Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: Crazywheels 92 ..
Crazywheel - 08.09.2008 23:24:21
Karma: 0
Crazywheels 92 8v turbo prosjekt.

Da går det mot vinter igjen og tid for å fikse bil. Har nå begynt på min svarte calibra 92modell med 8v motor. Kjøpte bilen i mandal i vår for 4000kr. Hadde vært innbrudd i den så den var full av glasskår. Ribba bilen for 2 helger siden. Forrige uke rydda jeg og Ruben nesten hele verkstedet sånn at det blir greit å skru der i vinter.

Litt om planene:
Karosseri:
Sveise igjen taklistene og antenna
Fjerne spylerdyser og emblem på panser samt mhc normal panserforlenger.
Fjerne hvindusvisker på bakluka.
Sveise igjen blinklys hull i framskjermer.
Lister skal bort rundtom men beholde listegropa.
Shark frontfanger, mattig bakfanger, M3 skjørt med luftinntak bak.
Sveise inn alu racing tanklokk
Tuning:
Skal bygge rusttfritt 2,5" effektanlegg uten kat.
40/40senk
Turbokit skal monteres til våren etter at bilen er eu godkjent osv
Forsterka råde og veivlager+generell overhaling + en rekke små mods på motoren.
Bilen skal lakkeres i dyp sort sånn at den får litt mafia preg
Har tenkt på dotz shuriken felger i 8*18" 10eika felger med annenhver svart og sølv eike. Og IKKE kant felg. Ganske uvanlig for å være meg



Begynner med alt karosseri arbeidet. Er veldig bra for rust denne bilen. Må bytte en hjulbue og sandblåse litt i dører og kanaler. Oppdaterer med bilder og forklaring når jeg begynner.
Her er noen bilder:
Utgangspunktet:




Slik står den i verkstedet nå:




Fiksa brakett til luftmengdemåleren og monterte filter og silikonslanger:


Skrudde på bilen nå på søndag. Fikk da fjerna listene og slipt bort knottene. Sveist igjen blinklys hull på høyre skjerm. Sveist igjen viskerhull samt hull etter vinge på bakluka. Fjerna rust foran på frontplata og ellers jeg fant den brune plagen. Til helgen skal jeg glatte taket og fortsette på venstre siden av bilen. Kommer flere bilder etterhvert
Dette er tanklokket jeg bestilte idag:

Målet er å ha bilen ferdig lakkert før jul. Slik at den er ferdig godkjent og satt på turbo før våren kommer=) Skal bli en fin bruksbil, så kan jeg heller hive meg i den røde 16ven hvis jeg vil kjøre fra meg på bane osv

Svar:

opelkid - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hvor er det du lakkerer bilane dine?
Kommer til å bli bra dette her
Aasland - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Beklager for at jeg ikke fikk tatt de bildene til deg idag.. skal få det til imorgen!

Flott prosjekt.. Lykke til videre
Crazywheel - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 1
Opelkid: Den røde er ikke lakkert enda. Bare fort og veldig galt med sprayboks. Skal lakkeres ordentlig den og en dag. Denne kommer jeg til å få lakka på jobb. Jobber med offshore kraner, og der har vi et stor malertelt på utsiden. En polakk som skal ha ca 7000kr for å matte ned bilen/finsparkle og lakkere den. Så kommer jo lakk i tillegg da. Hvis ikke det blir noe av hører jeg med noen lakklærlinger eller noe. Alltids mulig å få tak i grei pris på lakkering.

