Er allerede ferdig, gjenstår bare å skrive om det og å bli fornøyd med bensintilførselen. Men spørsmål angående bensintilførsel venter jeg med til presentasjon av byggejobben er ferdig.
Skrev i forrige innlegg at jeg syrebehandlet rørene etter sveising. Må igjen si at dette er veldig viktig. En kamerat av meg som jobber som rørlegger hadde sett noen rustfrie rør som hadde vert sveist, ikke syret og lagt utendørs i kun 2 uker og allerede begynt å ruste!
Når det gjelder gjenger for oljekopblinger, nipler ++ i bilindustrien går det mye i fingenget maskingjenger og NPT. Jeg foretrekker i så stor grad som mulig å misbruke (Rp Sylindriske Whitworth internasjonal rørgjenger DIN2999) rørgjenger da det er standard ved pneumatikk og hydraulikk koblinger, og derfor lettere tilgjengelig.
NPT har samme bordimensjon og utvendig diameter som rørgjenger rørgjenger, men har en gjenge mindre per tomme. Og nipler og hull i NPT er koniske slik at de tetter mer til mer du skrur de inn. Man kan si de er selvtettende.
Et døme på NPT kontra rørgjenger kan være 1/4" rør har 19 gjenger per tomme. 1/4" NPT har 18 gjenger per tomme.
Det er ikke så alt for stor forskjell i antall gjenger så derfor kan man fint skru en messingkobling rørgjenger i en stålmotorblokk med NPT dersom man kun skal skru ca 1 cm inn. Selvfølgelig må noe gi etter for å få koblingen inn, men når koblingen er laget i messing og motorblokken i stål, er det lett å skjønne hvem som tilpasser seg hvem
Husk på å bruk enten flytende gjengetetning, gjengetape eller messingskive ved bruk av metriske gjenger eller rørgjenger.
Med grenrøret fra JMA kjøpte jeg også nippel for oljeretur i blokken og oljetilførselslange med nipler.
Oljeretur kan plasseres to plasser i blokken. Ved servobraketten er det en utheving hvor man kan se en propp. Denne fikk jeg vite av Novablack at denne kan bankes ut med et skrujern og hammer. Takk for tipset
Den som velger dette hullet får slippe å bore og gjenge, for her kan det bankes ned i f.eks et messingrør.
Jeg valte det andre punktet. LET har oljereturen på en utheving litt lavere på blokken men høyere enn oljenivået. Ved å benytte dette punktet fikk jeg større fallhøyde på oljen, og oljen fikk returnere i blokken uten å møte annen olje.
Jeg har hørt at oljereturen skal minst ha en helling på 30 grader i forhold til horisontalt. Dersom returen får litt fallhøyde også kan nederste ende av fint være 30 grader. Det verste som kan skje er at oljereturen er for tynn eller for flat, og gir mottrykk. Det vil presse oljen forbi lagera i turboen og over tid gi permanent lekasje. Om dette skjer vil man se det ryke fra turboen og motoren bør stoppes tvert!
På bildet under viser hullet jeg boret og gjenget opp. Dette hullet kan bores 90 grader på flaten det skal bores i, men hullet kan bores med mer helling dersom hullet begynner høyere oppe enn 15mm fra platens toppunkt. Hvis hullet blir plassert for lavt og boret for bratt vil det munne ut i anleggsflaten for bunnpakningen.
Jeg hadde først tenkt å bore hullet med bunnpannen på og skylle gjennom med diesel, men for å inspisere baksiden tok jeg av bunnpannen. Bunnpakningen kan brukes opp igjen hvis den er i grei tilstand og smøres med scantite eller loctite flens- og gjengetetning. Men det er veldig viktig å dra til skruene med riktig moment. Tror det var 15nm. Dersom skruene sitter litt løst vil de over tid skru seg ut.
I bunnpannen fant jeg en ventillås. Måtte derfor ta en ringerunde til tidligere eiere, stille dere noen sprøsmål og ringe noen mekanikere.
Fikk vite at toppakningen hadde vert byttet og satser på at låsen hadde blitt mistet ned i motoren da toppen ble demontert.
Tror det er det som må være tilfelle for en ventillås kan ikke dette av i drift, og en ventil skal ikke holde flere titals tusen km med en lås.
Olje måtte jeg hente til to enheter, turboen og oljetrykksensor. Er greit å holde øye med oljetrykket på en gammel motor. Selvfølgelig klarte jeg å miste oljetrykksensoren i bakken
slik skrutilkoblinene knakk av. Men med god varme og press klarte jeg å lodde på noen ledninger med kabelsko til sensoren
1-0 til meg.
På innsugsiden av blokken er det 3 hull for oljeuttak. Der hvor oljetrykksbryteren står og 2 andre punkt som er tettet med unbrakosettskru. Løses med 7mm nøkkel. Denne er ikke i alle unbrakosett. Jeg løste begge to og ville ha turbooljen øverst til høgre og sensoren nederst. Men sensoren har så stor diameter at den kresjet med blokken om jeg prøvde å skru den i nederste hullet. Nederste hullet peiker veldig mye nedover. På bildet under synes det nederste hullet like under sensoren.Siden sensoren ikke gikk i nederste hull måtte turboen og sensoren dele øverste hull.
Hullene for olje har dimensjonen M14x1,5 fingjenget maskingjenger. Muffen som følger fra JMA har den dimensjonen og kan skrues rett i blokken dersom man ikke skal koble til trykksensor. Men husk messingring og gjerne gjengetetning i tillegg. Dette punktet er omtrent over eksosanlegg så det bør ikke renne olje ut her.
Det samme gjelder forresten for oljereturen fra turbo, den og går over eksosrøret.
M14x1,5 er veldig nært 1/4" rør. 19 gjenger per tomme er 1,33mm per gjenge. Dette kan sees ut fra tabellen
http://www.sandvold.no/pdf/GJENGETABELL1345.pdf Jeg brukte derfor et T stykke i 1/4" med en skjøtenippel i ene enden som jeg drog over med M14x1,5. Denne går i blokken også om gjengene ikke er korrigert til M14x1,5. I andre enden brukte jeg en rørgjenget muffe. Slangen har 12L hydraulikkobling så muffen skal derfor enten være M14x1,5 12L (rett i blokken) eller 1/4" 12L (med T stykke). I muffen går det ann å koble et rør rett inn på med konisk ring utenpå som alternativ til koblingen som er på slangen. Jeg tror 12 står for det rørets innerdiameter og L står i hvert fall for lavtrykk (opp til ca 200 bar) så ved 12L brukes tynnere rør enn ved 12.
Jeg syntes slangen fra JMA ble litt lang når jeg satt mellom en T. Slangen trykte bort i både radiator og torpedovegg. Jeg satt derfor lå en vinkel mellom muffen og slangen. På vangen er det sveist to tapper. Her kan slangen skrues fast med slangeholdere. Muttere til tappene er de samme som brukes til å holde innerskjermer og koster 4 kr stk på Opel