Da har jeg fått tatt service på Opel.
Bilen har rulla 55.000km. Tok reg.reim og vannpumpe i tillegg til olje/filter.
I tillegg var det tid for den første EU-kontrollen, og det var ei lang liste med feil, de fleste er å regne som normal slitasje (selv om det nok er mer alder, enn kjørelengde...).
Kanskje ikke så rart at slike deler blir dårlige i løpet av 12½ år. Er jo nesten bare fabrikkorginale deler på denne bilen
Masse lyspærer som måtte byttes (høres rart ut, siden jeg har sjekket alle, og ikke fått varsellampe på de).
Feil innstilling nærlys.
Bremsebelegg bak.
Håndbrekk (ujevn bremsekraft).
Motor til spylerdyser defekt
Batteri løst (min feil - ikke festet ordentlig etter defekt dynamo)
Bærekuler/foringer begge sider foran
Foring bak en side
For mye slitasje på ett dekk (sikkert pga bærekuler, foringer og opphengen foran).
Fikk mangel på at senkesett ikke var skrevet inn i vognkort (godkjent), men etter at jeg la frem dokumentasjon fra Opel/GM/Irmscher på at denne bilen er levert fra fabrikk med egne 16" BBS felger, Irmscher senkefjærer, Irmscher frontfanger og Irmscher vinge.
Last Edition heter forresten F406 (Stod i GM-papirene), så det forklarer hvorfor bilen min heter Opel Calibra-A F406 i vongkortet.
Og siden bilen min er typegodkjent som F406, og senkesettet er dokumentert som en del av denne modellen gikk det i orden uten ekstra visning hos biltilsynet.
Takk gudene for det, for BT i Kr.Sand er drepen og nekter å godta tyske papirer...
Har fikset alle feil med unntak av foringer og bærekuler (dette blir gjort asap). Fikk tips av en kar om å bytte hele bærebroene foran, kostet ikke all verdens.
Har også fått ny veivakselføler, så nå maler hun som en katt igjen. Stabil tomgang/turtall og godt drag i bilen
Så nå begynner det virkelig å komme seg her. Snart strøken (ny) teknisk også