Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: |Førstebil Pros..
Calibra 8v - 14.10.2007 20:47:59
Karma: 0
|Førstebil Prosjekt| DEL 2 | Turbo bygging på c20ne

Har i det siste begynt å bygge turbo på calibra'n, er bare et prøveprosjekt, og er rimelig sikker på motoren ryker etter en stund på grunn av at det er helt feil kompresjon nå, men skal få det til å gå nå først og fremst Også få en ny motor og gjøre det mere ordentlig etterhvert.
Har laget all eksos selv igjen;P og satt i sammen en slags manifoil av orginalen, ser ikke bra ut i det hele tatt , men tror den funker, å det er det viktigste nå først

link til del 1: http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=34175&;seed=20

Så slenger med noen bilder av hvordan det går så langt enjoy


bare et bilde av bilen først


starten av eksosen




og etter hele 8 timer med slit så ble den slik


passformen ble sånn passlig


litt trangt, men der er jo bare kult


manifoilen ovenfra ser helt jævlig ut, hehe


selve turbo'n : )


henter olje fra der oljetryksbryteren sitter


nye vs. gamle dyser, (nye på venstre side) er fra en 2.6i fra omega a


gamle


nye


tatt ut bunnpanna for å borre hul til retur oljen


et lite bilde av arbeidbenken, blir litt rotete som regel


satt inn vacuum måler


og et siste helhets bile av bilen


Svar:

Hobbymekker - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Dette blir moro den tida det går hehe
Calibra 8v - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
den tia det går ja
Novablack. - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
store 2.6 dysene da?

sett inn stempler og råder fra xe(gammel type med smidde stempel )
og sleng på en orginal topp som du porter litt og dyser fra calibra turbo 346 dyser.
så kjører du safe med intil en bar i ladetrykk

er råder og stempel som tar kvelden på de motorene der
sov - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Bytt vacuum måleren med en turbotrykksmåler.
Lykke til!
Calibra 8v - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
ja burde egentlig bytte det meste, men skal kvelle den motoren der først, så kjøpe en ny en å gjøre det mere riktig da. dysene er jeg ikke helt sikker på, men de er da større en orginalen iallefall.
tror jeg skal ha flere målere etterhvert. : )
Lexmaul16v - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Ikke vær sikker på at de er større, kan være de er mindre.. 2.6 liter på 6 sylindre blir mindre slagvolum\sylinder enn 2 liter på 4 sylindre..
Calibra 8v - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
en enslig sylinder fra 2.6i er jo større en en enslig i en 2.0i, å da sier det seg selv at dysen også er større fra en 2.6i en en fra 2.0i. er jo volumet i sylinderen som er større i 2.6'n.... så vær sylinder må ha mere bensin en i en 2.0i.. (jeg er dårlig til å forklare, men)
Lexmaul16v - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
En c26ne har 6 (SEKS) sylindre.. En c20ne har 4 sylindre..

2000ccm \ 4sylindre = 500ccm/sylinder
2600ccm \ 6 sylindre = 433ccm/sylinder

Som du ser i det fine regnestykket mitt, så sier det seg selv at det trengs mindre dyser i 2.6 litern.. Jeg prøver ikke å være kverrulant eller idiot, jeg vil bare gjøre deg bevisst på at det her kan gå til helvete fordi de dysene leverer ennå mindre bensin enn det dine gamle dyser gjør..
Kjødemannen - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hvilken turbo bruker du? og kor kjopte du t-stykke til oljetrykket.
Zimonsen - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
synes det er bra at noen eksprimenterer litt lykke til
Lexmaul16v - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Blir moro å se hvordan det her går ja hehehe..
Calibra 8v - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
ja kan hende du har rett med de dysene, sjekker litt rundt bare jeg : ) t stykket kjøpte jeg bare på biltema.. og åssen turbo det er veit jeg ikke, er fra en opel iallefall...
hehe takk ja er artig å prøve seg frem litt
hehe ja
Jodda - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
har du fått skrudd inn og sjekka at t-stykket ikke lekker olje som bare faen?
Calibra 8v - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
nei ser ikke at noe lekker iallefall.. har bare startet den i 2sek enda da men..

edit: hvorfor skulle det gjøre det ?
Calibra 8v - 17 år siden
Karma: 0
Glemt å tatt bilder i det siste, men bilen startet å gikk for en stund siden, å nå driver jeg å bytter motor når den gikk til dundas.. hehe
kjørt på alt for høyt trykk også hadde jeg høvlet toppen 2mm så.. det gikk vel ca i 3 min elns ;o men når det gikk så dro den noe så jævlig gikk skikkelig fælt men tror jeg kjørte på 0.8-0.9 i trykk ca så kommer nok ikke til å gå så bra når jeg setter det på ny motor, for da skal jeg få en til å regne ut kompresjon og hvor mye trykk jeg kan kjøre på i forhold å alt slik så det kanskje holder lenger en 3 min hehe

