Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: Haug Racing Cal..
Haug Racing - 04.03.2008 16:28:17
Karma: 0
Haug Racing Calibra'n - vurderes solgt

Får vel skrive litt om turbobilen min, selv om jeg ikke har planer om å gjøre så veldig mye med den.
Er en 92mod turbo 4x4, som jeg kjøpte ferdig trimma. Har benka 420hk.
Den er nok den desidert mest strøkne calibraen jeg har sett på norsk jord, og har tenkt å beholde den slik.
Bilen skal få bli ganske original eksteriørmessig, men noen små personlige preg vil den jo ha.
Den så slik ut dagen etter jeg hentet den:




Motoren:
Portet coscast topp med xe-kammer, Electromotive Tec3R, Garrett GT3076R turbo, smidde råder og stempler, underspyling, costum innsug, downpipe og 3"eksos fra turbo og helt ut.

Understell:
Forsterket Schanke fordelingskasse som overfører 200nm til bakhjul. Gule justerbare koni. Eksenterforinger

Frem til nå har jeg kun byttet felger, og montert stripe i frontruta, ble ganskje fornøyd, syns den ble tøff:

Svar:

Sigge - 17 år siden
Karma: 0
Fin bil. Skal du ha den tilnærmet orginal eksteriørmessig hadde jeg gått for last edition look
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Driver å kikker på sommerfelger til den om dagen, har vel i grunn bestemt meg for disse:

Lakkert hvite i 17"
Tenkte først compomotve, men disse er ganske like, bare billigere.
Caliber - 17 år siden
Karma: 0
nice felger
skal du ha speila hvite eller lakke dem?
syns svarte detaljer er kulere enn hvite:/
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Skal ha den slik som på nederste bildet + hvite 17" felger
Caliber - 17 år siden
Karma: 0
det funker jo det
har du tenkt på styling?
eller vil du ha den orginal?
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
denne skal holdes original ja Muligens gi den litt klarlakk etterhvert for å beholde den herlige røde gløden.

Har last edition listverk liggende som Sigge ymter frampå, men er nødt til å ha den åpen i fronten for å få luft inn i intercooler, og ville vært for gæli å ødelegge en last edition front
Caliber - 17 år siden
Karma: 0
det er veldig sant!
er enig den er fin som den er
og den går no jævli og hehe

det hadde ikke vært mulig å få sitte på en gang?;p
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Skulle vel få til det vettu
Kjødemannen - 17 år siden
Karma: 0
eg har listene til lenk fronten liggende, som du kan tilpasse, og da får du rundt heile bilen.
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
ja det har du vel, hehe, men orker ikke drive med sånn pjoklete tilpassingarbeid
6TeleFoN - 17 år siden
Karma: 0
lakk speila,dei passer ikkje heilt inn
Thalberg - 17 år siden
Karma: 0
synts de er kule jeg.
og bedre blir det med hvite felger.
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Var usikker på de speila selv til å begynne med, men liker de bare mer og mer, og syns de gjorde seg bedre når jeg fikk på hvit stripe, så blir nok bra med hvite felger i tillegg... også er det jo hvite klistremerker nederst... satser på litt "rally-look" her
6TeleFoN - 17 år siden
Karma: 0
Kjeme seg nok med hvite felger ja men dæven,unner deg denne bilen ass! må vere rått med 420 hk!! har 300 i vectraen min,synst den går sjukt bra,lure på åssen det er med 420
Novablack. - 17 år siden
Karma: 0
sett på hvite felger så blir du forelska i de=)
knalltøft på calibra synes jeg og de passer inn godt på bilen din..
hvite detaljer gjør seg på rødt så kjør på
Lexmaul16v - 17 år siden
Karma: 0
Skærte gjøra som kameraten din Ole gjorde i gamledager da..? Montere hvit styling foran og bak?
Ole - 17 år siden
Karma: 0
var vel sånn når jeg kjøpte den lex.
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
skærte du liksom...
nei det var igrunn mindre pent
Hobbymekker - 17 år siden
Karma: 0
lakkere listene hvite? kanskje det kunne blitt litt stilig...
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
nei fy a meg..!
Liverpool! - 17 år siden
Karma: 0
jeg synes at du kunne breddet hjulbuene med gtb breddinga jeg
Thalberg - 17 år siden
Karma: 0
syns du kan drite i og bruke penger, tid og energi på styling av noen slag.
bruk heller pengene på motoren og understell.
noe jeg tipper du kommer til og gjøre, når det tross alt er en "leke bil"
Lexmaul16v - 17 år siden
Karma: 0
Trodde dere prata litt sånn oppi der jeg haug..? neida, er en fin bil, hadde vært dritrått med noen sykt brede felger på den, altså brede foran, og SYKT brede bak. Men du må jo ha lik dimensjon på alle dekkene grunnet 4x4...
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
nai, ikke sånn gitt... mer sånn; "sker itte gjæra..." men så er full itte je den som som preker breiest i bigd'n hell da...
Lexmaul16v - 17 år siden
Karma: 0
Okei, vi i eidsvoll som sier skærte\skække, gjøkke, vikke og sånn. Du og Ole får ta en tur ned hit med den bøse sleden din, så kan du få sitta på hehehe..
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
haha, jeg sitta på ja, er nok ingen andre enn meg som skal sitta bak rattet på denna gitt
Klodrik - 17 år siden
Karma: 0
Det er rett tankegang haug
Classic - 17 år siden
Karma: 0
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Siden du skulle til, ser ikke ut til å eksistere.
codegen - 17 år siden
Karma: 0
Brovold - 17 år siden
Karma: 0
hvilken dumpventil har du?
Brovold - 17 år siden
Karma: 0
hvilken dumpventil har du?
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Det veit jeg rett og slett ikke... kjøpte bilen ferdig bygd kan prøve å finne ut
6TeleFoN - 17 år siden
Karma: 0
Såg det klippet på youtube,synst det høres ut som du har orginal dump
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Haha, det er det ihvertfall ikke. På klippet høres jo nesten ikke dumpen. I virkeligheten hyler den omtrent som dette: WOTTOTTOTOTOTO
Opel REBEL BB - 17 år siden
Karma: 0
Kjempe Motor
Kva DumpVentil du he på den ?
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Kjøpte felgene som har sitti på bilen før; OZ Racing Superturismo WRC

