Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: Taasaasen's pro..
Taasaasen - 22.02.2008 19:48:15
Karma: 0
Taasaasen's prosjekt, 2.0l 8v turbo solgt

Originalmotor, med turbo

solgt

Svar:

Dj_Devil - 17 år siden
Karma: 0
nice..
få se bilder av prosjekt bilen da
*gleder meg*
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Vel, har bare bilder som selgeren tok i sommer men her they are:



Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Så er det gjort noen småting i dag. Begynnte med passasjerdøra som hadde en ødalagt lås.
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Her tok jeg av trekket og kikka litt i låssystemet. Var en splint som satt fast. Da fungerte plutselig sentrallåsen også. Det hadde visst ikke virka på 8år xD
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Skal kjøpe nytt filter: noen å anbefale??
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
denne ville jeg ha holdt orginal utsenemessig.var utrolig pen.

er mer sjeldent for tiden med en pen orginal calibra enn en med styling.
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
du sier noe der. Når jeg kikka etter calibra tenkte jeg å ha på full rieger styling, turbo osv. Men når jeg så denne første gang, tenkte jeg: kan ikke gjøre noe med denne. hehe
Dj_Devil - 17 år siden
Karma: 0
Hehe...
Enig.. Bilen ser utrulig pen ut uten styling..
Hold den orginal så mye som du kan. Du trenger ikke nødvendigvis ha den orginal inni med annlegg å slikt.
Men utvendig så er den veldig fin
VgRD - 17 år siden
Karma: 0
Ja hold den nå orginal, for gud så pen den er.
Savner den alt jeg
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
I dag polerte jeg bilen. Altså først kline på noe greier for å få bort sliten lakk, så ta på polish. For en drittjobb!! men det ble jo pent
Så tok jeg en skikkelig innvendig skrubb. Da fant jeg en uåpnet lipgloss, hmm vil du ha den tilbake Vegard?? hehe
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
tok bort denna fæle bryteren til ekstralyktene som ikke eksisterer lengre.
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Så fiksa jeg håndbrekk, var bare å olje vaieren litt og stramme
calipower - 17 år siden
Karma: 0
Green filter/ K&N fungerer det
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Fra bsbildeler f.eks? eller autoshineshop?
calipower - 17 år siden
Karma: 0
eller kollevold rally import hehe men ja er helt sikkert på de fleste nettsteder som autoshineshop og slikt
Hobbymekker - 17 år siden
Karma: 0
virkelig pen calibra du har fått deg Odd Daneil
NeonChris - 17 år siden
Karma: 0
ha den orginal, senk den, og slike småting ikke noe styling
NeonChris - 17 år siden
Karma: 0
clearglass lykter, vectra b bakdørhåndtak, lakkerte lister. skinn interiør og slikt hadde jo gjort seg
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Er 40/40 senk på den nå. Men lakkere lister er kanskje ikke så dumt. hva er penest mener dere: å farge listene på bilen sort som listene rundt vinduer, eller angle eyes fargen (skal kjøpe mørke). Eller samme farge som bilen??
NeonChris - 17 år siden
Karma: 0
røde lister, _ikke_ kjøp sorte angel eyes, kjøp chrome hvis du skal ha en orginal look.
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
kjedelig med bilen nå, koker etter den har kjørt i ett minutt. skal prøve å bytte termostat...se hva som skjer da....
VgRD - 17 år siden
Karma: 0
Kokern, kjørt den hardt da. alle de 4 åra jeg har hatt den kokte den aldri!
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Nope, vet han kjørte ikke hardt. Hvor mange ganger har du byttet termostaten?? Brodern kjørte fra sarpsborg til rakkestad. var den helt fin. Lå på rundt 80grader. Så skulle han kjøre fra rakkestad og hjem til askim. Så kjørte han i 5 min. Så spruta det frostvæske rundt i motoren. Slangen til radiator hadde sprettet av. Den er litt kort, så var den ikke festet skikkelig. Jeg fiksa slangen og satt den på igjen og fylte på kjøle vann igjen (da selvfølgelig først fjerne all luft). men den ble fortsatt varm fort, og kokte, men ikke noe søl med væska. Med andre ord, noe annet som er ødelagt. Regner med at termostaten gikk, så jeg har kjøpt ny termostat, da skal den nok bli bra igjen
VgRD - 17 år siden
Karma: 0
Får håpe det ordner seg, men altså når jeg har kjørt med den radiator koblinga i... ja over ett år og den har aldri løsna, så sier deg selg selv at den ikke bare plutselig spretter av. Men får håpe det ordner seg
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Det gjør det helt sikkert. Jeg får snakke litt med brodern. Men han sa at han kjørte pent. og jeg sa til han flere ganger før han dro at han skulle ta det pent.....hehe
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Jeg skiftet termostat i dag, og fikk samtidig anledning til å bytte noen tørre slanger. Så nå fungerer bilen bra igjen Nå venter jeg bare på pakke fra autoshineshop
Hobbymekker - 17 år siden
Karma: 0
bra du fikk orden på det igjen Odd Daniel
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Da har jeg vært å kjøpt litt på bilextra hehe


