Ressurser ▼
Forum :: Generelt :: Ang Opel V6.
SpecTrum - 17.04.2010 17:32:09
Karma: 0
Ang Opel V6.

Jeg har vurdert å konvertere til V6 en stund nå. Men ser at det er lite V6ere som selges på forumet..
Men så lurer jeg, går V6ere fra andre opeler på 90 tallet inn i calibrachassiet? tenker da på disse RWD bilene.

Har fått det for meg at det er andre motorfester osv.
Men er det noen som kan gi meg en forklaring som kan klargjøre dette for meg?

Svar:

nofear2 - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Vectra for eks, noen av de blir vel levert med V6 motor?
JM16v - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
omega? eller det er jo stasjons vogn da men, går ikke det ann de motorene da?
SpecTrum - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Jeg var sikkert litt utydelig.
Men det jeg lurer på. Hvilke andre biler produsert på 90 tallet med V6er går ned i Calibras motorrom, og som man får godkjent?

Vectra/Calibra V6erene vet jeg er lik. Men er f.eks V6ern i Omega mulig å få ned i Calibra - og får godkjent.?
nofear2 - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
fattern har en omega, å vet ikke helt, men der er det jævli trangt i så fall.
Haug Racing - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
V6 fra Omega (94mod-99mod) er så klart samme motor i utgangspunktet, men siden det er en bakhjulstrekk så har den annet innsug, girkasse og annen eksos, kanskje litt forskjeller i ledningsnettet også. Motorfester er selvsagt forskjellig og bunnpanne regner jeg med er forskjellig, så det letteste er absolutt å få tak i motor fra calibra eller vectra, disse er helt like...
Forøverig har v6 et ekstra motorfeste i forhold til andre calibraer som må sveises inn i fjørtårnet på ene sida, så delebil er nok beste løsningen.
SpecTrum - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Tusen takk for informasjon. Kjekt å vite.
Får vel bare lete videre etter Vectra/calibra bil da.
Classic - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
alle opler med v6 opptil insginia og antra har samme v6.
+ saab 9000, 9-3 og 9-5

de ser kanskje ikke like ut pga forskjellige insug og div plastdeksler.

finnes i 2.5, 2.6, 3.0 og 3.2 utførelse.