Skal få tatt bedre bilde senere, dette er fra vålerbana sist fredag.
Hobbymekker - 17 år siden
Karma: 0
Hvordan fungerer bilen på bana da?
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Den dagen bildet ble tatt fungerte den svært dårlig, hehe... 4x4 som har fungert utmerket i hele vinter ville plutselig ikke holde seg inne, og 400hk på framhjula det er ikke spesielt kult.
Dekka som satt på felga jeg kjøpte var ferdig utkjørt, gikk på stria på ene bakhjulet så det var mildt sagt glatt på den våte kalde bana.
I tillegg gikk bremsene for varme, så der må jeg finne på en løsning for å gå litt kjøling.
Hvis jeg får igang 4x4 blir det nytt forsøk på vålerbana i morgen, men da håper jeg asfalten er tørr
Cal16 - 17 år siden
Karma: 0
Interissert å kjøpe 17" dekk haug? hvis det er det som sitter på calibraen din Tror jeg har en Mange ca 50& dekk liggende... 225/45 - 17 osv..
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
ja veldig interessert i 17" dekk, helst 215-40 eller 215-45
Cal16 - 17 år siden
Karma: 0
ok, har mest 225/45 -17 akkurat nå i ymse slag... bare 1stk 215/40 - 17 liggende..
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Det blir litt stort på calibra hvis jeg ikke får de veeeeldig billig da, da skal jeg nok få pressa de på, hehe
Men kan du ikke sende på ei mld om du skulle kommer over noe litt mer passende, 41691173
Ikke fått solgt vectraen enda..? Syns jeg så den kom forbi shell her en dag...
Cal16 - 17 år siden
Karma: 0
Ok, fikk da pressa 225 /45 på min gamle.. subba litt til å begynne med men gikk seg til nei har vectraen ennå.. dama som bruker den for det meste..
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Nytt forsøk på Vålerbana i dag, og nå fungerte 4x4, og det var strålende vær, så fikk godt feste. Bilen henger på svært godt og syns den fungerte veldig fint i svingene. Sinnsykt morsomt. Men selvsagt måtte det være noe som ødela denne dagen også. Da jeg kom inn etter første passet begynner det å dryppe olje av bilen, og ikke bare litt, ble en bra dam av det etterhvert. Har ikke funnet ut hvor det kommer fra enda. Må være en lekasje som kommer i forbindelse med turbotrykk, for merker ingenting når en ruser bilen på tomgang. Syns heller ikke den dro like godt som før, virker som den ikke får i seg alt turbotrykket. Mangler litt drag, og går å nærmest bobler over på høyt turtall. Så da ble det slutt på kjøringa.

Planen fremover nå blir å få den klar til OMC treffet. Må finne oljelekasjen, og ev. lufttrykklekasje. Håpe det bare er en bagatell og ikke at turboen er i ferd med å ta kvelden.

Videre er det nok nødt til å komme på noen andre bremser, og nye drivknuter. Kan virke som det begynner å bli noen dårlige foringer frammi der og, så blir litt skruing fremover etterhvert.

Får håpe den blir klar til OMC, er ikke så lett å finne tid til å skru på den. Blir go-cart kjøring i helgene fremover, og jobber endel ved siden av skolen, i tillegg til at jeg har en annen bil jeg skal plukke fra hverandre for å selge deler jeg har lovt bort, så... menmen...
Brovold - 17 år siden
Karma: 0
Hvor går veihusventilasjonen din hen? kan være den det kommer olje fra.

Når du har et slikt bygge så må du regne med å skru litt er jeg stygt redd for.

Snakker om erfaring, men jeg ble litt mere uheldig en deg siden motoren raste.
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Den går inn i en catchtank som har utluftingsslange i toppen og returslange til blokka i bunn.
Har tenkt litt på om det kan være noe muffins der selv, siden det kom endel oljedamp fra motorrommet når jeg stoppet. Men har ikke fått kikka noe på det enda. Kjørte den rett hjem i garasjen og der skal den få stå til ihvertfall over helga...
Brovold - 17 år siden
Karma: 0
vanskelig å si hva det kan være. du får bare se om du finner ut hvor oljen kommer fra
pr0xZen - 17 år siden
Karma: 0
Er det mulig det kan ha kommet lufttrykk i olja? (eller er jeg heelt på bærtur nå...)
Brovold - 17 år siden
Karma: 0
funnet ut noe?
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
har ikke hatt tid til å se på den enda
??? - 17 år siden
Karma: 0
hvis du ikke har ventil på returen til catchtanken så blåser trykket i motoren olje opp i den. går fort tom for olje da
Lexmaul16v - 17 år siden
Karma: 0
Olja kondenserer inni catchtanken og renner ned i bunnpanna igjen. Pleier ikke å være nødvendig å ha catchtank engang. Bare ha en slange som ender opp et sted med god lufting. Går ikke tom for olje pga oljedamp, ihvertfall ikke så fort..
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Da har jeg såvidt titta innom bilen, og ser at flaska jeg satte i enden av luftinga på catchtanken er halvfull, dette etter bare litt småkjøring og 10min på vålerbana.
Hvorfor kommer det olje her? Kan det være at returen fra catchtank til bunnpanne er tett..? uansett skal det vel ikke være så mye olje som kommer her..?!
Lexmaul16v - 17 år siden
Karma: 0
Skal bare komme en liten skvett der.. Husk at du må ha lufting på flaska også, et hull som er like svært som slangen inn i flaska omtrent. Har du satt "flaske-lufting" på den lille lufteslangen? Ettersom du refererer til at du har catchtank også, som evt burde vært på den store slangen.
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Satte flaske på luftinga fra catchtanken ja. Skal jo egentlig ikke komme olje der, siden catchtanken i tillegg til lufting har egen returslange til bunnpanna. Må jo være at det kommer trykk der på et vis siden det spruter olje, og kun under kjøring.

Hva er galt når det kommer for mye olje i veivhusventilasjonen..?
Lexmaul16v - 17 år siden
Karma: 0
Okei. Kommer olje hvis det er tett har jeg hørt. Kan huske at carl-wilhelm sa til meg at det var viktig med god lufting på separatortanken, ellers kom det mer olje ut. Er jo bare å sjekke om slangen fra separatortanken er tett.. Regner med at den har retur i peilepinnen, så det kan ikke ta så lang tid..
Brovold - 17 år siden
Karma: 0
Er ganske ormalt at det kommer mye olje opp dær.
kjørte 3 runder på vålerbanden å da hadde jeg fylt opp catchanken min. hadde ikke retur den gangen da.