Aasland: Takk for det. Det er bra=) Hadde vært fint å fått ned panseret snart så jeg kan få sveist det og=)
John Richard - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Ser lovende ut dette crazywheel

Og steike og ryddig det plutselig var der, hehe!
Crazywheel - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Tok noen timer å få det så ryddig Men er såå mye greiere å jobbe når det er litt orden på ting Du får svinge innom med calien din når du har fått den, så blir det jo fort 4 calibraer Mine to, din og ruben sin. hehe
Hobbymekker - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Herlig at du kommer i gang med prosjektet Domenic
Får alltid så bra arbeidsvilje etter hver update du har hehe!
Lykke til. blir garantert bra det her
Crazywheel - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Uppdate Skrudd litt på bilen i helga. Dro hen på fredag etter jobb. Siden jeg skal bytte bunnpanne, toppakning og register tenkte jeg det var like greit å bare ta ut motoren. Så to timer senere var den ute=)



Nå har jeg god plass til å få rydda litt nedi motorrommet. Prøvemonterte intercoller og deler av trykkgaten. Blir til at jeg kjøper shark fangeren av ruben så det kommer til å bli en hissig front


Så prøvemonterte jeg sideskjørtene. Blir bra=)

Tidlig på lørdagen var jeg hos en blikkenslager der jeg fikk klippa til 2 strimler til taket. Brukte lista som mal. Ble veldig bra og fikk sveist inn alt i et stykke. Og fikk det inn kant i kant med taket så blir minimalt med sparkel.


Her er det ferdig sveisa og grunna:

Så en tynn stripe med glassfibersparkel:

Fikk også sparkla listegropa(der jeg hadde slipe bort knottene). Antenna sveiste jeg og igjen. Klarte selfølgelig å knuse ruta i bakluka da jeg satt på taket:S faen! Men får en gratis av planting

Er det noen som vet om det er vanskelig å bytte rådelager og veivlager? Lurte på å bytte alt når jeg først har det ute. Slipe opp ventiler og bytte tetninger skulle jeg og gjerne gjort. Hvis noen vil ta på seg den jobben med toppen så si ifra
KK - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
jeg har jo en turbokonvertert 8v tilsalgs, med smidde stempler og XE-råder.
Toppen er nyoverhalt (planslipt og alt), egentlig bare å sette i bilen og fyre opp
Mangler dog en bankeføler, men det har du jo på den maskina der.
gimeget ring eller sms hvia aktuelt, 915 98 364
Hobbymekker - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
supert arbeid domenic!
Dette blir bra
Novablack. - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
har en løs topp i kjellern jeg kunne ha fiksa opp hvis du ikke har det travelt?

men svert bra arbeid det her dom=)
den blir sweet tror jeg
Crazywheel - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Takk for det=)
Novablack: Kunne ikke sendt deg den toppen jeg har da og så kunne du slipt ventiler og bytta tetninger? Haster ikke fælt med motoren. Bilen skal lakkeres fortest mulig så det er første pri nå.
Novablack. - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
fult mulig det og=)
Crazywheel - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Oppdatering. Var å jobba med bilen igår. Fikk pussa ned glassfibersparkelen på taket og lakt på et lag med finsparkel og slipt ned igjen. Må legge på en gang til før det er ferdig. Så begynte jeg med bensinlokket. Har sveist inn plate med aluminiums tanklokk. Ble stilig.
Nibla først ut der jeg kom til:

Så kappa jeg over resten med luftdrevet metallsag. Så bårte jeg opp de 5 sveisepunktene og tok ut den gamle "ramma" til tanklokket:

Så måtte jeg kappe og forandre vinkelen på røret og forlenge det litt slik at det passa på den orginale bensinslangen.

Falsa kantene. Sandblåste og slipte vekk rust og grunna:


