Ressurser ▼
Forum :: Prosjekter :: 2.omg med min C..
Mortensen - 16.08.2009 11:09:57
Karma: 0
2.omg med min Calibra Turbo

Da ble det ikke salg alikevell. Fredag 14.aug.09 havarerte jeg et stempel. Null komp i forhold med de tre andre
Så når dette skjedde fikk jeg ny glød, og overhaling og
oppuss ble et faktum.


MOTOR
-Ny, brukt motor skal kjøpes.
-EDS ram og rådelager
-EDS rådebolter
-z20let toppakning
-Nye toppbolter
-Ny bunnpannepakninger
-EDS oljepumpe
-Enda større bensinpumpe evt + bensintrykkregulator
-Montere FMIC og XE kam
-Blir å beholde orgturbo så lenge den fungere som den skal med
EDS Phase3+
++ liste oppdateres etterhvert. (erfarne råd tas imot med stor takk)

GIR
Ellers har jeg lyst på 180nm ut fra fordelingskassa men
dette er ikke pri siden den kassa jeg har nå funker helt
som den skal.

F28 girkassen er og i god stand men jeg må få
tak i en bedre giroverføring enn den jeg har,
er veldig slitt.
(Om noen har og selge, send en PM)
-EDS svinghjul
-Tigerspeedparts cluthspakke til phase 3+

Utvendig
-Ta rustbobler på v.bakskjerm
-Pusse ned kanaler og syregrunne og tektylere
-lakk (Nova E266)
-Styling vet jeg ikke va som kommer på, men har lyst på litt forandring.
- 17" Irmscherfelger skal pusses opp å lakkeres i en ny farge

August 09:



Blir ikke mye forandringer her, ny trykkagte, silikonslange mellom LMM og turbo og
veivhusventilasjonstank kommer i stede/tillegg.

Hjelp og råd tas imot som sagt





Svar:

Classic - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Høres bra ut!

Ang utseende,
så synes jeg du skal beholde den akkurat som den er!
Gøran - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 1
Blir tøft detta

Spør du meg ang utseende, synes jeg du skulle fått nye felger og muligens ei leppe foran. Ellers orginal
Mortensen - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Ikveld fant jeg ut at det "bare" var stempelringene på stempel
1 som var brent fast noe jeg er kjempeglad for.
Hadde først misstanke om knekt ventil eller at det hadde fallt
av et stykke av en innsugsventil siden det ikke tettet når jeg
satte trykkluft på stemplet.
Men etter at jeg fyllte olje ned på stemlet ble det så tett at motorn "turna" og når olja hadde segget ned i bunnpanna
var det samme resultat som før jeg fyllte olje nedpå.

Gla og fornøyd satte jeg i pluggene og trilla bilen inn i garasjen
og ordnet klart til motor uttaking

Noen her som kan gi meg svar på noen spm ang protrim, på PM.??

Edit:
Jeg har kjøpt inn en gtbleppe med kantet undersverd, men det begynner jo å bli litt mange som har det. så får se.
Ang felger skal jeg ha på 17" Irmscher med Omega innpress, (kommer perfekt ut i kanten på calibra) felger om jeg får de rettet de og lakkert de. (bulk i den ene)

Dag 1 slutt.
Mortensen - 15 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Pluss til Gøran for rask svar ang Protrim
(PM-besvart)

Idag har jeg ikke gjort noe med calibraen pga jobb.
Skal istede bruke litt tid på Forden. Bytte bremser
og klosser framme og venstre styresatg. (Biltema deler seff)
1167 kr for de delene da har jeg brukt 3167 kr tilsammen
og da ink kjøpsum
Mortensen - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Ja da var det skjedd litt her og, Nå går bilen igjen.
er satt sammen med orginaldeler pr.dagsdato for å få bilen på
eu kontroll for å få en oversikt over utbedringer som jeg ikke vet om.

Så når det er overstått så får jeg ta en ny vurdering på om det blir vidre bygging eller salg.. Håper på få 2ere og null 3ere


stitjo - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
vil du selge? er innterisert jeg.