insignia og antara har da helt andre v6'ere.
SpecTrum - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Takk for info, Så j*vli synd at man ikke kan få godkjent 3.2 V6er i FWD chassiet.
streetracer - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
jeg lurer på at man ikke hadde fått en calibra godkjent hvis man hadde gått ned fra 16V til 8V ,så idiotisk system som biltrangsynet vårt har...
de folka er jo helt på trynet!
det å få 3.2 V6 godkjent i calibra er bare å glemme.
folk får jo problemer når de går fra c20xe til c20let med bremser,girkasse og understell fra let.
hva forventer man av bt da? j*vla idi*ter...
catano - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hei.
Man får godkjent alle motorene som er levert orginalt i calibra.
det stillest evt krav i å dokumentere hva er teknisk forskjel på den du egentlig har å til den du ønsker å oppgradere til.
Jeg satte inn 2,5 v6 i min 2,0 8v.
Oppgraderte karoseriet, biltilsynet kontrolerte å jeg betalte avgifter til stat,
mvh
Catano
SpecTrum - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Jeg skjønner. tråden var mer for å høre om noen andre motorer utenom Calibra/Vectra motorene gikk nedi.
Er ikke alt for mange V6ere til Calibra til salgs.
catano - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hei.
Sikker noen som passe men det blir ikke godkjent,
Det går fint å bruke 2,5 v6 fra omega.
Må snues å bruke innsug fra vectra/calibra.
mvh
Catano
SpecTrum - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Girkassen er vel gjerne annerledes på den kan jeg tro.. ?
streetracer - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
catano: Man skjønner at det er rett fram prosess og hvorfor skulle det være problem å få gjort det du har fått gjort.men jeg er 110 % sikker på at det kommer ann på hvem du treffer når du bestiller time hos bt og hvor i landet gjelder det.
bt i oslo lagde stress for meg selv med orginal fanger.de sa at hvorfor har du montert fangeren oppå lyktene.
prøvde å fortette dem lenge at det er sånn bilen er levert og jeg hakke gjort noe. men nei da... han som skjekka bilen lot meg ikke gå. han henta flere folk og til slutt skjønte han at det var sånn opel leverte bilen.
så alle som jobber i bt er ikke så greie
Litago - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
er vel ikke mulig å sette let i fwd cakibra og få det godkjent selv om man oppgraderer nødvendige ting som bremser osv?
SpecTrum - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
endeløst tema. ingen søker før de spør.
For å gjøre det enkelt: Nei! ! !!!!
catano - 14 år og 1 måned siden
Karma: 2
til alle men også en komentar til streetracer.
Jeg måtte gjennom en meget vanskelig prosess jeg.
Først ble bilen avvist å det ble forlangt at bilen skulle typegodkjennes som ny.
Dvs stille til dagens (1999) krav til eksos, støy, sikkerhet osv.
Men etter møte med div også finansdepartemanget, ja disse har med det å gjøre.veiderektoratet, måtte personen på trafikkstasjonen pent ringe meg å, dersom ikke noe var feil skulle bilen godkjennes.
Artikkel i berensavisen``Vant over biltilsynet``
0. kontakte trafikkstasjonen å innformere om planer, få tilladelse til å starte
1. få nødvendigt papir på forskjel på 2,0 8v og 2,5 v6
2. montere og forandre det på bilen
3. betale Opel for å gå god for at deler er byttet, skrive dokumentasjon på det.
4. dra til trafikkstasjonen med papir fra Opel å de kontrolerer resten av bilen, lager nyt vognkort.
5. evt bet avgift å tut å kjør.
trafikkstasjoner liker ikke dette noen plasser i norge, men er alt i orden går det bra.
mvh
Catano
SpecTrum - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Fin informasjon!
Rayy - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
Hehe
tror dette er noe man burde laget en sticky post av som blir stående øverst(hvertfall høyt oppe) noe ala ris ros posten lenger oppe
det man har med allt som trengs å fremgangsmåte å hva som ikke er lov å hva som er lov å få veeeldig detaljert akkurat dette her
skulle gjærne ha gjort det selv, men sethar jeg ikke kompetanse til desverre
streetracer - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
problemet er vel der når C20LET er innblandet i bilde.
V6 er jo FWD så da funker denne oppskriften.
men angående fra 16v til 16v turbo er værre tror jeg.
noen mener at 4x4 er nødvendig for å få en FWD C20XE calibra godkjent som turbo bil med LET motor og andre sier at 4x4 er ikke nødvendig.
til og med bt i forskjellige steder av landet sier masse forskjellig.det er vel sånn jeg har skjønt.men catano kom med noe bra for de som vil ha V6
Litago - 14 år og 1 måned siden
Karma: 0
ta det med ro spectrum jeg har lest mer en nok om det der til å vite at det ikke går men som streetracer sier så får man forskjellige svar når man spør forskjellige steder
RamstadTech - 14 år siden
Karma: 0
NB: Har nettopp vert i kontakt med vegvesenet og vedkommende jeg har snakket med sier at de ikke lenger tillatter oppjustering av akselvekt og totalvekt uten vektgaranti fra fabrikk (GM). Hva som ligger i dette vet jeg ikke ennå og jeg har kontaktet lokalt opelverksted som skal undersøke hva som følger med ombyggingspapir til V6. Venter på tilbakemelding.
Novablack. - 14 år siden
Karma: 0
så lenge man har ett 4x4 karoseri ska det gå ann og få det godkjent ombygd.
det er godkjent let i fwd men det gjør de ikke lengre
Wind - 14 år siden
Karma: 0
Siden de bare typegodkjenner og c20let aldri kom med fwd så er det ikke det aktuellt for uvesenet.
Rayy - 14 år siden
Karma: 0
Fortsetter bare her med noen spm
Hvis du tar motor fra en annen bil kan man da ta ledningsnettet og hjernen fra den bilen?
Altså, tar man en v6 motor fra vectra, kan man da ta ledningsnettet og hjernen fra vectra å sette i en calibra?
Woody90 - 14 år siden
Karma: 0
Ja, det mener jeg skal gå. Til trådstarter, veit at når saab var eid av GM, som også eide Opel, brukte de mye av de samme motorene. Kompis av meg som har en Saab 900 2,5 V6, og det skal være lik motor som hvertfall Vectra bruker. Ser sikkert forskjellig ut, men skal er nok noen motorfester o.l som ikke er like, men skal være mulig og bytte om
Aasland - 14 år siden
Karma: 0
jeg selger v6 delebil med godtjent konvertering fra 8v til v6. godtjenningen tar du med deg på nærmeste opel forhandler å får ett likt til din bil. så slenger du bare over alle delene, liten tur innom bt, tut å kjør
http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=44795

gi bud om du er intressert i noe.
RamstadTech - 14 år siden
Karma: 0
Som nevn hevder vegvesenet at det ikke lenger er nok med ombyggingspapir fra Opel forhandler for å få godkjent 8V til V6. 21. november 2007 ble kjøretøyforskriften endret. Ved endring av vekter må vektgaranti fremstilles av bilens fabrikant. Hva kjøretøyforskriften sa før 2007 vet jeg ikke, men nå sier den:
"
§ 10-2. Definisjon av fabrikant av bil og tilhenger til bil

