Ressurser ▼
Forum :: Off topic :: problem med å r..
streetracer - 21.01.2008 01:19:35
Karma: 0
problem med å reg. japse biler her i norge

hei folkens,
er det noen her som kan forklare meg at hvorfor er det så vansklig å registrere noen japse biler her i norge.som for eks GTR 34.
har lest et par ganger at hvis man skal registrere skyline gtr34 så har man ikke låv til å trimme eller style den...? vet at det er en snekker i drammen som eier en svarten...var i autofil også.
hva er problemet?
og hva er grunnen til at det er ingen s15 som er til salgs med skilter...er det noe spes rart med den også? s14 er det mange av...men s15?ikke en eneste jeg har sett med skilter.
jeg bare lurer liksom...

Svar:

ProtoZo - 17 år siden
Karma: 0
Har ikke det noe med at de vil minske biler som kan tunes til monstre veldig enkelt ?
Som da unnlater å betale avgifter for mange hundre hk... siden nesten ingen rapporterer om tuningen som gjøres...
Men får man tak på en skyline/supra/silvia etc som har vært skiltet i europa så kommer man vel unna japse-import problemet !?
6TeleFoN - 17 år siden
Karma: 0
siste eg hørte var at no er det ikkje lov og få skilt på skyline i norge. dei få som har skilt fra før får jo selfølgeli beholde skilta

eine grunnen til det er nåke med kræsj test. ett eller anna styr med noen japse biler ikkje tåler en so stor kræsj som biler i europa skal tåle (skyline er en av dei)

ProtoZo : Nei,der er du heilt på jordet hva med lancer evo for eksempel? Null problem og få norske skilt,og null problem og få et par hundre hk ekstra...
djnick - 17 år siden
Karma: 0
det er ganske enkelt igrunn.mann får ikke skilter på noen jdm biler lengre fordi de ikke er e-merket. mange av de skyline bilen er registrerte på falske underlags papirer. man får ikke skilter på en micra ei gang visst den er tatt inn fra japan
Olejan - 17 år siden
Karma: 0
man får ikke registrert høyrestyrte biler i norge lenger... sånn er den saken...
Scorpion1984 - 17 år siden
Karma: 0
Kjekt land vi bor i?
codegen - 17 år siden
Karma: 0
Norge i ett nøtteskal
Olejan - 17 år siden
Karma: 0
jævla møkkaland sier nå jeg men... er så jævelig firkanta de folka på stortinget...
Dj_Devil - 17 år siden
Karma: 0
Fordi nersmast ingen på stortinget har hatt eit liv utenom skole og stortinge. Å di aller fleste kommer fra nåkkså rike familier..
Det sier sitt.
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Spiller da ingen rolle, vil da vel ikke ha japsebil uansett...!
Dj_Devil - 17 år siden
Karma: 0
jo?
slippern - 17 år siden
Karma: 0
så en skyline med venstre ratt i dubai.. ombygd
NeonLars - 17 år siden
Karma: 0
Haug:det der mente du vel ikke?Hva er galt med japse biler?
6TeleFoN - 17 år siden
Karma: 0
føler du deg truffet neonlars?
TheEdge! - 17 år siden
Karma: 0
Om haug mente det, så må jeg si at jeg mener vel det samme
Michael - 17 år siden
Karma: 0
kan ikke vente bedre av folk som spiser tørket urin for å øke potensen
planting - 17 år siden
Karma: 0
riktig som djnick skrver at de bilene ikke er e-merket..
hvis du tenker deg en helt vanlig honda accord så er de produsert som vertfall 2 forskjellige biler... om ikke flere..
en europeisk accord har e-merkede ruter,lykter, europeisk avgasstestet mm..
en japansk bil er japansk merket og de har ikke gått igjennom de europeiske testene.
det vil ikke si at den ikke holder de europeiske målene, for det gjør de nok.. de har bare ikke blitt testet.

