært rått å sett bilen din der men men, vi får vente å se

Hva er dine videre planer med motoren? hvis du har noen da
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Flere bilder over hva som har skjedd den siste uka:


Turbo og grenrør


Turbo og grenrør


Ny radiator montert, og fikk endelig plass til vifte -i fjor var det ikke plass til ordentlig vifte..


Prøving av wastegateaktuator for å finne riktig plassering


Legg merke til ripe i vifte og grenrør. -det krasjer under montering, men har vel akkurat nok klaring (motoren beveger seg jo) til at det går bra.
Inn mot blokka er det knappe 1mm klaring, men der er det jo ingen bevegelse.


Returen blir ganske grei


Sveising av nytt trykkrør på gang. (MIG)


Nesten ferdig
Desverre ute av trening, så sveisen ble ikke så fin at jeg ville la den stå ubehandla.. gått fort over med flapdisc, så blir det lakkert senere.


Sveising av downpipe påbegynnt.
Akkurat passe klaring

Angående videre planer, så er jeg sannelig ikke sikker.. Må se hvor ubrukelig det blir først ;p
Jeg har en plan om drastisk endring av drivverk, men ønsker ikke å gå ut med noen detaljer der enda. Kan si så mye som at det er ikke umulig at jeg hiver på en atskillig større turbo når drivverk blir ferdig, da det plutselig skal gå fint med mye mer effekt


Ellers så kjøpte jeg meg et Kemmpi TIG-apparat i går, så nå blir det snart sveiser med ordentlig bra finish på videre sveising.

Det som gjenstår før den er klar til bremsing nå, er i hovedsak å få ferdig downpipe, og få sveisa inn stuss til dumpventilen. -mangler litt rør/bend for å få det helt bra, så det er mulig jeg venter til alt TIG-utstyret er på plass før jeg fullfører. (I slutten av uka.)
Aasland - 18 år siden
Karma: 0
Liker godt det grenrøret ditt jeg Synes dette blir meeeeget bra. Som sagt, så gleder jeg meg til bremseresultatene
Hadde vært sjefs å prøve bilen, hissig som faen
6TeleFoN - 18 år siden
Karma: 0
sleng ut meir bilde av bilen da
planting - 18 år siden
Karma: 0
hvis jeg ikke tar helt feil så er din en 2wd, og har også 2wd karosseri...
har skjønt for lenge siden at du vil prøve på ombygging til 4wd... hehe..

er din godkjent som turbo og 2wd?
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Vanlig ombygging til 4x4 er jo bolt-on med unntak av litt kapping og sveising ved torpedoen for å få plass til mellomaksel.

Det er nok større planer enn som så jeg har ;p

Ikke godkjent enda, men blir etterhvert, må bare finne på noe lurt med motor..
Novablack. - 18 år siden
Karma: 0
bra prosjekt! tenker den går noe volsomt=)

porta du bare der den suger inn luft på let turboen?
og det hjalp slik at den lada tiligere?
Spike - 18 år siden
Karma: 0
Det er en Grom motor du har bygget deg Wanvik!!

Gleder meg til å se bremsing av den, og ikke Minst se den i aksjon!!

Aleksander - 18 år siden
Karma: 0
Rått prosjekt! Men hvordan fronleppe er det du har?
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
novablack:
Porta bare innløpet ja, og det hjalp veldig bra.
Innløpet er jo største flaskehalsen, men det blir jo naturligvis bedre om utløpet blir porta også. En jeg kjenner fikk porta alt hos Tore Østhus, og den ble mye bedre etterpå ihvertfall.

Spike: takker Ting tar tid, men anser det ikke som usannsynlig at den blir bremset iløpet av en liten måned.. Er ca 3 ukers ventetid hos Bjørnstad nå, men bestiller ikke time før jeg har fått ferdig downpipe og prøvd bilen litt, så jeg ser at alt virker.

Aleksand3r: Det er en JMS-leppe.

