Ressurser ▼
Forum :: Off topic :: Juvenile`s Celi..
Juvenile - 02.11.2008 15:38:39
Karma: 0
Juvenile`s Celica GTI prosjekt - Operasjon Karosseri.:P

Da jeg ikke har Calibra lengre, fant jeg ut at det var greiest og legge prosjekt-tråden ut her, da det eneste Celica og Calibra har felles, er forbokstaven. Denne tråden blir i all hovedsak laget for at jeg skal ha noe og se tilbake på, hva som er gjort osv. Men kjekt med tilbakemeldinger osv.

Her er de foreløpige planene :

Bak blir det nye skiver, calippere, holdere og klosser + ny handbrekkvaier, høyre side. (Gjort!)
Skifte stabstagsforinger, bak. (Gjort!)
Tette eksoslekkasje.
Skifte toppdekselpakning. (Gjort!)
Bytte registerreim, strammehjul og vannpumpe. (Gjort!)
Overhaling av bremser foran.
Skifte mansjetter på støtdempere.
Lakkere innvendige detaljer.
Fikse dørtrekk, høyre side.
Bytte 2 stk. ABS-sensorer.
Få godkjent vinge.
Bakfanger og frontfanger skal sparkles sammen med resten av chassiet. (Påbegynt!)
Hellakkering av bil.

Utover dette er jeg usikker. Jeg skal få tatt en kompresjonstest av bilen så fort som mulig. Og hvis det er dårlig kompresjon, så tar jeg sylinderlekkasjemåling for og finne ut hvor det er lekkasje.

Bilder kommer så snart jeg finner den #("!&¤ kabelen som går ifra mobil, til PC.

Svar:

Juvenile - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Trenger forøvrig noen tips ang. godkjenning av vinge. Hvordan skal jeg gå frem der? Felg&dekk er ikke problem, jeg kjenner en mekaniker som skal trikse og mikse litt med rulleomkrets, slik at Biltrangsynet blir fornøyd.
Klodrik - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
ettersom jeg har forstått det, så kan ikke vingen være bredere eller høyere enn bilen, skal du ha det, så må du vel ha diverse godkjenningspapirer fra produsenten,

kom med bilder!! hvordan årsmodell er dette?
Juvenile - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Den er ikke det, men jeg fikk likevel kjeft når jeg hadde bilen på EU-godkjenning..^^,

Og, jeg var ute isted og tok bilder - men glemte faen meg nattmodus på kameraet. Jeg skulle spare litt tid, så jeg tok ikke på alle lysene i garasjen...

*løpe ut og ta flere bilder*
Juvenile - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Den er ikke det, men jeg fikk likevel kjeft når jeg hadde bilen på EU-godkjenning..^^,

Og, jeg var ute isted og tok bilder - men glemte faen meg nattmodus på kameraet. Jeg skulle spare litt tid, så jeg tok ikke på alle lysene i garasjen... Nuvel - jeg tar bilder i morgen.

Bilen er 92mod. Motor trillet 226,000km.. Av styling, kan det nevnes spoiler, sideskjørt og frontfanger.

Motormessig skal jeg ikke gjøre annet enn og få motoren skikkelig. Den lekker olje ifra toppdekselet, så det skal ordnes - men jeg kommer nok ikke til og ta ut flere HK, den er veldig kvikk.

Juvenile - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Utgangspunktet :








Eneste som er gjort så langt, er at jeg har tatt av panseret - da motoren skal ut. Og så har jeg tatt ned eksosanlegget. Ellers så venter jeg på deler, og ikke minst elefanten min.
pr0xZen - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Burde rydde litt, der er man er dømt til å snuble over bilen med noe skarpt i handa... synd å riske den lakken ... eller helsa
Mortensen - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
hehe, kjenner til det der proxzen,
jeg tråkka på ledinga til drillen påtur mot bil,
og dora borret inn i forskjermen
fikk en fin ripe på tre cm helt inn til metallet på
en 4 uker gammel nylakkert skjerm...

ser bra ut denne celicaen liker disse bilene,
men sikkler mer på GT4 utgaven

lykke til med prosjektet
Klodrik - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Se der ja ser ut som en knallflott bil.
Juvenile - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
pr0xZen : En rydding må til, enig der. ^^,
Men lakken er jeg ikke redd for, hele bilen skal lakkeres til våren - jeg må bare bli ferdig med alt det andre først.

