Freak115 - 13.07.2009 10:13:22
Karma: 0
Freak115's 92 Calibra Turbo. DEL 2 : sprengt motor
Del 1 :
http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=42857
Svar:
Freak115 -
15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Ja da har eg fått løfta opp bilen og sett litt meir ka som har skjedd med motoren, stempelet har mest sannsynlig løsna fra råden. fikk litt bakoversveis når eg såg torpedoveggen fra forsiden av motor, så blokka er delt tvers over; fra bunnpanne og ca 30cm oppover, på begge sider!!! hehe va enten på sylinder nr 2 eller 3, ikke helt sikker akkurat nå, skal beg denne uka og skru va planen. bilder kommer etterhvert!!
Gøran -
15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
huff og huff... du har vært skikkelig uheldig hær!
Fint å se at du holder motet oppe
Freak115 -
15 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Freak115 -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Da har jeg komt igang,
beg å skru ut c20xe'n av delebilen i går kveld, løfter den utav i kveld. så beg jeg på denne på onsdag!
bilder av det blir lagt ut fortløpende, blir jo spennende å se hvor mye som er helt på denne. ;D
men, så er spørsmålet, passer svinghjulet fra let på veiva på c20xe? regner med det er kast i veiva på let'n etter smellen,
og e eg uheldig så har let toppen fått seg en smell av stempelet også, men kunne ikke se noe på pluggene når jeg tok de ut..
passer evnt let innsuget og turbomanifoil på c20xe toppen?
er let toppen hel så bruker jeg selvf den! også vil jeg bruke xe kammene da de er hvassere, men skal jeg bruke begge to el kun ene? ;P
Gøran -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Er vel kun eksoskammen man bruker fra XE? Så kjøper du trimkam til innsugsia
Haug Racing -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Toppene er helt like ihvertfall, foruten kammene da, så innsug og manifold passer.
Tror det er samme veiva og, men det ser du jo fort.
Freak115 -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
okei! Tusen takk for kjapt svar Gøran og Haug!!
men før jeg kjøper trimkam tror jeg at jeg vil heller legge penger nedi blokka.
også er det vel lurt og hive på stålpakninger? 2 eller 3? hvor er det best å handle disse?
Gøran -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Jeg setter kun på éi stålpankning nå som jeg overhaler min.
Bestilte bare ei Z20LET pakning hos Mekonomen.
planting -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
er vel helst bare innsugkammen som blir byttet til xe kam.
dette for å ikke kødde med andre timinger på eksoskam/kamføleren som hjernen ikke er mappet for..
kjører du datasprut el lign. så bytter du begge kammene til xe kam.
xe kammer er meget kvasse og holder til over 400hk, planlegger du mere så kan du heller tenke på spesial slipede kammer etter motor oppsettet ditt.,
Freak115 -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
ok Tusen takk planting! da blir det xe kam på innsug og let på eksosen.
så blir de andre olja inn og lagt tilside foreløbig, ;D
va innpå mekonomen og kjeik men fant ingenting, får vel ringe til de, hva pris betalte du for den ene?
Gøran -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Så du anbefaler heller en XE kam på innsugsiden enn den Tiger selger?
Jeg gikk bare inn og bestilte hos dem
Koster vel ca 600kr tror jeg uten rabatt.
Freak115 -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
ok det e jo grei pris! fant ingen jeg, men da trykte jeg på butikk i bergen da. men vil jeg ikke spare litt på motor med å sette på 2 eller 3?
jeg må mest sannsynlig kjøre på xe stempler en liten periode let sempla er vel grusa, iallfall det ene. hehe
Freak115 -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
plukka av toppen i går, råden har knekt rett under stempel nr 2. toppen var bra! skal kjøre den i delevasker og sjekke for sprekker og sånn, må vel planes litt kanskje,
bilder kommer. tar ut restene av motor i dag.
motor er ute av delebilen, og har lagt ut merca mi for salg så en får kjøpe litt gromdeler når en først er i gang.
planen er: xe blokk og bunnpanne, nye rådebolter, nye råder, nye lager, nye stempler, let topp-innsug og turbo selvf, (inntil senere) stålpakning. xe svinghjul som er lettere enn let hjulet som står på og xe innsugskam. eksos kammen forblir original inntil det blir snakk om datasprut når ting beg å fungere. så blir det å få igang fordelingskasse, forsterke den og bytte viscosen til 300nm.
kjøper vel helst delene jeg trenger i blokk hos tiger. resten til motor har jeg.
Freak115 -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Freak115 -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
feste til fordelingskassa som sitter under innsuget er most også, alle skrufestene. må ha nytt eller lage et sjøl, noen tips?
Freak115 -
15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Nye Bunnpanna, Modifisert av Pedersen tuning ;P :
Classic -
15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
seriøst havari det der.
hvordan ser oljepumpa ut?
Freak115 -
15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ja kjente det godt når det smalt, ;P vet ikke har ikke tatt den av enda,
skal beg på igjen denne uka og skru, er det siste jeg har igjen å sette over fra let'n til xe blokka, visst den ser ok ut selvf. hva tenkte du da?
