Ressurser ▼
Forum :: Off topic :: Omega A tappes ..
.... - 27.02.2011 19:41:39
Karma: 0
Omega A tappes får strøm

Som topic har en Omega A som tappes får strøm, ganske seint igrunn sånn ca et par 3 dager om den står i ro..

lade lampen lyser sterkere å sterkere etter jo mer forbruk man har i bilen.. å med bare vanlig kjørelys på er det et helt svakt lys i lampen..

Dynamoen er prøvd byttet, batteriet er prøvd, har prøvd strekke egen kabel fra dynamo til batteri uten at det hjalp.. lade spenning er på 14,3v så den er grei..

Virker som om noe går til jord, men har sjekket isolasjon på samtlige ledninger å finner ingen brudd..

noen som vært borti lignende?

Sist redigert 14 år siden

Svar:

Novablack. - 14 år siden
Karma: 0
vert borti noe lignende ja, spørs om du skulle ha pussa over kontaktene dine til jord osv.

skal du finne ut om bilen stjeler strøm noen plass så sett på amperemeter mellom + og batteipol og bynn og nappe sikringer hvis det noe strømtap som registreres.
stopper det når du tar sikringen har du funnet kursen du skal feilsøke på
.... - 14 år siden
Karma: 0
Takker får svar!

ja har sjekket om det tappes strøm og sotte ampermetre mellom men det gir utslag på ca 100Ma men finner ikke noe unormalt i det siden klokken å cd spillern (memory) trekker litt men skal prøve nappe dem ut å se om det gir noe utslag.. Er ikke koblet noe u.org elektrisk i bilen forutenom cd spillern men er ikke noe annleg..
Novablack. - 14 år siden
Karma: 0
vert borti det på en senator en gan gog da var det en ledning som var morken og lå til jord.

100mA = 0.1A
12v x 0.1A = 1,2 w

ser ikke noe unormalt i det egentelig.

men har du ett fulladet 70Ah skal det vare 700 timer med strømforbruket ditt.
700/24 =29 dager før det er tomt.

men har batteriet ditt vert tappet helt en gang og det er blybatteri får du aldrig laddet det til mer enn 60% og da er kappasiteten 42 Ah ved fulladet batteri.
og da er levetiden drastisk mindre ved strømtap dvs at med det strømtapet du nå har tar det 17 dager og tappe det helt ut.

så har du kulde med i beregningen også, har ikke grafen i huet men Ah er regnet ut ved kontiunelig 20 grader +
allerede ved 10- tror jeg at minimum 40% av kappasiteten borte

og er det kalt ute så har du bare 25Ah ved fulladet batteri
og da er du teoretisk nede i 10 dager ish til tappet batteri.

dvs at det skal ikke stå mange dager til før du er under det som kreves av startstrøm for og drive starteren.


håper du sjønner noe av detta da

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!