Vvvvvvvvv - 11.12.2008 20:38:47
Karma: 0
Prosjekt fordelingskasse (turbo) DEL 2
Link til del 1. (Ble litt krangling i denne...)
http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=40858 Fremgangen i fordelingskassen har vert treig, men det skjer ting for tida. I de næremeste ukene vil eg ligge inn en spesialbestilling på stemplene som kobler inn og ut firhjulstrekken, og håper på at det nye stempelet i fordelingskassen vil fungere.
Bilder av vareprøver av tilsvarende stempler.
Den nye siliconolja til viscosene er og i hus.
Planen fremover blir følgende.
1. Få laget nytt stempel til fordelingskassen.
2. Trykkteste / lekkasjeteste stempelet.
3. Skimme viscosen litt "tigthere"
4. Fylle ny olje i viscosen.
5. Prøve å få benkkjøre viscosen i dreiebenk med digital mommentavlesning.
6. Fjerne svakheter fremme i huset på fordelingskassen.
7. Sprekkteste alle tannhjul, pollere opp alle tannhjul, fjerne alle bruddanvisninger.
8. Nitritt herde alle overfalter på tannhjulene.
Som dere ser noe å ta tak i. Skal prøve å holde dere oppdateret i hvordan det ligger ann fremover. Men det har en tendens til å ta noe tid. (Småbarnspappa til 2)
Svar:
Classic -
16 år siden
Karma: 0
imponert!
hvilket materiale er det stempelet i ?
urethean (eller hvordan det skrives)?
Vvvvvvvvv -
16 år siden
Karma: 0
pom, men hvet ikkje heller hvordan det skrives. Det stempelet som det er bilde av der, ble lagt på jobben til å stå inne i en jekk, med stor suksess. Så det blir spennende å teste dette ut. Mener å ha lest en plass at stempelet blir styrt av 50bars trykk. Er det noen som har en formeining om hvor mye trykk stempelet blir utsatt for når akkumulatoren blir defekt? Går ut fra at det er dette overtrykket som er med på å ødelegge den gamle pakningen.
På jobben har vi utstyr til å trykkteste opp til 1400bar vis en skulle ønske, men kommer nok til å holde meg under 100bar vis det er 50bar som er det aktuelle trykket. Men det er iallefall lekkasjetesten som er viktigest. Lekker det er det "no good..."
Vectra_4x4 -
16 år siden
Karma: 0
Ca. 50 bar på stempelet ja, men servopumpa gir vel rundt 100 bar på maks.
planting -
16 år siden
Karma: 0
genialt
jeg gikk litt lei av de kassene, men godt du holder motet oppe og prøver å få det til
nå har du jo en vectra turbo også som trenger en skikkelig kasse
Classic -
16 år siden
Karma: 0
hvordan går det her?
Roadkill -
16 år siden
Karma: 0
ja på tide med litt oppdatt nå hilsen frusterte 4x4 calibra eier
Vvvvvvvvv -
16 år siden
Karma: 0
Lite er blitt gjort pga klargjøring av salg av den russiske ambasadebilen. Fant ut at det ble litt mye å betale på, med 4 bilen med skilt og forsikring.
Classic -
16 år siden
Karma: 0
for å få litt liv i tråden,
så kommer jeg med en påstand kun tatt utifra de tall som står på vinkeldrevene.
kan utveksling der være: 0.73:1?
i stedet for 1.37:1?
har ikke testet noe av dette,
det er kun tolket utifra tall som står på "pinjongen" eller første vinkeldrevet om du vil.
står 37:27 der, dersom man tolker dette på samme måte som tall på kronhjul i bakaksel, så vil det bli 0.73:1
men vil ikke påstå noe før jeg har fått lest hva som står på drev nr to.
husker ikke grunnlag for utregning av utveksling av plumix i forrige tråd?
