Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: Z:s Turbo
zemren - 24.10.2008 14:44:31
Karma: 0
Z:s Turbo

Hej mina glada grannmän, tänkte lägga ut lite bilder och se vad ni tycker om min calibra.
Lite snabb info så köpte jag mig först en v6 men bytte snabbt ut den mot en turbo som i omgångar byggts om motormäsigt, nu senaste med 412hk på hjulen. qrew f-låda och div ombygnationer. Jag låter bilderna tala för sig.

Först såg den ut på detta viset


sedan monterades detta



och nu ser den ut såhär










//z

Svar:

Kalle - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Kul!
Brovold - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Ser kjempe bra ut dette. Kan du ikke si litt mere om vilken deler du har brukt i motor.
Hvilken turbo kjører du med?
vi trenger spec
zemren - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hej ska försöka lista upp lite vad jag har använt, kommer nog inte på allt i huvudet nu men jag försöker.

Botten:
SPM stakar
Orginal kolvar
balanserat vevparti
Arp bult allt där det går.
Balanserat och lättat svänghjul, arp bult.
Ståldrev till oljepump.
Z20let stålpackning, 1,6st

Topp
ks-lagad och för evigt botad mot ks-sjukan(spricka)
Let-avgaskam och xe-insug med justerbart drev.
Portad.
Milt planad.

Hemmagjort insug.
Peter G grenrör
Turbonetics e-46
Tial 38mm wg
Tial 50mm bov
2xwalbro 255 pumpar
Autronic smc highspeed-moddad
Precition 1000ccm spridare
Msd al6 tändning+blaster2 spole.

glömde säkert massa men det var vad jag kom på just nu.
2,5" tryckrör
Brovold - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
hvor ble den bremset? er det på alle 4 eller kun på fwd hjul hestene dine er målt.
Bra effekt med tanke på at turboen du bruker holder rundt 420hk.
hvilken drivstoff kjører du på? E85 eller 98 oktan?
Ser du bruker 1000ccm spridare noe jeg syntes virket stort.
Bruker selv 830ccm.
zemren - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Den är bromsad hos ppf fwd.
Ja turbon klarade sig bättre än förväntat innan den sa stopp, ganska mycket bättre.
E85
Per 100hk 98oktan går det 500ccm brukar man räkna på. så på etanol får du räkna med 30-40% mer, dels för att bränsleblandningen är fetare+att man kör fetare vid fullast med etanol, dvs ca 650-700ccm/100hk e85. 4000ccm räcker alltså till ca 570-615hk i motorn, sedan är 1000ccm angivet vid 100%dc så jag tycker dom är ganska bra i storlek med lite marginal till min fördel.
Freak115 - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Nice, den plata bak med lysene har du bygd den selv?
opelkid - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
denne var drit fet
zemren - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Kul att ni gillar den.

Mycket riktigt plattan har jag gjort själv, byggde upp med byggskumm mellan orginallamporna och sedan glasfiber/spackel över det.
Freak115 - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
ja den va snygg, er det med andre ord hele lamper som står bakom da? bare plastret utenpå liksom?
zemren - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
precis, jag tog en rondell och slipade på lyktorna så att glasfibret skulle fästa orderntligt bara. detta för att kunna behålla orginal fästen för lamporna.
6TeleFoN - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Denne var porno
iver - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Man kan bruke gigantisk e dyser uten å utnytte dem helt ut vet du brovold Dysestørrelsen er en kapasitet men har å gå på det.
Klodrik - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
tøft!!!
redrum - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
det der blir fantastisk rått!
Brovold - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
E85 ja da skjønner jeg størrelsen på dysene.
Er jo en kjensgjerning at turboen klarer å levere mere på E85.
Bilen din er no iallefall nydelig
///Calibra/// - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
En av de råeste bilene på forumet dette
zemren - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
tack igen, som sagt kul att ni gillar den =)

Om någon är intreserade av bromsarna så är det brembo 4-kolvs från cadillac cts v-spec och 335mm skivor från volvo xc90. Jag har skrivit samman en liten guide för monatage http://www.calibrateamsweden.se/artiklar/volvoxc90skivorochcadillacctsv-specbrembo-ok.pdf
Brovold - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
jette bra guide. skal følge denne opp på min bil
punkture - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
hvordan er det å få godkjent de bremsene da?
zemren - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
i sverige säger dom inget på bilprovningen annat än "wow snygga bromsar"

Vad tror ni jag skulle få i norge om jag sålde denna bilen?

kort sammanfattning.
100% rostfri har inte hittat någon rost och då har jag varit överallt på bilen, hittade lite vid ett skruvhål bakom framskärmen som slipades bort och lackades över.
Bra växellåda inga missljud eller tröga växlar+shortshift.
Förstärkt och uppgraderad f-låda.
motor enligt ovan.
19" fälgar(nu nya däck)
40mm sänkning konidämpare justerbara i rebound.
Lenk glasfiberhuv
Lenk glasfiberskärmar
Lenk glasfiberfront "LTD Edition"
Rieger sidojolar
Custom baklyktor
Mattig bak ombyggd med "difusor"
Uppgraderade bromsar fram fräscha orginal bak(byts nog ut snart)
Taklucka
Ac bortplockad men alla delar finns kvar
Bimarco stolar
skin inredning orginal stolar finns, bra skick
Mätare i kupeen
-laddtryck autometer
-oljetryck autometer
-oljetemp motor autometer
-oljetemp f-låda autometer
-avgastemp greddy med varning och minne
Bredbandslambda LM-1 i handskfacket med extern mätare i a-stolpen Autometer.
Diskret shiftlight i a-stolpen och vid race kontakt där extern stor shiftlight kan kopplas in.
Stereo dvdspelar med touchscreen, alpine slutsteg, phoenix gold framkitt- stereon ska plockas ur och säljas löst.
Fjädertorns-stag bak.
Batteri bak.
Besiktigad Besiktigad i nuvarande skick utan anmärkning.
Klodrik - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
på en god dag skal du kunne oppnå 150.000 norske kroner, men her til lands er det godkjenning++ som drar ned prisen.
6TeleFoN - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
150? Finner jo like kule biler i tyskland til halve prisen. Ikke selg bilen i Norge,det taper du sykt masse penger på Blir fort 70.000 kr +++ bare i avgifter for og få norske skilt på bilen
zemren - 16 år siden
Karma: 0
Liten uppdatering, kom över ett par coilovers från en supertouringbil =)
Ska putsas lite innan montering,
redrum - 16 år siden
Karma: 0
hehe. for å få norske skilter på bilen der må du nok ut med mye mer enn det. om det i det hele tatt lar seg gjøre...

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!