Så hefta jeg plata på. Ble bra det


Nå gjenstår det bare å finslipe og sveise ferdig og sparkle. Begynner å bli ferdig på høyre side av bilen
Ole - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
jeg har vinduer til deg hvis du ikke har fått alt
Crazywheel - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Jeg har hvinduer stående. Men ellers takk
Ole - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
skal ikke ha 16v i steden da ? har en liggenes. 6k
Crazywheel - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hadde vært morro med 16v, men nå har jeg to eksta 8v motorer stående. Da er det ikke så farlig om motoren raser. Det som er så kjekt med 8v. Får de jo gratis. Dessuten skal ikke denne gå så himla bra heller. Da trimmer jeg heller opp den røde 16v min. Men takk for tilbudet.
Har ikke skjedd så mye nytt i det siste. Fått handla emblemfritt panser av aasland, kopierer et par panserforlengere. Så fikk jeg en gratis 8v motor fra en 91 omega som bare hadde trilla 173tusen. Har plukka ned denne og skal overhale topp og blokk. Gått 100tusen mindre enn motoren som stod i calien
Crazywheel - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Da har jeg bestilt ny shark fanger til ruben( jeg tar hans gamle ferdig tilpassa til ic og trykkrør). Mattig hekk er og bestilt samt monovisker. Bestilte dette av autoshineshop. Skal ha karosseriet mest mulig ferdig før hjul. Så satser jeg på lakkering i januar/februar. Må jobbe en del overtid skal jeg få råd til alt dette hehe
Hobbymekker - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Høres bra ut det domenic!
hva slags farge blir det? sjekka litt kjapt igjennom om du har skrevet det før men kunne ikke se noe ;p
Crazywheel - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Skal ha den i diamant sort eller en mørk lilla farge. Har ikke bestemt meg enda. Tar imot forslag med takk=) Skal være en mørk farge hvertfall.
Ruben - 16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
har autoshine dette på lager? skal til oslo på torsdag isåfall..
Crazywheel - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Han hadde shark fangeren på lager=) og monoviskeren. Kan ringe han og høre om du kan hente det.
Roadkill - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
fanken som du bygger calibraer fort tiden da hehe
bare synd du ikke bor i trøndelag hadde trengt en som deg til og blitt med på et prosjekt calibra rwd- midtmotor lekebil
Crazywheel - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hehe, ja må jo redde så mange som mulig
Du skal bygge rwd cali ja kult! Sikkert bare å hive seg i det og ta problemene etterhvert som de kommer.

Har jobba litt med bilen i helga som var. taket er ferdig sveisa nå på begge sidene. Ble veldig bra. Nesten ferdig med å sparkle tanklokket. Fikk sveist igjen spylerdyserhullene på panseret og sparkla dette. Monterte motoren på motorstativ og satt den vekk for en stund. Plastsveisa igjen hullene etter listene i bakfangeren samt sveiste en sprekk i denne. Kommer nok til å kutte opp og lage skiltgrop i denne fangeren når jeg får mattig hekken. Får se hva jeg får til
Noen bilder:





Aasland - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Se der ja, panser på gang.. Har du begynt å rette på feilene på det? Blir det noe bra?
Crazywheel - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Har ikke retta noe på det enda. Får kopiert forlenger i helga så skal rette bulken og sandblåse panseret neste gang jeg skal hen. Og sveise på panserforlenger
Blondy - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Omg!!!
Min kjære ex, hvor mange biler har du nå enkli??? hehe..

Du er gal!
(og flink )
Crazywheel - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hehe, har da bare 3. To calibraer og en vectra. Ja, jeg er vel litt gal ja men det er bare morro. Har ikke skjedd så altfor mye med bilen i det siste. Venter på stylinga fra autoshineshop. Har og fått tak i samme luftrillene jeg hadde i framskjermene på den gamle blå bilen min.
6TeleFoN - 16 år siden
Karma: 0
Hvilken Vectra har du? Bilde? (om den er pen )
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Huff, nei. Den er så stygg at jeg ikke har noe bilde av den en gang faktisk. Bare en 89mod 8v bruksbil.
Har ombestemt meg angående felger. Får ikke dotz felgene i 4 hull i 18". Var syk her en dag så da lette jeg etter felger på nett. Kom over disse lekre felgene. Skal prøve å få bestilt disse fra england til våren i 8,5"*18"