Olejan - 17 år siden
Karma: 0
jeg har et luftfilter du kan få kjøpe av meg for 100kr... bor i sarpsborg om du vil komme å hente det
NeonChris - 17 år siden
Karma: 0
sitter girkula fast her eller?
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
jaa. men er litt skeivt og sitter ikke godt. jeg skal gjøre det ordentlig senere. Men venter på gir mansjetten fra autoshineshop.no så gidder ikke å gjøre noe før jeg har fått den.
NeonChris - 17 år siden
Karma: 0
okei, det blir sikkert bra det
Nightgod - 17 år siden
Karma: 0
Kan jo bli bra dette
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Hey, var å henta noe på posten i dag....hehe
here:

Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Det er 2x 3,4" DTM, men dere når jeg så den ble jeg sinnsykt usikker....vil den ødelegge det orginale "looket" på bilen!? jeg må skifte potte uansett, så tenkte jeg det var greit med litt kul lyd og sånn....:S Men den blir kanskje ikke så stor når man setter den på...
hva mener dere da calibra mates?
Lexmaul16v - 17 år siden
Karma: 0
Jeg mener at den der ikke får plass..
Olejan - 17 år siden
Karma: 0
hvorfor skal den ikke få plass?
Lexmaul16v - 17 år siden
Karma: 0
For lyddemperen ikke får plass, da må den evt må stå på høykant, og da blir ikke det der seende særlig bra ut..
Olejan - 17 år siden
Karma: 0
jeg hadde en sånn bred lyddemper på min før å den fikk da fint plass under der...
Xstract - 17 år siden
Karma: 0
En kamerat hadde en slik lyddemper på sin calibra før også...og utløpene der var faktisk 4,5" og det er ikke akkuratt lite Og virka da som om den passte=)
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Det er plass, ikke noe problem, bare litt sveising. Men spørsmalet er vil den ødelegge det originale looket, bør jeg selge den og kjøpe en annen!?
Hobbymekker - 17 år siden
Karma: 0
Muttern hadde akkuratt den samme potta på den originale røde 16v'n sin og det så veldig bra ut synes jeg!
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Okay, jeg tror jeg har bestemt meg for å ha den jeg.....
Hobbymekker - 17 år siden
Karma: 0
her er link til bilde av org svart calibra med doble utløp som du har
http://www.ray.se/Bildarkiv/089-H4X_Avgassystem_exhaust_Simons_Opel_Calibra_8V_16V_90-97_DTM.jpg
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
takk Jonas ser ikke dårlig ut det da...Men tror min er litt større?
6TeleFoN - 17 år siden
Karma: 0
nei huff,blir veldi stygt..selg potta billig til meg du
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
hmmm. skeptisk :^ hehe;p
er den så stygg at du vil ha den altså? hehe
6TeleFoN - 17 år siden
Karma: 0
hehe...potta passer sikkert fint på bilen
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Hellu!
tid for en liten oppdatering.....Har reparert håndbrekk, smørt bremser, tettet bensin/eksos lekasje, demontert frontfanger begynnt på lapping. startet på eksospotteskifting, lagt nytt gulv i bagasjen. Og bygd basskasse

under bygging


under en svært avansert sparkling! ;p


Ferdig resultat med prøvemonterte elementer.....bare noen jeg hadde liggene...


