Ressurser ▼
Forum :: Off topic :: plantings nye v..
planting - 16.06.2008 22:55:46
Karma: 1
plantings nye vectra 4x4 turbo

har for noen uker siden kjøpt ny bil med 4x4.

hvorvidt dette blir en "del3" av den blå er ikke sikkert enda
har ikke klart å bli enig med meg selv om jeg skal flytte alt over

jeg ble litt sugen på 4x4
hentet den oppe i måløy, ca 12 timers kjøring fra mandal


litt om bilen:
94 modell, f.reg i nov 93. f.reg i norge i 2005
eds3+ chip,
tiger sin bensinpumpe,
eds cooler,
portet innsug til turbo,
bailey dump,
dsop downpipe, (ikke montert enda)
remus eksos fra kat og bak.
borra og slissa bremser forran,
ny topp for 10000km siden pga olje i vannet.
kw dempere rundt..
valsede framskjermer

minuset med bilen:
rust på hjulbuen hvor de hadde valset.
litt rust på toppen av frontruta og bakruta,
og simmeringen i fordelingskassa hadde gått til helv...
trenger også nye bremser bak,
ellers trenger bilen en skikkelig polering.

noen bilder:
med mine nye felger






Svar:

Novablack. - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
denne ser jeg frem til og følge med på
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 1
det e godt
denne kommer til å bli "verre" enn den andre kjenner jeg meg selv rett

har ikke fått gjort så mye enda, men kan nevne noe av det jeg har rukket å gjøre med den...

har fått laget en ny dampfrattsbryter som passer bedre inn i interiøret..



jeg tok å målte motstanden på de forskjellige ledningene på damprattet og kom frem til dette,.. (dette er litt forskjellig fra de forskjellige versjonene til eds3)



hvis noen skjønte den proffesjonelle EL skjemaet mitt

så skaffa jeg fire motstander på 1kohm
og lodda de inn i en lys høydejusterings bryter, jeg har hoppa over steg 3 på dampfrattet for bryteren har bare 4 steg, men steg3 blir nok skjeldent brukt uansett,




og det funker fint
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
holder på å bygge "ny" fordelingskasse,
har nå laget en forsterkningsbrakett til kassa,

jeg har ikke tilgang på fancy cnc maskiner så ble heller dyktig håndverk fra meg
fikk en kompis som er alusveiser til å sveise de 2 delene for meg,

regner med jeg hiver i en viscose med mere nm, så da tar jeg ingen sjanser...
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
slenger inn et bilde til.


har også fått tak i "ny" sandwich med stempel og simmering i behold.
videre har jeg bestilt nye lagere til hele kassa og ny akkumulator,
6TeleFoN - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
nydelig bil..sukk
Vectra_4x4 - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Hvor får du tak i lager til kassa da? på Opel?
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
nei,
det er 7 lagere i kassa, og jeg har fått tak i liste over nr på de.
4 av de er SKF og
3 er av merket timken,
timken er noe som er litt vanskeligere å få tak i, men er noen leverandører her i landet.
jeg bestiller de gjennom jobben.
adam_opel - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
du har ikke ei sånn baklykt til ventresida liggendes?
TheEdge! - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Blir bra detta jon, samme bremser som meg forran ser det ut som..
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
adam opel:
turbo baklykt har jeg ikke, men har vanlige A2 baklykter...

the edge, ja, håper dette blir bra
Lexmaul16v - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Rust på ruta er vel lett å fikse!?

Kool bil planting, liker den fargen der! Skal du bytte ut turboen sånn at den håndterer eds 3 "ordentlig" da?
Vectra_4x4 - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Lyst til å sende meg den lista?
6TeleFoN - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Orginal turbo som er i god stand håndterer eds phase 3
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
håndterer og håndterer... originalturbo klarer vel ikke så mye mere enn 290hk, og eds chippen klarer 317hk... så er vel heller på grensen, men er jo seff sugen på en større og som håndterer eds 3,5... men det blir ikke nå.

rusta over rutene er kke såå lett.. må se når jeg begynner å sandblåse det.. håper ikke jeg trenger ut med ruta...

