Ressurser ▼
Forum :: Off topic :: stian`s senator..
Novablack. - 10.09.2007 22:24:39
Karma: 0
stian`s senator turbo projekt-deler og kaross til salgs...

har en senator B 87 mod som jeg tengte og piffe opp litt..
bilen er ribbet for motor og harpa ledningsnett, dash , rust i hjulbuer dårlige foringer o.l
ser stusslig ut og har heslig brun farge..


planen er
-rustsveise bilen
-ribbe den for absolutt alt av unødig vekt
og da snakker jeg om dash,ledningsnett og hele sulamitten.
-sveise inn bur
-2x bøttestoler og 6 pungtseler
-rive av lister ol og få en rundere form og lakke bilen rød
-hvite mangeeika felger
- powerflexforinger rundt om

så skal jeg skaffe en c30ne motor og sette nedi og montere turbo.
tengte og ta ut nermere 300 hk i første omgang.
og skaffe sperre...tror muligens det er det orginalt?
er en 3.0 orginalt bilen.

så kun montere opp det aller nødvendigste av ledningsnett slik at bremselys,kjørelys funker osv

og selv med disse endringene mener jeg det skal være mulig og få skilt på bilen hvis en demonterer turboen på eu.

skal først og fremst bli en herjebil/banebil.
og ja bilen blir tung selv med vektreduseringen (12-1300)
tipper jeg, men satan den blir nice og få ut reva på den i forholt til mange andre biler...er en good sladdebil orginalt også.

skal starte med og gjøre bilen ferdig til lakk i år , rustsveise den, ribbe den til skallet og koble opp ledningsnett ...koster ikke så mye på en gang og er mye jobb! så har jeg god tid til og skaffe alt det dyre jeg trenger

og fine med det hele er at jeg aldrig har sett noen gjort dette med en senator B

Svar:

Kalle - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Kult! Lykke til
K-c - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Da jeg lånte bilen, så gikk den ganske bra, bra futt i den, men tror den trenger seg en overhalning ja.
Lexmaul16v - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Det her høres morsomt ut Artig med turbo!
Novablack. - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
k-c: du lånte senator A en min du...
det har er den brune som står på plena til fattern.
Novablack. - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
var pent vær i trøndelag i dag så jeg og en kompis gikk lørs på senatorn=)
rev an alt av lister rundt bilen og slipa med grovt sandpapir rundt og fylte listgropa med glassfibersparkel
rev av dashbord
hele intreøret bortsett fra børtrekkene
rev ut hele ledningsnettet
alt av lydisolerong
gulvtrekk og asfalt matter
reservehjul
trekk i bagasjerom

og vi veide opp det vi rev ut og det ble en plass mellom 150 og 200kg
egenvekt på bilen orginalt er 1450 kg
så nå er den vel ca 1250

orginalt så er det en 3.0 le motor i den men den er revet ur
den har 156 hk på 1450kg noe som tilsvarer9.3 kg pr hk
og den har 240nm på 1450kg noe som blir 1nm på 6 kg

målet i først omgang med motor er 3oohk og 400nm

og med 1250 kg bil blir det
1 hk pr 4.1 kg
1nm på 3.125kg

bilen gikk godt orginalt så dette tror jeg blir en atrig bil=)
Novablack. - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
lokaliserte alt av rust og når jeg holt på og det blir nok en god kveld med sveising

rust i begge hjulbuer, gulvet på venstre side bak og kanalen på venstre side bak...eller var det ikke antydning til rust
Novablack. - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
var knallvær i dag og så da ble det litt bil mekking i dag og
sveisa begge hjulbuene i dag og fikk nesten slipa ferdig der jeg har sparkla igjen listgropene.
har merka de fleste plasser med småbulker og.

og så fant jeg litt mer rust...under lista i bagasjerommet...menmen var ikke så mye.

så kom jeg på og ta noen bilder i dag da.





Novablack. - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ble jeg og noen kompiser hev oss på bilen i dag og
ble ferdig med og sveise rust endelig og ha på beskyttende
over de stedene.
eller jeg har 2 små hull i en kanalø men det er ikke no jobb akkurat.
så i neste runde skal jeg tektylere bilen under og grunne der jeg har sparkla antageligvis

bare fangerne vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med enda.
finner jo ikke en dritt av styling til bilen.
så kan hende jeg bygger de om med glassfiber eller no..
iallefall fremfangeren...skal ikke ha de stygge blinklysa i fronten

så har jeg antageligvis funnet motoren jeg skal bruke i bilen
en c30ne fra en omega av nyere årgang...den hadde fuelrail orginalt noe som passa meg midt i blinken=)
og 3.0i skrifta på toppdekslet var rød, det har jeg ikke sett før
getrag 265 kasse har jeg i kjellen
Novablack. - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
da har jeg vert og shoppa litt..
masse sandpapir..grunning ,lakk..mere sparkel..
kjøpte signalrød for og teste litt hvordan den fargen ble..så får se om jeg går for den.