Grunden til at det kommer mye olje opp er at der er mye bevegelse på motor (blir masse skvulping i bunnpannen slik at oljen blir kastet opp i toppdekslet å ikke vinner å renne ned igjen før den får mere på fyll.

Dette skjer mest på banekjøring hvor du kjører hart i svinger å har mye bremsing og akselasjon om hverandre.
Haug Racing - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Kom ei morsom pakke i posten i dag:

Disse er enorme
XYZ bremsekit, 330mm skiver og 6spempla calipere.
Takk til Mario / Tor Arild som skaffa disse.
Bare jeg får tid til å få motoren tipp topp igjen nå så tenker jeg det skal bli gøy å få testa disse på bane
SnorreS - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Jeg kunne ønske jeg var deg hva ksoter en slik bil da ?
Hobbymekker - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Oj de bremsene der så voldsomme ut gitt.. denne må da bli herlig på bane nå som fler og fler gromdeler kommer på!!?
vegardaka - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
hehe fiine bremser
savner å sitte på med den bilen jeg...
Haug Racing - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Joda, hjelper nok mye dette, men gjenstår endel også, er noe galt med turbotrykket, og den spruter endel olje når den blir kjørt hardt. Håpe å få den klar til omc treffet på rudskogen.
Skal i tillegg bytte noen foringer og drivaksler. Må bare få unna eksamener først
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Jobbes på spreng om dagen for å få denne klar til OMC treffet på Rudskogen neste helg.
Nye dekk skal på, bremsene skal på, drivknuter og mansjetter skal byttes, men det største problemet er at den spruter olje og ikke går helt som den skal.
Tok komptest på den idag, målte 8bar på sylinder 1 og 3, og 7bar på sylinder 2 og 4. Noen som har noen formening om dette..?
Han som bygde motoren lurte på om jeg kunne ha tatt en stempelring ell to slik at det kom trykk ned i motoren, og tok med seg olje ut av veivhusventilasjonen.
Fant også en dårlig ledning til turbotrykksjusteringa, og har fått blåst rent oljereturen fra catchtanken, så er jo lov å håpe at problemene blir bort.
Klør virkelig etter å få kjørt denne skikkelig på bane.
Novablack. - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
skal sikert være litt mindre i resultat hvos du har stempel med lavere kompresjon?
men har du orginal kompresjonsforhold burde du ligge på ca 10 bar.

hvis ikke lukter det varmsjæring slik at stempelringa har mista spennet feks.

men hadde du tatt en stempelring eller 2 hadde det vist et helt annet resultat den kompmålinga di.

sikkker på at ikke veivhusventilasjonen er tett ett sted da?
feks silen i toppdekslet som har koksa igjen
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Er jo en turbomotor bygd for 400+hk, så tror ikke kompen i seg selv er så gal, målinga ble gjort med enkel biltemasak på kald motor, men er avviket på 1bar på to av sylinderene jeg stusser litt på.
Hobbymekker - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
du får stå på så får du den klar så kan vi kjøre om kapp på bana ;p hah.. det var en spøk
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Blir mer og mer overbevist om at det ikke er noe galt med selve motoren, men kan tenkes at det er som du sier ja Nova, av om det kan være tett i toppdekselet, da puster heller motoren via returen til catchtanken og tar med olje opp der..?
Skal sprute litt startgass og se om jeg finner lekasje på innsug eller trykkgate i morgen også...
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Etter 4 dager på bukker fikk bilen idag igjen bakkekontakt. Den har fått noen nye foringer og mansjetter her og der, nye dekk har kommet på, og ikke minst nye bremser. Har pynta på noen småting, gått igjennom luftinga på motoren, gått over noen ledninger, og det var klar for prøvetur. Er vanskelig å si om den fortsatt spruter olje, siden dette problemet kun har vist seg på banekjøring, men den lader fortsatt ikke det turbotrykket den skal. Gikk over innsuget med startgass, og syns jeg av og til kunne få litt reaksjon fra motoren, så det blir vel til at jeg tar av innsuget og sjekker det for sprekker.
Ikke helt fornøyd med de nye bremsene enda heller. Har lufta flere ganger, men fortsatt må jeg pumpe pedalen en gang for å full skikkelig pedal under kjøring, så spørs om pumpa er for liten for 6stempla calipere. Har originale bremser bak, og de jobber ihvertfall for fult, for der hadde det blitt så varmt at skivene ble blå... Så spøker litt for banekjøring på Rudskogen nå.
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Da har jeg med ganske stor sikkerhet funnet grunnen til at motoren ikke ladet fult turbotrykk. Fant en sprekk i innsuget idag, så det er blitt levert til sveising, får det tilbake onsdag kveld.
Skal prøve å lufte bremsene på nytt, hjelper ikke det skal jeg prøve ei ny hovedpumpe. SKAL få den klar til Rudskogen.
Brovold - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ja du får stå på og skru som bare det.
Vist bilen din funker vil jeg sitte på en tur rundt banen, fikk jo ikke testet min noe serlig før det sa pang

Lykkr til får håpe du har løst problemet
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Blir sikkert en ordning på det vøtt, skal ha med ett par andre kamerater som nok også planlegger og sitte på endel, men utifra hvor mye de har vært med å skrudd på denne bilen så stiller dere ganske likt hehe
Ole - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
okey så jeg har ikke stilt opp for deg på denne bilen ?.... tror du skal tenke litt tilbake før du kaster ut den komentaren....
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Hehe, hårsår ell..? Vi får ta det på kammerset

Nå ser det ihvertfall ut til at bremsene funker bedre. Lufta på nytt rundt hele bilen, og nå forblir pedalen hard og fin. Får ikke prøvekjørt siden innsuget ligger å venter på å bli sveist, men nå ser ihvertfall ting mye bedre ut enn før helga
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Bah, fikk tilbake innsuget mitt i dag, monterte og hadde god tro på at nå skulle den gå som ei kule. Men nei da, mangler fortsatt 0,2bar turbotrykk...
Haff, nå begynner jeg å bli lei, skrudd som en tulling i 2 uker nå...
Thalberg - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
du kommer vel på omc fordetom?
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ja satser på det, men om jeg ikke finner feilen så mangler jeg jo sikkert et sted mellom 50 og 100hk...
enz - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Du har jo fortsatt endel gamp å gå på
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Nytt gjennombrudd..?
I løpet av de få sekundene en kan kjenne på grenrøret før det blir glodvarmt kunne jeg nå merke at det blåste. Så nå blir grenrøret demontert og sjekket for sprekker.

