Så var det lyd framme.
Har lite bilder av kabeltrekk.
Byttet ut jording til motor og jording til karrosseri med 21mm^2 cadence-sak.
Kjørte et skrå-appet stykke kobberrør imellom gummigjennomføringen og torpedoveggen, og trakk 35mm^2 strømkabel igjennom der. Trukket videre på førersiden til under baksetet, hvor jord og strøm fordeles til de to forsterkene. Jordet i setebelte-fetet
Jeg hadde hele tiden tenkt å ha komponentsett foran, med forsterkern på baksete-ryggen. Anser det jeg kom fram til som en god (men arbeidssom) løsning:
Tok ned samtlige taklister. Ved hjelp av trekkfjær, er 2,5mm^2 høyttalerkabel trukket fra hjørnet på passasjersiden der hvor bagasjerom-gulvet ender, opp og igjennom takvangene og ned over fotbrønn på hver side.Delefilter er montert ute av syne ovenfor fotbrønnene. 2 sett signalkabler ble så trukket på passasjersiden, fra spiller til forsterkere bak.
Så begynner virkelig moroa. Jeg vil ha 2 sett 2mm^2 ut i hver dør, slik at delefilteret forblir tilgjengelig inni bilen. 2-kvadrat vil endel mene er overkill, men like greit å legge opp litt dimensjon når man først gjør jobben.
Først, av med frontfanger, av med sideskjermene. Karbonfilter-saken og braketten (på passasjersiden) må også tas vekk midlertidig. Koble fra pluggen i døra, og bore ut minimum 4 hull i ledige sokler. Nærmest mulig senter, heller nedover enn oppover (dette viste seg enklest for å få kabelen videre igjennom).
Dro gummi-gjennomføringen av pluggen som kommer fra bilen, slik at man kom til på baksiden av pluggen. Boret fra baksiden, boret ut hullene som er respektiv til de hullene som ble boret i døra.
Dro så ut gummioverføringen fra karroseriet, og kappet vekk den kone enden på gummien. (Ikke bare snitt rundt den, ta den biten helt vekk.)
Tredte så 4 kabler igjennom hullene man hadde valgt å bruke, slik at de kom ut på andre siden av gummigjennomføringen. For å forenkle gjennomføringa, klem sammen gummien slik at den blir kortest mulig. Det trastisk minsker sjansen for at kabelen henger seg opp i rillene.
Inne i bilen må man av med deksel over forbrønnen og ut med hanskerommet (4 skruer, en i hvert hjørne. Bil uten AirBag må vippe ut de 2 dekslene på sidene inni hylla over hanskerommet).
Her skal trekkfjæra stikkes inn (rettere sagt ut):
Om det blir vanskelig å få den igjennom, kan det hjelpe å skjære bort en klaff fra denne "åpninga". Pass i såfall på å ikke kappe noen kabler.
På yttersiden teipet jeg en kabel til trekkfjæra og drar den til meg, inn i bilen.
Gjenta på de resterende 3 (7)
På førersiden fant jeg det lettere å trekke fjæren andre veien - utenifra og inn. Ellers samme prosedtyre gjennom pluggen.
Så skal kablene inn i døra. Aller først, forsikre seg om at batteriet er frakoblet. Så stikker jeg et stjernejern inn for å kjenne at det var åpent bak (noe ca 4mm tykt og vel 6cm langt, dor kan fint også brukes)
Neste steg,av med dørtrekket. Vippe av dekslet over låse-klaffen. 2 skruer der, en skru i bunnen av håndtaket, 2 i lomma på døra og en på midten under dørtrekket.ta takrundt øvre hjørne der døra åpner seg og få en halv finger bak. Støtt oppder hvor plast treffer skinn, for å ikke risikere å rive delen fra hverandre. Dra til et klips eller to løsner, så kommer resten beinfort. Presterte å knekke klipsholderen nede ved høyttaleren - gikk smertefritt på igjen med limpistol.
Så måtte plasten fjernes, vaska godt over etterpå med tynner. (det jeg hadde for hånden). Fram med tapetkniven. Stakk hånden opp inni døra og finn hvor pluggen for gjennomføringa kommer ut. Selvfølgelig kjente man en ny gummisak som var kon i enden. Måtte knote i 20 min for å få til å skjære vekk den kone enden på gummien. Endelig kan kablene komme igjennom (må repeteres på andre sida av bilen selfølgelig).
Retta så ut kablene godt sjekket at man holdt enden fra bilen i rett posisjon for å kontrollere at man ikke fikk noe snurr eller kryssing på kablene Da går ikke pluggen på plass. Startet med en kabel. Stikk inn i hullet til det er motstand. ta tak på kabelen ca 1cm lengre ut enn der man ikke klarer skyve lengre. Så var det å lirke og skyve, lirke og skyve forsiktig, for å unngå "knekk" eller bly på kabelen. Skjer det, må den ut igjen og rettes. Kjenne etter fra innsiden av døra når kabelen begynner p komme igjennom. Kjenner den inne i kabel-samlingen med figertuppene. Når man endelig har fått nok ut til man fpr tak, dra til deg et stykke. Gjenta på de neste 3 (7 med andre døra).
Etter alle 4 kablene er igjennom pluggen, uten kryssing, gjør følgende: Kveil ca 20 cm på hver kabel, mellom gummigjennomføringen og karroseriet. Dytt den ned her. Dette er fordi at hvis døra noengang må tas av, så må kablene kappes. Det er mye lettere å få kablene igjennom gummigjennomføring ag pluggen som kommer fra bilen, så det er ca her den i så fall bør kappes. Greit å ha litt ekstra tilgjengelig da.
Så må gummigjennomføringa påplass, med pilen opp. Dra i kablene som kommer ut inni døra, en om gangen, til pluggen ligger utenpå sokkelen i døra.Still den nå opp rett, og dra i alle 4 kablene samtidig. Pluggen smetter i, og vri rundt låseringen.
Voila! dobbelt sett 2mm^2 høyttalerkabel ut i døra, sømløst uten brudd og helt usynlig.