6TeleFoN - 04.01.2009 21:10:50
Karma: 1
Bytte rammenummer på bil?
Om du har for eksempel en calibra 4x4 8v,og skal bygge den om til 4x4 turbo,burde de ikkje funke og importere en turbo,og flytte alt av rammenummer osv fra 8v'en over til turboen?
i mitt hode burde dette funke lett igrunn...tviler på om biltilsynet finner ut nåke om du bytter på absolutt alt av nummer/info om bilen...
Svar:
Mollan -
16 år siden
Karma: 0
men da har du jo effektøkningen fra 115hk til 204hk da! Om planen va å få dette registrert på et vis..
6TeleFoN -
16 år siden
Karma: 0
ja...men bilen skal jo godkjennes med 204 gamps..
Mollan -
16 år siden
Karma: 0
hm, godkjenne motorbytte til turbo motoren mener du? Er kanskje ikke så dum plan
Skru litt på alle skruer da, så du ikke kommer med en bil som du "egentlig har skiftet motor i" Men du ser at ingen av skruene er rørt
hehe.. om du forstår
zipgt2000 -
16 år siden
Karma: 0
dette skal gå
siden det er 4*4
men å gjøre sånn at biltilsynet ikke ser at skiltene er flyttet over 'kan' gå, men bi man oppdaget. så blir det ei satans bot, doument forfalsking
6TeleFoN -
16 år siden
Karma: 0
men dei sjekker vel ikkje alt av nummer på bilen so nøye? er vel helst om bilen er skikkelig bygd..som den naturligvis er sida de egentlig er en orginal turbo
zipgt2000 -
16 år siden
Karma: 0
er alt etter hvem som tar kontrollen... men i mine øyner så skulle egentlig dette gå. kapp bort planten det nr-skilte står, så sveis det på den andre bilen.. så ser de hverfall ikke at blomberings skruene er brukt, viss du skjønner.
Mollan -
16 år siden
Karma: 0
chassie nummeret må jo kappes ut i en passende stor bit, å sveises i den nye bilen. Dette må jo gjøres perfekt, men det går jo
6TeleFoN -
16 år siden
Karma: 0
ja,å sparkle og lakke over sveisen...men er jo den faren med at du driter deg ut,og havner i fengsel på heile greia...
zipgt2000 -
16 år siden
Karma: 0
jupp, det som er.. jeg ville ikke ha gjordt det
zipgt2000 -
16 år siden
Karma: 0
var en som kar som hadde gjordt det med en bmw, husker ikke i fartæ korsn type det var..
dar hadde han kappet bort platen på torbedo veggen, å sveiset og spaklett fast ny platen på den andre bilen, han fikk det godt skjent for ombygging..
men den bilen ble kresjett, å da ble det oppdaget... på grunn av motoren hadde slått den løs
Roadkill -
16 år siden
Karma: 0
d går bra så lenge ingen veit d-men no veit masse d så da går d ikke
Mollan -
16 år siden
Karma: 0
hehe, sant.. Om dette var en seriøs tanke, skulle det aldri ha blitt nevnt her inne. Skulle bare blitt gjort, og ikke nevnt
6TeleFoN -
16 år siden
Karma: 0
hehe,har ingen plana om ditta nei
exmann -
16 år siden
Karma: 0
Er nok kurrant å gjennomføre men man må være ekstremt nøye med hvor det står nr! har sett det står på ganske mange plasser på callien. Og er det mistanke så sjekke de bilen med røntgen
codegen -
16 år siden
Karma: 0
Vet av folk som har gjort det med bilen sin her inne jeg, + mange flere, men har ikke vært borti noen som er blitt tatt får det, men skal det gjøres så gjør det skikklig, tjukt av sparkel er bare tull, da den sprekker lett, og om du da kræsjer så vises det med engang.
planting -
16 år siden
Karma: 0
hvorfor ikke gjøre det lovlig og sette over motor/gir og understell over på 8v kaross, ?
er ikke så mye jobb...
Lexmaul16v -
16 år siden
Karma: 0
Norske calibraer er jo generellt i dårlig stand med tanke på rust og sånn.
Calibra1996 -
16 år siden
Karma: 0
gla jeg har så pass ny calibra at jeg slipper å tenke på det.har bare gått 150000.så vidt innkjørt
Dj_Devil -
16 år siden
Karma: 0
blir det oppdaget kan det ses som dokument forfalskning..