Edit:
Joda, grenrøret hadde sprukket det også. Dette er stål, så vi får sveist det selv, men det er jo veldig trangt og snirklete å komme til, så spørs om vi klarer å få det 100% tett...
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Hmm, da er grenrøret sveist og montert på igjen, men fortsatt lader den bare 1bar..! WHAT THE FUCK IS WRONG...?!?!?!
Brovold - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
sikker pà at eksosen din er tett? skjekket slangene til wasgaten? kansje boostcontroleren din er gáen?
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
100% tett er nok ikke eksosen, men mye bedre nå enn den var, så syns det er rart at jeg ikke merker noen forbedring etter å tetta lekasje både i innsug og grenrør.
Slangene til wastegate virker bra ja, og turbotrykksjusteringa funker, for trykket faller ned til 0,6bar når jeg vrir om bryteren, men får altså bare 1bar på maks der jeg tidligere hadde 1,2
Klodrik - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
det utgjør 60 hesta ja? er en del forskjell?
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Har vel blitt sagt at den øker med 30hk per 0,1 bar ja, så skulle tilsi et effekttap på ca 60hk det, og JA, det merkes...
Kommer til å være utrolig frustererende om jeg skulle bli forbikjørt på Rudskogen og veit at bilen min egentlig går fortere
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Da begynner en lang dag å nærme seg slutten. Demontert og sveist grenrøret to ganger idag, prøvekjørt uendelig mange ganger, så tenker naboene begynner å bli fornøyd nå. Hjelper liksom ikke uansett hva lurt jeg finner på, lader fortsatt bare 1bar, så enten er det fortsatt lekasje ett sted, ellers er motoren rett og slett utslitt.
Nappa forresten ut slangen til wastegaten i stad, og da lada den lett 1,3bar før jeg fant det for godt å slippe gassen, så turboen er det nok ikke noe galt med. Ikke ryker det spesielt av bilen heller.
TheEdge! - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Virker mer som det er styringa av ladetrykket ditt da som kødder, siden den lett lada 1.3 før du gikk av gassen uten slangen til WG da.
Motoren er vel ikke utslitt når den lada lett 1.3 etter slangen ble dratt av.
Har opplevd det samma sjøl på en RS2 blant annet, og da var det kødd i MAP'et..
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Altså, uten slangen til wastegaten så lader jo turboen alt den klarer, jo mer eksos, jo mer turbotrykk. Får dessverre ikke gått inn med data'n å sjekka mappinga da jeg mangler den rette kontakta. Kabelen fra datasprutet er en gammel com-kontakt. Må prøve å ordne meg en usb-overgang. Men har snakket mye med han som har bygd motoren, og han hadde aldri hatt noen problemer med sprutet og trykkjusteringa.
Det tyder også dessuten på at bilen nok ikke har gått som den skulle på lenge. Husker jeg syns den gikk noe helt sykt like etter jeg kjøpte den, og tenkte at jeg bare var jeg som var blitt vant til draget siden jeg bare syns den gikk dårligere og dårligere etterhvert. Den oppfører seg langt ifra like brutalt som forrige eier beskriver, så det mangler nok endel gamp her.
Klodrik - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
nei dette ble for avansert for meg og det hjelper vel ikke å sette bilen inn til opel heller.

hva med å sende den til protrim?
Haug Racing - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Ble stående å skru i natt likevel, ga meg vel ikke før i 5tida, ny testkjøring i dag, og da virker det som om fordelingskassa takka for seg, så nå går det virkelig bra her.
6TeleFoN - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
fælt med uflaks du skulle ha da
Novablack. - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
koster og være kar det er vel alt en kan si.....
får håpe du finner ut av det da.

sett trykkluft på innsuget ditt og sjekk for lekkasjer aventuelt trykkrør, for jeg tror du har lekk på trykksiden et sted eller som nevnt tiligere trykkstyringa.
mappet endrer vel seg ikke sånn uten vidre
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Kommer til å ta ned f.kassa for å se hva som har skjedd. Uansett skal kassa låses i konstant 4x4 før den settes på plass igjen så jeg slipper å styre mer med servotrykk og magnetventiler.
Kommer til å ta av toppen samtidig for å sjekke sylinderne. Hvis de ikke er urunde kommer vi til å prøve å skifte stempelringene og se om det hjelper på kompen.
Usikker på om jeg skal vente med å få den klar til neste sessong, ell om jeg skal satse på å få den klar i løpet av høsten.
Novablack. - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
sjekk ventila med det samme da..
kan like gjerne være det som er feilen..
spes eksosventila om de har koksbelegg på seg
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ja blir nok full sjekk når det først er oppe... hvis jeg bare gidder å begynne
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Begynte å skru litt i dag. Tenker jeg tar av toppen først, for da blir det lettere å komme til de to øverste boltene på fordelingskassa.



Og ett etterlengtet bilde av dumpen som så mange har spurt etter:

Plassert sidenav tuta

Felger/bremser:


Slenger og med en smakebit på det neste "topphemmelige" prosjektet jeg snart skal igang med:

Og et lite statusbilde fra gardsplassen:

Turboen min inni garasjen. Søsterns GTB bredda rosa calibra, og bruksomegaen min, selve v6-udyret
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Tok ned fordelingskassa idag, og slik ser den ut:




Jema Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Uff da.. det er kjipe saker
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Hehe, en erfaring rikere To nye kasser er underveis... Og nå blir det konstant 4x4...
joacla1 - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
nydlig
Klodrik - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
fy faen ass, her har det vært endel krefter i sving. Btw, vanskelig å få av kassa?
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Var litt knotete siden jeg aldri har gjort det før, men stor fordel å stå på ei grav, ev. løftebukk...
Thalberg - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
oi ?
FalcoN - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Litt hardt kjørt ? ;p
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Tja, men den ble nok voldtatt mer før jeg kjøpte den. Forrige eier har stått å burna piruetter på tørr asfalt, er vel ikke vitaminer for kassa det heller
Freak115 - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
hahahahahaha
Lexmaul16v - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Trenger da ikke å bli kjørt så hardt for å bli sånn, holder med en eller to helvettes rivstarter, så er "grunnlaget" der. Detta årner du veit du! Ikke noe problem
6TeleFoN - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
trenger ikkje og kjøre hardt engang. til og med ei bestemor på 90 år klarer og kjøre istykker jalla 4x4'en til opel
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Rivstarter skal gå greit det, så lenge en spenner opp drivverket så det ikke finnes noe slakk når clutchen slippes. Og piruettene er ikke nødvendigvis så skadelige i seg selv når bilen først har begynt å spinne. Men piruetter resulterer gjerne i slitte bakdekk, noe som gir mindre rulleomkrets bak, som igjen gnager på drevene.
Må uansett regne med litt svinn når en driver oppi disse effektuttakene, og det er jo ingen som bygger bil med 400hk for å kjøre pent, det skal brukes!
Beam - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
True datt haug!
Hva med å bygge om bilen til RWD istede da? ville vært utrolig pent med en RWD calibra ;D
Skimmy - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
rå bil dette! godt å se at den brukest skikkelig
sett di nye prosjektene til lars?
Skimmy - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
har ett bilde på datan av min å din bil i lag på ACR, når lars eide bilene
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Vil gjerne se alle bildene du måtte ha av bilen min, hehe.
Lars prata på at han hadda noen filmer av den også...
Jo, han viste meg bilder av en haug med motorer og gamle opler som han drev å skrudde på. Var det manta a med 600hk som var planen..?
Skimmy - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
mantaen er satt på hylla for en stund, han har handlet seg en Opel Vectra BTCC bil. 290sugehk

