Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: SpecTrums objek..
SpecTrum - 05.04.2009 19:02:34
Karma: 0
SpecTrums objekt.

Da va tiden kommet for at jeg også skal prøve å gjøre bilen litt bedre.
Dette blir nok litt langvarig, men alle bruker da litt tid når man går litt fint til verks på en calibra.

Planene fremover blir som følgende:
- Fjerne rusta, og det er det nok av! Så det blir nok å ta litt tid.
- Frontangeren skal pusses ned, og repareres skadene på. Har også handlet inn grøftelys til den.
- Sideskjørt skal kjøpes.
- Har en smal bakleppe liggende som skal sparkles på bakfangeren.
- Panserforlenger skal på, enten lage selv, vet ikke om det er vanskeli eller få tak i en i stål.
- Opel-emblemet skal bort.
- Nye blinklys skal handles inn. Forslag?
- Innsiden av bilen skal lyddempes, ikke extremt, men i dørene og bake. og ny lyddemping skal legges i bunn.
- Selve interiøret skal bli litt custom tenkte jeg, får se va det blir til.
- Kunne tenkt meg å putte V6 i den, men det får bli det siste jeg gjør isåfall.
- Nye felger og dekk må også handles inn, det blir gjort så snart jeg finner ut om det skal V6 i bilen.
- Antenne og hullet skal vekk.
- Vindusvisker bake skal vekk.
- Tenkte jeg kanskje skulle sveise igjen listene på taket i samme slengen. burde man spraye noe spesielt inni dær for at det ikke skal utvikle seg rust eller?
- Listene skal lakkes helt sort.
- Bilen skal bli mørkerød.

Det er det jeg kommer på i slengen som skal gjøres.

Oppdatering på hovedpost og hva jeg gjør kommer etter hvert.


I dag har jeg startet med å demontere innsiden av bilen, bakfanger og lykter bake.


Her har det skjedd noe i Calibraens tidligere dager..


rust finner man selvsagt når man fjerner mattene inni bilen.


men hva er dette?


noen har vist virkelig gått inn for å fjerne rust, jada, fjerne rusten, legge på en metallplate. smøre alt inn med Tech7. brukte nesten 10 min på å få løst skiten.


hær er det et hull, tettet igjen med tech7 elns.


bilen har vist vert en tur i grøfta elns.


overflaterust, og noe dypere finner jeg egentli runt i hele kupèen.


hær prøver jeg og fjerne litt frost og fuktighet, slik at jeg får løst det siste av det svarte "belegget" (hva er det foresten?)
under di tykke mattene lå en kontakt på hver side. dette er vel til setevarme?




bake i bilen var det ikke så ille egentlig. ser at noen før meg har hatt på noe rustkiller eller noe. for noen plasser det er rust, så virker det gammelt, og at det ikke har rustet på en stund. Men man ser jo og at det er verre rust noen plasser.


når jeg tar av bakfangeren, så ser jeg det er litt rust hær og der, men ikke ille på denne siden.


Men hær er det mye verre, selve festet helt borte med hjulbuen er helt ødelagt av rust, (ser det ikke, for fanger-festet var knekt dær) men man ser og at hær har det vert en rust-fjerne-operasjon før.


Svar:

SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
hvor stor burde bildene være for at man skal se de tydelig, men samtidig ha en fornuftig størrelse slik at det ikke tar tusen år å laste opp prosjekt-tråden min?
de bildene jeg til nå har lastet opp har en størrelse på 3200 - 2400.
har en følelse av at dette er meeget stort..

isåfall, vis de er for store, burde jeg fjerne de, og laste de opp på nytt i en mer fornuftig størrelse? Eller ha det slik, og laste mine neste bilder opp som mindre bilder?
Ruben - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
når du legger de til i scrapbook, så resizes de..
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
takktakk. kjekt å vite.
nofear2 - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
eller bruke www.photobucket.com for raskere opplasting og godkjenning hehe
John Richard - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Lykke til med projektet, bra og se at du begynner med det viktigste. Husk å sjekke bærende konstruksjoner som vanger, dempertårn og kanaler også.
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
nofear2: hvor lenge blir bildene liggende på forumet før de forsvinner? var borti en sånn side på internett hvor man lastet opp bilder. de forsvant etter en mnd..

John Richard: startet i dag. så innsiden går nå først. kanalene vet jeg er rustet. før jeg kjøpte bilen er det gjort noe shabby arbeid dær og. men det får dere se etter som jeg legger ut bilder, og viser dere framgangen.
vanger sjekkes når jeg får flyttet bilen til en plass hvor det er lettere å jobbe under bilen. :]

når det gjelder fjerning av overflaterust. hva egner seg best til å fjerne det?

og, hva kalles det svarte belegget som lå helt nederst inne i bilen? (det som lå klistret til formene på metallet)
nofear2 - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Den siden er til å stole på SpecTrum, har bilder som har sikkert vert der i 1 år nå. Den siden er alltid oppe og nå.