Hva synes dere om disse da?
Anders - 16 år siden
Karma: 0
Hvorfor tinner du ikke istede for å bruke glassfiber sparkel? Er alltid noen porer i sveisen som du ikke får med, da e tinning genialt...
Nightgod - 16 år siden
Karma: 0
bare en ting å si om de felgene: BAD ASS
pr0xZen - 16 år siden
Karma: 0
DEM var feite dem
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Har ikke tinna fordi jeg ikke har ordentlig tinneutstyr. Skal man ha noe ordentlig så koster vel det en del og. Men er vel helst fordi jeg ikke har orka å sette meg inn i det. Glassfibersparkelet blir jo rimelig hard så regner med det skal gå bra.
Anders: Om du har noen tips om produkter og fremgansmåte om tinning så hadde jeg satt pris på det. Sikkert mange andre og som kunne ha nytte av det.
Anders - 16 år siden
Karma: 0
Her er det godt forklart. Vet at det koster litt for utstyret, men dette er uten tvil noe som må kannes.

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?t=3520&;sid=08b305a728e6f6538f5696098ae0fbfa
CalibraT - 16 år siden
Karma: 0
hadde du noe under de listene på taket, er det ikke lett for å ruste uten noe beskyttelse?
Ruben - 16 år siden
Karma: 0
han har bortimot fylt de med tectyl
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Stemmer det. Sveist inn syrefast plate i taket og fylte det med tectyl hulromsvoks (hvit flakse med en lang slange på før jeg sveiste det igjen i bakkant. Men tror jeg skal båre et lite dreneringshull i bakkant ved bakluka i tilfelle det kommer noe kondens. Var å mekka i går og idag. Har lagd og sveist på panserforlenger i syrefast stål og lakt på 2 lag glassfibersparkel, sveist ferdig taket, og sparkla hjulbue. Fant masse rust på baklplata og, så endte opp med å kappe av hele den nedre delen. Kommer bilder litt senere.
John Richard - 16 år siden
Karma: 0
Wolfrace fikk jeg bestilt via Johs Lunde
bent87 - 16 år siden
Karma: 0
kan du lage en til meg også.... eller sende med pappen du brukte hehe
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0



Hobbymekker - 16 år siden
Karma: 0
Ser rå ut den fronten der!!
Stå på!
Fastlane - 16 år siden
Karma: 0
Skjer det noe nytt her eller?
Håper på bilder! Spent på hvordan dette blir
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Har skjedd litt her i det siste ja, men pcen er klikk så får ikke oppdatert noe her før jeg får formatert den. Legger ut bilder og tekst plutselig.
Sæther - 16 år siden
Karma: 0
Må si går grundig til verks. imponernde arbeid Blir sikkert kjempeflott når den er ferdig.
streetracer - 16 år siden
Karma: 0
ser for meg at denne blir rimlig lik som den gamle bilen din
(den blåe)
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Sånn. da var det på tide med en opptaering. Har skjedd en del med bilen i det siste.
Har tatt all rusta bak på bilen. Begynte å slipe litt på bakplaten, men da kom jeg fort inni bilen

Lagde en til en plate og fikk sveist det inn.



Så fuga jeg alle sveisene før jeg lakkerte bakplata


Så fant jeg rust i begge hjulhusene foran. Går en karosseriskjøt her som ikke er bra behandla orginalt. Lett at det kommer vann inn her. Helsveiste den skjøten og lappa inn med ny plate. Dette måtte gjøres på begge sider.


Så fant jeg rusthull i motorrommet inn mot torpedoen. Her ligger vannet i en grop, så er ikke rart at det ruster lett her. Var hull på begge sidene i motorrommet. Knotete å komme til.

Videre så har jeg sandblåst all rust i motorrommet. Alle karosseriskjøter er slipt/sandblåst/syregrunnet og så lakkert.
Så det var litt rust under batteriplata, så da bårte jeg opp alle sveisepunktene og fjerna rusten under og på selve plata. Skruen som holder fast batteriet var knekt av i mutteren, så den ble og kappa av og sveiste inn ny m10 mutter.