har bilde på den andre dataen, skal legge ut når jeg får den opp å gå.
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Så han klarte å få tak en slik en altså, hehe... Er det ubegrenset kjøpekraft oppi mo i rana ell..?
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Gått litt trått her de siste dagene, bare ikke giddi og skrudd, men idag fikk jeg ihvertfall av toppen og bunnpanna. Så kom plutselig sola, og det ble stekvarmt, så nå orker jeg ikke skru mer idag, får se om jeg fortsetter i kveld. Skal ha opp stemplene og sjekke ringene, og måle sylinderene. Kjenner ei lita ripe i den ene sylinderen ihvertfall.
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Fikk plukka ut stemplene idag. Fant ei svær ripe i en sylinder, og et par små i en annen. De to andre så bra ut. Det rare er at de sylinderene med riper var de med best komp i.
Ripa:

Legg merke til dysene til understyling til til høyre nederst i hver sylinder:

Smidde Mahle stempler og SBD Motorsport råder:

Og slik ser det nå ut fra undersiden:

Her står jeg å skrur om dagen. Ikke like lyst å trivelig som blitsen får det til å virke, men ihvertfall litt kjøligere enn i den stekhete sola
Novablack. - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
nasty den sylinderveggen der da...
hvordan var stempelringa da?
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ringene så bra ut, men ett par av stemplene hadde noen merker fra ringene og opp på eksossida. Ligger noen bilder her: http://s244.photobucket.com/albums/gg17/HaugRacing/Calibra/ men litt vanskelig å se.
Blokka er borra maks allerede, så må nok bytte. Fikk henta meg ei xe blokk i går, så blir vel å borre opp så jeg får brukt opp igjen stemplene.
Novablack. - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
hvilket borr har du da?87? 87.5?

så har nesten 2.1 liiter du da..
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Nei veit ikke hva det er, står det på stemplene kanskje..? får høre om forrige eier husker, ellers så er det vel ikke værre enn å måle. Men micromåleverktøyet mitt går bare till 60 ell no, beregna på go-cart motorer hehe
Classic - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
på orginale LET stempler står borret på kanten på toppen av stempelet,
men er jo ikke sikkert det er står på dine.
Skimmy - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
ett bilde av bilene våre i lag
vegardaka - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
tipper du kjørte forbi der joachim
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Dette er før min tid
vegardaka - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
ahh,.
Skimmy - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
nå, han klaere vell ikke å kjøre i fra en 150hk calibra? hehe
Haug Racing - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Nå er ihvertfall blokk og girkasse også plukka ut av bilen. Blir nok ikke gjort noe mer med denne nå før jeg har fått bygd meg en bruksbil og solgt omegaen. Skal få den klar til våren, og da vil forhåpentligvis alle de 420hestene være i toppform igjen
Brovold - 16 år siden
Karma: 0
ikke noe oppdatering hær haug? er det satt på vent?
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Nei ikke rørt så mye som en skrue på denne på lenge, driver å setter sammen en annen calibra om dagen.
Har fått tak i ny blokk ihvertfall, så første som skjer fremover er å få borret opp den til å passe stemplene mine og flytte over underspylinga fra den "havarerte" blokka. Skal sende iveien drevene i den nye fordelingskassa på herding, og skal forsterke huset. Skal også bygge om til konstant 4x4 med låselameller.
Deretter blir det å montere sammen og lage noe avstivning på innsug og grenrør så jeg slipper at de sprekker igjen.
Skal mappe den på nytt, for er spor etter tenningsbank.
Brovold - 16 år siden
Karma: 0
Men det blir bra vettu.
Angående drevene tilfordelingskassen. tør du å få dem hærdet?
Stålet blir jo nye sprøere da, noe som igjen kan resultere i at tennene knekker fortere.
min kasse nå virker perfekt enda iallefall, etter jema fikset den.
Skal da legge til at jeg ikke har prøvd å rive den løs på tørr asfalt enda.
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Er Evesaet som skal herde de, forrige eier på bilen. Han hadde utstyr til å måle hardheten, så skulle ikke overdrive herdinga nei.
Men har to kasser liggende nå, så er ingen annen krise at det blir ekstra skruing om jeg skulle knerte ei kasse til. Syns ihvertfall jeg må prøve, hehe
Så ja, bare du får bygd opp igjen motoren din du nå skal jeg jeg nok knuse deg på vålerbana til sommern hehe
Brovold - 16 år siden
Karma: 0
det gjør du nok sikkert, siden du har mere erfaring en meg på banen.
Men kommer ikke til å gi meg med det første
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Hehe, tror ikke jeg skal være altfor kjepphøy, prøvde den noen runder utpå der i fjor, og det er mye vanskeligere å kjøre fort med en sånn bil enn en 16v f.eks. Følte ikke at jeg klarte å utnytte bilen i svingene, både fordi jeg ikke turte, og fordi jeg bommet på alle innbremsingene... gikk plutselig litt fortere over strekkene enn jeg var vant til hehe
calibramann - 16 år siden
Karma: 0
skjer det ikkje nåke for tida me calibraen?
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Som det står rett over her så skal jeg snart begynne å bygge opp igjen motoren og ny fordelingskasse
Caliber - 16 år siden
Karma: 0
hvordan går det med det for tia a? fått taki alle delene du trenger?
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Skal undersøke litt hvem som kan borre opp nye blokka... er ikke så mye deler jeg trenger, nye stempelringer, pakninger og ny regreim og litt småtteri bare. Skal bare få unna eksamen først.
Caliber - 16 år siden
Karma: 0
blir bra
lag flere filmer når du har fått istand motoren da.
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Har så smått begynt å skje ting igjen her da,
Har fått plukket ned to xe-blokker som leveres til borring i mårrå. Deretter skal jeg til Protrim for å montere underspyling og hente meg nye Wiseco stempler. Kjøper også låsering til fordelingskassa av Protrim.
Deretter blir det å begynne å montere alt sammen igjen, få motor på plass i bilen igjen, og kjøre den opp til Protrim for ny mapping. Kommer til å kjøre litt høyere turbotrykk nå, så forhåpentligvis blir det over 400hk på hjula
6TeleFoN - 16 år siden
Karma: 0
Selge den snart?
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Selge..? bilen..? ingen planer om det, hehe, hvordan det..?
6TeleFoN - 16 år siden
Karma: 0
Har lyst på den hehe
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Skal nok et urimelig høyt bud til for at denne vurderes solgt
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Da har jeg vært å henta tilbake blokkene mine, ferdig borra og hona, og i morgen går ferden til Protrim for montering av underspyling og hente litt snacks.