Bilen på bukker!

Hobbymekker - 17 år siden
Karma: 0
så pen ut den basskassa Odd daniel står fælt på du
Klodrik - 17 år siden
Karma: 0
tøff kasse ser ut som den passer bra ned i der.
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Ooops, ble litt store bilder. hehe
Basserud sitter fint der, har skreddersydd den til calien min.
blir deilig når jeg får kjøpt bassere...hattehøyttalere og forsterker kjøper jeg i morra
calipower - 17 år siden
Karma: 0
Detta ser ut til å bli veldig bra stå på og gjør den strøken
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
da fikk jeg satt inn instrumentpanelet, litt kronglete var det...hehe men bra resultat


Nå driver jeg å setter inn høyttallere i døra, bak og i sub kassa....
her noen er delene:

Hobbymekker - 17 år siden
Karma: 0
Du fikk fiksa instrumentpanelet ja det er bra
blir vel digg med litt god lyd i bilen og tenker jeg
Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Lite har skjedd for tida, men kan jo fortelle at nå har jeg fått kjøpt inn cd-spiller også,Pioneer DEH-p70bt med 3 linjeutganger som var et must Takk for handelen Øystein!

Så skal jeg på biltema og kjøpe inn lyddempemateriale, og isolere bilen. og kable over helga...
Øystein - 17 år siden
Karma: 0
Bare morro det..

Blir nok bra lyd i bilen med den der.. hehe
enz - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
8v med 16v instrumentskiver?
Taasaasen - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
ja, originale står det 240km/7000rpm max, mens av plasmaskiver var det enten 220km/7000rpm max eller 240km/8000rpm max.... så da valgte jeg den som viste for mye rpm....
vegardaka - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
sweet anlegg
VgRD - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Vet ikke om de som satt i er orgnale altså. Tror det skal være det men en av skivene var herpa så det må jeg fikse å trikse på sjøl
Taasaasen - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Nå en bitteliten innkjøpsdetalj... Nye bremseskiver, håndbrekkvaier, repkit til alle kalippere, håndbrekksko, fjører til håndbrekksko og bremseklosser.


Har endelig fått ordnet meg verksted sammen med 5 flinke driftere. Så nå skal jeg endelig få muligheten til å få skrudd litt skikkelig
Taad - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Ang. potta, så hadde jeg lik på min gamle... Sjekk showcase...
Den så iallefall fryktelig lik ut, kjøpte min på raceland.no. BLAST 10cs.
Hobbymekker - 16 år siden
Karma: 0
Pen sofa dere har Odd Daniel
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Jo takk er på rommet mitt ;P
Thalberg - 16 år siden
Karma: 0
ser ut som en bra bil du har fått deg her.
Gått lite også

Hvør mye betalte du for brems og tilbehør?
skulle hatt det samme selv.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Hehe, bestilte noe av det fra tyskland (til sverige, ikke noe moms og drit) og bestilte resten fra bilextra... kom tilsammen på 2300kr. Det er veldig billig, ved tanke på å få 8klosser og 4 skiver for 1000 spenn i Tyskland
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Nå begynner ting å skje hos meg igjen

Har fått bilen ut på værste, og fått kjøpt en turbo vectra. C20neT som jeg skal sette inn i Calibraen.

Slenger ut noen bilder.

Her er bilde av deler av værste jeg skrur på, langt ute i skogen !