har fått pop-off ventilen så slenger ut et bilde av den

Hobbymekker - 17 år siden
Karma: 0
blir bra når den nye motoren er klar
Calibra 8v - 17 år siden
Karma: 0
hehe får satse på det
Calibra 8v - 17 år siden
Karma: 0
vært på opel en tur i dag og "rensa" motoren for deler så den er klar til å plukkes ut for bytte : ) tror det blir gjort på lørdag. Har skrudd av fangerne for skal sende dem på lakkering til en som går lakken på elvis i morra han skal pusse ned, legge på glassfiber, sparkle også videre for å få skikkelig fine overganger og slikt
tok noen bilder for da er det litt artigere å se på innlegget










selngte med et bilde av bilen til brutter'n også jeg gitt ; )
Lexmaul16v - 17 år siden
Karma: 0
Fant du ut hva som skar seg? Holder en finger på hull i stempla jeg, på grunn av dysene hehehe.. Hvorfor tror du at du kjørte med 0.9 i trykk, brukte du bleedventil eller manglende wastegateslange? Lykke til videre ihvertfall! Turbo er gøy
Calibra 8v - 17 år siden
Karma: 0
Nei har ikke skrudd opp enda, men er gjennomslag iallefall, så kan nok hende det brukte de orginale dysene sånn du sa, men skal bytte til turbo dyser på den nye motoren. også skal jeg få en til å regne ut kompresjon, og hvor stort trykk jeg kan kjøre på turbo'n i forhold, så det kanskje holder litt hehe
tror jeg kjørte på 0.9 eller 0.8 for den lader en av de dele orginalt å jeg har ikke tuklet noe med den..
yes det er artig : )
Calibra 8v - 17 år siden
Karma: 0
har ikke fått gjort så mye i det siste for har levert stempla til dreiing, så venter på de, men slenger ut bilder av det jeg har gjort iallefall mere kommer så fort jeg får igjen stempla så jeg får skrudd sammen igjen det meste : D




ribba gamle motoren ganske greit


bytta over motor fra en omega, så måtte bytte over litt deler. blir fort litt rot , hehe


intercooler fra saab 9000 turbo : )


litt modifikasjoner så kom den på plass forann radiatoren : )
joacla1 - 17 år siden
Karma: 0
calibra i hvit er ganske kult då
Calibra 8v - 17 år siden
Karma: 0
heheha ja er ikke så aller værst iallefall når den er heelt blank : )

edit: har også bestilt mørke engleøyne som jeg tror komme ri morgen ; D
Hobbymekker - 17 år siden
Karma: 0
gleder meg til å se den med nye frontlykter
joacla1 - 17 år siden
Karma: 0
hvilken motor har du byttet til?
Calibra 8v - 17 år siden
Karma: 0
ja kan bli litt nice : )
er samme motoren.. c20ne..
john magne - 17 år siden
Karma: 0
du bør droppe å dreie av stemplene dine.
få tak i en topp som ikkej er høvlet,sett på noe litt større dyser og kjør ca.0,6bar. da har du motor som holder og går bra uten masse kødd
joacla1 - 17 år siden
Karma: 0
aha.. så du vile ikkje kline til med 3 literen også en del ombygging? hehe det hadde vært nice det.
Calibra 8v - 17 år siden
Karma: 0
ja har en topp til og kan godt hende det er lurest, men er litt artig å prøve litt også
Skal nok skru ned trykket til 0.5-0.6 en plass uansett tror jeg...

hehe nei blir nok ikke så mye ombygging i første omgang iallefall : )
Calibra 8v - 17 år siden
Karma: 0
Stemplene ble vanskelig å få dreid, så da blir det ny topp istede, har planslipt den nye toppen og frest ut litt i forbrenningskammerene på den, så i morgen begynner jeg skru sammen igjen motoren : D skulle ha portet toppen også, men er så ivrig på å få den i orden nå, så det får nok vente hehe


frest toppen : )


tatt av forbrenningskammeret : )


også et bilde av stemplene skikkelig rengjort : )
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
xe stempel_?
Calibra 8v - 17 år siden
Karma: 0
nei er bare ne stempler..
Cal16 - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
ja er det noe fremgang? sleng ut llitt mere bilder osv snart nå artig å se bilen igjen..
Hobbymekker - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
ettersom han er lite aktiv på forumet her kan ihvertfall jeg si at bilen blir godt brukt for tiden og at motor og lignende vil bli byttet i senere tid til noe kvassere
Fangerne hans har jeg drevet å bygget om for en stund siden så nå har han en unik bakfanger hvertfall.
Cal16 - 16 år siden
Karma: 0
skrur du, eller sover du?
vegardaka - 16 år siden
Karma: 0
så bilen din noen ganger i sommer, mellom myklagaard og hamar!
har btw ett bilde jeg tok med mobilen da du kjørte forann meg på veien å!
Hobbymekker - 16 år siden
Karma: 0
Bilen er under ombygging

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!