De to nye blokkene, og gamleblokka i bakgrunn
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Da har jeg og blokkene kommet oss hjem fra Protrim, endel tusen fattigere
Nye Wiseco stempler, Cometic toppakning og låsering til 4x4:

Brovold - 16 år siden
Karma: 0
lekert. men hva med stemplene du har da? skal di i andre blokken eller?
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
De får være reservestempler
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Da har jeg endelig fått tid til å skru litt.
Idag har jeg fått rensa blokka skikkelig, festa dysene til undersyplinga, montert veiv og alle stemplene.
Hvis jeg orker å skru mer etter middag og ikke blir frista til å ta noen drammer i kveld kommer oljepumpe og topp på... burde vel kanskje kaste på litt lakk og.
Brovold - 16 år siden
Karma: 0
høres utmerket ut.
du får forte deg nå, sesongen nærmer seg fort
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
sesongen kommer fort ja, og er masse annet rart jeg har å gjøre om dagen, men har jo den andre calibraen, funker greit med 180 sugehester på bane også, så vil ikke stresse, prøve å få gjort dette ordentlig
Brovold - 16 år siden
Karma: 0
skjer det noe mere med denne da haug?

fått satt sammens resten av motoren?
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Nei får ikke gjort så mye, er så sliten da jeg kommer hjem fra jobb om dagen at jeg orker ikke å sette på meg mekkeklær og gå ut i garasjen. Helgene går enten med til go-cart eller mer jobbing. Men får prøve å ta et tak snart.
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Begynner da ihvertfall å ligne en motor igjen:

rotete garasje som vanlig da
Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Da er bunnpanne på plass og registerdekselet.
Var på tess i dag og fikk laget ny oljetrykksslange til turboen så jeg slipper det rørsystemet som satt der da jeg kjøpte den.
Har også fått tatt opp alle fordelingskassene jeg har, så skal få satt sammen ei god kasse.
Det som gjenstår før jeg lemper motoren oppi bilen igjen er å sveise på noe avstivning på grenrøret så jeg slipper at det sprekker slik som det gjorde i fjor, samme med innsuget.

Haug Racing - 16 år siden
Karma: 0
Da har jeg fått satt sammen den fordelingskassa jeg skal bruke ihvertfall, så nå har jeg begynt å rydde i garasjen for å få inn bilen. Setter sammen motor, gir og f.kasse i en del og setter det på plass fra under bilen.
Har eksamen på mandag, så bør vel lese litt fram mot den, men tenker det blir noen timer i garasjen likevel i helga.
Målet var å rekke banekjøring på våler neste torsdag, og ev. gatebil på rudskogen, men rekker nok ikke det siden bilen også må mappes på nytt, menmen, fortsatt tidlig i sesongen
Brovold - 16 år siden
Karma: 0
siden responsen på disse prosjekt trådene er så forlatt får jeg nå si noen ord igjen

å heve alt opp fra undersiden er det beste ja, har gjort det på min alle gangene jeg har demontert motoren.

Ja ja ser nå ut som at du får din bil igang før min iallefall.
god og se det går frammover.

Dj_Devil - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
HR dette ser kjempe bra ut da
Stå på
Ole - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
ser bra ut detta haugern. men tviler du rekker torsdag men men jeg venter på deg på rudskogen jeg soveplass kan vi sikkert oxo fikse
Haug Racing - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Litt info om fordelingskassa,
Originalt hus og drev, brukt fra turbo som jeg har hatt opp og sett igjennom. Bytta ut lameller med en låsering, som låser kasse i konstant 4x4. Eneste mulighet jeg har til å koble ut 4x4 nå blir altså å koble fra mellomaksling. Kjører utenom alt det originalt el. og hydralikksystemet.
Viscos bruker jeg opp igjen fra den gamle kassa siden det var ei såkalt schanke-kasse som overfører mer NM bakover.
Jeg kobler til en tempføler slik at jeg hele tiden kan se inne i bilen hvor mange grader det er i kassa. Blir den for varm må jeg stoppe så ikke viscos låser seg.
Muligens kommer det på en forsterkning av selve huset, noen plater som boltes fast på utsiden så ikke kassa skal sprekke ved rivstart.
Kommer til å kjøre skikkelig hypiod-olje på denne i stedenfor den originale f.kasse olja til opel.
En annen liten detalj jeg har funnet på er å borre opp et hull i nedkant av den delen som stemplet sitter i. Bakgrunn for dette var at jeg ikke helt så for meg hvordan olja renner mellom drevhuset og huset til viscos når eneste åpning er helt øverst i kassa:
Haug Racing - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Nå er det ikke lenge før det er klart til oppstart her. Begynner å sette motoren inn i bilen i mårrå.
Crazywheel - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Gromt=) Dette ser bra ut! Lykke til med monteringen og oppstart!
Ole - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
looking good
iver - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Hva specs på stemplene? Kompresjon?
Haug Racing - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Stemplene er bestilt av Protrim, 86,5mm, stort mer veit jeg ikke...

