Astvinr - 09.02.2009 21:46:03
Karma: 0
Ihsahn's 91' mod 8v
Kjøpte meg min første calibra i sommer:
Men så fort vintern kom, begynte ting og tang å sprette fram i stor fart.
Planen blir da å få godbilen like fin igjen som den var. Er ikke verdens råeste bilmekaniker, og skrur sjelden lenge uten å banne og skrike, men alt må læres
Ting som må gjøres:
- Sveise rust
- Omlakkere
Siden jeg ikke har noe sted å stå inne enda (legge tak på stor garasje på gården til sommern), må rustbehandlinga vente til varmen har satt seg, kanskje prøve å begrense rusten frem til da! (Forslag?)
Men etter mye glaning på pcen blir det nok noen justeringer til
- Driver i denne stund og bytter ut interiøret med skinninteriør.
- Installere sentrallås
- Tenkte også engleøyer med panserforlenger siden jeg syns dette ga en litt tøffere front
Ellers trur jeg jeg beholder bilen mer eller mindre orginal, siden jeg ikke er spesielt glad i biler med mye plastikk.
Som har jeg ikke all verdens erfaring med har drevet med mye forsjellig hånderk så liker å innbille meg at jeg kan ha et viss anlegg for det, og har folk i nærheten som han både skru motor og sveise. Men syns dette forumet er meget behjelpelig med mye ekspertise så kommer til å søke mye råd her fremover når det stangerer...
Edit: Bilen er henta på gjøvik, hos Irene som jeg så var bruker her på forumet
- Erik!
Svar:
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
Etter å revet ut interiøret så jeg at hjulbuene på begge sider er byttet før, og er gule i sveisene innvendig. Hva anbefaler dere å gjøre her?
Kappe ut hjulbuene litt større en det som er sveiset på her? De er helt fine på utsiden (ihvertfall lakken, så tar forbehold), men det vil vel spise seg ut før eller siden...
Edit:
Taasaasen -
16 år siden
Karma: 0
Den så veldig pen ut hvertfall !
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
6TeleFoN -
16 år siden
Karma: 0
Hvit calibra med styling er pent
på hjulbuen innvendig så ville eg ha gått over med stålbørste foreksempel,åsså et par lag med rustkiller. Da ruster det ikkje meir..satser vi på
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
Ja, satsa på å prøve å få det reint i første omgang, for skjermen er rustfri utenpå, unntatt i kanten nede ved hjulet.
Har kikka litt på styling og, så skal aldri så aldri, er no fint der og, bare det ikke blir for mye.
Dj_Devil -
16 år siden
Karma: 0
sandblåsing og så rustkiller på hjulbuen innvendig
om du har kompressor å alt det fra før ,så er ikke sanblåsing utstyr så dyrt
Men ha alt av interiør vekk.. Lettere å støvsuge vekk sanden etterpå..
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
har både kompressor og punktsandblåser
driver å setter inn skinninteriør nå så burde egenelitg kanskje ha fiksa det, men får ta det med resten av rustsveisinga, satse på at det ikke blit alt for lenge til.
Må si disse panelene var no F***S møkk å sette inn. Sitti uti bilen å banna høyt ei stønn nå, dissa klippsa bare detter av eller knekker.. hehe
TheEdge! -
16 år siden
Karma: 0
Min erfaring er at det er greit og bytte de klisa i grunn..
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
får man kjøpt sånne klips noe sted?
Masterchief -
16 år siden
Karma: 0
Lokale bilverksted har/burde ha det, og sånn typisk torshov og bilrekvisitabutikker skal også ha det
Fint eksemplar du har fått deg. Og med litt diskre styling som Gtb lepper og M3 skjørt, så blir det bra
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
ja, syns calibra er en pen bil å se på, bare syns rusten spruta fram så fort siden den så helt strøken ut når jeg kjøpte den. menmen.
Så en søvgrå calibra her inne et sted som HaugRacing hadde som jeg likte veldig godt, som jeg mener å huske var akkurat passe styla
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
noen her som har satt skinnseter inn i 8v? må jeg bytte understellet fra det gamle sete? prøvde på passasjersiden igår mens virka som det passa litt dårlig? prøvde ikke så mye men, er sånne "hylser" på sete som er til airbag går jeg utifra, men virker ikke som noe av dette er i veien for midtkonsollen heller..
TheEdge! -
16 år siden
Karma: 0
Du bruke understellet som opprinnelig sto i din bil, dersom interiøret kommer fra en calibra turbo, eller en calibra med 4x4 generellt..
Festene til 4x4 karroseriet står et par cm nærmere hverandre..
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
var det jeg regnet med ja, fører sete passa inn, men kunne ikke skjønne at passasjersiden skulle det.. takker for svar
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
Driver å monterer sentrallåsen. Åssen trekker jeg ledningene fra motorrommet og til døra?
6TeleFoN -
16 år siden
Karma: 0
Er ei "pølse" i torpedoveggen du kan bruke.og til døra så ser du der ledningene til el-vindu/el speil går
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
ok, da finner jeg det nok ut
takker
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
ok, i spalten "Erik gjør ting han ikke kan":
Skjønte kabeltrekken gjennom døra. Men denna "Pølsa" gjennom torpedoveggen, er den like ved pedalene? Og må jeg skru vekk noe får å komme til?
edit:
må jeg presse ut denna og trekke igjennom her?
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
ingen?
Lexmaul16v -
16 år siden
Karma: 0
Ja, ta vekk det dekselet over pedalene, så skal det være mulig å finne den.
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
stemmer, må røske ut den gummiproppen da for å få inn fler kabler?
Lexmaul16v -
16 år siden
Karma: 0
Neida, bare stikk hull med skrutrekker, så trer du inn kabler, så blir det ihvertfall en smule tettere.
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
takker, da prøver jeg det imårra
orker ikke mer idag, driver å skrur ihjel en mondeo og om dagen
Astvinr -
16 år siden
Karma: 0
da var alle ledningene imellom, røyk selvfølegelig i alle forgreiningene og koblingene i enden, så har vel 15 plasser jeg på skjøte. Velvel, satse på at det går bedre imårra, ellers går hele driten i søpla så får jeg klare meg med manuell lås
dere som har trekt ledninger ut til døra, man må trekke på utsiden av gummiforinga her? er det litt riski med tanke på klem?
Ruben -
16 år siden
Karma: 0
du kan trekke inni foringa også, men utenfor går også fint.. skal mye til for klem.. høyttalerkablene mine går utenfor foringa..
Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!