var og jobba litt med bilen i dag og fikk slipa en ussel time..
har bynt på karossen for og lete bulker nå men det blir da så fort mørkt om dagen og siden bilen står ute får en ikke gjort så mye av gangen på hverdagene:/


også vurdeer jeg og gå for 24v motoren...muligens hente noe fra tyskland.

eller er det noen som vet om komplett motor med ledningsnett i norge så rop ut
codegen - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ser ut til at det blir mye arbeid på deg
farge blir det på den?
Novablack. - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
rød rekner jeg med
Novablack. - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
blir egentlig ikke så mye jobb egentlig..
spørs hvor mye jeg gjør ut av motor i første omgang...
om det bare blir klaska på turbo og større dyser eller om jeg går rett på smidde varer og datasprut...får se

men regner med det blir første alternativ for og kunne bruke bilen til våren og utover til neste så får jeg heller bygge en motor på si

har snekret opp ett budsjett på 25 høvdinger totalt med alt og 3-400 arbeidstimer sånn i første omgang.

kjøpte kjerre for 3 lapper for 3 år sia og rekner med jeg har den ferdig lakka for 3 lapper. rustsveisinga koster meg jo ikke no så da har jeg 19 lapper og legge i motor og felger
codegen - 17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
:=)
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
opp med seg så du ikke forsvinner
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
da har jeg fått handla inn litt forsjellig=)

2 x sparco 3" 4 pungtseler
2 x sparco bøttestoler (røde)
1 x hybrid t4 turbo 50 innsug og 63 eksos
god for intil 400hk og laget for kjapp spol up
1 x 38mm eksternwastegate
1 x dump av noe slag
1 x ic 460 x 160 x 90mm
8 x 315 dyser

glader meg bare til og bynne og montere og ut og kjøre=)
codegen - 17 år siden
Karma: 0
nice, det blir hissigt
codegen - 17 år siden
Karma: 0
datasprut da?
slippern - 17 år siden
Karma: 0
steike dette blir rått!
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
noen som har så rop ut..
tengte jeg skulle kjøpe meg nytt ms sprut...koster bare 5k ca komplett.
og en motor trenger jeg og da...
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
må vel legge ut litt bilder av det jeg har anskaffet meg så langt så tråden blir litt mer intresang....




denne klarer vel og mate nok luft skulle en tro...



eksternwastegate 38mm meg 0.5 bars grunntrykksfjer



dump som skulle gi mye lyd iallefall



3 tom 4 pungtseler



bøttestoler (far og sønn)


ic og div flernser er underveis....
og bilen er ferdig rustsveisa og mer eller mindre klar for lakk.
har vel ei gohelg før den er helt klar men hva er vel det

Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
lurer på om noen kan svate meg på hvor wastegate skal stå?

tengte den ene side skal stå på manifoldsiden og den andre enden etter turbo...

men så ser jeg bildet her inne på forumet...

Roadkill - 17 år siden
Karma: 0
dette blir wastegate på en wastgate-så detter blir sikkert bare tull av-
på turbon som du har skal den moters rør før turboen ja-helst med exsosretnigen
Roadkill - 17 år siden
Karma: 0
har`n sveisa igjen vetilen i exsoshuset dær så kommer han til og sprenge den turbon i vertfall -får dett kommer til og lade for fult-hehehe
upin6150 - 17 år siden
Karma: 0
Det der er akkurat samme som protrim bygde, bare dem brukte ikke rustfritt, så det ble IKKE bra. Men det der fungerer helt perfekt, så er ikke no crap det der. Bare til info ...
Roadkill - 17 år siden
Karma: 0
mulig d- jeg synnes dette ser litt rart ut da men...horfor 2 wastgate vetiler-
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
var hjemme og henta en c30ne i dag som jeg skal plukke fra hverandre og se om den er brukbar i prosjektet.
har en 2.8 og en par tre 2.5i men de er slitne alle sammen så har egentelig ikke tengt og bruke de men får se an tilstanden når jeg har plukket motoren fra hverandre om den er no til turbobruk.

delemotorer har jeg iallefall.
så sprer jeg noen kr hvis jeg kan bruke den=)
buskettet på 30k er sprengt allerede så noe må en gjøre
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
fant ut at motoren jeg har dradd hjem er en 30NE
orginalt med 180hk.

9.4 i komp på den orginalt og justerbar tenning.
fint for turbobruk=)
Klodrik - 17 år siden
Karma: 0
mye gamp regner du med å dra ut av motoren da?
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
300+ i første omgang
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
plukka motoren i småbiter i kveld og fikk sett an tilstanden.

sinsykt mye sot, utette ventiler og en forhodsvis stor slitekant i blokka.
forklarer sikkert hvorfor motoren gikk så dårlig da jeg plukket den ut fra senatoren min,
stempler, rådelager var i toppform=)
stempelringer....ikke helt sikker men litt over midt på treet tror jeg.
toppen var ikke skeiv.


angående slitekant: hvor mye er mye? etter hva jeg kjente med fingra var kanten 0.2-3 mm
ikke tegn til striper i sylindervegga eller no.