Vvvvvvvvv -
16 år siden
Karma: 0
Eg fant utvekslinga i tis2000 eller epc til opel, mener det var epc'en. Skal prøve å få installert epc'en på verkstedspcen igjen å se.
Har fått tatt ut alle tannhjulene, som eg har tenkt å få polert opp. Håper å få polert vekk alle bruddanvisningene som er, på og rundt tennene, men ser at dette kan bli et problem på vinkeldrevet, der slitasjen har vert størst, på de kassene eg rår over for tida.
La og merke til å oljekanalene til smøringen av nålelagerene til soldrevene var nokså tette.
Hadde en gang en motorsykkel, 1 sylidret 500ccm som eg knekte veiven på, da kanalen til rådelageret ble tett.
Er det noen der ute som har erfaring med å lime/vulke våtclutchbelegg... Har gjort dette med bremsebelegg til en henger en gang. Vet at de som holder på å restaurerer gamle motorsykler gjør dette. Eg får sonere dette miljøet litt.
For å gi andre en mulighet til å trikse med å få mer nm bakover, har eg en teori om at den siliconolja som er i viscosen, er den samme som brukes i til demperolje på støtdempere på fjernstyrte biler, men det er bare en teori eg har, det går ann å koke det i en gryte for å se om den levrer seg før 250 grader. Den fåes i flere viscoser, normalt på en turbo skal den være 60000cst. Er det noen som vet hva den er på en ikkje turbo? Eg har fått tak i 60000cst som tåler 300 grader før den levrer seg.
Vvvvvvvvv -
16 år siden
Karma: 0
Vvvvvvvvv -
16 år siden
Karma: 0
Se den sveitser konstruksjonen som er mot det venstre fremhjulet...
Brovold hadde vel noen bilder av en forsterka kasse som gav seg her...
Noen som har noen gode løsninger på dette?
Eg har tenkt på tre metoder, men er usikker på om de vil hjelpe.
Den en var å fylle igjen alle hullene med TIG, planslipe/polere, og montere oljesmøringen på utsiden.
Det andre var å borre/frese hull til å ligge en U rund hulle inne i kassen og feste den i bakkant av kassen for å støtte opp lageret fremme på venstre side, slik at det ikkje kommer fremover...
Den siste men sikkert ikkje noe særlig god den heller, frese ut enda mer av kassen og presse inn en stålring for å fordele kreftene mer mot fronten.
Brovold -
16 år siden
Karma: 0
slik så kassen jeg fikk først ut. forsterket i front og siden rundt der akslingen går ut.
det som skedde med den er at den sprakk på toppen.
Slik ser den jeg har nå ut.
ser ut til og funke fint så langt. får se til sommeren hvor mye påkjenninger den tåler
flyttet tempmåler lenger bak
MADE BY JEMA RACING
Vvvvvvvvv -
16 år siden
Karma: 0
Fikk polert opp litt tannhjul og akslinger... Ble sykt mye støv av det, men ble meget fornøyd med resultatet.
Lurer forsatt på hvordan eg kommer til å forsterke kassen, har noen teorier, men er usikker...
Classic -
16 år siden
Karma: 0
problemområdet er jo i all hovedsak vinkeldreva og hus som sprekker.
har stor tro på en brakett som støtter opp huset,
men uansett så vil nok disse drevene ryke på sikt,
ikke fordi det er dårlig materiale,
men en dårlig konstruksjon.
men dette vet du vel.
hvordan går det med forskning på simmring i "pom"?
er i manko på en slik simring til f-kassa mi.
Vvvvvvvvv -
16 år siden
Karma: 0
Tannhjula er ikkje noen særlig dårligere en andre tannhjul, problemet blir inngrepet. Feil inngrep, tenner knekker. Feil på inngrepet skyldes jo i at tannhjulene blir presset fra hverandre når huset gir etter.
Har litt dårlig cashflow for tida, så blir ikkje før ut i april/mai en gang med simringen(stempelet).
Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!