*insistere på at det ikke er så rotete som du skal ha det til*


Joda, bilen har mye potensiale - men det er mye jobb også.
Har ikke tid til og skru så mye jeg har lyst - blir hovedsaklig tirsdager (da jeg har fri), og søndager. Så dette kommer til og ta tid, men det gjør ingenting, for bilen skal ikke på veien før i Mai.
Juvenile - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Update : Idag har jeg skiftet skiver, calippere og klosser bak og fått luftet bremsene, samt fikset handbrekket. Selvjusteringen har tydeligvis ikke fungert de siste mnd. Så nå kan jeg returnere handbrekkvaieren, samt filleriste tidligere eier som sa at det var vaieren..^^,

Nå blir det ikke gjort noe særlig før jeg får elefanten i hus. Noe som tydeligvis tar tid, siden Biltema akkurat har flyttet til et annet lokale...

Uansett - her er bildene av bremsejobben.. Kanskje noen kan forklare hvorfor i huleste det er forskjellige farger på calipperene?



pr0xZen - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Ser ut som samme farge spør du meg, bare at siste her er skikkelig inngorra i bremsestøv...
Juvenile - 16 år og 1 måned siden
Karma: 0
Trust me, pr0 - den ene er gullfarget, mens den andre er sølvfarget.

På det øverste bildet har jeg sola i ryggen, mens på det andre bildet er skiva og calipper vendt mot veggen. Men det er en KLAR fargeforskjell på de.^^

Imorgen skal jeg overhale calipperne fremme, og få luftet bremsene der også. Og så skal jeg skifte stabstags-foringene bak - sistnevnte har jeg aldri prøvd før - men med massevis av tid, kaffe og pågangsmot bør det gå greit.

Så må jeg pusse rust av bremserørene inn til lastereguleringsventilen, da jeg fikk påpekning av det på EU-kontroll. Tenker jeg pusser rent, og kald-galvaniserer, så f¨år det være godt nok.
Så må jeg finne den faens eksoslekkasjen de køddene på verkstedet mente jeg hadde - lette meg grønn tidligere idag. Noen typiske plasser jeg bør lete?

Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Gah. Ikke fikk jeg skrudd igår, p.g.a noe mini-slektstreffgreier..-_-
Og idag, har jeg ikke fått gjort så mye. Fikk skiftet stabstags-foringer, men klarte og knekke alle(!) skruene til opphenget når jeg løsnet de. Så i morgen må jeg borre ut de, og mest sannsynlig gjenge opp på nytt..
Idag var også planen og overhale calipperne fremme, men neida... Er såklart EN spesialmutter på hvert av fremhjulene. Så imorgen må jeg tråle lokale verksted for og få tak i den spesialpipa.

Jeg har også begynt jobben med og pusse rust ifra bremserørene inn på lastereguleringsventilen. Der ble jeg ca. halvferdig, gjør resten imorgen.

FORTSATT så venter jeg på elefanten min..
Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Planene fremover, etter at jeg er ferdig med overhalingen av calippere, rustfjerning av bremserør og fått fikset opphenget til stabstagsforingene, er :

*Pusse ned, og sparkle sammen front og bakfanger sammen med resten av karosseriet.
*Fjerne overflaterust i kanaler.
*Fjerne overflaterust under hjulbrønnen.
*Bytte mansjetter på støtdempere bak.

Etter jeg er ferdig med det, blir det og shine opp innvendig, og gjøre bilen klar for lakking. Med mindre noe annet dukket opp imens.


Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Liten update :

Ting tar tid... Har ikke fått gjort en dritt den siste uken. Muttern ligger på sykehus med opptil flere prolapser, så jeg har prioritert henne fremfor bilen. I tillegg har jeg reparert bilen til et søskenbarn av meg, som hadde en liten uenighet med en lyktestolpe..

En sånn spesialpipe var ikke og oppdrive noen steder, så nå blir det og gå i full krig med to hjulbolter. Gah, setbacks suger. Ikke har jeg fått fikset opphenget til stabstagsforingene heller - trodde jeg skulle klare det med grispikk. Men kommer faen ikke til med bor, så der må jeg i tenkeboksen. Noen som har noen geniale tips?

Har såvidt begynt med og sparkle sammen bakfanger med karosseriet - tok såkllart ikke bilde før jeg begynte, tosk som jeg er.

På den positive siden har jeg fått elefanten i hus, så nå skal motoren ut, for og skifte registerreim, strammehjul, vannpumpe, dynamoreim og toppdekselpakning.
Fikk også tak i kompresjonstester, så da får jeg en tilstandsrapport på motoren.

Juvenile - 16 år siden
Karma: 0





Gah, blir mye pussing på fronten - var mye sparkel som skulle til. Gjør dette ferdig i ettermiddag, må snart på skolen.