om bilen blir den fargen eller blå har jeg ikke bestemt meg for enda

vectra_4x4 :

skf: 61818 : bak visco på kasser før 92, (skf: 61820 etter 92 med stor akseldiam)
skf: 61912 : forran visco
skf: 6006 : ytterst høyre drivaksel
skf: LM503349: mellom stempel og lamellpakke
timken: JL69349/69310: nest ytterst på høyre drivaksel
timken: LM67048-67010 : forran lamellpakke
timken: JL69349/69310 : innerst høyre drivaksel (ved F28)


6TeleFoN - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
du må lakke den blå fronten må du jo lakke oppigjen uansett..så da kan du like godt lakke den blå
adam_opel - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
`du har den fra 92 og oppover men ikke sota?
Lexmaul16v - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Hehe, greia var at det står "rust på toppen av frontruta"
Vectra_4x4 - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Takk planting!!
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
sikkert mange som ikke syns noe om plastik på de bilene, men jeg syns litt e fint..
her er et photoshoppa utkast på hvordan bilen muligens blir...

Lexmaul16v - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Er jo kult det der da Har lyst til å gjøre det samme med vectraen min, men.
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
jeg har alt av styling liggende fra den blå, så er bare et strøk med svart maling som må til.
har nå nettop kuttet hull til luftinntakene på panseret, og gjort alt klart til sveising,
kommer bilder senere eller i morra,.
3.0.24v - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
niceså meget bra ut synes jeg smell på no 9x14 toms dassrull felger så har du den ennå lavere
Aasland - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
vet ikke helt jeg jon.. har liksom forelska meg i den blå Men, det er jo meget pen denne også da, ingenting å si på det

btw, hvilke deler er det du har som er mine? Send pm elns
Xstract - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Nei faen, må ha 17" felger på vectra for og fylle ut hjulbuene...det som er "optimalt" etter min mening
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
9x14 ja, hehe, morsom du rune
det minste jeg klarer å strekke over calippern er 15" stål... hehe..
men kunne gjerne hatt noe brock b1 i 9*17...

aasland: er ikke helt sikker, har vertfall et fjørben med bremser liggende, og et rødt reservehjul og et originalt opel alufelg, du nevnte at du skulle ha et av de,
og vet ikke helt hvor det andre fjørbenet har tatt veien,.... men er mulig jeg finner det... var det noe mere?
Xstract - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Eneste dritet er at B1 er 10x17 i 17", og det sucks...blir litt vel bredt
Aasland - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
nei det kan nok stemme at jeg skulle ha en felg og fjærbein. Husker du om det var noe ledningsnett i bilen? mangler det som skal være under dashen..
husker ikke hvor det har tatt veien

Lykke til med ny bil, og bilbygginga. Personlig så synes jeg at du skal flytte den blå stylingen og gjøre slik som du hadde den blå, og lakke den nye blå
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
hehe, ja, kanskje...

var ikke noe ledningsnett i den bilen, jeg ribbet den totalt og leverte skallet til metall gjennvinning...

her er vertfall panseret,
Aasland - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Blir nice dette
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
ferdig TIG sveist,



regner med jeg tinner sveisen for å få det 100% tett..
NeonLars - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Blir veldig bra JonJeg skal hjelpe deg med vannslipinga denne uken så er du et skritt i riktig vei mot å få bilen klar løpet av julihehe.....
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
det er kjempe flott lars, har gjort klar alle delene til pussing nå

i dag fikk jeg ny akkumulator i posten



så fikk jeg gjort litt mere på panseret,
panseret slo seg litt hvor vi sveiste, så måtte til å krympe stålet noen steder,
så tinnet jeg sveisene,

ser ikke så fint ut, og var vanskelig å få tinnet til å feste seg på kanten av sveisen, men fikk det nokså greit til.