Motor er nå på plass i bilen, mangler bare å få på traversen før jeg setter den på hjula og monterer ferdig.
Så blir nok oppstart i morgen
Freak115 - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
det her må bli bra!

men fordelingskassa trenger du ikke, den kan du sende til meg, ;P;P
Haug Racing - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Da har jeg endelig fått vært ute å prøvekjørt. Ser ut til å funke greit, så da er det bare å ringe protrim i mårrå og bestille time til mapping
vegardaka - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
nice nice
Hobbymekker - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
herlig
JM16v - 15 år og 6 måneder siden
Karma: 0
nice!
blir vel ett par turer på bana da haug?
Haug Racing - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Åhh, herlig å høre lyden i den fete dumpen igjen Wottototoo!!! hehe

Nå står bilen på henger klar for å avlegge protrim et besøk i morgen. De skal få mappe den på nytt. Deretter blir det hjem å koble på mellomaksling så det blir trekk på bakhjulene også...

Første tur på Vålerbana ser ut til å bli Trackday tirsdag 23.juni
Haug Racing - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0

Da er bilen ferdig mappa. Fant nok grunnen til at den fikk tenningsbank sist, men dette er fikset, så får håpe den går bedre nu. Var ikke så mye mer å hente på å sette opp turbotrykket, kjører nå på ca 1,3, og effekten er dermed omtrent den samme som før "havari"
Skal få tatt litt bedre bilder av den når jeg er helt ferdig. Har igjen å montere mellomaksling, legge opp kabel til tempføleren på f.kassa, og litt småtteri før den er helt klar.
Haug Racing - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Faen!!!
tror jeg nettopp klarte å blåse turboen!
lader ikke lenger, ryker som faen av eksosen, og høres ikke akkurat pent ut når turboen står å snurrer etter at jeg stopper motoren :s
Helvette!
vegardaka - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
du har MAX uflaks..
Brovold - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
uff da. dette er kipe greier, vet akkurat hvordan du føler det no
vegardaka - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
hva heter den dumpventilen din igjen?
wotototo
Haug Racing - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Virker ikke som det er meninga at jeg skal få kjørt denne bilen på bane... på tide å selge i stede kanskje....
veit ikke hva dumpen heter...
Classic - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
kjipe greier.

får ta feriepenga og kjøpe ny luftpresse
Gøran - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
ikke bra...
Skal du bestille ny turbo? Så den blir klar til trackday.
Mortensen - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Kjipe greier altså.. Mandagsbil dette her.

PS:
Den dumpen heter TurboXS Malpassi. Fås i blå, rød,sort og chrome utførelse.
Koster 1799,-. God for hk opp til 700 hk. men vet ikke hvor man får kjøpt den.
Haug Racing - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Turboen er sendt avgårde til GIK Turbo for overhaling.

Rekker nok ikke banekjøringa på tirsdag, men skal prøve å få lånt en annen grom bil da
Ny sjans for calibraen på bane blir det på torsdag hvis jeg har fått igjen turboen
Haug Racing - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Hmm, går å venter på tlf fra GIK, får vel ringe å mase litt på de i morgen. Skal ha bilen klar til banekjøring torsdag altså! Nå har jeg fått montert mellomaksling, gått over litt vacuumslanger, forbedra oljereturen og fått plassert displayet for oljetempen på f.kassa, så nå mangler det bare en turbo før bilen er helt klar...
Haug Racing - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Da har jeg kommet hjem etter å ha vært hos GIK Turbo i kongsberg å hentet tilbake min overhalte turbo:

De byttet hele midtdelen, overflatebehandlet og lakerte den

Grunnen til at jeg reiste å hentet den selv var så jeg kunne begynne å montere allerede i kveld i stede for å vente på den i posten, for målet var å rekke banekjøring i morgen.
Nå ser det derimot ut til at jeg ikke skal få kjørt på bane denne gangen heller. Gutta på GIK mente det må ha vært en løs bit som må ha kommet ut eksosen på motoren som har ødelelagt bladene. I tillegg mente de at lagrene høyst sannsynlig hadde begynt å bli dårlige før det "smalt". De mente jeg skulle montere vannavkjøling.

Så, da blir det masse mer arbeid, av med toppen tenker jeg, sjekke stempler, fjører og ventiler om det har knekt av noen biter, se om dette også har ripet opp sylinderne, også må jeg montere vannavkjøling.

Det positive med dette er at når den er ferdig så vil den gå bedre, og forhåpentligvis holde lenger. Rett før turboen røyk syns jeg jo den ikke gikk helt som den skulle, virka som den holdt igjen, og ikke helt ville yte. Dette henger sammen med at lagrene i turboen klyper og går tung forklarte gutta på GIK.

Lurer nå litt på om jeg muligens må mappe motoren på nytt når jeg får på den overhalte turboen, siden lagrene trolig gikk tung også når den ble mappa hos protrim.

Huff, ble dyrt dette, dårlig med feriepenger og skattepenger etter dette, så blir nok en mager sommer, hehe
Haug Racing - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Har skrudd siden jeg sto opp i dag, og rakk akkurat banekjøringa
Så nå har jeg endelig fått prøvd bilen på bane
Bilen går som ei kule den, morro!
Har slitt litt i dag med at bilen koker når jeg stopper motoren etter at jeg monterte vannavkjøling på turboen, dette forbi turboen fortsatt er så varm og varmer opp vannet, men om jeg lar den stå lenge på tomgang går det fint. Oppdaget at det drypper litt fra koblinga til oljetrykksslangen på turboen, så skal skifte kobberringene der. Ellers virker det som bilen holdt fint. Fikk litt høy temperatur på fordelingskassa, og tempen synker så sakte der når jeg stopper, så får vel montere oljekjøling der.
Bremsene, som jeg ikke har fått testet skikkelig enda beit ihvertfall skikkelig fra seg når jeg skal bremse ned etter langstrekka, så fornøyd med de!
Har ingen bilder dessverre,før høre om noen av de andre som var der kanskje tok bilder.
Haug Racing - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Da har jeg kommet meg hjem etter nok en dag på vålerbana, og bilen er fortsatt like hel. har funnet noen svakheter som skal rettes opp, men egentlig bare småting, viktigste er at motor, gir og fordelingskasse holder. største problemet idag var at jeg fikk litt sluring på clutchen, håpe det bare er at jeg fikk litt olje på den, så jeg slipper å bytte.

Kjørt over 11mil på bane i dag, foruten clutchen, blåste jeg pakningen mellom grenrør og turbo da det løstnet et par bolter, men hadde ekstra pakning liggende, så det løste seg.