7,227,353,126 (That's billions of images)... det er bilder lastet opp på den siden.
Sikkert imageshack du tenker på, der forsvinner de fort.
Thalberg - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hvis du ser håp her.. så må jeg bare få ønske deg lykke til.
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
haha, syns du det var mye?
(jeg vet egentlig ikke hva som er mye rust på calibra, men jeg føler da at jeg har sett verre på noen andre prosjekter).
Men takk, jeg skal prøve å få det til i allefall.. :]

Noen som kan gi meg et bra svar på det tidligere stilte spørsmålet?
Roadkill - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
vAR MYE RUST PÅ DIN OG JA-MEN JEG SLÅR DEG
Roadkill - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
SANDBLÅSING:
Roadkill - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
MÅ VERE HELT REINT ELLER SÅ KOMMER D TILBAKE FORT IGJEN
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
hvordan er det å drive å sandblåse inne i bilen da?
Ruben - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
er greit å sandblåse inne i bilen så lenge du har ute alt av interiør og slikt.. du bør jo maskere dashbordet fra ruta og ned til gulvet, så du slipper å få sand inn i dyser og alle mulige krinkler og kroker.. jeg brukte et par sorte søppelsekker..

jeg ville nok heller brukt sandpapir eller flapdisc på en vinkelsliper der du kommer deg greit til, og så sandblåst hjørner og kroker der du ikke kommer deg til. der det er gjennomrusta må du kutte det rent, og sveise inn nye plater. etter du har fått vekk rusten må du behandle stålet så det ikke ruster igjen..
Roadkill - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
går fint d med lite sandblåse aperat tybe ibix eller noe hjemme laget-ikke biltema skiten-- støvsuging tregs etter på-hehehe
du dekker til d som ikke tåler sand ruter og så vidre
rød sink maling eller spray -så spry på got etter sandblåsing
bakplata di burda du ha bytta ut tror ikke d hjelper og sanblåse den for den har begynt og susta i mellom plata skøtan der som du ser
er bare se på prosjekte mit så ser du resutate når ting ikke blir gort fort nok
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
hvorfor ikke biltema?
jeg har da brukt en del produkter derifra som har fungert meget godt.
Den er jo billig og..

sinkspray har jeg kjøpt inn, den står klar. men jeg kjøpte bare en boks. lurer på om det kanskje blir for lite..

bakplata er stygg ja. må se nermere på den..
Thalberg - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
nei, det er vel ikke ille..
Men det gulvet var litt stygt.

Har du noe helhetsbilde av bilen?
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
som den står nå? utenfra.
eller helhetsbilde inni?
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0

hær er et lite oversiktsbilde fra innsiden i allefall.
Thalberg - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Jeg tenkte mest på et bilde av hvordan den var før du begynte, fra utsiden.
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
de bildene som ligger på profilen min er tatt i fjor sommer. men ingenting er endret på utssende siden da.
codegen - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
"og, hva kalles det svarte belegget som lå helt nederst inne i bilen? (det som lå klistret til formene på metallet)"

The answer is, dempematter!
Ruben - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
aka. asfaltmatter.
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
aaah, det var det jeg mistenkte det var. men skikkelig usikker.
Vel, da har jeg bestilt utstyr til å sandbåse med. og nå vet jeg faktisk ikke hva jeg kan gjøre med bilen mens jeg venter.
Jeg tar gjerne imot forslag. for jeg vil gjøre noe med bilen. men jeg vet liksom ikke hva.
Thalberg - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Bruk varmepistol og pakningsskrape på asfaltmattene.
Så har du noe å pusle med. Og eventuelt kjøpe nye, og kanskje flere for bedre støydemping.
Edit: som foreksempel i bagasjerommet, der det bare er matter over der eksosanleget går.
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
kjøpe nye asfaltmatter? hvor isåfall?
er det lurt å ha på disse asfaltmattene egentlig?
Thalberg - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Torshov, BilXtra, Biltema, Mekonomen, Opel..... Toyota? hehe
Det er nok ikke dumt å bruke. Er vel mest for støy men..
Kan også kjøpe andre matter, som er mere av skummgummi typen med noe som ligner på aluminiumsfolie på den en siden.
Disse er kjekke å ha i bakskjermene, dører og sånt. Reservehjulsbrønnen kanskje.
Asfaltmattene er kjekt å bruke på gulv osv. med tanke på at teppet skal få plas.
Thalberg - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
se: http://www.biltema.no/ >> BIL >> Biltilbehør >> • LYDDEMPINGSPLATER•
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
se på det ja. takker.. :]
SpecTrum - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Fikk henta meg vinkelsliper idag, så fikk startet på litt fjerne-rust-arbeid.
men det var ikke mye igjen av den plata som var på maskina, så må kjøpe mer i morgen.
men fikk da gjort litt arbeid idag da..



Henta også en rieger-bakleppe som jeg hadde liggende. og sparkel.
jeg prøvde meg og på å montere panserløfterne som autoshine har. men jeg fant fort ut at jeg ikke helt skjønte hvordan det skulle være. noen som har et bilde som kan vise meg hvordan det skal være? :]
Thalberg - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
det hjalp litt, men når jeg skal skru skruene ned i siden så er de ikke lange nok..
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
ting tar tid på denne fronten iom at jeg ikke får fatt i et mig-apparat, eller noe å sandblåse med.
skal ta å bestille sandblåseutstyr fra bilxtra etter helga..
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Siden jeg driver å venter på sveiseapparat som jeg har bestilt.
så tenkte jeg at jeg skulle åpne bilen litt mer, se etter rust, og hvordan bilen er generelt.