Så har jeg cleana motorrommet litt. Fjerna alle festebrakettene til orginal luftfilterboksen, og sparkla dempertårnet. Slipte ned fuga på dempertårnet og helsveiste skjøten.

Slik ble det med fyller


Forstillinga ble tatt ned, og tok ut girkassa og drivaksler.

Så lakkerte jeg motorrommet i phanter black (metallic lakk) Hadde desverre ikke nok lakk så ble ikke helt ferdig.



Har såvidt begynt på motoroverhalingen også. Tok med toppen på jobb og demonterte ventiler samt høytrykksvasket den. Morro å lære litt om motorer.



Når lønninga kommer inn skal jeg handle inn deler til motor og ny clutsj. Planen er å montere ferdig motor med girkasse og så løfte alt samlet inn under bilen, for så å løfte alt samlet opp og montere det. Når motor/gir er på plass kan jeg montere forstillingen.
Den har jeg demontert og skal ta den med på jobb for sandblåsing og få den sprøyta med marine grunning. Blir nye lenkarmer og foringer. FJærbeina blir og lakkert. Alt av hjullager/nav, opphengskuler, styrekuler, bremser osv blir nytt.

Fikk også kjøpt framskjermer av en kar på omc. Nesten rustfrie og uten hull til blinklys


Mattighekk, m3speil med blinkers i er og kommet. Takk til autoshineshop.


Sånn det er vel det jeg har gjort de siste 2helgene jeg var å mekka. Har bestemt meg for å ikke haste så med bilen, og heller gjøre alt grundig. Så når den blir ferdig vet jeg ikke. Men når den blir det så blir den slik jeg vil ha den
Lexmaul16v - 16 år siden
Karma: 0
Du er dyktig Dom, det skal du ha!
Mortensen - 16 år siden
Karma: 0
Du bare fortsetter og fortsetter å imponere

Og et slikt pågangsmot er det skjelden man ser, med tanke på at du har styrt slik med endel calibraer

keep up the good work !! Det er gøy å følge med på trådene dine..
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Takk for hyggelige kommentarer Hjelper på motivasjonen. Er ikke blitt lei av disse bilene enda. Men det her bør kanskje bli den siste calibraen jeg fikser opp. (+ må gjøre ferdig den røde 16ven)
Taasaasen - 16 år siden
Karma: 0
Dette er kult Domenic!

I like the way you work ! Blir stadig imponert, moro å se noen som har peiling... keep it up

Etter min mening, er shark den kuleste fronten bra valg med andre ord
Hobbymekker - 16 år siden
Karma: 0
Herlig arbeid som alltid
men et lite tips.. Ser på den mattighekken du skal ha på å fikk en liten tanke på hva som kunne gjort det bedre.. se bilde under så skjønner du sikkert hva jeg mener støpe med litt glassfiber bare så

http://i90.photobucket.com/albums/k244/switch_90/DSC02075.jpg
streetracer - 16 år siden
Karma: 0
Crazywheel: du er en god mann ,,,hehe du redder flere og flere calibraer... og det liker jeg
nice work... stå på..
et spørsmål: hva slaks hjulbuer er det du har sveiset bak?

Hobbymekker: jeg likte ide-en din.har den samme hekken så ka se for meg resultatet...
John Richard - 16 år siden
Karma: 0
Bra jobbet (som alltid) Domenic.
Når det gjelder den hekken fra Mattig så krever den at du tilpasser den veldig nøyaktig. Det beste er kanskje å sparkle den inn med glassfibermatter. Min slo seg litt under lakkering også, bare som tips
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Takker folkens Hobbymekker: Ikke dum ide det med hekken. Men er litt i tvil på om det blir fint i overgangen til hjulbuen. Hvis man har valsa skjermer eller noe breddere av noe slag er det sikkert kult.
Fant bilde av en bil med noe slik du tenkte på.


John Richard: Monterte du mattigen før lakkering eller ble den lakkert løst? Jeg skal lime min på før lakkering hvertfall.
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Streetracer: Det er orginale hjulbuer på den.

