Prosjekt lys i min 1997 Calibra
Tenkte jeg skulle dele dette med dere.
Jeg har alltid vært drit lei det elendige lyset som er i interiøret.Spesielt varmeapparat justeringen. Lurer på hva ingeniørene tenkte når de fant ut at det holdt med en 1,2 watts pære på ene sida
Jeg har hatt diodene liggende veldig lenge. Men nå skulle det til pers, og det ordentlig.
Hvis du vil prøve dette selv så sørg for å ha en god loddebolt, du er helt avhengig av at du har en varmt nok spiss slik at du kan "prikklodde". (Nytter ikke med utslitte, nedsota loddebolter, da smelter du all plasten rundt og det kan fort bli dyrt..). Jeg har brukt r-leds (led med innebygget mostand) i prosjektet. De må brukes eller så blir det for trangt, spesielt i bryterne. Ta deg veldig god tid, og vær veldig nøye med å kontrollere at polene blir korrekte. Ledene er pluss og minus avhengig. Så det gjelder å holde tunga rett i munnen. Jeg målte blant annet spenningen i kontaktene i bilen, noterte dette slik at jeg kunne ta delene ut og lodde. Jeg brukte også ett 9 volts batteri til å teste resultatet. Veldig kjekt når man har flere leds i serie, og får kontrollert at det funker uten at man må løpe ut og inn av bilen for å teste. Det var også en nødvendighet med batteri slik at jeg kunne få lys i ledene, og samtidig flytte ledene rundt omkring til jeg fikk ønsket lys.Led'ene sprer ikke lyset så veldig, og derfor veldig kritisk til hvordan de plasseres. Dette må man spesielt gjøre i varmeapparatjusteringa og instrumentet blant annet. Eller så kan resultatet bli helt elendig. Når korrekt plassering av led ble funnet så borret jeg små hull som led'ene passet akkurat inn i, også limte jeg de fast med ei klyse epoxy lim. Stripset opp og sjekket at alt gikk klart for wire og bevegelige armer. Alt nøye og testet. Alle bryterne er egentlig veldig greie å montere led i. Det som er værst er varmeapparatet. Du må ut med hele midtkonsollen. Man må begynne bakerst (mellom setene) og fjerne ALT fremover til bare varmeappratjusteringa står igjen. Da kommer man til under og kan løsne wirene og koblingene. Men man må være JÆVLI forsiktig og nøye. Nye wire er ikke å få kjøpt (de produseres ikke lengre) så det er sagt....
Her kommer varmeapparatjusteringa til pers. Led'ene er montert slik at de lyser fra høyre og venstre side mot midten. Plasser slik at de lyser opp for mest mulig jevnt lys. En rød led er brukt for "varmen". Tilsammen ble 7 leds brukt i varmeapp. Hvite leds er brukt i volt/oljemeter samt i kjørecomputer. 2 røde leds i sigarettenner.
Resultatet
Lysbetjeningen. En hvit led brukt for høydejusteringen. For å få litt variasjon
I skiltlysene smokka jeg inn hiflux led, og ble endelig kvitt det pissegule lyset. Det samme i parklysa. Ja det er park.. hiflux lyser dritsterkt. 6000 kelvin, så det er xenon farget lys også.
Har også satt inn hiflux i ryggelyset. Det funker som fy. MYE bedre lys enn originalt. Har fått litt dilla på dette nå hehe, og meget mulig at mere blir skiftet ut med led og hiflux
Men først må jeg få ferdig instrumentet. Hadde plasma men det har jeg kasta ut. Håpløst når man aldri ser nåla... (Helsikes ingeniørene hos Opel som ikke kan sponse opplyste nåler i Calibran.. hau). Instrumentet er veldig vanskelig å få til, kreves veldig mange leds og modifikasjoner. Forsøker for tiden nå med 9mm luxeon leds. De lyser noe i helsike hehe..Får se om det funker. Bilder kommer
Nå ble dette nesten en "how to" men.. regner med en del spørsmål hadde dukket opp. Så føre var