Her er den grusome vectraen jeg har kjøpt blir godt med turbo!

Innsiden på bilen, ikke så gærlig egentlig... pent ratt å greier

Her er motoren, alt er koblet ut.. nå klar til å forlate Vectra

slippern - 16 år siden
Karma: 0
vakkert
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
du som kjøpte den vektran ja...måtte du ut med mye for den da ti slutt?
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Nei, egentlig ikke... betalte vel rundt 12000 et sted, vil ikke si det er så mye. Ved tanke på at jeg allerede har solgt lyktene for 2500kr får 1500kr vrakpant, og kanskje 3-4 lapper for interiør og styling. Så sitter jeg igjen å ha betalt 4000kr for motoren.. det skal jeg overleve
Classic - 16 år siden
Karma: 0
ser du holder til i askim,
hvordan er dørene på den vectra delebilen `?

hva skal du ha for dørsider og div intreør?
Hobbymekker - 16 år siden
Karma: 0
det var jaggu på tide med en update odd daniel dette blir nok bra tenker jeg
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Sendt dg PM Classic

ja, trengte litt update nå merka jeg
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Motor ute av vectra Litt pussing og lakkering, så er den klar for calibras motorfester

Her har du meg som står i å demontere Opel Vectra

Motoren jeg egentlig har lyst til å sette inn
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
hmm så artig ut
Thalberg - 16 år siden
Karma: 0
blir bra det here.
blir artig med neT motor.

også får du finne deg/ kjøpe en avdrager til rattnav / bosset i vectran.. ;p
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Jess, kompisen min klikka mæd på det rattnavet.... så han fikk den ut, hel og pen

Nå er vectran spiker, RIP.......

Så nå skal jeg begynne å pusse motor og motorrom
Thalberg - 16 år siden
Karma: 0
Det er bra.
Gudd løkk med det.

Håper det går greit at jeg kommer en tur når jeg får Calibra`n på veien igjenn. ;P
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Seff
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Begynt litt med å skifte bremser på bilen....

Var en del rust og se


prøvde å bøye tilbake bremseskjoldet litt, for å komme til bak... da knakk det tvert av.

så nå blir det innkjøp av nye, noen gode råd til hvor jeg bør kjøpe ?

Thalberg - 16 år siden
Karma: 0
får sikkert kjøpt på biltema, bilxtra, mekonomen.
finn en hygelig ansatt og ikke vær redd for å spørre om litt rabatter.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Nå har jeg fått gjort litt og kjøpt inn litt har 13 dager før bilen SKAL på veien!!! så jeg sliter litt med tid for å si det mildt, da jeg jobber og har skole.... hehe

Men hvertfall det jeg har fått kjøpt inn er :
2 stk bremseskjold bak
2 stk calipere bak
bremseslange bak
bremserør bak
Panserforlenger
SACHS clutch (på vei fra Tyskland)
clutchwire
Intercooler
rør til IC sats og eksos
Nytt luftfilter
litt småtteri til motor osv..

Det jeg har fått gjort :S ikke mye, men det kommer seg!
Skifta brekkwire
skifte Clutchwire
tatt ut gammel motor
lakkert og pusset ny motor
kutta til en del av rørgangen til eksos (2,5" hele veien)
Og begynt med litt oppsett av IC....
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Her er et par "før og etter" bilder av motoren enn så lenge... sleng gjerne inn en kommentar
vegardaka - 16 år siden
Karma: 0
bra jobba
dette blir bra
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Hadde oppkjøring i går
gikk strøkent !
nå venter jeg fortsatt på clutch for å få satt ned i motoren!
Dj_Devil - 16 år siden
Karma: 0
gratla
vegardaka - 16 år siden
Karma: 0
Grtulerer med oppkjøring!
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Nå begynner det å nærme seg så smått!
har satt ned i motor, er ferdig med 50% av rørgangen til T.I.C.
Panserforlenger begynner også å ta form...

