Ressurser ▼
Forum :: Off topic :: apple vrenger s..
Ot2 - 22.10.2008 16:02:58
Karma: 0
apple vrenger seg !

Hei.

Noen her som er god med forbrukerkjøps loven ?

Jeg kjøpte en Imac for 1,5 år siden, det var med 1års garanti.
Så røyk hardisken. Jeg gikk til forhandler å forlangte at dei sko fikse opp idet fordi at jeg har forbrukerkjøps loven på mi side ang reklamasjon.

Men apple gir seg kje for det om. så lurte jeg på er det jeg som ska ta opp kampen med apple, eller er det butikken jeg kjøpte den i (expert) ?


Svar:

codegen - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
du kjøpte den på expert, det er de du skal ta opp kampen med, hva dekte den garantien de ga da(så lenge de ikke har noe utover den ordinære reklamasjonen som er påbudt i norge, kan du ta de på dette også, pga feil aktig informasjon)? kjøpsloven har du i lomma di, så gå til sak mot de, ingen vits i og gi seg her.
cattan - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
bare og ringe forbrukerrådet..de er VELDIG behjelpelige.. da får du all riktig info.... ;o)
Alexsolaat - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Altså, vi som driver med IT har bare en ting å si til deg;

ALDRI kjøp Apple!
Det er noen forpulte arrogante rasshøl som jobber i det selskapet og driter en god faen i lover og regler. Liker de ikke lovene i landet, lager de bare en policy så er problemet løst for dem.

På en frittstående harddisk er det ikke mer en 6 mnd garanti og 1 års reklamasjon.
På en samlet enhet som du beskriver her er det 1 års garanti og 2 års reklamasjon på bærbare PC'er og 2års garanti og 5 års reklamasjon på stasjonære PC'er.

Dette gjelder også for Crapple.

Hvis du ikke vinner frem mot rævhølene, så tar jeg mer enn gjerne saken for deg.

EDIT;
Du skal ta det opp med Expert og ikke Apple ettersom at i forbrukerkjøpsloven står det at du skal henvende deg til utsalgsstedet.
Ot2 - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
har vert i kontakt med både apple og expert. Expert seier bara at jeg må gå til forbrukerrådet, å at dei ikke har noe annet å bidra med.

når jeg snakka med apple fikk jeg fortalt historien, til en kar som sko snakke med dei som hadde med "reklamasjon" og gjøre, så ble jeg sittende i 15 minutter å høre på musikk, før han svarte meg med om jeg ville vente i alt fra 10 til 45 minutter eller så kunne jeg ringe tilbake senere eller en annen dag. Så får prøve igjen imorgen å snakke med dei.
john magne - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
grunn en til att folk som driver med it ikkje anbefaler folk å kjøpe apple,er vel sansynligvis heller fordi att da blir det ikkje mer jobb til folk som driver med it for mer feilfri maskin enn apple har aldri eg vert borti ivertfall! aldri noe kødd der i gården. er selvfølgeli synd om kundebehandlinga er dårlig når det først skjer noe. men er litt drøyt å fraråde folk fra å kjøpe noe av det mest brukervennlige som er på markedet fordet..har nett kjøpt med en 24" imac som eg får i morgen,så håper den og fungerer feilfritt.
nå har eg ingen peiling på data,og det er en av hovedgrunnene til att eg kjøpte mac. den er feilfri,og MYE lettere i bruk. eg skal bruke min mac til å jobbe på og til å surfe på nett med,og ha minst mulig kødd utenom..
Alexsolaat - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
john magne;

Altså, hvis Apple lager så feilfrie produkter, hvorfor TVIHOLDER de sånn på sine egne policyer om kun 1 års reklamasjon?

Jo, det kan jeg fortelle deg, de aller fleste Apple produkter har ikke så lang markedstid som en datamaskin. De blir skiftet mye hyppigere og de som ikke blir det, ender opp defekt.

Rent softwaremessig er jo Apple noe av det mest halleluja (positivt) jeg har brukt.
Lite feil, utrolig stabilt, men dog lite kompatibelt...
xmarx - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
jeg jobber tilfeldigvigvis på expert. og ser ikke problemet om harddisken din har tatt kvelden uten at du har gitt den noen fysisk skade. såfremt det er en fabrikasjonsfeil. expert har krav på å ta den imot og sende den inn til en godkjent tekniker som ser på saken og dermed er det han som avgjør det. om det er noe mer kan du evt sende meg en pm skal jeg se om jeg kan hjelpe deg i denne saken!
Alexsolaat - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
"expert har krav på å ta den imot og sende den inn til en godkjent tekniker"

Det er vel heller; expert har plikt på å ta den imot og sende den inn til en godkjent tekniker
xmarx - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
ja buhu for en skriveleif.
wanvik - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
"Altså, hvis Apple lager så feilfrie produkter, hvorfor TVIHOLDER de sånn på sine egne policyer om kun 1 års reklamasjon? "

Apple kan da vel umulig tviholde på noe de ikke har noen policy på?

Fryktelig mange som missforstår dette veldig; forbrukerkjøpsloven er noe alle forhandlere må rette seg etter, men det finnes ingen som kan pålegge produsentene å yte garanti i det hele tatt, og ihvertfall ikke lengre garanti enn de allerede har.

Og en annen ting; Hvorfor gå på Apple? Dette er jo forhandlerens ansvar, og så lenge maskina er kjøpt på Expert er det da ingen poeng i å gå direkte til produsent? Dersom bilen min stopper, går jeg jo til forhandleren, jeg tar jo ikke direkte kontakt med Opel i Tyskland???

Hadde maskina vært kjøpt direkte av Apple, hadde det nok stilt seg annerledes, og da hadde du også fått en annen oppfølging første året tror jeg.

Forøvrig har mac'en min stått på i snart 3 måneder, kun reboota ifm. oppgradering av disker og ram, og har aldri vært borti så bra maskin
Den forrige har stort sett stått på 24/7 i 2 1/2 år uten nevneverdige problemer.. Kan ikke si det samme om noen av pc'ene jeg har hatt, eller fiksa for andre folk...
xmarx - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
slik jeg mener det så skal ikke den ansatte i butikk legge seg oppi hvorhvidt det er garanti eller reklamasjon om kunden ønsker å sende den inn så må vi gjøre det. det evt kunden blir informert om er at om dette ikke er garantli eller reklamasjon så blir kunden fakturert undersøkelsesgebyr!
Ot2 - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
jeg har levert inn reklamsjon skjema, men det ble avslått fra apple. åsså fikk jeg en regningn på 833,- uten at verkstedet hadde fikset noe.. jeg lot bara Imacen stå. jeg har ikke tenkt å betale noe.

ikke ble jeg informert om at jeg skulle betale noe for det før jeg kom i kassen å sko hente en pc jeg trudde var fikset...
xmarx - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
fikk du utdelt ett skjema fra serviceinfo når du leverte inn imacen til service?
Ot2 - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
ikke som jeg husker.
xmarx - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
da har du jo evt krav på å få den igjenn uten kostnad siden du ikke har blitt informert om saken. såfremt du ikke har signert på noe da. hvem expert butikk gjelder dette?
Ot2 - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
expert haugesund.

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!