Novablack. - 18 år siden
Karma: 0
også kjendt som tore topp...hehe
Perry - 18 år siden
Karma: 0
Søtt grenrør Bjørn T

STÅ PÅ! synes dette prosjektet ditt er knall All ære til deg for vilje og pågangsmot til tross!
sov - 18 år siden
Karma: 0
GROMT!!!
Novablack. - 18 år siden
Karma: 0
var og fikk sett dette in life i dag og det ser lovende ut=)
fikk sett på en del løsninger jeg har lurt på selv=)
den coleren din.
er det egentelig en radiator som er bygd om?
og bør en borre hvis en skal inn med let stempel?
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Cooleren er en cooler ja, ikke noe ombygd radiator.
Skal se om jeg finner noen bilder av den også. -det er en STOR cooler som er kappa i høyden, og sveist om tankene på.

Boring eller ikke avhenger av dimensjon på sylindre og nye stempel, men med mindre LET-stempla er overdim, kan du nok ikke bore noe.
(Det hadde ikke skada å levert inn blokka til cylinderservice for ordentlig honing da )



I dag fikk jeg forøvrig TIG'en min, og har begynnt å lære meg bruk av den.. Blir nok å stå i garasjen i hele morgen, og da er jeg kanskje kommet så langt at jeg tør å begynne på delene som skal brukes på bilen, altså downpipe og stuss til dump.
Begynnte å sveise brakett til catchtank, men rakk ikke mer da Novablack kom, men det går jo fort å få ferdig i morgen
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Fant noen bilder jeg tenkte jeg kunne legge inn her.
NB! Dette er simuleringer, ikke en reell bremsing!
(Det er også bittelitt forskjell i oppsett nå, så turbo vil f.eks komme tidligere, og muligens blir det mere effekt også.)







Dersom noen skulle lure på hva verdiene står for, er det bare å spørre, så skal jeg svare etter beste evne. (Lenge siden jeg har drevet med det der, så mye er nok glemt..)
Perry - 18 år siden
Karma: 0
detonation likely, A/F mixture very poor, Calc error, pistonspeed extremely high.

Hmmm... ?
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Det er ikke noe problem

Piston speed extremely high er en advarsel jeg mener kommer nesten uansett så lenge en kommer over ett visst turtall. -kommer vel av at dette sikkert blir brukt mest på gamle åttere hvor høyt turtall er over 5000rpm ;p

Angående A/F så er ikke dette noe problem heller, da jeg har mer enn store nok dyser. -det går mer på måten programmet tar seg av mappinga tror jeg. (Jeg VET ihvertfall at det er ingen problem å gi den nok bensin med 630ccm-dyser og mer enn stor nok bensinpumpe )
Lexmaul16v - 18 år siden
Karma: 0
Jammen meg bra at du fiksa litt på siste delen av trykkgata di, for den så helt for jævelig ut på starten.. Ellers ser det ut som en velbygd motor med voksne deler Trenger vel ikke å si lykke til videre engang, for dette kommer til å gå bra uansett
wanvik - 18 år siden
Karma: 0
Her er det funksjon før form, så utseende bryr jeg meg ikke så mye om..
-det bør vel riktignok nevnes at trykkrøret ikke passet så bra til motoren nå lengre da, og sveising av nytt har vært planlagt i lengre tid.

Har gått sent fremover i det siste, men er ihvertfall ca ferdig med trykkrøret nå.

I dag fortsatte jeg med downpipe (føler jeg får til TIG'en såpass at jeg bruker den nå forresten), men etter å ha kommet 3cm lengre på 2-3 timers jobb slutta jeg for dagen, og besluttet å kjøpe fleksirør i morgen.
Det er noe jeg uansett bør ha for å ha noe som tar av ved evnt. støt, slik at turbo, grenrør og topp blir skånet. (Det er LAVT under der...)
Blir å sveise inn 5-10cm rustfri "fleksislange" mellom første og andre bendet i downpipe'n, og da er det bare èn sveis som gjenstår før det er ferdig.


Ellers ser det også ut til at det blir større turbo før bremsing ;p


Bilder fra sveisinga av stussen til dumpventilen:

ca 20cm langt, 38mm 304L


Trykkrør nesten kappa/slipa ferdig


Her er det omtrent ferdig.
Ikke bra nok kappa/slipa desverre, så måtte bygge på litt sveis der. (Vises godt, der sveisen er breiere altså..)