Med «fabrikant» av en bil eller tilhenger til bil menes en fysisk eller juridisk person som er ansvarlig for konstruksjonen og fremstillingen av en bil eller tilhenger til bil med henblikk på markedsføring under denne persons navn eller fabrikat eller enhver fysisk eller juridisk person, som har konstruert og fremstilt en bil eller tilhenger til bil til eget bruk.

For godkjenning er det en forutsetning at fabrikant av bil og tilhenger til bil sin WMI-kode inngår i understellsnummeret, jf. § 6-4 sjette ledd.

Med « fabrikantens representant » menes enhver fysisk eller juridisk person som er behørig utnevnt av fabrikant av bil eller tilhenger til bil til å representere denne overfor godkjenningsmyndigheten og handle på fabrikantens vegne, innenfor de områder som er omfattet av dette kapittel. Hvor det i dette kapittel henvises til uttrykket « fabrikant » av bil eller tilhenger til bil, skal dette forstås som enten fabrikanten eller fabrikantens representant.
Endret ved forskrift 21 nov 2007 nr. 1275 (i kraft 1 mai 2008).
"
Kilde: http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/for/ff-19941004-0918.html#1-7

Her tolker ikke Vegvesenet avdeling kjøretøy - Ålesund den norske importøren av Opel som fabrikk og vil derfor ikke oppjustere akselvekt og totalvekt på en 8V til V6. 8V vil derfor ikke bli godkjent med V6ern fordi den både er for tung for 8V sin tillatte foraksellast og det vil bli for lite vekt igjen til 5 personer a 75 kg.

Om vegvesenets avdelinger andre plasser i landet tolker lovteksten annerledes er jeg interessert i å vite det.
Rayy - 14 år siden
Karma: 0
Gad damn ><
så uanset hva du gjør så får du ikke godkjent ett sånnt motorbytte i ålesund?
Synes det er j@&€ rart at det skal vær opp til hver enkelt vegvesen avdeling å bestemme hvordan de tolker dette
Det blir jo forskjels behandling
Men om man f.eks viser til at en annen calibra 8v er blitt godkjent ombygd til V6 en annen plass, så hjelper ikke det?
Eneste som skjer er kanskje at den andre calibraen du henviser til blir avskiltet og erklert ugyldig godkjent?
Er vel noe sånnt de hadde klart å finne på:S
RamstadTech - 14 år siden
Karma: 0
Enten gjelder det samme over alt, eller så er det representanter her som missoppfatter. Mest sannsynlig er det likt over alt, men for sikkerhetsskyld vil jeg vite det dersom noen får godkjent en ombygging en annen plass. For da skal jeg ringe dit og spør hvordan de tolker lovteksten. Men selvfølgelig ikke før bilen er godkjent
Når nytt vognkort er utstedt kan ikke vegvesenet gå tilbake på godkjenning sin. Om vegvesenet blir obs på at en trafikkstasjon godkjenner ting som ikke skal godkjennes er det eneste som skjer at den stasjonen får refts og mest sannsynlig slutter med det.
Man får ikke godkjent flere av samme sorten fordi man kan henvise til en som har blitt godkjent.
RamstadTech - 14 år siden
Karma: 0
Det som eventuelt kan variere er om de ser på GM Norge som en fysisk person som er ansvarlig for konstruksjonen og framstillingen med henblikk på markedsføring. I det perspektiv synes i vert fall jeg det er vanskelig å ta stilling til om GM Norge er fabrikk. De har jo et henblikk på markedsføring av bilen
Aasland - 14 år siden
Karma: 0
Ram: Jeg fikk disse papirene i sommer jeg ivertfall.. og broderen min gjor det samme 8v -> V6 uten problem
RamstadTech - 14 år siden
Karma: 0
Jeg også har papir fra Opel for ombygging til V6. De kjøpte jeg for en mnd siden. Der står det svart på hvitt at lasteevnen til 8V kan oppjusteres til V6, men vegvesenet vil ikke gjøre endringen basert på papir som kun kommer fra den norske importøren.

Når bygde broren din om? Er det innen de siste tre årene? Om så, ved hvilken trafikkstasjon?
Espen_r - 12 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Lurer på det samme som ramstadtech !!

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!