Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: Calibra 2.5 V6 ..
Nightgod - 09.03.2008 12:45:01
Karma: 0
Calibra 2.5 V6 Langsiktig prosjekt - begynner å gå rette veien

Heisann

Tenkte jeg ville opprette denne for selv å følge med hva jeg har gjort og skal gjøre med bilen min og også gjerne få gode råd

Bilen:
Modell: 1994
Motor: 2.5 V6
Farge: Mørke grønn
Interiør: Skinn
Bilder: Nedenfor

Tenkte jeg skulle begynne med historien om kjøpet av denne Calibraen...
Det hele begynte med at JR viste meg hans første Calibra som var en gul limited edition og jeg smeltet helt for denne bilen. Jeg var også med på det første offesielle calibra treffet med han i Kr.sand. Det var da jeg bestemte jeg meg for at det var Calibra jeg ville ha. JR har fristet meg flere ganger ved å kjøpe en 3-4-5 stykker av de og 29 februar fikk jeg bilen min, en 1994 modell, V6 og eneste stylinga som er på er senking. Så da har jeg mye å gå på

Første punkt(er) er å fikse det som er av feil på bilen. Disse tingene er:

- Nye pakninger på begge dører og bakluke (Pakning til bakluke kjøpt)
- Bytte dørstoppere ( mener han kalte det det )
- Nye angel eyes
- Liten rift i førersetet (Tapes til jeg får kjøpt racingstolene)
- Nytt løpehjul+viftereim
- Sjekke TC
- Nytt speil på høyre side
- Sjekke servopumpe
- Bytte AC kompressor

Dette er gjort:
X Full service overhaling
X Fikse slakk i håndbrekk
X Bytte registerreim og vannpumpe
X Byttet olje
X Byttet dynamo
X Ny bærekule framme høyre side
X Byttet servopumpe
X Byttet 2 løpehjul

Vil ha:

Innvendig styling:

*Aluminiums deksler i mesteparten av bilen ( rød farget)
*Neon lys (under alle fotplasser og i dørterskel)
*Racingseter (Sort og rød)
*Gir stang (rød m/ krom eller svart)
*Hvitt instrumentpanel m/rødt lys
*Racing ratt m/airbag (sort og/eller rødt)


Utvendig styling

*Hellakkering Sort (Metallic)
*Full bodykit (evt wide bodykit, vil ikke ha noe veldig ekstremt)
X Liten,beskjeden men tøff vinge (Kjøpt)
X Panserforlenger (Kjøpt)
*LSD dører
*Røde gitter og evt røde speil
*Lakkere lister
*Neonlys (ut av gitter og under bilen)
*soting av bakruter (Svart eller rødt)
*nedtoning av framruter (Svart eller rødt)
*Ny potte? (Kanskje ha 2?)
*Flammer?

Det skal nevnes at bilen er bruksbil inntil lommeboka blir litt større og jeg finner en garasje å sette den i. For dette vil bli en sommer bil

Svar:

Taasaasen - 17 år siden
Karma: 0
Gratulerer med bil! Og velkommen til Calibra.no, lykke til med prosjektet!
Dj_Devil - 17 år siden
Karma: 0
like wice...
gleder meg til å se bilder
John Richard - 17 år siden
Karma: 0
Ettersom jeg kjører Zafira for tiden, er det godt neste «generasjon» tar over

Gratulerer lillebror!
Haug Racing - 17 år siden
Karma: 0
Behold den så original som mulig, denne er jo pen
Nightgod - 17 år siden
Karma: 0
Hehe. Den kommer til å være orginal helt til jeg får råd til å gjøre noe med den Men jada er en pen bil, men i motsetning til min bror som stylet opp en Calibra til å bli fin og pen å se på, har jeg en drøm om en hissig utseendemessig Calibra m/ grom fin lyd (V6'ern fikser den biffen )
Nightgod - 17 år siden
Karma: 0
Fikk sjekka bilen idag og fant ut at det var litt mer galt enn jeg trodde... Viser seg at kabel til forsterker er trukket ved døra ( slik at den blir klemt hver gang døra lukkes) hadde d blitt sprekk i dette så hadde det vært slutt for mitt ledningsnett kunna ha kortslutta alt.Må¨trekke denne gjennom torpedovegg og tette pakning rudt fører dør og ved bakluke da dette er grunn til dugging

. Fant også ut at det er blitt gjort mer tull med annlegget pluss jalla løsning på baklys

Angellyset på venstre side framme, må byttes Pakning var gåen...