Ferdig


I bil


Der blir dump'en stående.. Har ikke fått tak i silikonslange i riktig dim. enda, så måtte bare holde for å se.. (Gamle stussen var mindre enn dump'en, og klarte akkurat å tre over slangen, mens nye stussen er større enn dump'en, så den slangen går ikke..)
Novablack. - 17 år og 6 måneder siden
Karma: 0
noe nytt på denne fronten da?
wanvik - 17 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Jo, det er vel igrunnen det

Var på Bjørnstad for ca 2 uker siden, men det gikk ikke helt bra..
Det var ingen ting som ble ødelagt da, så jeg er godt fornøyd uansett jeg, men litt kjedelig at det ikke ble ferdig..

Motoren fungerte veldig fint i starten, og yta vel 167hk/331nm på litt over 3000rpm, men på 4000 så datt den rett ned.. 50hk på hjul på 4500rpm, så det var jo helt klart noe riv ruskende galt ett sted der..
Jeg fikk en teori utpå kvelden, og prøvde den ut neste kveld når vi var å henta bilen. Det viste seg heldigvis å stemme, og det var rett og slett slangen mellom luftfilter og turbo som kollapset når turboen tok i som verst.
Kjørte uten slange/filter når jeg kjørte den tilbake fra Bjørnstad, og skjønte vel igrunnen på første strekka at feilen var funnet, men måtte han en testtur med passasjer for å følge med pc'en for å være helt sikker..
Under testturen var vi opp på 6500rpm og 1.3bar, og det er ikke påjustert noe som helst ladetrykk enda, kjører meget forsiktig tenning, og grunntrykk på turbo..
Virker MEGET lovende, og det er nok en hel del å hente effektmessig, men må desverre vente til starten av Juli før jeg har ny time på Bjørnstad..

Forøvrig så reiv den seg i 3,. gir, "uprovosert" under aks på forrige tur, med meget gode 245-dekk og tørr fin asfalt. -skjedde når motoren begynnte å ta i som verst
Novablack. - 17 år og 6 måneder siden
Karma: 0
høres veldig artig ut=)
tror bilen din er håpløs og kjøre i regnvær vil jeg tro.
med tanke på at min er ekkel.

fikk du ikke noen endelig benkmåling?
wanvik - 17 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Sist jeg kjørte i regnvær var den helt nydelig, men det blir jo endel mer effekt nå, så vet ikke hvordan det blir.. -ordentlige dekk hjelper mye, samt kontant og fint understell

Ble ikke tid til å fullføre på Bjørnstad, da de ikke fant feilen der og da.. kom for sent igang, og det var en ny en som sto å venta, så det var egentlig like greit at de bare begynnte på den istedenfor å leite etter feil på min.
wanvik - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Kan vel oppdatere denne litt

Har omtrent ikke tatt noen bilder av motorrommet på godt over en måned, så det kommer ingen bilder derifra, men har vel litt av bilen.

Dette har skjedd siden sist:
*Vært enda en tur hos Bjørnstad. Det ble ikke noen bremsing likevel den dagen, da han som styrte benken den dagen ikke tok sjansen, da han aldri hadde vært borti dette sprutet før, og ikke viste noe om bil/motor fra før av. Han holdt på en times tid med den, og fant en liten feil som ble utbedra, og finjusterte litt på tomgang, før han ringte meg, og vi ble enige om å bestille en ny time når Geir var ferdig med ferien sin Geir begynnte vel på mandag, men har ikke kommet så langt at jeg har bestillt time enda, får vel ringe over helga.

*Montert Innovate LC-1 bredbåndslambda
*Montert Accel racing-coil
*Endelig fått tilbake hjul med nye dekk foran.
*Fått på litt svartfarge over steinsprut i fronten
*Har mappa noe selv etter vei i det siste, og begynner virkelig å komme inn på noe nå.


Der har vi bilen samme kvelden som jeg fikk tilbake hjulene.
Felgene er pulverlakkerte, og det er 245/35-17 hele veien rundt nå.
Toyo Proxes T1-S bak, og Hancook ett eller annet foran (skulle være veldig bra dekk ihvertfall )


Fremdekk
(Og forresten, ja, jeg klarer desverre å få disse til å rive seg alt for lett, men det har ikke med dekkene å gjøre da )


Fanger montert noe bedre. -legg merke til at det ikke er stripsa fast lenger hehe..
Bora ett hull gjennom fanger og skinne, sveiste fast en mutter i skinna, og skrudde fast med en bolt.
(Klipsene på innsida er ødelagte, men hadde uansett ikke fått til å bruke de, så dette er nok den beste løsningen for meg.)