Classic -
15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
nei,
tenkte bare hva som var årsaken til havariet.
råden knakk jo som et resultat av noe.
enten var lageret så slitent at råden ble med veiva hele veien rundt,
eller så var det dårlig smørning som gjorde at råden ble med rundt.
sitter den store delen av råden fast i veiva nå,
eller kan du snurre den rundt?
Freak115 -
15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ok,
nei den kan jeg snurre rundt uten noe problem. så aner ikke jeg hva som har skjedd. kanskje det har vært en tretthet i metallet etterhvert?
Classic -
15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
er rådelagrene blåe eller normalfarge da?
Freak115 -
15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
har ikke hatt av bunnpanna og sett inni enda, da både blokk, veiv og bunnpanne er ubrukelig. men kan ta en titt før jeg kaster den. er jo kjekt å finne ut hva som forårsaket dette.
vegardaka -
15 år siden
Karma: 0
hvilke felger er det? 5x110?
selge?=)
Freak115 -
15 år siden
Karma: 0
er Sharif felger 5x110 18" 225 dekk, kjøpte de og dekka hos sharif i sommer. gå inn på dekkbaronen å se, tror e er billigere nå enn de var i sommer, søk på astra turbo 2002mod så finner du de.
hadde ikke planen å selge med det første nei,
Freak115 -
15 år siden
Karma: 0
tror faktisk jeg så en tråd her inne tidligere på en som skulle selge sånne felger!
vegardaka -
15 år siden
Karma: 0
litt ot men tror jeg går for TSW volcano felger jeg!=)
Larswilli -
15 år siden
Karma: 0
nei faen, du og!
Basse88 -
15 år siden
Karma: 0
ikke uvanlig med knekt råde, ikke i racing verden anyways. skal du ha noe som virkelig tåler juling er det nye smidde (gamle råder er søppel samme f hvor smidde de er) eller gå den seriøse veien og bestille noen skikkelige i aluminium fra BME. Da flyr du til turtall sperra før du rekker å si knekt rå...... hehe men lykke til, ser ut til at du har god styring på detta uansett
Freak115 -
15 år siden
Karma: 0
huff ja, hehe blir nok litt oppgraderinger ja.
her er felgene jeg egentlig skulle ha, men som de ikke hadde i butikken så måtte kjøpe de svarte:
http://www.sharifs-webshop.no/display.aspx?menuid=0&prodid=2531
Freak115 -
15 år siden
Karma: 0
da har jeg rota frem igjen bilen, nå har jeg to motorer ståendes, blir å putte i en motor nå i hu og hast så bilen blir kjørbar igjen også bygge ny motor ved siden av med gromdeler.
bilen har stått i nesten ett år nå. ;/;/ med skilt og alt på hehe men er like fin som når jeg parkerte den, trenger en polering bare.
heldigvis ikke noe mugl inni heller,
helt utrolig
Freak115 -
15 år siden
Karma: 0
har bestillt bunnpannepakninger, stål topp pakninger og bolter til toppen til første motoren som skal i herifra :
http://www.sylinderservice.com de er ganske så rimelige på prisene
Gøran -
15 år siden
Karma: 0
Kjenner følelsen av å ha bilen stått i ro i nesten ett år
Blir grom motoren ferdig i løpet av denne sesongen eller?
Hvilke specs tenker du å kjøre med?
Litago -
15 år siden
Karma: 0
felgene dine er 7,5x18 ikkesant? hva slags senk har du? subber det noe særlig? tenker på å skaffe meg det men vil ikke kjøpe for store
Freak115 -
15 år siden
Karma: 0
gøran: huff ja det er ikke så gøy, men har liksom ikke hatt så mye tid til overs,
baserer meg på at grom motoren ikke blir klar før til neste sesong. kommer til å kjøpe endel fra tiger tror jeg, ikke bestemt meg helt for hva jeg skal putte i enda, men satser på å bikke 400hk iallfall. skal kikke litt mer rundt å se hva alternativene er innen grenrør og turbo. blir å kjøre med xe kammer iallfall og datasprut. ang stempla går jeg nok for Smidde Omega i 86,25mm da det sies de skal være god for 725hk +++, litt inne på tanken å sende motor til pro trim også..
ang den som skal i nå denne sesong blir det en c20xe convertert til turbo, bytter topp pakning til to stålpakninger, eksoskammen, bunnpanna, svinghjulet lar jeg være som det er. så vet ikke hva jeg kan forvente? 220hk kanskje. må kjøre litt med vett da så ikke rådene og stempla spruter. ;D
Freak115 -
15 år siden
Karma: 0
Litago: felgene er 18" 7.5 et 40. med 225x40 dekk, subber kun bak i humper med 4 svære karer i bilen ved 170kmt på motorvei ;P ;P ;P er ikke senk på enda, kjøpte bilen dønn original.
Litago -
15 år siden
Karma: 0
hm.. da tror jeg kansje jeg går for 7,5 jeg.. kansje noe større bak.. min er ikke senket men sitter stivere fjærer på den
Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!