her har jeg slipt ned tinnet så det er klart for finsparkel.
på undersiden må jeg nok bare bruke karosseri kitt for om jeg prøver å tinne der så smelter det som er gjort på oppsida
planting - 16 år og 5 måneder siden
Karma: 1
nå fikk jeg tatt ut f.kassa og åpnet den,
den lakk servo olje ut gjennom lufteslangen,
så da var simmeringen på stempelet gåent,

et stort hakk!
og når servo oljen lekker ut i kassa så løsner lamellbelegget fra lamellen: den øverste på bildet er ødelagt og den nederste er "ny"

så de må også byttes,
hele lamellpakka hadde synket sammen 6mm pga manglende belegg



har fått tak i ny "sandwich" med stempel og har 2 sett med nye lameller, så det skulle holde for en stund
og nye lagere har kommet


så nå har jeg det meste for å bygge ny kasse

(oppdaterte lagerlisten igjen )
Aasland - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
du veit hva du driver med, that's for sure! Synes du gjør en super jobb!
planting - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 2
takk, takk satser på å bygge en skikkelig kasse som kanskje tåler litt...

slenger ut noen bilder for de som er spesielt interesserte...
nå skrev jeg for spesielt interesserte for at ikke folk skal se på meg som en friek... hehe
her er et bilde av en kløyva kasse..

sett fra venstre så har du viscose huset med viscosen i,(den som slipper over 68/90nm) så sanwitchen med stempelet som styrer inn/ut kobling av lamellpakka,
så kommer clutchlamell pakka som kobler inn/ut 4x4 og så er det vinkeldrevet/kondrevet fremst.

et tomt hus, med nytt bunnlagerhus,


nytt lager på inngående aksel.


kondrevet med aksel montert:


høyre drivaksel montert


"nye" lameller montert: (toppskiven på lamellene kom ikke med på bildet men er montert)


så er sandwitchen med fungerende stempel montert:


bilde av kassa som den står nå:

skal bygge oljekjøling på kassa og lar nedkjølt olje gå inn rett over kondrevet, (ny tapp er montert)
og simmeringen til venstre skal byttes da den har fått seg et lite trøkk

nå gjenstår oppgradering av viscosen, så oppdateringer kommer
Vectra_4x4 - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Hvordan fikk du ut stempelet, sitter det fast i sim-ringen?
planting - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 1
på sandwitchen som jeg liker å kalle den så må du presse ut "sylindertaket"

(presses ut fra baksida)



så kommer du fint til stempelet og kan dra den ut,
"simmeringen" sitter vulket fast på stempelet, og blir regnet som 1del.

vil ikke anbefale å dra ut stempelet på en fungerende sandwitch da det er nok et helvete å få den inn igjen...

Aasland - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Er ikke noe spesielt intressert, men når jeg ser bildene så synes jeg det er kjekt å se hvordan det virker og er bygget opp, og med dine gode forklaringer
så begynner jeg å forstå litt.. Med slike tråder som dine så er det kjekt å lese gjennom en masse greier og se masse bilder. Jeg synes du gjør en TOPP innsats
når du skriver trådene, leser hvordan det fungerer og forklarer det til oss dødelige slik at vi forstår hva som er hva osv

Jeg kunne trengt en del hjelp med bilen min også, så hvis jeg skal "leie inn" en som har peiling så vet jeg hvor jeg vil bruke pengene

Gleder meg til neste innlegg av deg
c20let - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
fikk du tak i NYE lameller, eller "nye" brukte?
planting - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
de var brukte..
planting - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 2
limt inn fra en annen tråd
har ikke fått gjort så mye enda, men samlet litt deler til f.kassa har jeg,



her har jeg montert braketten,
og 2 oljeinnganger, ett over vinkeldrevene, og et over viscosen,
den henter varm olje der hvor det er varmest, bak med viscosen.(litt vanskelig å se på bildet pga termostatbryteren)
jeg bruker en bensinpumpe som oljepumpe, tror det skal gå greit.
og så bruker jeg en termostatbryter fra kjølevifta i radiatoren.
den slår inn ved 95-100grader.
jeg kobler også inn et rele i mellom.
jeg bruker vanlig xe oljekjøler,
og så har jeg montert på en oljetemp føler så jeg kan se temperaturen inne i bilen.
Brovold - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ser bra ut dette.