testa på Brock B1 til en kompis

Motor i bil, ic montert, rør begynt å ta form:
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Oppstart i dag !

fikk snurra i gang bilen, dette er første gang motoren starter på 1,5 år...
den startet nesten med en gang.

så nå er det bare noen småjusteringer som skal til før testkjøring mandag eller tirsdag.
Thalberg - 16 år siden
Karma: 0
godt å høre.

hvordan lakk har du brukt på motoren egentlig?
Dj_Devil - 16 år siden
Karma: 0
Den motoren din bleeeeeeeeee så fiiiiiiiiiiiiiiiin.......................
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Jeg har brukt varmebestandig lakk fra bilextra, sort matt. heter vel k-racing eller no den lakken.
Thalberg - 16 år siden
Karma: 0
Ok.
Veldig pen motor, håper lakken holder!
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Dette ble jo veldig bra=) Stilig med svart matt motor! Dene røde skriften, har du bare pensla den? Hvor skal du plassere luftmengdemåleren? Ser du har den på utsiden av bilden for å teste den? Gøy at den starta med en gang. Gøy følelse å ta første oppstart.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
takker brukt pensel ja.

Er faktisk usikker, enn så lenge har jeg den rett under batteriet og delvis bak radiator... men den får litt dårlig luft der. får ikke plass noe sted egentlig.. prøvde å få den inni fangeren også. men da trenger jeg masse x 90grader bends.. men motor får jo kald luft gjennom IC uansett, men bør finne en bedre løsning på luftfilter og lmm senere...
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Ser at du fortsatt har veivhusventilasjonen koblet på trykksiden av turboen. Denne og slangen fra kullfilteret må du flytte til sugesiden!

Tips til plassering av LMM og filter kan du se i prosjekttråden min del 2: http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=40983 på nest siste bilde eller i tråden til Lucky: [url]http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=37225&seed=20[/url]
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0


Det røde området er sugesiden av turboen. Det er her veivhusventilasjonen og tankventilasjonen (kullfilteret) skal tilkobles. Slangene kan kobles inn på et hvilket som helst punkt på på rødt område.
Blå kloss er posisjonen til ventilen for tankventilasjon. Hit kommer det en slange fra kullfilteret (i høgre skjerm) og går videre til innsugsmanifold. Slangen til manifold fjernes fra ventil og plugges som vist med blått kryss.
Som erstatning legges slange fra ventilen til sugeside av turbo.
Veivhusventilasjonen har utløp på toppdekselet.
Nye slanger er vist med gult, tikobling på rødt område er et eksempel, slangene kan kobles til hvor som helst på det røde området.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
bilde ?
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
bilde?
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
bilde du har prøvd å legge ut vises ikke ?
vegardaka - 16 år siden
Karma: 0
DONE!(=
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
okei, ser det nå
er noe rart med maskinen min...
du kan sikkert fjerne bildet vegardaka
vegardaka - 16 år siden
Karma: 0
DONE!..
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
aha, bra det synes nå. det kunne være at bildet ikke var tilgjengelig. jeg hadde akkurat lagt det ut på google picasa
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Aha, men tror jeg forsto hva du mente med veivhusventilasjon og kullfilter nå hvertfall.

takker for tips!

Når det gjelder LMM, så er turboen min vinklet en på en annen måte enn standard garret t3 turbo (mitsu turbo, original til volvo-femmer) så har jeg røra til IC ved siden av radiator... ser de fleste har den på utsiden. så det er trangere der for min del... men jeg tenker å sette luftfilteret inni fangeren, må bare ha tonnehvis av bends, eller kutte og sveise veldig mye, for å få til de bøyene.
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Jeg har sett på bildene av motoren din, er ikke innløpet på turboen "under wastegateakkumulatoren"?
Og utløpet er fremover mot radiator?

