Ressurser ▼
Forum :: Motorteknisk :: Daua/drukna nes..
ProtoZo - 25.11.2007 04:19:30
Karma: 0
Daua/drukna nesten ved pådrag - så totalt dau ! så virka igjen.....

Var ute å kjørte i snøstorm her om dagen.
Lå med gjevn fart og trykk på gassen, da den fjusket når jeg ga litt gass, men gikk fint igjen når jeg slakket litt på gassen.
Den bare kuttet, akkurat som om den ble kvalt/druknet...

Så ga jeg mere gass for å prøve å se hvordan det ble med litt høyere turtall (husker ikke hvor mye jeg hadde ved normal kjøring, sikkert 2500-3000) da døde den bare helt !!! og da stod jeg der i snøstormen som en gjøk... nektet absolutt å starte igjen, når jeg firte på tenningen hostet den innimellom et par ganger, og puttret med litt med ettertenning når jeg skrudde av tenningen.
Eneste jeg kunne se der i mørket var at røret fra luftfiltret var hoppet av. var riktig nok en god del snø i hele motor rommet, men ikke noe på den siden hvor røret hadde hoppet av. Det var noe spes fuktig inni røret heller. Prøvde å starte med luftmengdemåleren koblet fra uten hell.

Prøvde helt til jeg var fri for strøm Stod en liten stund uten å kunne gjøre noe mere før jeg fikk prøvd igjen med en starthjelp uten hell. så ble det etterhvert en liten tur med Falcken bilen

Etter en time på tur med falcken kom jeg fram til fergen jeg måtte ta som han ikke ville kjøre meg over med så prøvde jeg å starte igjen uten hell. (hadde jo en halv time til å kjøre på andre siden av fergen)

Når ferga kom nesten 1,5 time senere dyttet vi den ombord, der fikk jeg prøve på nytt ved hjelp av starthjelp og den startet !!!

Lot den gå på tomgang en stund for å lade opp batteriet, og gikk helt greit uten merkbare fjuskinger. Stoppet den og startet fint igjen med en gang. Så var ferden med fergen over og startet fint både med og uten luftmengdemåler koblet til... når jeg skulle kjøre på land.

Siden har den tutet og kjørt...

tempmåleren var riktig nok under hele turen like over blått og rikket seg ikke, var vel 0 til -2 ute...

Kan høre på motoren at den ikke går helt gjevnt ved tomgang, men turtallet ligger stabilt på 1000rpm.

Noen som kan ha en formening om hva det kan være ?


Svar:

ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
Nå leste jeg av meldingene via motorlyset, og følgende koder kom;

12 - Initiation of diagnosis
37 - Engine self-diagnosis (fault code light) - Low voltage
66 - Carbon Monoxide (CO) potentiometer - High voltage
73 - Air flow sensor (AFS) - Low voltage

etter jeg da hadde lest av disse så ville ikke bilen starte igjen
Prøvde også nå med luftmengde måler frakloblet uten hell.

leste ikke av om det var kommet nye koder nå, skal gjøre det senere - sove nå

Bilen er forresten en -90 Calibra 16V - C20XE
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
For det første må du sjekke at den ikke suger falsk luft mellom luftmengdemåler og innsug.
kode 66 høres ut som lambdasonden?
kode 73 kan være dårlig kontakt til lmm, sprut litt wd40 eller ligndende i kontakta og sørg for å få den skikkelig på plass.

edit: høres ut som du må bytte termostat også
ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
Skal se om jeg får sjekket noe slikt i dag, skal også få sjekket termostaten om det ikke bare er masse skjit på den - det hadde jeg på tigraen en gang.

men kan lambdaen gjøre at jeg ikke får startet den på en stund, så bare starte fint ?? for uten lmm skal man jo få startet, bare at den går veldig ureint, lambdaen er jeg usikker.

nå når jeg ikke fikk start på den etter jeg hentet ut feilkodene hadde jo bilen stått i 9timer...
Kai - 17 år siden
Karma: 0
kan høres ut som luft/kondens i bensinen på måten bilen oppførte seg. har selv hatt problem med dette. ang feilkodene så bør du få fiksa det før du gjør noe meir med bilen.
ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
tror ikke det er luft, siden det kom bensin når jeg trukte på den lufte skuen.
men kondens... tja... vet den har stått en stund med lite bensin nylig.
ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
kan vel trygt si at jeg trenger nytt rør mellom lmm og innsuget.
var vel hull hele veien rundt, med masse silicon etter forrige eier... og rester etter ductape....