Fått på litt mer svart istedenfor bare steinsprut.
Gjett hva jeg brukte!


Der var rusta fra skivene endelig slitt bort også
Har ikke kjørt så veldig mange mil i år (og nesten ingen i fjor), så rusta satt mer enn normalt...


I år har jeg ihvertfall fått plass til slangen mellom luftfilter og turbo..
Luftfilteret i seg selv har jeg ikke fått nedi enda, men får vel se på det etterhvert. Problemet er rett og slett å komme til. Filteret er ikke større enn at jeg skal få "greit" med plass til det, men jeg får det ikke ned dit det skal uansett hvilken retning jeg går inn fra, så jeg må plukke ned diverse for å komme til. (Her må det stort sett planlegges rekkefølge uansett hva en skal gjøre ;P)


Fått montert litt brytere også.
Har sprut av/på, bytte av map (kan bytte mellom to map med bryter på sprutet mitt ), og lader til bærbar-pc'en av/på.
Helt til høyre er det en knapp for kalibrering av bredbåndslambdaen (må kalibreres med jevne mellomrom), og over der (tror ikke det vises på bildet) er det en diode som indikerer status, og viser feilkoder på bredbåndslambdaen.
Skal montere en diode som gjør det samme for sprutet på andre sida etterhvert.



Ellers kan jeg nevne at jeg har hatt endel "problemer" med mappinga, men det har løsna litt de siste dagene, og nå begynner det virkelig å gå fremover, så den blir nok fullt brukbar før siste benking hos Bjørnstad, og forhåpentligvis trenger de ikke så mye tid på den heller
wanvik - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Forresten..
Ser at jeg ikke har lagt ut bilde av det ferdige trykkrøret.

Var ikke helt ferdig, da det sto "ferdig" lengre oppe her


Sånn ble det etter en halvtimes arbeid med poleringsflapdiscer og autosol til slutt.


Her har vi forresten downpipefør bandasjering.


Rett etter at den var ferdigsveisa


Og luftfilteret før første runde på Bjørnstad. -dette viste seg desverre å ikke fungere.. Brukte original LET-slange mellom turbo og filter, men den kollapsa som sagt..
Aasland - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
nam nam nam nam nam nam så utrolig digg

Finner ikke en eneste ting jeg ville ha forandra på

Men, generelt spm, skal ikke dumpen sitte nærmest mulig innsuget?
Synes å huske jeg er blitt fortalt det. Kan lite om turbo selv, men er intressert i å lære
wanvik - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Hvor dumpen skal sitte strides de lærde om, men jeg har inntrykk av at de fleste mener den bør være nærmest mulig spjeldet ja.
Dette har jeg også hatt i tankene når jeg monterte, men det lar seg omtrent ikke gjøre å montere den nærmere, og samtidig få den gevinsten jeg tror jeg henter ut på noe annet

Skal se om jeg får laga ei skisse som viser det, blir så mye greiere å forklare da.
Bare gi meg litt tid, sitter og regner på 10 forskjellige ting nå, samtidig som jeg lager en liten filmsnutt fra bremsing mm.
wanvik - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
http://www.vectraturbo.com/bremsing1.mov

Film fra bremsinga og turen tilbake, samt litt fra en testtur rett etter av vi kom tilbake.
Følgebilen er en Calibra Turbo med superchip. Han gir vel bortimot det han har på den biten som er filma fra bilen når jeg ligger foran.
(Det skal nevnes at bilen hans ikke var helt 100% den kvelden, men det gir likevel et godt inntrykk av hvordan det går..)