å det er veldig straffbart.
Juvenile -
16 år siden
Karma: 0
Dokument forfalskning har vel en strafferamme på opptil 5år. Men go ahead, prøv - jeg er spent på om dette går.
6TeleFoN -
16 år siden
Karma: 0
Som sagt,eg har ingen plana om å bytte rammenummer på en bil
focalibra -
16 år siden
Karma: 0
kjøpe deg en calibra 4x4 turbo tror det blir ett billigere alternativ det
Sæther -
16 år siden
Karma: 0
rider :
Min cali har også bare gått 150 tusen, men må fortsatt bytte ene buen bak pga rust, og den var imort fra italia i 2004 også så calibra i andre land ruster også
.... -
16 år siden
Karma: 0
rammebytte er fult lovlig ( men da må den andre bilen kondemneres), men vinninga går som regel opp i spinninga pga avgifter å slikt
og kappe vekk runt rammenr å sveise inn da må du ha falte fuger og være nøye, men sånt blir sjekket vist du havner i en ulykke di som sjekker er jo ikke dum å vet slikt foregår..og bytte over uten godkjenning kan bli bråk av, blir jo sjekket på eu kontroll og ved teknisk kontroll... tenk vist du kjører noen ned, kan få million erstatingsbeløp på deg...
focalibra -
16 år siden
Karma: 0
Forskriftsendringen som trådte i kraft 15. august i år (Finansdepartementet forskrift om engangsavgift av 19. mars 2001), kan ha ført til en del misforståelser med hensyn til hvilke vilkår som skal stilles for å oppnå avgiftsfritak for istandsetting av skadd motorvogn hvor endringene er så omfattende at de karakteriseres som oppbygging av kjøretøy, jf. forskriften
§ 6-2.
Bakgrunnen for fritaksregelen er at det skal være mulig å sette i stand kjøretøy uten å betale ny engangsavgift selv om det må gjøres svært store utskiftninger på kjøretøyet. Istandsetting forutsetter imidlertid at det benyttes komponenter fra det opprinnelige norskregistrerte kjøretøyet. Dersom denne forutsetningen ikke oppfylles, er det heller ikke foretatt noen oppbygging av en skadet motorvogn. Det har ved forskriftsendringen ikke vært meningen å gjøre realitetsendringer på dette feltet. Grunnen til at en fjernet den tidligere opplistingen av hvilke konkrete bildeler som måtte være i behold, var at en ønsket å gjøre vurderingen mer skjønnsmessig. De tidligere regler var også lette å omgå.
Når opplistingen av konkrete komponenter nå er fjernet, har direktoratet fått forespørsel om å gi retningslinjer for hvilket skjønn som skal legges til grunn.
Regelen er som tidligere at Tollvesenet etter søknad kan frita for avgift ved oppbygging/karosseriskifte av en skadet motorvogn. Fritaket knytter seg således til en bestemt norskregistrert motorvogn som skal istandsettes etter trafikkskade. Utgangspunktet må være at noen større komponenter fra det skadde kjøretøyet må videreføres i det oppbygde kjøretøyet.
Dersom de komponenter fra det skadde kjøretøyet som tidligere var nevnt i forskriften er i behold, må vilkåret for avgiftsfritak anses som oppfylt. Opplistingen i den tidligere forskriften vil være veiledende for hva slags komponenter som må videreføres. Eksempelvis vil det være tilfredsstillende hvis tre av de fire hovedkomponentene motor, gearkasse, for- eller bakstilling fra det skadde kjøretøy kan benyttes.
Etter endt oppbyggingen skal kjøretøyet framstå som det opprinnelige, tidligere norskregistrerte kjøretøyet. Det skal således være i samsvar med de tekniske data som fremkommer av opprinnelig typegodkjenning/enkeltgodkjenning. Karosseriet må derfor være av samme utforming slik at en 4-dørs sedan må erstattes av et identisk 4 dørs sedan. En coupe må erstattes med en identisk coupe. Når det gjelder interiør og annet ”utstyr” vil dette ikke bli vektlagt.
På grunn av tidligere mulige uklarheter om forståelsen av regelverket, kan Tollvesenet etter skjønn gi avgiftsfritak for oppbyggingsprosjekt som har mottatt tilsagn om avgiftsfritak for perioden 15. august 2001 og til dato for dette rundskrivet.