Begynner også på venstre siden i ettermiddag.
Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Fy faen for en jobb og ta ut den motoren.. Det tok omtrent 16 timer, da inkl. kaffepauser, matpauser, røykepauser og pils-pauser.

Vi trodde først at vi kunne skille girkasse ifra motor, og heise motor opp, men neida - det gikk ikke. Det var altfor trangt, så motoren måtte ned. Og for og få det til, måtte drivverket og hjulopphenget først fjernes. Startet med traversen og bærebroene. Fikk ikke skilt drivakslingene ifra girkassen, og bærekula satt som faen, så vi heiste ned motor med girkasse, drivakslinger, bremseskiver og dempere - jeg ville ikke løsne støtdemperne, for da forandres cambervinkelen, så alt dette fulgte med ned, og tilslutt ut.

Skal prøve og få tatt noen bedre bilder i morgen, i dagslys.
















Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Idag har det skjedd lite. Jeg har vært sliten etter helgen..
Men har fått tatt en skikkelig motorvask.

Skulle sette motoren fast i motorstativet, men skruene jeg hadde liggende var ikke lange nok, så skal få fatt i noen i morgen.
Planen var også og fortsette og pusse ned, og finsparkle front og bakfanger - men jeg finner faen ikke pussemaskinen.

Håper på og få skiftet registerreim, vannpumpe, strammehjul og toppdekselpakning i morgen. Og så må jeg rydde litt etter mekkingen i helgen.
Spacejim - 16 år siden
Karma: 0
Savner å se resultatet av sparklingen din
Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Spacejim : Hehehe, da er vi 2.

Har ikke oppdatert denne tråden på en stund, har rett og slett glemt og ta bilder.

Det som har blitt gjort, er at jeg er ferdig med motoren, så den skal på plass forhåpentligvis en av dagene. Men er litt mye jobb for tiden, så blir lite tid til skruing, og så er det kaldt.

Videre planer etter at motoren er på plass, er og sandblåse bærebroer, fjører, travers o.l, få rustbehandlet dette, og lakke.

Etter DET, er jeg igang med sparklingen, og pussingen.
Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Jeg må også bytte kjølevannstemperaturgiver, 2 ABS-sensorer og mansjetter til støtdemperene - men jeg har ikke bestilt noen av disse delene enda, så det blir litt frem i tid.
Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Da drar det seg til. Motoren er klar, og skal oppi denne helga, Forstillingen skal opp - så satses det på prøvestart iløpet av helgen.

De siste dagene har jeg jobbet på karosseriet. Jeg har tatt hånd om 4 rust-roser i lakken. Jeg har finpusset på skøyten mellom bak-fanger og karosseri - mangler noe finpuss der. Fremme er jeg ferdig med og sparkle sammen fanger og karosseri.

Legger ut noen bilder av de siste dagenes karosseri-arbeid. :


Rust? Det vil vi ikke ha. *finne frem våpen*

Slipt vekk all rust. Slipte et område mye større enn rustflekken. Ville være sikker på at jeg fikk alt. Båndsliper er genialt. ^^

*Finne frem malekost*.. 3 lag med grunning..


Har dessverre ikke bilde av sparkling og pussing. Det ble plutselig mørkt her i vest, gitt.




Radius_ - 16 år siden
Karma: 0
Må dessverre si det at hvis du ikke sandblåste rusta der så vil det dessverre komme tilbake.. med båndsliper klarer du ikke å ta alt som er nedi porene.. ser gjerne ut som du får alt med båndsliper men dessverre må sandblåsing til for å få det vekk
Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Radius_ : Jeg er sikker på at all rusta der er vekke. Gikk over porene med forstørrelsesglass før jeg grunnet og sparklet.

Mye har skjedd denne helgen. Motoren er kommet på plass. Ledningsnettet er så og si koblet opp, mangler noen få kontakter,
Samt koble litt vacuum.
Noe av understellet har kommet på plass, bl.a travers og noen stag. Mangler bærebroer og dempere.

På motorsiden/understellssiden blir det ikke gjort noe før Torsdag. Men dagene fremover vil bestå i sparkling og pussing. Jeg har funnet noen sprekker i glassfiberen i sideskjørtene som må lappes.

Har ikke tatt noen bilder denne helgen, er ikke vits i og ta bilder av en motor som havner på plassen sin.
Juvenile - 16 år siden
Karma: 0
Bærebroene, dempere og drivakslinger er montert.

Eksosmanifoldpakning, innsugsmanifoldpakning, kjølevannstemperaturgiver og ABS-sensorer er bestilt. Regner med det kommer til helga.
Ellers er det og pusse og sparkle videre. Begynner virkelig og bli lei lyden av sandpapir mot sparkel.

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!