Beklager at kvaliteten ble litt dårlig, men dette er jo uansett ikke noe viktige greier, så orker ikke å gjøre mer med det..
Blake - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
media player`n klarer ikke spille filmen.. program ser du den i ? må du ha en god codec ?
wanvik - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Overhodet ikke!
Det er kodet i QuickTime, altså en helt vanlig ISO-sertifisert standard
wanvik - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Blake - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
lasta filmen og den funka greit i quick time.. hvordan er det bremsing foregår ? drar den ut på ett bestemt gir ? hørtes ut som den gikk godt men det hadde nokk vært en helt annen opplevelse og sett det hele Live
wanvik - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
tzeng:

Da har jeg laget en liten skisse som kanskje illustrerer litt hva jeg skal frem til.
Desverre ble det ikke så jeg tok meg tid til å lage en 3d-modell av det, men håper dette duger også



Slik jeg ser det, kommer lufta mye enklere inn til dumpventilen når det er sveisa slik som det er.
Du kan sammenligne 1 og 2 på skissa, og vurdere hva du tror sender minst mulig luft tilbake til turbo.
Jeg vet ikke, men føler meg rimelig sikker på at lufta får en mye enklere vei å gå til dumpen når det står sånn.
Jeg tror det var ett sted mellom 15 og 20 grader vinkling på røret til dump'en (forøvrig 38mm rør), noe jeg mener må ha to fordeler i forhold til en vanlig løsning med ett rør som er sveisa 90-grader i forhold til trykkrøret:
1: Det blir helt klart en mye mindre vinkel (dette må være en stor fordel)
2: Med så liten vinkel, vil arealet hvor røret til dumpen møter trykkrøret være MYE større enn en konvensjonell løsning, igjen noe jeg mener må hjelpe på for å få ut lufta.

Så har en selvfølgelig ett par momenter som kanskje slår andre veien også;
Et så stort areal vil sannsynligvis skape mer turbulens når lufta skal inn i motoren
Lengden på røret (som pga. vinkelen blir lengre enn en konvensjonell løsning) vil gi et noe større volum totalt sett, slik at en vil få en (svært marginalt) tregere respons når ladetrykket kommer.

Alt i alt har jeg tro på løsninga, men det hadde vært veldig interessant å sett en simulering av det (flowtesting altså, men slikt har jeg desverre ikke kunnskaper eller utstyr til.

Kan også nevne at røret til dumpen starter bare 2-3cm fra silikonslangen ved spjeldet, men pga. vinkel blir dumpen ett stykke unna uansett.
Uansett så er det ikke plass til dumpventilen før der den er nå, og det gjør meg nesten helt sikker på at jeg har funnet den beste løsninga forholdene tatt i betraktning.
(Alternativet hadde altså vært å sveise den 90 grader på trykkrøret, men fremdeles like langt vekke fra spjeldet.)
Aasland - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Meget bra forklaring wanvik Slik du beskriver det, så høres det ut som du har funnet en av de beste måtene å sveise på dumpen.
Jeg har jo selv planer med turbo på V6'en, så jeg prøver å svelge så mye informasjon og råd som mulig

Ser meget så bra ut dette. Ønsker meg en djevel motor jeg også, en gang i tiden
wanvik - 17 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Liten oppdatering igjen:
Var på Bjørnstad i går, men heller ikke denne gangen ble den ferdig
Kjørte ett drag først for å se hvordan "grunnmappet" jeg har jobba med selv var, og det var slettes ikke verst
275hk/380nm på hjul ved 5000rpm.
Men så; på andre draget røyk toppakninga... gjorde kun små forandringer på bensin fra 2000 og opp ved fullgass før dette draget, og mer fikk vi altså ikke gjort..

Jeg har vel egentlig meg selv å takke for dette, da jeg helt bevisst har brukt en vanlig xe/let toppakning for å ha en "sikring", slik at noe ryker før det blir alt for galt, men den var altså for svak..

Film fra første drag, andre drag, og røyken som kom etter pakninga gikk.. Motoren går vel på tomgang i noen sekunder etter draget før den stopper av seg selv, så mesteparten av røyken er faktisk etter at den har stoppa..

http://www.youtube.com/watch?v=Unw1bdj74w8
sov - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Spent på hvordan dette prosjektet blir til slutt..
wanvik - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Haha, jeg også ;P

Til dere andre kan jeg fortelle at jeg har hatt et uhell nå nylig, så jeg må bygge opp deler av motoren på nytt igjen,
Feilen som kunne for det hele var i aller høyeste grad menneskelig svikt, og fryktelig sløvt fra min side.. Har havnet en kopp inn i syl. 3 og 4, så stempelet på 4 er helt ødelagt, stempel på 3 er også ødelagt men ikke så ille, samt skader i toppen.