Fritaket skal gjennomføres på følgende måte:
1. Søknad om avgiftsfritak etter forskrift om engangsavgift på motorvogner § 6-2 stiles til tolldistriktet, men leveres til Statens vegvesen sammen med takst/skadepapirer fra forsikringsselskap, evt. erklæring fra politi/lensmann hvor det fremgår at kjøretøyet er trafikkskadet, hva skaden består av og dens omfang. Søker viser det skadde kjøretøyet til Statens vegvesen for kontroll og plombering av deler som ifølge vilkårene skal videreføres i det oppbygde kjøretøyet.
2. Statens vegvesen oversender søknaden til tolldistriktet sammen med erklæring om at det skadde kjøretøyet er kontrollert, at karosseribytte anbefales og at de nødvendige deler kan brukes videre og er plombert. Takst/skadepapirer fra forsikringsselskap, evt. erklæring fra politi/lensmann hvor det fremgår at kjøretøyet er trafikkskadet, hva skaden består av og dens omfang, oversendes samtidig til tolldistriktet.
3. Tolldistriktet behandler søknaden. Dersom vilkårene anses oppfylt gis det tilsagn om avgiftsfritak. Det vil i dette tilsagnet stå hvilke vilkår som anses oppfylt, og hvilke som gjenstår å oppfylle før avgiftsfritak kan gis.
4. Søker demonterer det skadde kjøretøyet og leverer det selvbærende karosseriet, evt. karosseri og ramme, til godkjent oppsamlingsplass. Vrakmelding utstedes. Det vil bli utbetalt vrakpant fra Oslo og Akershus tolldistrikt.
5. Søker anskaffer et annet selvbærende karosseri, evt karosseri med ramme. Dette kan være både brukt og fabrikknytt. Det kan importeres særskilt, eller det kan være en del av et komplett innført kjøretøy.
6. Søker monterer sammen de plomberte delene og det nye selvbærende karosseriet, evt. ramme/karosseri. På bakgrunn av dette anses kjøretøyet som oppbygd, og det trenger ikke forevises i demontert stand.
7. Søker viser det oppbygde kjøretøyet til Statens vegvesen for sluttkontroll. Samtidig skal vrakmelding for det skadde kjøretøyet og anskaffelsesdokument for det nye karosseriet leveres Statens vegvesen. Ved kontrollen skal det i avgiftsmessig sammenheng kontrolleres at det oppbygde kjøretøyet fremstår som teknisk og eksteriørmessig identisk med det skadde kjøretøyet. I tillegg skal de plomberte delene fra det skadde kjøretøyet påses videreført i det oppbygde kjøretøyet. Understellsnummeret fra det nye karosseriet overstrekes, slik at det fortsatt er leselig. Statens vegvesen tildeler nytt understellsnummer, oppretter nye registreringsdokumenter og sender rapport om sluttkontrollen og anskaffelsesdokument på nytt karosseri med oppgitt understellsnummer til Tollvesenet. I rapporten skal det fremgå om kriteriene for avgiftsfritak er oppfylt.
8. Tollvesenet fatter vedtak i saken. Dersom alle vilkårene er oppfylt vil det bli gitt fritak for oppbyggingsavgift. Det må imidlertid innbetales ny vrakpant der dette kreves. Tollvesenet overfører TVINN-fortolling til Autosys. Betalingsreferanse og kode påføres også blankett NA-0221. Tollvesenet attesterer på blankett NA-0221 at kjøretøyet er oppbygd og innvilget fritak for engangsavgift. Koden ”RAL” benyttes inntil videre før ny kode OMV tas i bruk. Unntakskode ”FRI” benyttes for kjøretøy uten vrakpant.
9. Omregisteringsavgift skal betales dersom det foreligger eierskifte av opprinnelig kjøretøy.
10. Statens vegvesen registrerer kjøretøyet.
Freak115 -
16 år siden
Karma: 0
er ingen problem å bytte rammenummeret, men kræsjer man og det går liv tapt så har man et seriøst problem, er det mistanke til rammebytte skjærer de bare ut en stor del der ramme-nret er og ser på baksiden, da hjelper ikke det hvor fint arbeid det er gjort på framsida.
Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!