Jeg tipper du har sveist sammen rørgate siden du skriver at du har startet motoren, men om du ikke har laget rørgate ennå, hadde det ikke vert kurrant å rotert kompressorsiden av turboen i forhold til eksossiden, slik at du får utløpet peikende nedover?
Ikke at det løyser problemet med innløpet, men tror det gjør rørgaten mellom turbo og IC lettere.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
innløpet et rett under wastegateakkumulatoren, riktig det...
Men utløpet peker rett nedover, og er veldig simpelt å komme til når det gjelder rørgang fra IC. Ikke noe problem. Er egentlig kun den fæle LMM'en som er problemet... for stor, rett og slett! og innløpet får jeg ikke gjort noe med..
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Forresten, hvis jeg skal flytte slangen fra kullfilter og veivhusventilasjon fra innsuget... hvordan er det best å tette slange tilkoblingene ??
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Jeg kom på at jeg har tegnet feil. Den slangen med kryss over var den som kom fra veivhusventilasjonen. Denne har jeg barre kutten ned og stappet en aksking inn i.

Tankluftingen går inn i manifolden like ved tilkoblingen til bremsekraftforsterkeren. Her fjernet jeg slangen fra manifolden og brukte nippelen til å koble på en slange som går inn til turbotrykksmåleren.

Angende trykkgate går du rett fra turbo inn på høyre side av IC? Venstre side av IC går en runde inn og under turbo og kommer opp på høyreside av turboen og så en runde bort langs høyre tårn?
Slik at der trykkgaten kommer opp, blokkerer den for en eventuell slange til innløpet?
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 1
vet ikke om det her sier deg noe, men her er tegning sett forfra...
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Flott tegning. Informativ i vert fall.
Da har du rørene på den "vanlige" måten. Ser at du må ha en krapp u-sving på innløpsrøret til turboen for å få lmm og luftfilter bort dit.
Eventuelt kan du flytte røret ut etter IC til å gå langs støtfangen og opp gjennom hullet under høyre lykt. D afør du bedre plass til u-svingen.

Her må du bare være kreativ
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Det var planen først, etter 4 timers arbeid og grov tenking ble jeg usikker... så tok det meg 10 min å flytte den bort dit, det jeg må er å kutte rør bare og sveise sammen, fungerer ikke med rette og 90 bends... må lage egne vinkler, men den passer perfekt under lykta ja..
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Kapp og sveis er halve monteringsjobben.Nå tipper jeg det er bedre plass til en u-sving.
En ting jeg hadde veldig lyst til å gjøre når jeg monterte var å snu turboen på manifolden. Jeg fikk ikke plass med det grenrøret jeg hadde, men du kan se om det fungerer på ditt bygg.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Kanskje, men da blir det møkka jobb med sveising av eksos osv...
får det nok til etterhvert, nå må jeg bare finne ut av hvorfor det kommer helvetes mye blårøyk når jeg kjører ??
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Underdimensjonert oljeretur fra turboen??!!!? Dårlig helling på returen? For lite strup i oljetilførselen?
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Nei, den er mye feitere enn tilførsel og den har veldig bra helling... strup, vil jeg ikke tro ??
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Tilførselslangen er skrudd med en banjo, på min banjo er det kun to hull med 1 mm diameter. Det er hva jeg mener med strup?
Eventuelt, har du borret oljeretur i blokken eller sveist nippel i bunnpannen?

Hvis ikke det har med oljen til/fra turboen å gjør, så prøv å løys oljepåfyllingslokket, forsvinner blårøyken av det, er problemet dårlig veivhusventilasjon. Dette problemet får du om ventilasjonsslangen fortsatt går bort på innsuget.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
ah, joa. om strupet er for lite vil jeg ikke tro det skal ha så altformye å si.. det er jo opptil turboen når det gjelder størrelse på den vel ?
Nippel i bunnpannen ja, ikke retur i blokka.