Et godt råd fra meg til deg. kan være lurt å forsterke den på toppen over krondrevet. det hvar der min kasse tok kvelden.
planting - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
når du sier toppen over kondrevet,
mener du da den sprakk fra ca der hvor jeg satte inn nippelen og ut mot inspeksjonsluken?
Brovold - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
ja akkurat rundt området der ja.

Når det blir påtjenninget vil krondrevene prøve å gå fra værandre, er jo det som er problemet, dem løfter seg å finner letteste vei ut.

noe forbanna dritt derre kassene dær. skulla fått tak i formen å støypet dem i stål, isteden for aluminium.

får snart kassen min igjen, å den skal ha forsterkninger rundt hele nesten.

kan få tatt et bilde av den når den kommer, har ikke olje kjøling på min jeg da, har hørt at det ikke trengs, kunn vist du skal ligge i 250km på autobanen i lang tid, at det kan bli varmt.

+at den orginale tempføleren skal slå ut sikkringen vist tempen havner over 110grader.

Men dette ser veldig bra ut planting, gir deg et + for kreativiteten din
planting - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
takk
ja, du må gjerne slenge ut et bilde når du får den,
Vectra_4x4 - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Hvis det instrumentet ditt er av merket Autogauge så burde du sjekke at det faktisk viser tiktig temp. Har et slikt et selv, og det viser ikke riktig.
planting - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
er ikke autogauge, men husker ikke i farta merket, men er ikke sikkert det er riktig nei, skulle ha fått testet den,

nå ble jeg ferdig med panseret,
det første panseret som dere så jeg sveiste og tinnet tok vinden tak i og velta den rett over noe verktøy som lå i garasjen
så da var det bare å kaste det panseret,

så fikk jeg tak i et nytt panser og gjorde jobben omigjen litt annerledes.

resultatet ble bra for garasje lakkering
Aasland - 16 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ble jo bra det
planting - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
pga manglende garasjeplass så måtte kjelleren tas i bruk,
dette kommer til å bli min egen oppvarmet "kosestue" hvor jeg kan ha bilen min og pusse på den i vinter

slenger ut noen bilder hvis folk vil se
min bror i full gang med slegge og river en skillevegg midt i kjelleren..




litt skarpt lys....


og her er en minigraver i full gang med å grave en ny vei rett inn i huset


så blir det å slå oss gjennom veggen her også,
her blir det satt inn en isolert garasjeport..
Thalberg - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
konge
Dimmu87 - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
jøss, abs på gravemaskin er nytt for meg

men det her blir snadderprosjekt
kor mykje måtte du ut med for bilen?
Dj_Devil - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Bare du ikke river noe bærende konstruksjon nå da
Da tror eg du banner å steiker da huset faller sammen over bilen
planting - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0


det er en bærende vegg jeg har revet hehe,
skal ha opp 160x160 H-bjelke som drager, så tror det skal gå greit
blir 140x140 H-bjelke over porten for grunnmuren er også bærende,
det begynte å knirke i taket når betongen falt i bakken, så vi var nokså raske med å få opp 2*4 stokken for å støtte litt
regner med jeg får opp H-bjelken i løpet av kvelden..

ja her kommer det nok flere snadder prosjekter...
Dj_Devil - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hehe....
Tenkte meg at det var en bærende konstruksjon.
Godt du har tenkt såpass langt som det å sette opp en H-bjelke.
Har ikke verkstedes handboka akkurat foran meg så vet ikke hvor mye vær bjelke kan ta i ton per meter.
Men høres jo greit ut
streetracer - 15 år siden
Karma: 0
haha konge...
vectraen så fin ut...
Kennyak90 - 14 år siden
Karma: 0
hm.. korr fikk du kjøpt ny akkumulator?
planting - 14 år siden
Karma: 0
var vel på scanparts.no tror jeg. kunne ikke finne det der nå i farta, men ellers har schanke det.
http://www.schanche.com/
Taasaasen - 14 år siden
Karma: 0
Oioioi!
dette liker vi Planting! stå PÅ!
planting - 14 år siden
Karma: 0
bilen er solgt for lenge siden.
plumix kjøpte denne.

og kjelleren er ferdig isolert og innredet som koseverksted
og det bygges en ascona B 400 widebody replica

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!