Dette medfører at det blir litt endringer som jeg egentlig har planlagt for lenge siden, men lagt på is da jeg egentlig har bestemt meg for å begrense pengebruken på denne mtoren..
Hva det ender opp i, skal jeg ikke si noe om enda, men motoren kommer til å få en annen karakter ihvertfall.

Olejan - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
blir konge dette wanvik! gleder meg til å den ferdig
B_jay - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Sinnsykt fin Vectra etter min smak!
planting - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
huff for en uflaks... sånt kan skje alle...
men du må bare se på det som en ekstra god grunn til å bygge noe vilt noe..... hehe...
Dimmu87 - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
den er faen meg kjip..
men, kopp?
sov - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
-Ja, sånn kaffeavtale på Statoil vet du... (kaller den for powerkopp)
wanvik - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
haha En 13mm koppnøkkel.
Powerkopp blir når jeg kommer til stage 3 ;P

planting2000: Ja, det er et fint påskudd for å bygge noe villt, men det blir IKKE noe mer effekt...
Motoren blir helt klart annerledes nå ja, men det blir mer med tanke på effektivitet og respons, 360-70 reelle hk holder i massevis uansett..
Dimmu87 - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ei pipe?
jøss, korleis greidde du det? ikkje for å være frekk men
wanvik - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Jeg har ingen som helst anelse om hvordan den har kommet seg dit..
Først var jeg sikker på at den måtte ha blitt gjengjelmt når jeg satte på toppen, men når jeg fant ut at det var skade også på sylinder 3, så sier det seg jo selv at det må ha skjedd på et annet vis.. koppen må jo ha delt seg før spjeldet, og jeg skjønner overhodet ikke hvordan det skulle ha gått seg til.
Det eneste jeg er helt sikker på, er at jeg har vært litt for sløv når jeg har skrudd sammen

Nye stempel kom forresten i ettermiddag, så det er ikke umulig at jeg skrud sammen iløpet av uka, men vet ikke helt om jeg skal stresse med det eller ikke.
planting - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ikke stress... er fort gjort å glemme ting nedi motoren da.....
jeg klarte å glemme en 10mm mutter i sylinderen på ts min når jeg skulle bygge den orginal igjen for å selge den...
du kan tro kjøperen kom tilbake etter at den hadde skjært seg.. ! så da måtte jeg ut med en ny sylinder...

hva gjør du nå med toppen? kan den reddes?
wanvik - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
hehe, stresser ikke med å få den ferdig, men skulle vært eu-godkjent nå snart, så isteden for å kjøpe en NE å sette i, eller vente til våren, kan det være at jeg bare setter sammen med nye stempel, og lar toppen være som den er. -blir i tilfelle ikke mer enn å kjøre til eu da, for mer er det ikke som skal skje i høst. Sesongen er over, og på grunn av havariet må den "endelige bremsinga" utsettes litt, men det blir så fort som økonomien tilsier at toppen kan fullføres.

Hva jeg gjør med toppen er jeg sannelig ikke sikker på, men skal se om jeg får tatt den med til Autotrim en dag så han får sett på den.
Har en idè som jeg ikke vet om er gjennomførbar, så vi får se.. Dersom det går, blir det endel mer kompresjon, og endel mer turtall Resten vil jeg ikke si noe mer omm på nåværende tidspunkt..
Larsern - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Dimmu87: Når du får noen år på baken vil du finne ut at verktøy har mange kjære navn.
Ikke lat som du har peil i div tråder, folk blir bare provosert av det. Bare ett tips.
Dimmu87 - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
klart, kan holde kjeft eg..
men ka ha eg sagt so er so veldig feil?
og gratulere med ditt første innlegg..
Thalberg - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Skjønte ikke helt hva som var så feil eller provoserende jeg heller...
Dimmu87 - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
og foresten, eg rekna faktisk med at "kopp" var ei pipe
Thalberg - 17 år siden
Karma: 0
er det noe fremgang her da?

noen planer for vinteren?

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!