Haug Racing - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
denne ligger vel på autodb.no nå...
stitjo - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
har ekstremt lyst på bilen din ut fra det jeg har hørt om den, skal prøve å sammle penger nå å se hva det blir til
Mortensen - 15 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Fredag røyk toppakkningen påtur hjem for å settes i garasjen etter prøvekjøring. Så da blir det ny skrurunde på meg framover...
Gøran - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Er det noe framgang? Blir det salg eller trimmings?
Synd det med toppakninga ;/
Mortensen - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hadde ikke tenkt noe trimming mer en det som er, egentlig bare
forsterke den satsen jeg har.
Bilen ligger for salg med gåen toppakkning fram til helga,
da begynner jeg å skru igjen. Men om noen kommer med
40 lapper før lørdag så sleger jeg.

Ja det var kjedelig med den topppakningen, må nåkk kjøre
med stål pakning. Håper bare ikke noe mere er blitt skadet da
den røyk. Virker som pakknigen er har røket mellom sylinderene da jeg får en "falsk" komp når jeg tar komptest.


Mortensen - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Da var lørdagen kommet og skuingen kan begynne.
Idag skal turbo, topp, innsug og det ellers rundt toppen av
for å se hva som er skadet etter havariet for noen uker siden.

Noen som har tips til ting under demontering, lagring av turbo/deler osv setter jeg stor pris på

Bilder av fremgang blir lagt ut.
Mortensen - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Da var en helg med demontering over.
Mer uflaks er kommet meg til. Var ikke bare toppakningen
som var gåen, i tillegg var stempel 4 delvis smeltet og massen
fra stmplet har svidd seg fast på sylinderveggen, så kan vell kalle det "varmskjering".. Så nå må topp overhales og blokk må byttes
da det ikke går å reparere den som er i bilen nå.

Så de legger jeg til lista mi: overhaling av topp og ny blokk.

Skal legge ut bilder av blokka når jeg kommer hjem fra jobb.

Så lurere jeg på om jeg kan bruke xev blokk iste for den jeg har, bent87 har en blokk jeg kunne få kjøpe.??
Lexmaul16v - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Må borre opp oljeretur da.
Mortensen - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
den tappen over bunnpanna som går inn under på turboen.?
Gøran - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
jepp
Mortensen - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Da har jeg fått lastet inn bildenen

Her har jeg akkurat fått bilen inn og fått av panser:




Demontering av topp påbegynt:


Så over til blokka




Massen som er smeltet av stemplet har svidd seg fast
på sylinderveggen, og pakningen var sprengt rundt sylinder
åpningen..

Toppen har noen små hakk, men klarer nåkk å slipe den så
den blir tipp topp igjen ingen ventiler var skadet

Håper jeg finner meg blokk snart så jeg kan begynne å bygge
opp igjen.

iver - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Steike hvor du har kjørt med tenningsbank!!

Slik var det til meg. Jeg hadde sand i dysene + litt høy tenning.


Mer bilder her: http://iver.vectraturbo.com/galleri/thumbnails.php?album=17
Mortensen - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Jeg merket ikke noen før det plutselig sa poff, og det lå tykkt med røyk bak bilen og kjøleslangen som går fra topp til radi ekspoloderte..

Da det skjedde hadde jeg holdt 4000 omdr i et halvt min ca på 3.gir før bil foran svingte av og jeg dro ut 3 gir, la den i 4.gir og holdt den opp til 5000omdr før det smallt..

Men er vell en fare for at turbo har tatt sakde nå som deler av stempel har løsnest.??
iver - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Tenningsbank skjer oftest når motoren går på høy belastning over lengre tid, spessielt på moment-toppen i kurven. Høres jo logisk ut det tortallet du har ligget på. Kjørte du med EDS eller annen chip? Isåfall har den vel gått veldig magert.