de bilene som er registrert allerede er på motorhistorisk grunnlag. det for at norge skal kunne ha noen få eksemplarer av orginalbiler for historisk samleverdi. derfor er det ikke lov å trimme de, da de ikke er orginale lenger..
og ja, noen få kom inn med falske papirer men de er det ikke mange tilfeller av..

videre så vil jeg legge til at amerikansk merkede biler ble godtatt som likestilte med e-merkede biler, i 2005.så er vel bare et tidsspørsmål før japse merkede blir likestilt med europeisk merkede vil jeg tro, hvis de ser bort fra at rattet er på feil side...
streetracer - 17 år siden
Karma: 0
takk folkens,jeg hadde faktisk hørt alle tilfeller untatt det med å være e merket.
idioti...(fuck*rs de i stortinget) j blir så irritert når de gjør ting vansklig for folk uen at det hjelper stooooooort.
hva med for eks øke årsavgiften for de som kjører biler med 8L bensin motorer...? det er de som er klima værstinger
(nå var det bare et eksempel) men nei da...
j synes de skal betale mer.enn at bensin skal snart koste 25kr literen for alle.
det jeg sa nå trengs ikke å komentere,fordi da blir det bare masse off topic!
hvis det er noen som vet om flere grunner så er det bare å komme med det
MaRiO- - 17 år siden
Karma: 0
Med utgangspunkt i interessante, bevaringsverdige og sjeldne kjøretøy, kan LMK ovenfor Vegdirektoratet anbefale at eiere/importører av slike kjøretøy gis unntak fra tekniske forskrifter. Det finnes mange kjøretøy som er produsert i lite antall, og som er spesielle nok til å kunne sies å "berike den norske kjøretøyparken".
De som LMK anbefaler unntak for er derfor i utgangspunktet ansett som motorhistoriske, nesten uansett hvor gamle de er.
En del av biler som kun er produsert for snevre markeder, som for eksempel det japanske, går under betegnelsen "Gatebiler".
Herunder nevnes bl.a biler av typen Nissan Skyline, Nissan Silvia og Mitsubishi Lancer Evolution.
Av disse bilene finnes det så mange eksemplarer i Norge at de ikke lenger kommer inn under hatten for å være motorhistoriske, uansett modell eller hvor spektakulære, bevaringsverdige og spesielle de måtte være.

Generelt er også kjøretøy av "gatebiler" i høyrisikosonen for å bli sterkt modifiserte da dette er den vanlige trenden innenfor det miljøet som anskaffer ser slike kjøretøy. Både LMK og Vegdirektoratet våger påstanden om at disse endringene av de aller fleste bileierne ikke blir forevist trafikkmyndighetene for å bli ført inn i vognkortet. Disse bilene fra dette bilmiljøet har også i mye større grad enn andre biler registrert på unntak (1-15 regelen og som Motorhistorisk Verneverdig) vært innvolvert i mange ulykker, tildels med meget tragisk utfall. Svært mange av bilene fra dette miljøet er også "rødmerket" hos forsikringsselskaper.

Av denne grunn vil ikke Vegdirektoratet fra nå av lenger godta unntak for tekniske forskrifter på biler fra Japan. LMK og Vegdirektoratet vil ikke lenger behandle søknader for disse bilene samt å være svært tilbakeholden med anbefaling av søknader for biler som sorterer under "Gatebil"-begrepet
streetracer - 17 år siden
Karma: 0
dvs hvis svenskene eier slike gatebiler så modifiserer de dem mindre da....
er ikke så strengt i sverige...jobber med mange svensker...hører masse historier.men men ...vi bor i norge! (we are fuck*d)
CalibraT - 17 år siden
Karma: 0
hva om man bor i utlandet og taer med bilen hjem?

da har jeg hørt at man kan få skilter, er en eller annen lov tror jeg, for de man ikke MÅ selge bilen for å flytte .

er det jeg har hørt da.

