Ressurser ▼
Forum :: Motorteknisk :: Arg... fått meg..
Øyvind - 20.05.2010 21:10:14
Karma: 0
Arg... fått meg motorfusk.. turbo.

Nå forstår jeg ikke hva som er galt med Catanoen... motoren har
begynt å fuske som fy... Starta med et par nappinger så dauer den
nesten helt, går kun på tomgang. Lar jeg bilen hvile litt går den fint
igjen ca 100m, før fuskinga starter igjen. Trodde det var tennings-
røbbel, men nå begynner jeg å lure på om det er bensintilførselen
som streiker en eller annen plass i systemet.

Hva jeg har sjekka: Alt av ledninger i motor-rommet, gått over med
elektrorens. Er 99,9% sikker på at alle ledningene til coil/fordeler og
ut fra batteriet er ok, samt resten av ledningsnettet som ligger rundt i
motor-rommet.

Kan jeg ha fått dritt inn i innsuget som tetter noen dyser? Dårlig
bensintrykk? Off for en situasjon... Blir glad hvis noen kan hjelpe med
tips for feilsøking... Ellers tror jeg jeg gir opp og tauer bilen til et
verksted.

Skal se om jeg får slengt opp et par bilder av motor-rommet.

Svar:

theopel - 15 år siden
Karma: 0
høres ut som det er bensinpumpa ja hadde samme probleme sjøl me en gang du rørte gassen så skaut den også ville den bare dø ut
.... - 15 år siden
Karma: 0
Enig med "theopel" hadde en omega me d probleme og da var d pumpa som fjuska.. hvist man gikk å banket litt i den så kom den seg men pumpa var ferdig.
Øyvind - 15 år siden
Karma: 0
Om det har noe hjelp...





Øyvind - 15 år siden
Karma: 0
Takker for tips theopel og KnutE, skal gå og sjekke dette med en gang
Øyvind - 15 år siden
Karma: 0
Ingen hjelp i å banke i pumpa.. Får bare skaffe ei ny og bytte
uansett. Ser iallefall godt brukt ut den som står på bilen.
theopel - 15 år siden
Karma: 0
jaok garantere deg at det er pumpen skifte du pumpe så skifte du bensin filter også
Øyvind - 15 år siden
Karma: 0
Takker for det, er ganske sikker på dette jeg også. Testa bilen litt,
går godt på 1. og greit nok på 2. men når jeg komer til 3. giret
starter fuskinga.. eller enda tidligere. Varierer litt.

Ja det er klart, bytter hele sulamitten. Filteret henger vel på samme
oppheng som pumpa, stemmer ikke det?
theopel - 15 år siden
Karma: 0
ja pumpen er det garantert sikkert stått på sia bilen va ny engang å de pumpene er ikke noe serlig bra ja den sitter ilag med filtere
Kai - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Litt offtopic men har ikkje du kobla ut varmstart ventilen?
Mortensen - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
tenker det samme som kai ang varmstartventilen.
Øyvind - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Da får vi skylde på Skage hehe

Hvor sitter varmstart-ventilen? *klø-seg-i-hodet*

Oppdatering: Skifta bensinfilter med et nytt, og pumpa med ei brukt,
da var bilen helt død. Satte tilbake den gamle pumpa, og nå går bilen
helt fint... Kanskje det bare var tett filter da? Får bare se hvor lenge det
varer. Har forresten hørt at de pumpene skal ha ekstremt lang levetid,
helt motsatt av hva du sier theopel...
theopel - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
den er på høyresiden av innsugstussen hmm rart ikke det jeg har hørt og erfart
theopel - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
mot pasasjer sia blir væll venstre av innsugs stussen nor du er i motor romme
Gøran - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/resources/diagrams/LET_motronic.gif

Der ser du varmstartventilen. Hvis du skal koble den ut lar du bare ledningene stå på, men du kobler vacuumslangen forbi. Altså rett fra innsuget til bensintrykksregulatoren.

Ser jeg er litt sent ute ang fjuskeproblemet, men hadde en kompis som slet med det samme. Han bytta bensinfilteret og bilen ble som ny.
Øyvind - 14 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Hva er da vitsen med å koble ut varmstart-ventilen? Ser ut som
alt er kobla slik det skal, ser det er litt dårlig vinkel på bildet.

Bilen har fremdeles ikke hatt ett eneste fusk, satser da på at filteret var
tett. Fant også ut at den brukte pumpa jeg kjøpte fungerer, en må visst
helle litt bensin i den for at den skal greie å suge bensin fra tanken
ved bytte av pumpe. Og for lagring av pumpe bør en fylle bensin i
pumpa og skru på en bolt på en slange festa i niplene på pumpa.
Hvis en bare har ei liggende til tørk, vil den mest sannsynlig bli dårlig
med åra.

Men jeg lurer på en liten ting til... På toppen av turboen er det en nippel
som peker mot høyre slik bildet er tatt, hva er denne til, og hvorfor har
ikke de som monterte turboen tatt den i bruk? Hvor skulle denne isåfall
vært kobla til?
Øyvind - 10 år og 5 måneder siden
Karma: 0
steikje så lenge siden... tiå fjuge

Sist redigert 10 år og 5 måneder siden
Dj_Devil - 10 år og 3 måneder siden
Karma: 0
stemmer.. hehe

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!