Så ble en midlertidig ductape reprasjon der nå, men nå har jeg for lite strøm på batteriet til å starte
ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
Fikk start på den igjen og lot den gå på tomgang et kvarters tid, og når jeg skulle kjøre så kvaltes den igjen og på'n igjen...
lot bilen stå i ca3t så startet den igjen

Så nå har jeg fått kjørt den i en garasje hvor jeg skal gå over litt forskjellig...
ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
leste av feilmeldingene på nytt nå bare for artig
da fikk jeg opp en annen melding..

Nå er de som følger:

12 - Initiation of diagnosis
31 - Engine RPM signal (crankshaft sensor) - No signal
66 - Carbon Monoxide (CO) potentiometer - High voltage
Vectra_4x4 - 17 år siden
Karma: 0
12 er bare starten på avlesningen, 31 er fordi du leser av uten motoren i gang. Prøv å bytt lambdaen din du.
ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
fikk tips fra opel om å sjekke spenningen på lmm'n.. men da trenger jeg et sånt apparat som de har eller komme meg til på styre enheten som trolig er hakket for avansert for meg just nu...

men på den andre siden, skal ikke egentlig det være fult mulig å få start om det er feil på lamdaen og lmm'n - ev begge koblet ut...
at den da bare vil gå veldig ugjevnt ??

for nå er det jo tidvis helt umulig å få start...
Vectra_4x4 - 17 år siden
Karma: 0
Tror ikke du får start uten LMM iallfall. Uten lambda så starter den, men går ujavnt ja. Men dersom motoren har fått altfor mye bensin, så er pluggene ubrukelige. Kan være derfor den er vanskelig å starte.
ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
fikk tips fra opel om å sjekke spenningen på lmm'n.. men da trenger jeg et sånt apparat som de har eller komme meg til på styre enheten som trolig er hakket for avansert for meg just nu...

men på den andre siden, skal ikke egentlig det være fult mulig å få start om det er feil på lamdaen og lmm'n - ev begge koblet ut...
at den da bare vil gå veldig ugjevnt ??

for nå er det jo tidvis helt umulig å få start...
Klodrik - 17 år siden
Karma: 0
lambdaen klarer du deg fint uten da den bare gir signal om co2 og div innefor et lite registerområde.men lmmen er det være med.
glemte en gang å koble på kontakten til lmmen før jeg startet, og det hørtes ut som motoren skulle sprenges
ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
jo har selv startet uten lmm'n tilkoblet og høres ikke pent ut, men fikk start den gangen uten i såfall

i dag har jeg fått byttet dynamoreimen som hylte som gal, og tok like greit servoreimen i samme slengen..
demontert hele innsuget og rengjort oppe i spjeldet - skal det ligge mye olje nede under spjeldet ?
og min leten på tomgangsregulatoren var forgjeves, sikker på at den ikke fins der får komme meg til fra undersiden å se, er vel kun på 4x4 det er vanskelig/umulig å komme til fra undersiden ?

fant og en en ledning som hang å slang på øversiden av lutftinnsuget, ingen anelse hva den er til....
Klodrik - 17 år siden
Karma: 0
Skal vel egentlig ikke være olje i spjeldet. Den oljen kommer dit fra
en slange fra toppen, under topplokket sitter en plate som fungerer som ventilasjon for oljedamp. hvis denne er defekt sender den mer olje en den skal til innsuget, og dermed blir det masse søl der.

Siden du er så godt igang med å demontere så kan du skru av innsugsmanifoilden og samtidig skifte de 3 pakningene som er der.
Gjør du dette kommer du kjempeenkelt til tomgangsregulatoren.
Bare husk på hvor alle slangene skal

Når det gjelder den ledningen, så kan det være til temperatursensorn hvis det er en nyere C20XE
ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
ja det er vel returen som kommer inn der, og det lille spjeldet var mega skittent, mens d store var ikke så værst, men skittent
og det er under det store jeg så det lå en liten dam olje...

nei er jo en -90 modell, men kan jo nesten spekulere i om det har stått en 8v under panseret før, for når de forskjellige søker opp bilen på dataen så får de opp C20NE og ikke C20XE men står 16V i vognkortet og ja, det er C20XE som står i nå....

skal jo i grunn bytte alt av pakninger på motoren, så var jo ingen dum ide, har bare ikke de pakningene og nermeste opel er 1t unna
novlin - 11 år og 6 måneder siden
Karma: 0
fant du noengang en løsning på dette? har samme problemet nå...
jeg har også noe olje lignende veske liggende under gass spjeld.

Sist redigert 11 år og 6 måneder siden

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!