har lyst tilå å prøve å få skilter på en gt-r34 en gang, en drømme bil
streetracer - 17 år siden
Karma: 0
du er ikke alene som drømmer om sånt hehe
CalibraT - 17 år siden
Karma: 0
hehe tviler ikke. så må nok prøve
6TeleFoN - 17 år siden
Karma: 0
da må du ha bodd i utlandet i 2 år. man flytter jo ikkje fra familie og jobb i 2 år bare for og få seg en skyline
CalibraT - 17 år siden
Karma: 0
spørs hvor stor familie da, og hvem land, bare rett på andre siden av svenske grensa lix, da er det ikke alt for langt hjem, hehe

hadde nesten vert verdt det, hadde det vert garantert å få skilter på den
Skage - 17 år siden
Karma: 0
olejan:har ikke noe med å gjøre at rattet er på feil side...
kjenner en som har en venstre rattet skyline,får ikke skilt han heller...
og du kan fint få skilter på en bil som er NY registerert i england.Selv om rattet er på feil side!
john magne - 17 år siden
Karma: 0
skjønner godt att desse bilene ikkje blir godkjennt lengre. er jo ikkje typegodkjennt,og det er bare piss det der med verneverdi kjøretøy. det er jo noe som japse entusiastene har utnytta i årevis,så det er bare bra det er avikla. tror det fortsatt går ann å få registrert slike biler om dei er solgt ny i USA,for det er noen regler som AMCAR klubben har fått til der med import fra usa,men da gjelder det null toleranse på ombygging. ikkje en gang lov å skifte farge på bilen..
CalibraT - 17 år siden
Karma: 0
der har vi norge vett, virkelig kammerat...
Aasland - 17 år siden
Karma: 0
For informasjon så er 2 calibraer godkjent med rwd i sverige. De har ikke fått det i vognkortet, men er verbalt og delvis skriftelig godkjent av biltilsynet i
sverige.. man får litt lyst å flytte over kan man si.. og, så er biler og deler _litt_ billigere over grensa..
CalibraT - 17 år siden
Karma: 0
det er litt uretferdig bare da synd det er så stor forskjeld på naboland.
men hva om man kjøper en slik fra sverige da? blir sklta tatt da??
streetracer - 17 år siden
Karma: 0
eneste disse stortings folk bryr seg om er å lage strenge nok regler for at alle skal betale skatt,og ja mest mulig også.
men skal de få det de fortjener ...?nei det har vi ikke hørt om.
ja selfølgelig j skjøner at for å drive et land så må man lage regler...men bare se på sverige,de gjør drit bra på verdensbasis...(jo større land jo flere problemer) så ikke kom med at de er SRØRRE en oss. men de har låv til mye mer enn det vi har.uf!
selfølgelig har jeg det veldig bra ,personlig her i landet(i forhåld til de som bor i afrika for eks)
men vi kan få mer ut av skatten vi betaler.men nei da.
,ja vi elsker norge, my ass!
må jo fa*n meg få låv til å kjøre en grei jæ*la bil da...
Dj_Devil - 17 år siden
Karma: 0
streetracer... Fordi sverge er med i EU og må forholde seg til EU regler
Vi må bare forholde oss til EUs reglene.. Som er mye mindre enn EU reglene..
pr0xZen - 17 år siden
Karma: 0
Nå har da EU sprunget opp og omringet oss såpass at for å gå overens med mesteparten av europa, må vi bøye oss for de fleste ulempene EU har å by på... bare synd vi ikke skal få nyte noen av godene.
MaRiO- - 17 år siden
Karma: 0
Itte litt mer undersøkelse har me fått beskje at det er ennå muligt å få skilter på biler fra japan... Men ikke på motorhistorisk grunnlag.

Eg ska sjøl prøva å få ein bil godkjent løpet av mars/april
planting - 17 år siden
Karma: 0
på hvilket grunnlag da?
MaRiO- - 17 år siden
Karma: 0
helt vanlig grunnlag.. men eg tror det ikke før eg ser det..

men beskjed me fekk på telefonen at det er helt mulig å få bilen godkjent.. men ikke på motorhistorisk... så eg får se når eg har henta bilen

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!