Ressurser ▼
Forum :: Off topic :: Noen som har ha..
exmann - 03.12.2008 23:21:02
Karma: 0
Noen som har hatt Arctic cat Zr 700?

Har nettop kjøpt meg en Zr 700 som jeg pusser opp Motoren hadde skjært seg, så har en ny sylinder, og to nye smidde Wiseco stempel på vei i posten
Så har ikke prøvd scootern men ville tro den gikk greit.
Scootern har Styreforhøyer, hooks, Kn filter, Rumble pack+ Noen som har erfaring med sånn scooter?

Svar:

.... - 16 år siden
Karma: 0
har ikke erfaringer akkurat med den type skuter men me skuter ltt generelt, ta vekk kn filtrene du kommer mest sansynlig bare til å plage pga di trekker til seg fukt når di er varm å fryser når di er kald...sjekk teteringen på veiven også begge sider at den ikke suger falsk luft der, kan være årsjak til skjæring.. og som ellers me 2taktere, sjèkk/luft olje pumpen nøye på noen skuter lar det seg ikke gjøre å fjerne olje pumpen uten å lage en seperat tank til smøring av lagrene i motoren, for olje pumpen sørger ikke bare for smøring til stemplene...

exmann - 16 år siden
Karma: 0
Det med filtrene visste jeg, og har orginal luftilterboks... Men det andre du sa der gå meg ett ordentlig tankekors. Fordi regner med det er oljepumpa som var grunnen til at motoren skar seg, og når jeg snudde på veiven hørte jeg en lyd fra oljepumpa. Som om ett tannhjul er gåent. Derfor tenkte jeg å bare koble den ut, men da må jeg sjekke det først ja...
exmann - 16 år siden
Karma: 0
Ett par bilder av doningen

Turbonetics - 16 år siden
Karma: 0
Er det forgassere?
I såfall sjekk at det er orginale dyser.
djnick - 16 år siden
Karma: 0
det var da ei veldig tid før bildene skulle bli godkjent
exmann - 16 år siden
Karma: 0
Ja det tok lang tid det djnick:S men ja er forgassere. skal finne ut om oljepumpa, håper jeg kan fjerne den. Så blander jeg i tanken og sjekker pluggene når den komemr igang
.... - 16 år siden
Karma: 0
vet på rotax motorene (på noen) er d nipler som står i blokka som går til lagrene, men di er blokkert ijen når oljepumpa er montert men vist man fjerner den må man bare sett en liten tank å rør ned, og oljen som brukes er minimal kan ca kjøre 3-4 tanker på 3 dl olje i den tanken som jeg har erfart... men kan også hende at det går kanaler fra (eller småe hull iblokka ned til lagrene å da er det ikke sikkert du trenger enn sånn tank
TheEdge! - 16 år siden
Karma: 0
Som Knut har nevnt her så er det noen motorer som krever separat smøring til veiva.

Tror ikke denne motoren her har det, men sjekk det for sikkerhets skyld.
Er ingen ukjent ting at motorer som kommer litt i åra havarerer pga oljepumpa, og det er meg bekjent at AC sine eldre motorer har dårlige oljepumper..

Denne er vel forgasser motor, så om det er orginale dyser, så skal du ikke være redd for og havarere av den grunn, alle scootere er oppsatt med en alt for fet blading.
Har erfart og gå ned 6hakk før motoren bynte og gå noe mer optimalt.
(Dvs fra 420# til 360)

Bruk plugger BR9ES fra NGK eller lignende (BR9EYA tåler for mye varme og kan i værstefall hende at motoren havarer før pluggene gjør det)

Ellers så vet jeg at du bør sjekke veivlager PTO siden (PTO=variatorsiden) da jeg veit at det har vært noe trøblete med veivlagera og på denne..

Ta gjerne bilder av sylinder/stempel som er skjært så finner du mer ut om hvorfor den har skjært seg, legg gjerne ut bilde her..
Når du en gang får start på scooter'n igjen etter montering av ny sylinder og stempel så ville jeg gått en omgang med startgass rundt innsugningsgummi'en
og alle plasser den kan suge falskluft for og evnt utelukke det..