Ser også ut til at servopumpa er på vei til å ryke

Da er det bare å vente på lønn og få denne bilen i perfekt stand!! (så langt som d er mulig iallefall)
Nightgod - 17 år siden
Karma: 0
Idag fant jeg ut at håndbrekket ikke virket håper dette er det siste jeg finne
r av feil nå (vil begynne å style fortest mulig)
Glenn - 24V V6 - 17 år siden
Karma: 0
Hånbrekket ble jo nettopp fiksa, bytta de "bremseklossene" i tromla og ny wire, kan være det er litt slark der som er årsaken.. Calibra er ikke akuratt kjent for å ha utmerket håndbrekk
Glenn - 24V V6 - 17 år siden
Karma: 0
Og angående anlegget, som jeg nevnte så han som hadde bilen min tidligere kobla jo remoten til baklysa, helt på tryne.
Klodrik - 17 år siden
Karma: 0
haha, også til baklyset var jo det jeg gjorde når jeg var 15 og skulle hjelpe til med monteringen i en bil skikkelig hurtigløsning det da.
Nightgod - 17 år siden
Karma: 0
Var ikke alt jeg fikk med med Glenn Var litt VEL glad for bilen Men den ledninga til kassa gjennom a- stolpen var jo unødvendig...der duggen kom fra + defekt pakning i bakluka. Skal prøve åfå tetta dette i verste fall må jeg skifte ut pakning ved førerdør og bakluke... Kan svi d i pengboka Men lover at bilen skal bli fiksa og bli gjort skikkelig
Nightgod - 17 år siden
Karma: 0
Tok bilen med på verkstred pga en ulyd jeg hørte fra motoren. Viste seg at et eller annet hjul var røket på motoren (der reima er...) Viste seg også at d er på tide å bytte registerreim. Har mest sannsynlig ødelagt paking, i verste fall er hele olje pumpa ødelagt. Høyre speil er knukket Har også en knukket panserhendel....(en inni bilen) Delene skal sjekkes på pris og handles inn, Og går alt slik d skal har jeg delene jeg trenger på hele bilen Tirsdag om 2 uker Gleder meg til å få fiksa bilen
Thalberg - 17 år siden
Karma: 0
hvordan er feste anordningen til den panser spaken a?

hvis jeg hadde fått ut den i kveld, så kunne jeg sendt den som brev i morra.
(drar på ferie i morra tidlig..)
Nightgod - 17 år siden
Karma: 1
kom ikke innpå igjen før nå... mn mn. D løser seg nok
Thalberg - 17 år siden
Karma: 0
var nede og titta på det, men skjønte ikke helt det der.
men er hjemme igjenn på søndag, så du får si ifra hvis jeg skal sende deg den.
(hvis jeg er smart nok til og finne ut hvordan den taes av.)
Nightgod - 17 år siden
Karma: 0
Endelig fått pris på deler og arbeid... Det kom på ca 20000 og da har jeg en som gjør d billig for meg Registerreim som skulle vært bytta for noen tusen kilometer. Skulle vært bytta 4000 km FØR jeg overtok bilen. F*** at jeg ikke sjekket d da jeg kjøpte bilen. Bare skifitng av dette vil med deler og arbeid koste ca 10-12 tusen.. Skifting av registerreim + V6= Et helvete og dyrt!
6TeleFoN - 17 år siden
Karma: 0
glad ikkje eg kjøpte bilen hehe
Johnny B - 17 år siden
Karma: 0
hehe sånn er det med v6 du kan jo prøve å bytte selv hehe da klør du en ganske stor grop i hodet. hehe har byttet nok regreim på v6 hehe er ikke så kult i calibra som det er i omega men kjipt er det er ikke billig med v6
Camilla Bertone Turbo - 17 år siden
Karma: 0
Grattis med bilen da
Tenker Calibra interessen har gått i arv her, og så er det ikke galt med V6
Nightgod - 17 år siden
Karma: 0
niks, men er dyrt å fikse
Nightgod - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Har endelig!!!!!! fått skifta registerreim og vannpumpe og de to neste helgene blir d skruing for fult for å få bilen strøken, utenatt i lakken... GLEDER MEG TIL TREFF!!!!!!
Mollan - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
hva betalte du for regreim og vannpumpe skift?
Nightgod - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
8600,-
Mollan - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
oj, dyrt... skiftet netopp på 2 stk 2.5V6 her jeg:/
Hørte fra plass til plass, var helt opp i den summen du har der og ja men. Fikk en pris på 9200,- samlet for begge til slutt
Nightgod - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
d var o ikke så galt...Hadde en som skulel gjøre d svart, men han hade ikke tid og jeg hadde kjørt 6000 over intervallet så det var bare om å få d fikest koste va d koste villet
Mollan - 16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
hehe, begynte å bli skeptisk jeg også
Omegaen hadde kjørt 4000 over, calin hadde kjørt 7000 over... Var vel på tide, ble lettet for hver bil jeg fikk til verkstedet hehe
John Richard - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Brodern! (Nightgod)