Sinnsykt gøy er det ihvertfall, i dag har jeg kjørt sammen med porsche gt3'er, bmw m3'er og masse annet gromt. Jeg var den eneste som kjørte med vanlige gatedekk, alle andre hadde slicks eller gateslicks, men calibraen hang fint med likevel, så jeg er kjempefornøyd med dagen

Fikk Ole til å ta bilder siste passet:

Haug Racing - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Fant et stilig bilde på nett etter helgens kjøring:

Dette blir nok skrivebordsbakgrunn her ei tid fremover ja
matzr89 - 15 år og 5 måneder siden
Karma: 0
fy faen, d var pent bilde ja..
Haug Racing - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Da er det vel på tide å skru litt igjen

Har plukka av innsuget pga sprekk igjen. Midt på den gamle sveisen har det sprukket. Så nå vurderer jeg om jeg skal få sveist på et avstivningsstag, eller om jeg skal kappe traktene og skjøte de med gummislanger slik at det har muligheten til å bevege seg litt.

Skal også bytta pakningen mellom turbo og grenrør på nytt, da den er blåst igjen. Regner med at dette henger sammen med høy eksostemperatur pga motor går litt magert. Har jo ikke fått mappa den på nytt etter jeg fikk på overhalt turbo. Har time til ny mapping 10. august hos Flissundet Motorservice, der har de 4x4 rulle.

Nye bremseklosser ska det også på. De forrige holdt ikke lenge, så får håpe de nye jeg får holder lenger mer enn en dag

Skal stive av eksosen mer også, den går å slår litt mot traversen, også skal jeg under å etterdra alle bolter og mutre til motor og gir, travers, forstilling, f.kasse og drivaksling. Syns det det er noen rare lyder under der ved pådrag i sving. Dette kan jo være f.kassa som sliter litt hehe... skal bytte olje på kassa, blir spennende å se hvor mye metallspon som kommer ut...

Da alt dette er gjort er det på tide å få den EU-godkjent. Skulle egentlig vært inne til kontroll i mai i fjor, men hver gang jeg bestiller time så ryker det noe
calipower - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
koster å være kar se skjønner ikke hvordan du har råd til å koste på såppas på den bilen hele tiden, hehe men den er nok vært hver krone når du kjører ;P
Haug Racing - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Joda, som "ferdigbygg" var den dyr i innkjøp, men har brukt halvparten av hva jeg ga for selve bilen i påkostninger siste året
Har vurdert mange ganger å bare selge den, men er så sinnsykt gøy når det først funker, og da får man bare lyst til å forbedre den enda mer
SpecTrum - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ond sirkel det dær..
Thalberg - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Det er ihvertfal riktig instilling Haug!
Denne blir å se på bane på omc skogen?
SpecTrum - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ja det ska være sant.. :]
Haug Racing - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Blir ikke noe rudskogen treff på meg i år nei, skal kjøre go-cart løp den helga
Thalberg - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
det var synd..
håper jeg får sett den i aksjon en gang før du ev. skulle kvitte deg med den.
Haug Racing - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Kvitter meg nok neppe med den hehe

Nå flyr det avgårde noen tusenlapper igjen.
Har bestilt opp noen sett med bremseklosser, og de er ikke billige!
Vært å hentet tilbake innsuget mitt fra sveising i dag. Ikke spesielt pent gjort. ba de sveise på et avstivninsstag på undersiden, men dette har de satt på oversiden, så usikker på om dette i det heletatt passer med fuelrailen, får komme meg ut å se. Betalt for jobben klarte de ihvertfall å ta.
Også ryker det vel noen lapper da den skal mappes på mandag
Gøran - 15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Koster å være kar

Han som leier garasje ved siden av meg, som forøvrig overhaler motoren min, så calibraen din på gatebil. Han sa det funket jævli godt Tror han vil at jeg skal kjøre sprut på min og...
Haug Racing - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Da har jeg hatt bilen hos flissundet motorservice, kjørt den i 4x4-rulle og sjekka blandingsforhold på motoren, var litt redd for at den gikk magert, men den går helt fint, så da er det bare å satse, hehe
Her ble effekten min målt til ca 350hk på 1,2bar...
Det høres ikke så voldsomt ut, men den går helt greit nå, og forhåpentligvis vil den være holdbar
Time til eu-godkjenning på mandag, og torsdag 20. aug blir neste prøvetur på vålerbana. Vurderer også OMC-treffet på Frøya neste helg
Gøran - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
350 på hjulene eller i motor?
Haug Racing - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
I motor... Skjønte ikke helt alle de tallene og grafene, men var det de sa. overkant av 250kw på 4-hjul... blir jo endel drivverkstap med 4x4 da... Har ikke gjort annet enn å bytte til nyoverhalt turbo siden den benka 300hjulhester hos protrim, det var på framhjulene...
Gøran - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
300 hjulhester på framhjulene er vel ca 350 i motoren vil jeg tro?
Min er benket til 244 på framhjulene og da er det ca 280 i motoren.
Haug Racing - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Haug Racing - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Da er nok sesongens siste banekjøring unnagjort, ble noen runder på Vålerbana idag. Forsåvidt uten problemer

Så nå skal nok denne få stå stille en stund, så får vi hva som skjer etterhvert. Virker ikke som det nytter å selge den, så da får jeg finne på noe annet.

Har ihvertfall ishjul liggende til den, så spørs om den blir prøvd litt på sjøen til vinters
Haug Racing - 15 år siden
Karma: 0
Måtte teste litt på sjøen:
http://www.youtube.com/watch?v=0pmu4kxLF88&;feature=channel
Måtte bytte tilbake til originalbremse for å få på 16" og ishjul, men lufte-nippelen på ene calipern var knekt, så fikk ikke lufta
Resultat; null pedal og måtte bremse på gira og oppstill
Litago - 15 år siden
Karma: 0
så jo bra ut det der.. nydelig lyd på motoren
6TeleFoN - 15 år siden
Karma: 0
plaga meg at han rally wannabe homoen ikkje blenda ned lysa før han vå delevis oppi sia på deg
Haug Racing - 15 år siden
Karma: 0
Tok forøverig toppakningen på denne for noen helger siden. Bare stått i garasjen siden da.
Fikk også brev fra Statens veivesen om at de vil ha inn bilen til kontroll, så enten har noen tipsa dem, ellers har de sett salgsannonsa som lå ute...
Så, er veldig i tankeboksen om dagen. Har lyst på et annet type prosjekt når det gjelder banebil, men denne er jo ikke spesielt lettsolgt, ihvertfall ikke slik den står nå. Så får vel ordne den opp igjen og se om jeg får solgt den eller om jeg tar den helt ut med letting og bur osv...

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!