Har nå snakket med autoteknikk her i kristiansand. De skal overhale toppen for meg. Men skal bruke en annen topp enn den som er demontert på bildene da denne hadde noen små sprekker mellom ventilsetene. Så blir å demontere en annen topp jeg har liggende, ta ut av forbrenningskammerne litt samt å porte inn og ut kanalene litt. Er en del skarpe kanter i kanalene som skal rettes ut litt for å få mindre turbulens.
Koster 2900kr for planing og sliping av ventiler/seter. Og toppen blir glassblåst slik at den ser ut som ny.
Har bestilt en haug med deler idag. Masse pakninger,reimer, olje, følere osv. Nå blir 1.pri å få ferdig motoren, ny clutsj, montere girkasse til motor for så å montere dette samla oppi motorrommet.
Skal båre og gjenge opp 1/2" i blokka til oljeretur. Så lager jeg hydraulikkslange på jobb med skikkelige hydraulikkoblinger til oljereturen.
Blir veldig enkelt å bygge den tilbake til sugemotor da. Ut med oljeslange bak på blokka og blende hullet. ta av oljeretur og sette inn blendeplugg i blokka. Skru av turbo. sette på orginalt eksosanlegg og fikse litt på slanger , dyser, plugger osv.
Dj_Devil - 16 år siden
Karma: 0
hvor får du penger til alt? hehe
gleder meg til bilder av kommende prosess
vegardaka - 16 år siden
Karma: 0
jækla bra jobba dom!: )
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Har jobba mye overtid de siste mnd for å få råd til deler. Ellers så er det bare prioriteringer
Sendte nettop en ny bestilling til carparts. Komplett ny clutch og wire, og foringer til bakstillingen. Går vel med ca 10lapper på motor/drivverk/understell denne mnd.
Ringte Scanparts idag for å bestille c20let toppakning jeg skal bruke på ne motoren. Men de hadde ikke toppdekselpakning og eksospakning inne nå så bestiller alt samlet om 1uke. Så da er det ikke så lenge før jeg kan montere motor Gleder meg. Har vurdert om jeg skal pelle frahverandre blokka og, men det er vist sjeldent problemer med råde/rammelager så tror jeg dropper det. Pleier stempelringer å være dårlige på en ne motor som har gått 170-200tusen km?
Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Det kommer an på oljen som er brukt, og hvordan den er kjørt..
Hvis motoren går for magert, sliter det på stempelringene.

Ta en sylinderlekkasjemåling - da får du det svart på hvitt.
John Richard - 16 år siden
Karma: 0
Lakkert løst ja, det var ikke ett sjakktrekk.
Hadde tilpasset, men så vred den seg litt.
Var nesten ikke synlig da, men du vet - man vil jo ha alt perfekt.
vegardaka - 16 år siden
Karma: 0
skal du ha en spoiler bakpå bilen?
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Nei, blir ikke noen vinge på denne. Clean
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Hvis du åpner øynene så ser du at jeg har svart deg litt lengre oppe...
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
passer c20let/xe pakninga på 8v??
tviler jeg på...mener jeg sjekka det opp en gang og prøvde det fysis og det kresja med olje/vannkanaler..

orginalpakninga skulle holde fint oppptil en bar iallefall...
hvis ikke er vel cobberpakning løsninga..
se på innsugsporten i en av endene og se på utformingen av den i mot resten...der trengs litt porting

stå på videre iallefall tror denna blir feeet
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Dette er diskutert opp og ned på omc. c20let pakningen passer på c20ne. ikke z20let. Godt mulig at orginal holder, men setter nå på en let pakning for å være sikker Tenker du på den ene innsugsporten som ikke er rund som de tre andre? Har sett det, men og at det ikke er så fryktelig mye gods før det kommer et hull lengre oppe. Så tror ikke jeg tør å ta ut altfor mye.
Novablack. - 16 år siden
Karma: 0
du får lik diameter på den uten at det tar skade..
eneste forsjell på z20let og c20let pakningene er matrialet og minder hull til olje og vann ellers så er de dønn like...