Av med frontfanger, forrige eier traff en rein eller noe vis jeg forstår rett, derfor er støtfangeren skeiv på høyresiden. (De blåe strekene på bildene mine skyldes mobilkameraet, noe er galt der)


Av med høyre side, under vinduet var det stygg rust gitt.
nede bak dekket, (der dere ikke ser) der har veggen rustet igjennom. :{ Hva er foresten den svarte "boksen"?


av med venstre side, samme stygge rusten under vinduet der og. :{
ellers er det overflaterust som dominerer denne siden.

Noen som ser noe jeg burde gjøre, så skriv i vei, jeg tar imot tips iom at jeg ikke er noe mekanikker.
Men ettersom jeg har forstått rett, så fungerer rondell med papir på til fin overflaterust. og sandblåsing til litt mer inngående overflaterust. resten tas med sveis. ?

Roadkill - 15 år siden
Karma: 0
svarte boksen er et kullfilter som luftinga fra tanken går til.som videre går til insuget og blir forbrent
Roadkill - 15 år siden
Karma: 0
ja du har rusten på samme plass som meg bare min var verre rust angrepet -- har du sjekket under bateri kassa og? der vart d hull oss meg
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
okei, kjekt å vite. :]
hva gjorde du med den rusten?

har bare sett der når jeg har byttet batteri. men kan ikke si at jeg husker at det var jevlig dær.
Roadkill - 15 år siden
Karma: 0
vart hull når jeg stakk med skuvgjørnet--ruster fra undersiden og opp så d ut oss meg---rustsveisen min som har forferdelig go tid kapper ut og setter inn ny 2millimeter plater der rusten er -etter som d er dobbel plate tykelse dær -- så er d rust langs skjøten på innerskermen langs fjærbeie på min og
Roadkill - 15 år siden
Karma: 0
bak plata ble byttet ut os meg ble letter og reparer risten da i stede for og kappe ut biter bak-- bak plata koster ikke mere en 1800kr
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
auch, vet ikke helt om det er så ille oss meg.
åja. viste ikke at man fikk kjøpt den, så takk for tipset. men den kjøpte du hvor? :]
Roadkill - 15 år siden
Karma: 0
kjøpte den oss scanparts jeg tor jeg.-eller så var d opeldeler.no
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Ved søk på opeldeler og scanparts. så kommer du inn på samme side.. sendte de en mail og lurte på pris.
Prisen på bakplata var 2900.-

Sikker på at du ikke fikk tak i bakplata en annen plass?
Har jeg mulighet å spare 1100.- så gjør jeg gjerne det..
Roadkill - 15 år siden
Karma: 0
husker desvere ikke --er noen år siden jeg kjøpte den..men uansett så er d bedre og bytte plate dær en og lappe sammens den.synnes jeg da
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
skjønner, får vente til neste lønning, og kjøpe meg den bakplata. Men er det hele baksiden av bilen? eller bare over skjøten på midten?

Har ikke særli lyst til å lappe dritten nei..

Har i allefall fått meg et sveiseapparat nå, nå må jeg bare finne tak i noe stål sånn at jeg kan begynne å sveise..
Roadkill - 15 år siden
Karma: 0
BAK PLATA GÅR HELT NED JA SER D PÅ BYGGEBILDAN MINE
Roadkill - 15 år siden
Karma: 0
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Takktakk! kjekt å vite.

Idag og igår jobbet jeg litt med rusta inni bilen. har pussa ned, fjerna overflaterust under passasjersetet og førersetet og bak til sofaen. hatt rustkill på småe gravrust plasser. og lagt hammerite over alt etterpå. og gjort klar til sveising. nå må jeg bare få tak i noe stål å putte inn.
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Har jobbet litt mer med rustfjerningen på innsiden av bilen, litt gjenstår. Tok også å pusset vekk rust på stolene, der man fester dem i bilen, så slipper jeg at rusten smitter over med tiden.

Prøvde meg på å vaske det originale trekket som er inni hele bilen, det på gulvet altså. Fikk vekk en del skitt. men noe sitter igjen, noen som har noen anbefaling på hva man kan bruke på å fjerne skitten?

Rev også vingen av bilen idag. Forrige eier har rævkjørt bakluka for å få den til å sitte på, men garantert noe man kan fixe. De hullene som står igjen etter skruene, noen tips til hvordan man "fjerner" disse?

Har også fått fatt i en blikkenslager som kan lage kanaler bake til meg, skulle bare kappe ut den biten som jeg ville ha ny, og komme med den, men må se hvordan jeg skal få til det, da jeg jobber da de har åpent.

Har også revet av listene på siden av bilen, ser for meg at bilen blir foruten disse i framtiden. Syntes at det ble litt stili uten, noen som har noen kommentarer til dette?

Bilder kommer muligens ut i morgen. :]
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Lei av rust nå.. finner litt hær og litt dær.. -.-
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Har vert litt treg med bildeoppdatering i det siste, men her kommer det en liten bunch som viser litt av hva jeg har gjort.



Dette er det som er gjort inni til nå, er noe til, men det har jeg ikke fått tatt bilde av. Har ikke fått pella meg til å kjøpe stål enda, men det skjer vel snart. MIG-apparat har jeg jo kjøpt.. så alt er vel klart..