Er det noe mer så spørr..
exmann - 16 år siden
Karma: 0
supert at det er noen som kan dele litt info her Skal fikse bilder jeg The Edge, og legge inn skal sjekke opp alt i morra og gi beskjed
Turbonetics - 16 år siden
Karma: 0
Uansett så er det i hvertfall en fordel å starte med orginaldyser viss
man har kjøpt en scooter som er skjært,bare for å utelukke feildysing.
Jeg hadde en mountain cat 800 tidligere å der gikk jeg fra 430 dyser
og ned til 360. Funka fint det,men det kan variere en del etter hvor høyt
over havet man kjører.Og tempratur.
TheEdge! - 16 år siden
Karma: 0
Bare og lese pluggene det med de dysene som står i, evnt montere EGT måler..

Regner med du kan lese plugger Frode siden du har kjørt moped og slikt før, vist ikke så kan jeg forklare det og..
exmann - 16 år siden
Karma: 0
Jepp tenkte å lese pluggene hyppigt når motoren kommer igang
Jeg har kjent på veiv lagrene på begge sider av motoren, tok av og kjente på svinghjulet og kjente på variator. Kjentes 100% stødt ut på begge sider. noe vidre en dette har jeg ikke gått for å sjekke lager, men alt ser veldig bra ut, inkl rådelager.

Har fått Knipset noen bilder av de skadede delene idag, inkl pluggen


Skadet stempel;



Skadet sylinder;

Topp m plugg


Pluggen på den andre (hele) sylinderen;


Nå skal det sies at stempelet hadde begynnt å "klint" seg litt på den andre sylinderen også, men sylindern er heldigvis helt strøken!

Så jeg vet ikke hva du mener om dette Martin?

Jeg holder en knapp på oljepumpa jeg for min del, syns det ser ut som at den ikke har fått for mager blanding på pluggene, men at den mer "plutselig" har skjært seg. Holder derfor en knapp på pumpa siden den forsyner begge sylindre med olje, og det var blitt litt stygt stempel på den hele sylinderen også.

Bilde av scootern idag


TheEdge! - 16 år siden
Karma: 0
Her har du hatt mangel på olje, tviler på det er dysinga di som er problemet her.

Så sjekk opp om du har separat smøring til veiva da, vist ikke så kjører du 2,5% olje i bensinen

Hvilken årsmodell er dette? Vist det er en -99 modell så har du 350# i main jet (hoveddyse), og 40# i pilot jet (tomgangsdyse).

Det er US oppsett da, så se hva du har i forgasser'ne dine i såfall
exmann - 16 år siden
Karma: 0
Jepp, det skal jeg gjøre
TheEdge! - 16 år siden
Karma: 0
Forgasseren er en Mikuni TM-40 flatside, så det hørtes ikke så voldsomt gale ut det dyseoppsettet jeg nevnte her..
exmann - 16 år siden
Karma: 0
Nei er en 99mod oxo
TheEdge! - 16 år siden
Karma: 0
Husk og hone opp den sylinderen som redda seg før du monterer!

Er det en fabrikkny sylinder du har kjøpt? Vist ikke så ville jeg hona den litt og..

MEN ikke mye..
exmann - 16 år siden
Karma: 0
fabrikk ny sylinder ja.. Men skal vel ikke hones når det er Nicasil?
TheEdge! - 16 år siden
Karma: 0
Siden den er ny så trenger du ikke gjøre noe med den.
Men den andre ville jeg hona bittelitt.. et par omdreininger, det gjør ikke noe

exmann - 16 år siden
Karma: 0
Da var delene kommet Alt var som jeg hadde forventet og alle pakninger fulgte med

Delene , plugger og olje på plass


Fant ut at jeg kunne koble ut oljepumpa på denne så det ble gjort Hadde det vært Efi ville ikke det gått.

Fikk montert scootern isammen og må si det at denne motoren tror jeg er god

Scootern startet momentant. Men så ble det noe kluss. Slepte scootern ut av garasjen og skulle starte den, så gikk den bare på 1 sylinder.
Tenkte dette kunne være pga at jeg manglet den ene enden av chokevaiern, den som tetter i gasseren. Så tettet med en slangestomp i gasser i mens.

Så fikk jeg den til å bli litt bedre, kjørte en 2-3 mil i helga og knall fornøyd
Men det skranglet litt i motoren på den noe det ikke burde gjøre.
Etter litt research fant jeg ut at det var platene i forgasseren. de har litt dødgang så skrangler i dem.

Får kikke på det til helga, skal opp med gasserne da Den bobler og går litt urent på tomgang så håper jeg finner feilen.
Reedventilene hadde fått seg en etter at sylinderne har vært tatt av, så bøyde de tilbake, mulig det er grunnen og. Men får se

Fikk prøvd den litt da, og var MYE sprekere en forventet Har jo seff ikke kjørt på høyt turtall ennå, men virker gvass!




Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!