Taasaasen - 27.12.2010 09:23:39
Karma: 0
Prosjekt C20NE/C20XE swap!
Har en Opel Vectra A, 4x4 med en C20NE motor.
Så har jeg handlet inn en Calibra 4x4 med en XE motor, så skal jeg forsøke å sette over denne motoren. Og kanskje mot all formodning også få den til å starte
Calibra'n var mye demontert fra før, og interiøret ligger som eksplodert inni bilen. Så er ikke mye igjen før den er ute
Kommer bilder straks!
Svar:
Taasaasen -
14 år siden
Karma: 0
Taasaasen -
14 år siden
Karma: 0
Å få ut motor gikk rimelig smertefritt, i morgen skal ledningsnett ut..!
Taasaasen -
14 år siden
Karma: 0
folkens! det er 2 følere på xe radiatoren og 1 på ne... er det nødvendig å bytte radiator på grunn av det?
stitjo -
14 år siden
Karma: 0
går vel fort og bytte radiator uansett da
Taasaasen -
14 år siden
Karma: 0
Motor ute av vectra:
.... -
14 år siden
Karma: 0
kunne du tenkt deg å selge fordelingkassa?
Evt også kardang bak med drivakslinger og mellom aksel?
Taasaasen -
14 år siden
Karma: 0
du kan kjøpe hele 4x4 systemet=) Bud?
Taasaasen -
14 år siden
Karma: 0
Har forresten fått igang vectran med den nye motoren
starteren var gåen, så den måtte byttes...
Men jeg har problemer!
Først at bilen bare går på 3 plugger, men er det nok bare litt pluggledninger..
Men jeg oppdaget noe skummelt, det kommer "klakkelyd" fra toppen.. Ikke veldig kraftig, men det oppstår på noen spesielle turtall.. Og det er AKKURATT samme lyd som kom på min C20ne før jeg bytta! Hva er det tro?
Så fant jeg også ut at eksosanlegget var tilnærmet lik tett, og jeg byttet det ut..
Hva kan skje med motoren når eksosanlegget er "tett" ?? kan dette være grunnen til "klakkingen" (altså ventiltetninger eller lignende som blir ødelagt)?
Taasaasen -
14 år siden
Karma: 0
Mortensen -
14 år siden
Karma: 0
Vil tippe det er ventilløfter (ere) som kakkler.. kakkler det på varm motor like mye som ved kald.?
Jeg brente fast en stempelring på min 16v xemotor da katen gikk tett, men uten at jeg skal si hunder prosent sikkert så tror jeg
ikke det skal ta skade på toppen om eksosen går tett,
eneste jeg kan tenke meg kan skje er at toppakninga ryker
mellom sylidrene, i værstefall. Avhenger jo hvor lenge du har
kjørt med tett eksos..
Taasaasen -
14 år siden
Karma: 0
jeg tror nok også det er ventilløftere, jeg opplevde også noe sært i dag
når jeg fikk litt turtall på bilen så kom det ut syyyykt mye hvit røyk. Toppakning? og den diesel kakle-lyden blir bare værre
så har oljen er rar konsistens... hmmmm
jeg har kjørt maks 1 time med tett eksos...
.... -
14 år siden
Karma: 0
Hva tenker du deg selv da får hele 4x4 systemet?
Bambo -
14 år siden
Karma: 0
pakningshavari da ja..
Har garantert fått seg en push når eksosen var tett.
Taasaasen -
14 år siden
Karma: 0
Tok en kompresjonstest, i PSI:
1. 190
2. 210
3. 190
4. 205
Er dette normalt? i tilfelle så er ikke pakninga gåen?
og bilen bruker ikke vann?
men når jeg så røyken i lys, så virker den mer blåaktig ja..
Ventiltetninger?
Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!