Slik er den er utpå nå, har også begynt å pusse vekk litt rust på døra.
Her ser dere og at jeg har begynt på kanalen.

Som så slik ut:



Men jeg har jo funnet ut at forrige eier har lurt meg litt på kanalen.
på kanalen var det lagt et plastikklag, på det igen var det poppa på en tynn aliminiumsplate. og over den igjen var det plastikk. og hele kanalen var lakka i samme farge, sånn at man ikke skulle se forskjell. Synd jeg ikke så dette da jeg kjøpte bilen. Så etter at jeg hadde revet vekk alt det, og kappa av kanalen, så er det dette som var igjen av den:

Det er dette som skal redde meg med tanke på ny kanal, tar denne til en blikkenslager, forklare litt hvor det skal være metall og slikt, så er vel resten i boks..


Denne delen er enda hel, å det er jeg gla for..


Her ser dere hvordan det ser ut ellers inne dette sorte hullet..



Vingen på bilen har jeg fått av og, som sagt tidligere i tråden så var jo bakluka voldtatt for å få vingen til å sitte. så det var noen stygg hull og bungler hvor den hadde stått. men slike småhull fixes vel lett med sveiseapparatet? :]


Har også begynt å pusse ned hjulbuen bak. det var noen bobler i lakken der. så jeg tok vinkelslipern me pusseplate fatt og begynte å pusse. og under maaaaassssee sparkel, så fant jeg dette:

Det var ikke gøy å finne, må finne ut hva jeg skal gjøre hær, for som dere ser er det et stort hakk inn dær i metallet. og en stor rust-flate.
Enda et trix forrige eier har gjort.. -.-
Hull er det jo også i hjulbuen, så jeg må nok investere i ny hjulbue.. Eller tror dere dette kan fixes lett? :]

Har også begynt litt på andre siden, men her var det en del overflaterust. og siden jeg nå skal være borte i en uke, så spraya jeg på litt beskyttelse hvor jeg har fjernet lakken. La merke til at metallet i selve hjulbuen, (det som går innover på kanten (kanten mot dekket)) er veldig ugjevnt. Noen som har et tips til hvordan jeg kan få disse buene til å bli fine og glatte? :]


Bortsett fra dette har jeg prøvd å vaske gulv-interiøret. Men det ble ikke helt bra. Noen som har klart å få dette til å bli rent å pent? Tar gjerne i mot tips slik at jeg kan få rengjort det skikkelig..



Ellers, så bestiller jeg hele rumpa på calibraen i mårra. dette kommer jo på 2900.-
Dyre greier, noen som vet av noe billigere?
Får jeg ikke nå svar nå i kveld/morgen ettermidag på dette temaet, så bestiller jeg bare den delen fra scan parts...

Som alle ser, så er jeg litt hær og dær på bilen, men dette gjør jeg med vilje. Dette er slik at jeg ikke skal gjøre meg lei på en ting, og gi opp bilen. Prøver å holde arbeidet med bilen litt variert slik at det blir en framgang. Er ikke så gøy å jobbe alene i en liten trang garasje uten betong-gulv heller..
Dj_Devil - 15 år siden
Karma: 0
når det gjelder teppene.. prøv son rense maskin som man kan bruke på sofaer å slik.. eg fekk brukt det på min bil. Å gu for en forkjell....
Så har du ikke prøvd det så gjør det

Ellers ser det ut som at du og har problemer du må fikse pågrunn av forje eier...
Lykke til... Ser ut som du har litt av vert fremover.
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
brukte du ikke såpe elns? Oo
For jeg tror det er skikkeli skit som er igjen.. brukte sånn turtle interiør-rens..

uhm, ja... det er en del pikk-arbeid som jeg må rette opp i... -.-

Takk ^^,
Thalberg - 15 år siden
Karma: 0
spray på kaldavfetting og blås godt inn i stoffet med høyttrykks spyleren.
Gjorde det på gulvteppet fra Mantan, så ut som om noen hadde sølt 4L olje på teppet.
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
kaldavfetting? Kjøpes på bilxtra?
Thalberg - 15 år siden
Karma: 0
ja, eller Biltema.
ikke vits å kjøpe sånn dyr avfetting. kjøpt det billigste, hell på og la det trekke seg godt inn. ;P
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
ok.. skal prøves.. ^^,
Dj_Devil - 15 år siden
Karma: 0
son rense maskin har en såpe man tar på først som må trekke inn
Var det vi brukte på teppe mitt vertfall.. Han som gjore det for meg gjore det 3-4 ganger. Å vannet var kålsvart vær gang... Hehe
Dj_Devil - 15 år siden
Karma: 0
har du ingen oppdatering SpecTrum?
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Jeg har gjort noen småting, men har ikke vert så flink å oppdatere..
Kan se om jeg tar noen bilder idag eller i morgen. :]
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
okei, liten uppdate på det jeg har gjort til nå.

Slik ser bilen ut forran nå:

byttet støtdempern framme, for den forrige var bulket innover.
Lysan har eg plukka ut, panseret e tatt av, sånn at eg fikk fjerna nå rust. og eg tok like gjerne av viftedekselet sånn at eg kunne se oppi dær kordan det så ut, dær va det jo en del skit som eg fikk fjerna. :]


Dette kan man se litt på dette bilde og:

pussa ned rusten hvor panseret var festet. og hadd på rustbeskyttelse på det igjen.