Nå må du se og få oppdatert denne tråden her, eller skjer det ikke en ting med bilen din?
Jeg kommer i helga, kan kjøre den i stykker, så du får noe å henge fingrene i.
Du får kjøre meg til Stavanger så jeg får sett på en Calibra ;p
Nightgod - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Litt oppdatering: Bilen skal inn på verksted 1. september. Da skal de bytte løpehjul og viftereim, ny hendel til panseråpner, feilsøke TC, bytte speil h.side og bytte dørstoppere og bytte oljepakning. Så regner med at bilen er klar i neste uke. Gleder meg til en bil uten noen motoriske og elektriske feil. Etter dette er det bare styling igjen så nå kan dette begynne og bli interessant
John Richard - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Du gjør det i hvertfall i rett rekkefølge her, først det tekniske, så plastikken. Gleder meg!
Hjelper gjerne
Nightgod - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
takker, nytter ikke med en bil som ser ut som en pen modell men sviver og låter som ei bestemor
Tommen - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
hørtes ut som de damene jeg får med meg fra byen
Nightgod - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Var på verkstedet idag og spurte om hvor det ble av delene jeg hadde bestilt som de trengte for å fikse bilen, da han fortalte meg i forrige uke at han skulle ringe meg når de kom. De var altså kommet, men de hadde glemt å bestille inn løpehjul så fikk ikke satt den inn idag så da må jeg vente 2 uker til før jeg kan få den fikset
John Richard - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
What? Så lenge?
Nightgod - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
de har hele neste uke fullbooket... min skulle vært tatt nå på mandag, men orker ikke sette bilen inn 2 ganger bare fordi DE har glemt å bestille deler...
Nightgod - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Flere dårlige nyheter: Idag etter å ha fylt bensin nektet bilen HELT å gi gnist. Ikke noe fra startmotoren. Etter noen timer med startkabler,flinke og gode venner og en mekaniker fant vi ut at en av disse tingene har skjedd:
1) Kortslutning i batteriet
2) Gåen dynamo
3) dårlig batteri

Og med tanke på at batteriet er gammelt vil jeg satse på å få tak i et nytt uansett

Så nå trenger jeg batteri fort som F***... noen som har til salgs, bryr meg ikke om det er brukt, bare det funker!!

Edit: Fikk kjøpt batteri og viser seg at dynamoen og må skiftes, Hurra!
Aasland - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
å skifte dynamo på V6 er jo en kosejobb.. Yes, det var ironi...

Lykke til! Du trenger det
Nightgod - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Etter å ha tauet bilen hjem og beggynte å skru av dynamoen fant jeg ut at det er bare en ting å gjøre; Sette den på verksted!! F*** for en jobb å skifte den dynamoen... Ikke ser man og ikke kommer man til
pr0xZen - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Ligger en guide på clubcalibra.net under HowTo elns... Men er litt av en jobb, ihvertfall med den litt større av 120A dynamoene
Nightgod - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
har hørt flere som har prøvd å bytte dynamoen, ut i fra historiene har jeg nok spart blod,svette og tårer på å sette den på verkstedet
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
En liten update:

Har lenge slitt med en plystre lyd fra motoren som jeg ikke blir kvitt, For å prøve å løse dette har jeg byttet servopumpe, 2 løpehjul, og ei vifte reim. Det viser seg nå at AC kompressoren er den som forårsaker lyden da den er ødelagt. Så har du en brukt kompressor til V6 til salgs så gi meg beskjed

Ellers så sliter jeg med at noen må trykke ned panseret mens jeg drar i hendelen for å få panseret opp og wire'n løsner ofte fra hendelen

Og igår begynte bilen å lage lyd hver gang jeg svingte til venstre, viste seg at noe var løst over dekket slitt at det tok i hver gang jeg svingte.