I havariet mitt (som var ca likedan som ditt) overlevde turboen, men tror den tok litt skade. Det ryker ganske blått på tomgang når den er kald, og det tviler jeg ganske sterkt på skyldes noe annet enn turboen(som forøvrig er en Mitsubishi TD04HL-19T). Motoren er nyoverhalt igjen, med ny nyborra blokk, nye stempel, overhalt topp osv osv.

Kan vel til slutt nevne at motoren min står igjen nå da, pga reghavari
14 ventiler som står i kryss.
Før:



Nå:






Mortensen - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Ja, jeg kjører EDS Phase 3+ og ladder 1.1 og 1.5 i overboost.
Har kjørt med 255l/t bensinpumpe men den kan jo ikke ha levert
det den skal eller at den har sviktet gradvis i det siste.

Jeg håper turboen har overlevd, for jeg kutta tenninga ca 2 sek etter at det smallt men alikavell er det jo stor sannsynelighat for at
biter har gått gjennom turboen. For det sto biter fast i toppen
rundt tennplugghullet så var redd for at biter skulle ha klemt seg
fast mellom topp og paralynene, men etter nøye inspeksjon fant
jeg ingentig hakk rundt paraplyåpningene heldigvis.
Så skal få slipt vekk kantene der bitene fra stemeplet har sittet
fast rundt paraplynene og pluggen på sylinder 4.

Har ikke enda fått tak i ny blokk så om jeg ikke finner det i nermeste
framtid må jeg nåkk bare få bårra overdim.

Om jeg finner meg orginalblokk blir det mest sansynelig orginale stempel bare med rådelager, ramlager og pakniger som nevnt
i første tråd.

Kjipt at registre havarerte på den etter at du fikk ting til å fungere
etter tenningsbanken din. Begynt å fikse på toppen.?








iver - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Toppen er innlevert til Autotrim Tore Østhus. Kjørte ikke med EDS jeg da, har Electromotirve TecGT.

Det er nok ikke bensinpumpa di som er problemet, men heller rett og slett for høy tenning i forhold til blandingsforholdet(noe som ikke akkurat er en nyhet når det er snakk om EDS på de høyeste trinnene).
Mortensen - 15 år og 1 måned siden
Karma: 0
Jeg har sett i tråden din at du kjører TecGT.
Jeg kobla vekk den trinn reguleringa og satte på bleedventil. Men har stort sett kjørt for full effekt.
Mortensen - 15 år siden
Karma: 0
Da har jeg mest sannsynelig fått tak i motor hos v4se her på forumet

Så når den er hentet blir det full aktivitet igejn i garsjen..
Håper på å bli ferdig med bilen til ACR Mo i Rana

oppdatering kommer
SC - 15 år siden
Karma: 0
Ikke kjör med bleedventil. Da får du tenningsbank og havarerte stempel! Ser ut til at du bruker original IC også? Funker ikke det vettu...
Mortensen - 15 år siden
Karma: 0
Blir å koble opp den orginale regulatorn til eds satsen no, og om du ser oppe så er større ic på lista
SC - 15 år siden
Karma: 0
Da skal du se att det blir mindre problemer! Har du kjöpt intercooler? Jeg kjöpte fra www.klracing.se måtte kappe litt i fangeren men ellers passet den fint.
(Er svensk, så skriver ikke så godt norsk!)
Mortensen - 15 år siden
Karma: 0
Ok, skjønner
Håper det byr på mindre problemer hvertfall Men det ser ut for at jeg må kjøpe ny den brytern da ledinga hadde falt av printplata..

Ja jeg har kjøpt en ic som er noen cm større i høyde og bredde i forhold til den intercoolern som EDS selger til calibra/vectra. den passer nedsten helt perfekt..
6TeleFoN - 15 år siden
Karma: 0
Heftig reg havari surt når sånt skjer..
Mortensen - 15 år siden
Karma: 0
uansett havari så er det surt spørr du meg
Brovold - 15 år siden
Karma: 0
kan du ikke bare lodde på ledningen igjen da? det gjrde jeg når jeg kjørte med EDS satsen.
Mortensen - 15 år siden
Karma: 0
aner ikke hvor leningene skal stå så må ha et bilde i såfall..

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!