Panseret har jeg og pusset ned rust på, og rustbeskyttet:



Men det er noe rust som ikke bare kan pusses ned, hær må jeg inn å kappe vekk. tenkte å kappe ut denne biten fra det andre panseret jeg har liggende, som ser mye bedre ut og sveise på. samtidig kappe ut en bit, og lage meg en panserforlenger..



Har også pusset ned frontfangeren for å fixe skadene på den, hær har jeg sparkla, gjenstår en del pussejobb, fikk jævla ondt i hendene etter en del pussing, ble slått ut i to dager. så den tok jeg en pause på.



Har også begynt å pusse ned sideskjermene, er en deeeel rust på disse og, har sett litt på disse skjermene som autoshine selger for 2000 schpenn. det er jo dyrt for to skjermer da, så jeg er enda i en fase hvor jeg må finne ut om jeg skal kjøpe disse, eller prøve å redde de jeg har.



Har også pussa ned rusten ned etter dørkanten under frontvinduet, en plass som vises på bildet deformerte metallet seg når jeg pussa over. så titta jeg litt extra og fant ut at hæææær var det rust under. så jeg vurdere å fylle dette hullet med tectyl eller noe slikt, slik at den rusten som er ikke får mer luft, og slutter å ruste. må i allefall sveise på nytt metall det hvor jeg har kappa ut metall:



Gjorde samme prosessen på andre siden, der var det vist ikke så ille. men fant et annet hull. kappa vekk det verste av rust, og sveisa igjen hullet med en plate som jeg la på. smurte på rustbeskyttelse over dær igjen slikk at det ble bra, smurte på det samme på innsiden:



Har også plukka takluka ut, og siden jeg fikk et slikt fint hull å stå i, så pussa jeg like gjerne ned det som fantes av Flekk-rust oppå taket av bilen



Men på innsiden, der hvor takluka sto var det enda mer rust.
Noen tips til hva jeg kan gjøre med dette? pusse ned så godt jeg kan, og hive på rustbeskyttelse?



Har også fått sveiset igjen de to hullene som jeg hadde i dørken ved baksetet. har også smurt på rustbeskyttelse. (de ser svart ut for det er mye støv og skit der etter alt arbeid etter at jeg hadde smurt det på



Andre siden:



Har også begynt med å fjerne den "broa" det hvor setet er festet, for under dær så det helt jævli ut. Noe jeg fikk bekrefta når jeg fikk fjerna den, og begynt å hamre litt på det, hær må jeg kappe vekk mer av "broa" for under den er det like jævli. gruer meg til jeg er ferdi og skal feste den "broa" igjen, for den må jo være rett for at setet skal gå rett på plass:



Så var det rusten med pedalene da, men hit har jeg ikke kommet enda, prøve å bli ferdig med det jeg allerede jobber med før jeg fikser dette:



Har også begynt å sveise igjen det hullet bak handbrekket, ikke helt ferdig dær enda, men har ikke no bildet av det heller. :]

På utsiden har vi jo dette da, gruer meg til jeg skal begynne å fixe dette. blir et stort lappeprosjekt. scanparts som jeg ble anbefalt om tidligere, de har sluttet å selge deler, så jeg får liksom ikke kjøpt den bakdelen.



Ellers har jeg bytta bensinfilter. Jeg gjorde like gjerne dette, for jeg aner ikke når sist det ble gjort. og når jeg var under bilen og skrudde, så fant jeg samtidig ut at under bilen er den ikke så jævli når det kommer til rust. og det gjorde meg glagla..
bent87 - 15 år siden
Karma: 0
hellvette.. og eg syntes calibran min var i dårlig stand hehe
stå på og bra jobba
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Takk. :]

ja det er nok å ta tak i, og det går tregt iblandt..
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Må jo nevnes at jeg har kjøpt meg el.vinduer. takk til codegen for rask handel.
sentrallås er også plukket ut fra delebilen. men siden det ikke er lagt opp for noen av delen i bilen, så må jeg legge opp kabler til dette selv. har laget en egen tråd om dette på forumet. hjelp på den tas imot med stor takknemlighet! :]
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Vel, har funnet mer rust bake på hjulbuen. så jeg har nettop bestilt ny hjulbue hos blomdahl.. Men det er mye rust på innerskjermen også, hvor får jeg bestilt denne?
Roadkill - 15 år siden
Karma: 0
må lage den selv
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
å jøss.
jaja, man må da kunne få til det. ^^,
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Hær er i allefall noen fine bilder av problemet. Dette er da noe som forrige eier også hadde skjult med aliminium og tectyl. irritert!
og i tilegg, når han bytta hjulbuer, så har han ikke hatt på noen form for beskyttelse på innsiden, så alt har bare rusta og rusta..








Ellers har jeg fått gjort noe på innsiden.



Men er enda noe som gjenstår.