Jeg er ganske sikker på at det var veivhusventilasjonen, først kjørte jeg med den i innsuget deretter lagde jeg en proff catchtank, som vil si slangen ned i en Colaflaske med teip rundt og luftehull

En annen ting, hvordan er det dynamoen kobles !?
er det 2 til +, en til motor (jord) og en til styrestrøm ?
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Det er to isolerte tilkoblingspunkt. Det ene B+ er tilkobling til batteriets +, og det andre G+ tilkobles ladelampen. Chassi på dynamoen kobles til jord (batteriets minus/motor/karosseri).
Jeg tror det bare er en ledning i kabelstrømpen som skal på +, men kan hende jeg husker feil. G+ er en tynn leder, og jord går orginalt med en leder bort på motoren.

Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
fikk til dynamoen, var jordingen jeg hadde plassert feil bare (på motor og ikke på skrue til dynamo) så nå lader den som bare det...

Men, jeg var ute å kjørte... tok det pent. etter jeg hadde kjørt i ca. 5 min, og skulle slippe gassen mot et kryss, så streika den.. hele veien tilbake måtte jeg ha gass, slapp jeg den så streika'n ganske tidlig også (2000rpm) ...

når jeg kom tilbake til værkstedet mitt lot jeg den stå en stund, så startet jeg... da gikk den pent på tomgang, men med engang jeg dro litt i gassen, så gikk den veldig ujevnt på tomgang og sluknet av og til..

hvorfor ????

RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Hmm, vanskelig å svare på. Trenger ikke å ha noe med turboinstallasjonen din engang dette.
Du har strammet fjæren på LMM 9 hakk? Det kan hende en tidligere eiger av bilen din har justert denne før, slik at 9 hakk ikke blir 9 hakk i forhold til orginalt. Du kan prøve å ta av lokket på LMM og justere på litt meir eller mindre utslag og se om den går reinere av det. Helst skulle du hatt et lambdainstrument.
Bilen din har vel vært lite brukt i vinter, så det er også tenkelig at problemet skyldes kondens.
Ellers kan det være hva som helst; tennplugger, coil, defekt LMM, defekt vanntempgiver.
VgRD - 16 år siden
Karma: 0
nop, aldri justert LMM
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Det er riktig Vegard, fordi du har alltid kjørt med original motor... Når den er turbokonvertert så skal den justeres for å gå rent.
Jeg har justert den selv, og kun 9 hakk...
Nå er alt ok, kun en vakum lekkasje som forårsaker hoppende tomgang. (nesten stopper, så kommer seg)

Sjekker det i morgen, ellers så tok jeg tur med bilen og den er veldig tight og fin på gir, clutch og ikke minst pådrag er ikke mer enn 0,2-0,3 bar... men det kjennes fortsatt godt.

Kommer film av motor og tur etterhvert :=)
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Bra at problemet bare var en bagatell.

Film liker vi
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Fuck !

tok en testtur etter noen justeringer....
det jeg ikke hadde lagt merke til var at den lakk olje, tydeligvis ganske mye. så under kjøring ble motoren tom for olje, og også varm.. så motor havarerte. totally dead, har ikke fått sett skikkelig på det. men virker som blokka har sprekt opp helt bak...
Er nok en råde som har knekt og smelt hull i blokka mi.

vet ikke helt hva man skal gjøre nå, har seilt innom tanken på å selge hele greia for å dekke diverse kostnader....

jeg har en blokk til, så kan forsåvidt "bare" sette over.. men tror nok det er noe innmat ++ som har gått med i tillegg.
Dj_Devil - 16 år siden
Karma: 0
Hvor er du fra?
Vet om en som har en 8v motor til salgs for en 1000lapp eller noe. Da er det "bare" å bytte..
Hadde kjøpt den selv hadde det ikke vert for at eg har brukt så mye penger på utstyr og ny kanal til høgre side.
Denne motoren ligger på karmøy.
Såvidt eg fekk med meg så fungerte motoren helt greit. Men kan prøve å skaffe nr til deg om du inntirisert.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Jeg har jo en blokk, fra gamlemotor'n....

MEN, til dere som har gjort det før. hva er det jeg ikke kan gjøre selv når det gjelder å bytte en motorblokk?