Håper på å fikse på wire og der dekket tari idag. Bilder kommer senere
Roadkill - 16 år siden
Karma: 0
har en ac kompresor jeg men veit ikke om den passer på din bil-sto på min turbo 93 har jeg sett bilde av din så har jeg sett d
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
ok. Kan ta bilde når batteriet er ferdig ladet... Men jeg aner ikke hvor den sitter hen har du peiling?
Roadkill - 16 år siden
Karma: 0
er den største klompen med rør på ;p
Classic - 16 år siden
Karma: 0
nesten garantert ikke samme pumpe på turbo og v6.
tror ebay.co.uk er billigste stedet for ny pumpe.

er solgt en del flere v6 der,
både vectra (cavalier) og calibra.
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
aha. Kan prøve der.. Opel ville ha 6900,- så det blir neppe aktuelt å kjøpe hos de
Sæther - 16 år siden
Karma: 0
Skulle ønske min calibra var like pen som din
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
takker for det men den har noe bittesmå skjønnhetsfeil
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
Litt oppdatering. Var hos Opel her om dagen om problem med rattet som av og til rister som et uvær, men forsvinner når jeg tar inn clutchen. Dette hender da bare periodevis da den plutselig blir normal igjen. Og de på Opel fant ut at det ikke var noe som var dårlig av drivledd,aksling osv osv.


Idag kjøpte jeg meg en ny kondensator og nye kabler og trakk alt om igjen på bilen. I tilegg flytta jeg posisjon på kondensator og forsterker. Tok meg også frihet til å vaske bassen mens jeg først var igang

Rotet som var før jeg satt igang:


Ei forbanna idiotisk skjøyting av kabel



Ny kabel


Ferdig resultat


Edit: Tenkte bare jeg skulle nevne at alle kalber har blitt byttet ut til større slik at man i senere tid kan hive inn større annlegg om ønskelig
Dj_Devil - 16 år siden
Karma: 0
såg mye bedre ut det
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
Syntes også det. Men akkurat nå ser det ut til at forsterkeren har tatt kveld Den får strøm inn og alt, men men. Får se på dette imorgen. Kanskje oppdaterer jeg imorgen med en ny forsterker
John Richard - 16 år siden
Karma: 0
Remotekabel?
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
er nå bli trekt til spilleren fra amp slik det SKAL være
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
Update: Da bassen ikke har virket har det vrt en del feilsøking og diverse. Så nå har jeg fått skrapt vekk all lakk ved jording (under baksetet v/festaanordning til beltet) Fikk testet med en annen spiller og det viser seg at remoten på spilleren min har tatt kveld så da må det vurderes om det skal fikses eller kjøpes nytt. Lommeboka sier fikse,mens resten av meg sier ny spiller Må se hva som skjer etter neste lønning
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
En liten update bare.. Har funnet meg en garasje å skru i med masse av utstyr så i det siste har det blitt en del skruing. Takk også til Rosti for all hjelp. Har fikset litt små ting og lagt til litt . Ny spiller er på vei i posten, ny vindusheis er på vei, baklys skal bestilles, og speil skal plukkes av Rosti sin delebil Bilder kommer senere
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
Update:

Har fått bytta det knuste speilet. og fiksa vindusheisen. fant ut at døra var kollisjonskadet så jeg kan ikek ta vinduet helt opp før jeg har fått fiksa dette.

Var å fornyet en del pærer på bilen og klarte å lese feil på watt til skilt lysene så jeg kjøpte 15w istedenfor 5w og jeg smeltet skiltlysdekslene! måtte til Opel for å få tak i nye og disse kosta meg 210kr pr stykk!! Forbanna svin sier jeg bare...


Drivknuten min røk her om dagen så må bytte den. Og en idë om å flytte bilen med 3 hjul noen hundre meter med traktor hørtes greit ut helt til bilen smalt i bakken Bilder kommer
Nightgod - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Vel da er det lenge siden siste update, men ting har ikke stått helt stille. Akkurat nå henger Opel treffet i Grimstad på første pri så har vasket og dullet med bilen hele denne uken og det blir nok litt dulling frem til treffet. Legger ut noen bilder litt senere, også fra forrige update...

Hva som har blitt gjort de siste dagene:
- Bumper shine på alle utv. lister
- Leather care på alt skinn inne i bilen
- Smørert alle pakninger
- Smøret bremseskiver og muttere
- Smøret alle deler under bilen som hadde godt av det
- Glassvask på lyktet,blinklys og baklys
- Rengjort felger. støtdempere og fjærer
- Støvsugd innvendig
- Bonet bilen







John Richard - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!