Fikk også fjerna nå rust, og rustbeskytta noe forran vinduet:



Og mens jeg var igang med rustbeskyting, så rustbeskytta jeg like gjerne dempertårna bak:



Har også fått pusset ned mye overflaterust. og rustbeskyttet oppe i taket, var noe smått dær:



Lyddemping er også handlet inn, asfaltplater og vanlig lydisolasjon. Må bare bli ferdig med den jævla rusta, så kan man begynne å montere dette og interiøret igjen:

SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Vert meget stille fra meg i det siste, mye på grunn av at jeg plutselig måtte flytte bilen til en annen garasje. gjor meg egentlig ingenting, for nå har jeg en bedre plass å jobbe på med tanke på vinteren som nermer seg.

Har også kjøpt meg vinterbil. Det er da en 96 Subaru Impreza GL, og det er ingenting som er negativt på den til nå. var bare en 40 år gammel eier på den fra før, og han hadde tatt alle servicene. siste verkstedregning var på rundt 18 000 kroner. Så jeg tror jeg har fått meg en god vinterbil.

Tenkte å legge ut et bilde av den så snart jeg får felgene som jeg har bestilt til den, neste uke elns.
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Når det kommer til bytte av hjulbue. er det nok å punktsveise denne, og sparkle over, eller burde man sveise hele veien?
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Var ikke mye svar å få hær gitt.

Ellers har jeg begynt å lappe sammen bakpartiet på bilen, det tar litt tid. Håper bare alt blir rett slik at bakfangern går rett på..
dårlig sveiseapparat gjør ikke saken bedre. Kan ta noen bilder til helga.

Smekker inn ett bilde av nye vinterbilen min samtidig da. :]
Dj_Devil - 15 år siden
Karma: 0
Tror det er lurest å sveise langs hele siden. For du kan få rust langs skjøyten om du punkter. Å da er du like langt igjen.
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
okå.. :]

*-Hovedpost er blitt oppdatert-*
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Hær er da bildet av vinterbilen.




Og dette fikk jeg endeli gjort ferdi idag.. på tide å begynne på kanaler/hjulbuer nå.
Crazywheel - 15 år siden
Karma: 0
Ser du har litt rust å stri med ja:S Bra du får fiksa det. Ser jo ut som du går grundig til verks og gjør en god jobb! Men er fort å gå lei av rustfiksing
Skal du bytte hele kanalen? kjøpte nye på opel jeg. Fra a-stolpen til splitten under døra. resten bak bytter jeg bare bunnen med ferdig knekt L profil kanalplate de selger på biltema.
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
hehe ja. det er nok rust å ta av. :]
Ble ikke helt rett det som jeg har sveiset på bildet. jeg la på skinnene som bakfangeren skal stå i, og de stikker litt langt ut. får se hvordan jeg fikser det problemet senere..
nå som jeg har tatt bakenden av bilen. skal jeg begynne med kanalene/hjulbuene.
her er andre kanalen (som jeg hadde håpet var fin)


andre siden ser du lenger opp på tråden.

Plater har jeg kjøpt av en blikkenslager. så jeg former de selv, mer eller mindre. alle ujevnheter skal rettes opp med sparkel senere.
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
La nettop merke til at jeg har fått med den lille haugen på bakken med på bildet.

Dette mine hærrer og damer. er sand som lå inne i hjulbuen. -.-

Jeg skal sveise igjen alle helvettes hullene som er originalt i kanalene. det kommer jo bare sand og skit inn der.
Crazywheel - 15 år siden
Karma: 0
De hullene er der fordi det er meningen at de skal drenere ut av de. Taklukedreneringen renner jo rett ned i kanalene. Men du kan jo bare forlenge de slangene med et rør eller noe og legge de ut gjennom kanalen. Går 4dreneringsslanger fra takluka. En i hvert hjørne. En går ned i hver a-stolpe og andre kommer vel ut over innerskjermen bak om jeg ikke husker feil.
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Flott du sa det, vis ikke hadde jeg måtte sveise rust ganske snart igjen.
Men ja, det er 4. to av slangene kommer ned i bagasjerommet. og ned i gulvet slik at vannet renner rett ned på bakken. må finne de andre, og lage en løsning på det.
Dimmu87 - 15 år siden
Karma: 0
gudhjelpe, eg hadde skrota bilen hadde eg hatt so mykje rust
men det er ikkje nødvendig å heilsveise ytre hjulbuen, då sleppe du at platene slår seg og..
blir sikkert protesta på de her men når de blei sagt av en so ha bytt xx antall hjulbua trur eg på han
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
hehe, tanken har vert der. og hele familien synes at jeg burde skrote.
Men jeg har liksom bare holdt meg til tanken om å få den på veien igjen.