fikk ikke sett etter om det satt smidde stempler på motoren iallfal pga oljesøl.
rådene var ikke volsomt robuste heller men tåler nok en del pag at de er så korte ca10cm. er veiva som orner slaglengde på motoren her.
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
fått sjekka opp slitekanten i blokka og den var ikke unormalt stor..normal slitasje. så egentlig helt ok.

så har jeg vert hjemme og hente noen råder fra 2.8 som var litt mer robuste=)

stemplene er helstøpt iallefall....så om de er smidde vet jeg ikke men de er iallefall bedre enn c20ne stempel.

og etter delenes dimensjon skal motoren tole godt over 300hk=)




veide også opp blokk og topp for morro skyld:
topp 43kg
blokk 98kg

så noen lettvekter er det ikke!
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
har til nå plukka motoren fulstendig i småbiter og sendt delene med en kompis som jobber på maskinverksted.
og der står det en diger delevasker som vil gjøre nytten sin=)

har snekra opp en platting for og bygge motoren opp på siden den er så +++9+\+9 tung og trenger bil for og trekke den opp av kjelleren...hehe

slipt opp ventilene og polert de og flikket opp litt annet småtjafs
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
liten update:
har vert på opel og betilt alskens pakninger og simringer før påske så de ligger nå klar til henting.
det gjør også lakken som ikke ble rød men sort metalik med grønnsjær i.

har fååt til bake motoren i REN tilstand og bynt litt på den.
blokka ble hona opp med krysshon på volvoverkstedet til kompisen
fint for meg siden en krysshon koster 1500+.

alle deler er blitt lakka opp om bunndelen er montert og plassert på benken jeg har snekra..
legger ut bilder en dag jeg orker=)
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0








Radius_ - 17 år siden
Karma: 0
Hehe, tror de har drita seg litt ut på det bildet av wastegaten.. Inn- flensen på wastegaten MÅ komme fra grenrøret (Sier seg selv da dens oppgave er å bypasse eksosen som brukes til å spoole opp turboen... hvis ikke lader jo turboen det den er god for.. ) , og Ut-flensen kan gå ut i friluft hvis du vil.. jeg har gjort det på min.. får skikkelig racing lyd når du trør på da må bare lage et rør som går ned i bakken slik du ikke soter til hele motorrommet..
Hvis ikke du vil det så bare lar du røret gå inn i eksosen igjen etter turbo
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
nei ikke nødvendigvis.
er et eget hull til utblås i turboen for slik downpipe som lengre opp på bildet her, så det funker.
men skal uansett ikke ha en slik en jeg da.....syns bare det så snodig ut så måtte spørre litt angående
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
knallvær i dag så det ble noen timer på senatoren=)
rev ned hele forstillingen og rensket fronten for alt ned til bærende konstruksjon for så og skrape og vaske vekk tektyl og dritt og lort.skikkelig drittjobb!

så har jeg pusset over alle flater med overflaterust og hatt på rustomvandler som funka veldig bra.

skal få motorrommet klar til lakk så jeg har kan slenge nedi motoren og få bynt på alt det andre..
Novablack. - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
alt for mye overtid og andre ting spiser tiden min så blir liten tid til denne stakkaren... gitt opp håpet om og få den på veien i år iallefall.

men stempelringer har jeg da klart og bytta ei helg forleden.
og 17 toms momo felger med nye dekk har jeg anskaffa...


og om noen vet av et datasprut som bjørnstad bil/ es tunig klarer og mappe så ønskes det kjøpt.
trenger ikke noe nytt avangsert greier.
helst noe jeg klarer og lage en grunnmap på selv.
gjerne brukt.
mak 8k
Novablack. - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
fant ut i helga at en kompis av med har bynt og jobbe på ett 3d verksted,
alsa de lager former etc 3 dinemsjonalt for støping av plastik deler etc
og har selfølgelig en ganske avangsert cnc fres ol.
så toppen skal inn dit snat for modifikasjoner og lagen noen flenser etc

siden det er en stål topp er det ikke like enkelt med det utstyret jeg har hjemme og porte og slikt så dette er et friskt pust
john magne - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
går fint å ha wastegate slik som det var på bilde der,men turboen må portes seriøst mye for att det skal bli bra. og helt bra blir d vel aldri..
Novablack. - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
syns det så litt talentløst ut ja...
må være en løsning for og spare plass det der
john magne - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
sparer både plass,og ikkje minst tid. er jo mye lettere å gjøre slik,så på bil med moderat power så er det sikkert en grei nok løsning.men om eg husker rett så sto jo dette på på bildet på en bil som skulle ha 500hk,så der blir det litt dummt. er også underdimensjonert WG til det formålet.
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
prosjektet skrinlegges...
kasos til salgs for vrakpant for den som måtte ønske..

motorom er ferdig lakka og grunnarbeid pågegynt
meste av rust er tatt..minimalt igjen.

resten av delene selges løst...
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
sæter dette er sikkert no for deg...banebil?

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!