og samme matrialte på c20let pakningen og ne pakningen
Mortensen - 16 år siden
Karma: 0
Skjer det noe her da.?
Crazywheel - 16 år siden
Karma: 0
Skjer ikke noe her for tiden. Har ikke hatt noe tid til prosjektet da jeg har jobbet mye overtid i det siste og prioritert andre ting. Har kjøpt en delebil som er 95modell som har 8v motor med breireims dynamo/servo, så kommer til å bruke den motoren i denne. Begynner nok snart på den igjen, men har ikke tenkt å ha den på veien før neste år. Denne skal bli gjort grundig og ordentlig.
Ruben - 16 år siden
Karma: 0
og så er han så grei å hjelpe med å få ferdig min bil isteden
Crazywheel - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Oppdatering. Nå er endelig motivasjonen kommet tilbake. Denne bilen har stått i ro hele sommeren. Pga mye jobb, damestyr, båtpuss osv har jeg ikke hatt noe overskudd til bilprosjekt på en stund. Men nå er jeg klar igjen
Eneste jeg har gjort i det siste er å handle inn deler. Og delelageret begynner å bli ganske bra nå.

Det som skjer nå framover er at forstilling blir sandblåst og grunnet med marinegrunning og så maling. Blir nye lenkarmer med nye foringer/opphengskuler, nye stabstag foringer. Nye hjullager, nav, styrekuler, senkesett med fjærer og dempere. Med andre ord. Alt blir nytt. Det samme skjer med bakstillingen, men den må jeg først skru av bilen. Har alle slitedelene liggende, så er bare å hive seg rundt nå!

To doo listen min ser slik ut:
Karooseri:
Bytte kanaler, fremre fram til skøyten i døra.
Ta av dører
Ta ut frontrute
Lime bakleppe til fanger og bygge skiltgrop
Tilpasse styling
Lage custom skiltplate (cnc fres)
Sparkle ferdig tak, panser, hjulbuer osv og gjøre bilen klar til lakkering.
Pusse ned motorrom da lakk har reagert med grunning:S

Motor:
Bygger på en 95mod motor som stod i en automatgir bil. ser helt strøken ut innvendig. Dessuten er det breireimsdynamo på den
Overhale topp, slipe ventiler, porte, plane og nye tetninger. Sliper og ut av forbrenningskammer for å senke komp litt.
Lage 1/2" hull i blokk til oljeretur turbo
Sandblåse eller vaske blokk, grunne og male/sprøyte sort
Lakkere innsug, girkasse og diverse motordeler
Nytt register, vannpumpe, reimer osv.
Når alt er ferdig settes motor og gir sammen og monteres i bil samlet undenifra.
Skal vises og godkjennes som sugemotor før jeg monterer turbo.

Understell:
Sanblåse for og bakstilling. Sprøytes.
Nye hjullager rundt om
Alt av bremser nytt
Nye orginale foringer
Montere senkesett
4hjuls kontroll til slutt.

Reiser til mandal neste helg, så da setter jeg igang igjen for fullt! Endelig Kommer bilder etterhvert.
Ruben - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Yey!
Crazywheel - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Oppdatering
Reiste bort til verkstedet på fredag og satte endelig igang igjen.
Hadde stressa med å få av dørene sist og gav opp. Men nå hadde jeg kjøpt meg en liten blåselampe og fikk varma alt godt opp, så fikk endelig av de dumme dørboltene og av begge dørene