at platene slår seg? hva mener du med det?
bare punkte, og sparkle resten da, er det det du tenker?
Dimmu87 - 15 år siden
Karma: 0
punkte med ca 3-4 cm mellomrom, ta deg god tid.
viss du heilsveise viss platene trekke seg pga varmen og det blir skeivt.
prøv å sveis med sterk strøm midt på ei 3mm+ plate so ser du ka so skjer..
Crazywheel - 15 år siden
Karma: 0
Helsveiser du en hjulbue er det stor fare for at det blir for varmt og da slår stålet seg. Med det menes det at det bulker seg hvis du skjønner. Det er fordi varmen gjør at stålet utvider seg. Og den energien må gå en plass. Er best å punkte på tynnplate. Så kan du heller ta litt pauser slik at det for kjølt seg og punkte videre. Slik kan du fortsette og punkte tett i tett slik at det nesten blir en "hel" sveis.
Etter dette er det lurt å legge en tynn stripe langtrådet glassfibersparkel(denne er sterk og tåler mye pga lange fibre) oppå der du har sveiset. Så sliper du den ned og pusser vekk porer i sparkelen(hvis det blir små luftbobler må du slipe de ned med sandpapir med en finger eller pusserondell, hvertfall slik at du får lagt finsparkelet godt nedi) Dette er for at du ikke sparkler over små luftrom som gjør at sparkelet siger i ettertid. Når glassfibersparkelet er ferdig herda og pussa klart legger du på finsparkel. Denne er mye lettere å ta små ujevnheter og er lettere å pusse på. Kan anbefale proflex softsparkel og proflex glassfibersparkel. Tror de selger dette på bilextra. Veldig god å jobbe med! Lykke til
SpecTrum - 15 år siden
Karma: 0
Takk for et utfyldende svar. :]
Ble vist litt klokere idag og.
SpecTrum - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Går treigt med meg hær. Mye som skal skje hele tiden. Å når man først har litt tid vil man gjerne sitte litt i ro. Men iblandt gjøres det litt.

Hvordan får man av denne folkens?


Ellers så er jo kanalen, hjulbuen og det bak hjulbuen ribbet for rust, litt småtteri igjen doh. pussa ned overflaterust og zinksprayet over. Hjulbue har jeg kjøpt, den ligger klar til å sveises på. Ellers har jeg begynt å lage min egen bakdel, så slipper jeg å kjøpe den. Alt dette kan sees på bildene under.







Ellers har jeg kjøpt inn "nye" framskjermer til bilen. Disse som Hobbymekker hadde. Mine var relativt oppspist nede i kanalfestet..


streetracer - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
omg... det var mye rust.hehe.men bra at du ikke klistrer styling over det og selger bilen.mange id*oter gjør det...
Dj_Devil - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Å eg var uheldig å kjøpte min av en slik idiot..
Kjempe bra arbeid SpecTrum. Dette blir bra vetu Stå på
SpecTrum - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Hehe, denne hær var det putta styling på, og skjult resten av rusten med aliminium + tech7. Superirriterende, jeg dunka for å sjekke etter rust, men alt hørtes virkelig bra ut på den. Alt var skjult. -.-

Men takk. :]
Går sakte fremover iom at jeg måtte flytte. og bor nå 9 mil unna stakkars Libran min.
Er jeg heldig får jeg gjort noe 1 gang i uka. å da har jeg 4 timer på meg.. Bah..
Basse88 - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Minner meg veldig mye om mitt eget prosjekt =P Mye rust på de samme stedene, men en ting! jeg så bukkene du brukte. godkjent for 500 kilo hver, og Tuv godkjent... men skålene i toppen er ikke særlig bra. Jeg erfarte det den kjedelige veien. Bilen ramla ned fra alle fire bukkene (sklei av antegeligvis) og en bukk fant veien opp bunnpanna(!)
SpecTrum - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Doh, da var du uheldig ja.. Framme har jeg jekken stående under også.

Men takk for at du sier ifra, må sjekke ut skli-mulighetene der hvor de står nå.
SpecTrum - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Men, noen som vet hvor man kan få tak i disse små jævlene som man stapper inn i metallet, slik at man får festet bakfangerlistene igjen?
- På nest siste bildet ser dere et hull, de som skal stå inni dær.
Dimmu87 - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
hadde ikkje opel vore en naturleg plass å sjekke?
SpecTrum - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Så mye lettere å spørre på forumet på en søndag.
Basse88 - 14 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Veldi mye klips og sånt små nips finner man på www.egilverne.no Bilxtra over stort sett hele landet får vel derifra tror jeg, sikkert flere steder også.
stitjo - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
åssen fikk du bort alt det svarte som er limt fast i bilens gulv ?
SpecTrum - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Det svarte du snakker om er asfaltmatter, lyddemping.

- Noen anbefaler varmepistol og skrape. Da mjuker du det opp slik at det er lettere å ta av. Det blir vel finest på denne måten.
- Man kan jo å bare gå bananas med et flatjern, eller noe annet stort og flatt.
stitjo - 14 år og 3 måneder siden
Karma: 0
takk får svar
SpecTrum - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Vel. Jeg har funnet ut at vis jeg skal unngå at denna bilen blir lappet sammen i alle ender. Så må jeg spare penger og få dette gjort skikkelig. På denne måten lager jeg et bedre utgangspunkt for videre arbeid.

Jeg har fått spart opp litt penger, noe gjenstår. Men planene er som følger:

- Bilen skal demonteres helt. Det eneste som kommer til å være igjen er dashbordet på hele bilen.
- Bilen skal så sandblåses i motorrom, insiden og under av lokalt verksted. Så skal jeg (for å spare penger) beskytte den selv med owatrol og tectyl under. Owatrol ellers inni cupeen.
- Jeg kommer til å kjøpe inn hele bakskjermer for begge sider. Og hele bakdelen. Dette monteres også av lokalt verksted.

På denne måten får jeg eliminert mye rust. Og sitter igjen med et mye bedre karosseri og fortsette på.