Er vel tid, og hjelp jeg egentlig trenger. har det meste jeg trenger. (pakninger må jeg kjøpe)
RamstadTech - 16 år siden
Karma: 0
Du har en longblokk og skal flytte over alt utvendig (dynamo, servopumpe innsug og eksosmanifolder, motorfester)? Er vel bare ny innsugspakning du trenger da, eksospakningen din er vel tilnærmet ny? Skal du flytte over bunnpannen, kan det hende du trenger ny pakning til den, men det må du vurdere når du ser på den.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Jeg skal også flytte over innsug, innmat, topp og veivaksel... alt egentlig.
Thalberg - 16 år siden
Karma: 0
Leit og høre...
Du må få tatt av toppen din, og se om den har gått fyken også.
Jeg har en komplett motor liggende.
Jeg kommer gjerne og hjelper til, så fort jeg er ferdig med min egen bil.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Sett litt påre nå, virker som det kun har gått hull ved veivaksel.. så forhåpentligvis er innmat helt og pent.

Hadde jeg satt pris på Fredrik !
iver - 16 år siden
Karma: 0
Har du kjørt tom for olje er vel turboen din mest sannsynlig havarert og.
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
tror den er berget, heldigvis en helt ny turbo. så den skal nok tåle det...
KK - 16 år siden
Karma: 0
æsj, dritt kjipt at du ikke merka olja.
Var spent på å se hvordan detta gikk til slutt jeg

Men toppen er nok like hel siden det er en 8v, ventilene står jo ikke så lavt som på 16v.
Men stempelet har nok fått seg en trøkk og det samme har jo tydligvis rådene.
Bare å spørre hvis det er noe du lurer på ang motor, var jo jeg som satte den sammen

Moro at den starta på første forsøk da!

**ser jo nå at dette er et litt seint innlegg, men shit au... **
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Joda, men takker for respons (:

regner med at innmaten og blokka er defekt...
men skal bygge ny motor, og da bruker jeg nok den toppen

hvordan toppakning brukte du ? C20LET?
Thalberg - 16 år siden
Karma: 0
Da er vel snart motoren ute.
Bare vi finner igjen umbrakoen...?
Taasaasen - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Hey!

nå er bilen igang igjen, men originalmotoren og turbo...

nå kjører jeg på minimum som vil si ca. 0,2bar

men den går veldig fint !

bilder kommr
Taasaasen - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
bare en liten photoshoot panseret skal snart til lakkering, venter bare på¨litt lønning




streetracer - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
veldig fin tegning opp... gitt deg pluss for det
strøken calibra...ta vare på den ;P
Hobbymekker - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Bra du har fått den igang igjen Odd daniel.
Men før du sender panseret til lakk må du fikse litt på overgangen mellom panser og framskjerm som synes godt på siste bilde hehe
Taasaasen - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Yo!

nå har forsåvidt bilen gått greit en stund, men så begynte effekten å forsvinne og det kom gressklipperlyd fra motor... så fikk jeg øye på at eksosmanifolden har sprekt xD
Akkuratt i sjøten som vist nedenfor... går det greit å sveise der tror man ? bilde av sprekken kommer....,


Hobbymekker - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
slip en fuge og sveis i vei
Taasaasen - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Driver å sveises nå... går nok i orden c
sov - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Sveis også på ett støttestag som du fester i blokka..
Taasaasen - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
det er kanskje ikke så dumt, for det er veldig tungt for den med tanke på eksosen som henger i turboen osv...

men den er oppe å går nå
stripset slangen til wastegaten, så nå lader den ca 0,5bar...
og vil si at den er veldig frisk og fin
Warberg - 15 år siden
Karma: 0
Bilen min dette nå!!!!
Taasaasen - 15 år siden
Karma: 0
Aha, er det du nå
lykke til med bilen, håper du får gitt den mer omsorg enn hva jeg hadde tid og økonomi til !

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!