Etter at dørene var av var jeg skikkelig happy og skulle begynne på neste helvetes jobb. Nemlig å få ut frontruta hel. Begynte å rive litt i lista rundt ruta og den gikk veldig lett å dra ut. Merkelig tenkte jeg. Da hele pakningen var ute rikka jeg på frontruta og merka til min store overraskelse og lettelse at ruta var helt løs!! er det mulig tenkte jeg Var masse lim der, men det har sluppet fra glasset. Sikkert ikke brukt skikkelig lim eller grunning på glasset. Men var hvertfall bare å løfte ut ruta. God stemning
Så da måtte jeg jo finne på noe mer å gjøre. Så da ble det å prøve å ta ned bakstillingen. Og vips så var jo den og ute. Så på noen få timer fikk jeg av dører, rute og tatt ned bakstilling=) god start!
Bakstillingen tok jeg med i en tilhenger på jobben min, hvor den blir demontert, sandblåst, grunna med en veldig god marinegrunning, og så sprøyta endten sort eller gunmetallic grå. Alle foringene blir nye, samt nye hjullager. Skal ikke ha noe tull med denne bilen når den kommer på veien!







Så idag var det til på neste ting på lista.. har bestilt nye kanaler på opel, så da var det bare å få hevet ut de gamle. Bårer bare opp masse små hull i senter av sveisepunktene, og så går jeg over med punktsveisborr etterpå. Så når alle er bort er det bare å rigle og rive i den så løsner alt Var en del rust i disse, men ikke veldig ille. Men gidder ikke fikse det om 5år, så her blir det grundig arbeid. Skal slipe ned innerkanalen, grunne den skikkelig og sause alt inn med tectyl/fett. Får nye kanaler til onsdag, så da blir de sveist inn så fort som mulig. Da er det bare å sparkle ferdig karosseriet og tilpasse styling så er det klart for lakk.

bent87 - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ja, hva er dealen med at runtene ikke sitter fast i fronten. min var ettermonterrt og satt ikke fast nederst til høyre. mh.. men den sprakk når eg skulle ta den ut da!!!

anyway stå på god jobb. og kanalene såg ikke så galne ut
John Richard - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Flott tråd og masse bilder er bra, men er så å lei jeg er av å vente på Photobucket hver gang jeg åpner denne tråden.

Jeg foreslår en ny tråd hvor Scrapbook brukes - bedre å vente en gang, enn hver gang


Loka - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hey! Artig og se at du fremdeles holder på med calli! Blir jo knall bra detta da! Min står uten skilter og skulle vært solgt for 2 år sida, men har ikke helt hjerte til å kvitte meg med den..hehe.. Så i morra er det prøveskilter om ikke annet så da skal jeg og poden ut og tralle!
Men ang taket ditt som du har fylt med tectyl, du MÅ!!! borre et hull. Det som skjer med det er at når bilen din står i sola og det blir varmt, så utvider tectylen seg (selvom du tror at alt er blås bort) og dermed begynner taket ditt og sprekke! Og ja, jeg snakker av erfaring! Hele taket mitt sprakk nettopp fordi at jeg fylte det med tectyl!
Crazywheel - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hey Loka Ja, kan jo ikke gi meg med dette galskapet før jeg har bygget en bil jeg er fornøyd med Så skal gjøre så godt jeg kan med denne. Skal gjøre som du sier og båre et hull. Er vel greiest å ta det helt bak ved bakluka da? Eller hvor bårte du?

Idag har jeg fått sandblåst for og bakstillingen med stålsand på jobb. ser ut som nytt nesten. Pressa ut de gamle lagerne og satt i alle 4 nye samt pressa inn nye foringer i lenkarmene bak. Alt blir sprøyta nå de nermeste dagene og satt sammen igjen Gun metallic grey blir fargen Og blå stabstag og diverse detaljer.
Raymond - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hvor kjøpte du tanklokket? Kunne tenkt meg et slik selv, selger kun fra mattig selv, men det er laget i GFK, vil heller ha i metall
Crazywheel - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Kjøpte det på ebay. Var å sjekka forhandleren jeg kjøpte det av, men de har det ikke for salg lengre. Tror det er Jom som har laget dette så er sikkert mulig å få tak i en plass.

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!