Vis noen har noen invendinger om hvordan jeg kan bidra for at det kan bli billigere eller bedre så blir jeg gla for innspill. :]
Dj_Devil - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Syns det høres dyrt ut SpecTrum. Iogmed at eg har tenkt det samme så vet eg noenlunne prisen
Men du sitter med en calibra som holder minst 10år til om det er gjort ordentlig. å det er vell det som er hele vitsen med å først bruke såpass mye penger
SpecTrum - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
ja, dette kommer til å ligge like under 20 000 kroner..
Sveiseapparatet mitt har tatt kvelden, og jeg begynner å bli lei av små-arbeid hær og dær på bilen.. Så nå blir det sparings framover. Håper det blir og gå i orden.

Til gjengjeld får jeg jo et bra karosseri ja.
SpecTrum - 12 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Drar denne ut av evighetens hull.

Lenge siden sist. Har vært mye tull. Der jeg hadde bilen sist var det umulig og jobbe på kalde vinterdager, så det ble nesten ikke jobbet med den på vintertid.
Dette var og pga at sveiseapparatet ikke taklet kulda. Møkkaapparat. oO


Så nermet sommeren seg, men da fikk jeg beskjed om å få bilen ut av garasjen jeg hadde lånt. Så da stoppa det opp igjen da jeg ikke hadde garasje lenger.

Mot slutten av sommeren tilbydde en kollega meg garasjeplass. Fikk og låne sveiseapparatet hans, noe som var 100 ganger bedre enn det jeg har.

Venstre bakre hjulbue ble gjort ferdig, det "rommet" bak hjulbuen ble og laget nytt.
Venstre kanal ble gjort ferdig. Mangler å prime denne innvendig osv.

Høyre kanal ble også gjort ferdig. Denne mangler også primer osv innvendig.
Hjulbuen høyre bak burde jeg byttet, da denne har innvendig overflaterust, meget irriterende at forrige eier ikke kunne gjort skikkelig arbeid når han monterte nye hjulbuer.

Fant enda mer rust, skjult like godt som alt det andre. Dette er i det hulrommet bak venstre bakre hjulbue, så denne må også lages på nytt.

I tilleg er det rust i indre hjulbue venstre og høyre forran.

Det som gjenstår bortsett fra det ovennevnte er:
- Rust i gulv helt fremst i kupeen.
- Rust i bærende metall under bilen ved torpedoveggen.
- Bunnpannepakninga lekker.
- Sparkle alle plater som er jobbet på.
- Lakk.
- Nye bremseskiver + klosser.
- Nye bremseskjold bak.
- Ny handbrekkkobling bak.
- Registerrembytte.
- Motorolje + filterbytte.
- Montere interiør. (bare et tomt skall innvendig nå, - dashbordet.

Ellers er det en sprekk i frontruta.
Det er sikkert mer som må gjøres.


Men jeg må meddele at jeg begynner å bli tom for mot etter alt som har stoppet meg i arbeidet. Er det ikke garasjeplass er det jobb, familie, bil nr 2, andre eventer osv.
Bare når det kommer til jobb er jeg der nesten halve året!

Har gjort så mye på bilen at jeg ikke vil sende den på dynga.

VIS det er noen i Troms som kunne tenkt seg og fortsette arbeidet så går denne meget billig.

Vis ikke, så får jeg kjøpe litt motivasjon.. Ryktene sier det kan gjøre underverker.
Dj_Devil - 12 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hehe..
Ja hadde du bod her så kunne eg anbefalt ein som kanskje kune gjennomført det verste for å komme over den verste knekken med motivasjon.
Men du gjør godt arbeid. Mye bedre enn eg noen gang har gjort og kunna.
Venter selv på litt varmere og lysere dager slik at eg kan få pusset min mer innvendig.
Har noe innvendig overflate rust eg vil ta før eg tar på interiør igjen slik at det ikke blir værre.

Dette med garasjebytte, familie og bil nr 2 pluss jobb. Å for min del så har eg starta bedrift samtidig som eg er i jobb 100%. Vet hvordan det tærer på.
Å ikke minst. Når man har kolegaer som hele tiden mener at det er bare å kaste bilen. For hva er vitsen?

Eg har ett enkelt svar på den vær gang.
Eg har brukt såmye penger og tid på bilen per i dag. At om den kastes. Hvor er gleden av den? Når den er gjennomført og ferdig. Så kan man få mye glede og noe frustrasjoner selvsakt. Men mye glede også. Dra på treff med bilen, vise den frem. Få kanskje noe bekjent skaper? Man jobber med bilen for å ha den x antal år. Ikke for å gjøre kjapp fiks som du har opplevd å finne for å ha den en liten stund for så å selge den til en eller annen som vil kanskje det samme.

Igår så sa ein kolega at i kina så tar dem å bare stopper taps prosjekter fordi det ikke er vært det. Ikke økonomisk forsvarlig. Mitt svar var enkelt. Men eg er ikke kineser. Men en sta nordmann.

Stå på Spectrum. Eg har vert der du er. Å er der til dels enda. Men har funnet lysglimt i å kjøpe utstyr fra utlandet. Da ble ting ikke fult så dyrt lenger..

Bare gleder meg til lønn i april nå. Da er det ikke fult så mange regninger. Da blir det stor bestilling på meg
TheEdge! - 11 år siden
Karma: 0
Hvordan går det her da, Hans-Petter?

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!