Ressurser ▼
Forum :: Motorteknisk :: Tips til trim C..
redrum - 26.08.2011 18:13:25
Karma: 0
Tips til trim C20LET

Har sett gjennom hele Ebay etter trim til LET. Finner en del snacks, men usikker på hva som er bra og ikke.
Jeg er på utkikk etter frontmount intercooler, litt større dyser og innmat til motoren. Evt andre ting som forsterker/trimmer motoren. Hvordan kan du identifisere en overhalt turbo med forsterket eksoshus og wastegate?
Om noen kan ordne ei brødliste med et fint oppsett hadde det vært glimrende. Si også ifra om du har noe å selge.

Sist redigert 13 år siden

Svar:

TheEdge! - 13 år siden
Karma: 0
Større intercooler, ny bensinpumpe med bedre kapasitet, samt større strømkabler til disse.
Smidde råder er ikke dumt og gå for, orginale stempler tåler rimelig mye, men det er mer org komp som setter begrensningen her..

Størrelse på dyser kommer ann på hva slaks oppsett du tenker og gå for, turbo osv..
Garrett GT2860RS/2871R er gode turboer om du vil ha et oppsett med lite turbolag..

Du bør jo ha en chip/ecu som har et map for de dysene du tenker og kjøre samt ladetrykk..

Forsterkede rådebolter er det første du bør starte med da, da disse ikke er spesielt bra, dette er jo noe som kan taes i samme tid som evnt nye råder..
Og få tak i et grenrør samt en Garrett GT2860RS/2871R er på en måte en bedre løsning enn og finne en k26 turbo, da disse garrett turboene er ganske mer 'hightech'.
Bedre spoolup, bedre holdbarhet enn en gammal kkk turbo som er jassa litt med..

Ang dyser til en GT2860/71R så vil jo 620cc eller lignende fungere bra vil jeg tro..
Et bra eksosanlegg er jo klart et must, men det er litt begrensning av hva som er plass til på 4x4 calibra, minst mulig baktrykk fra turbo er i allefall en god start.
.... - 13 år siden
Karma: 0
Vist det er litt billig trim du er på utkikk etter ville jeg startet med byttet ut rådeboltene før jeg gjorde nå som helst, de knekker for et godt ord selv på orginale motorer.

Men så ville jeg satset på XE kammer (bedre bunndrag), større intercooler den orginale er for liten, større bensinpumpe og regulerbar bensintrykksregulator så kan du vente litt med dysene,Bedre jording til motor og coil evt 9v coil, større eksos 2,5" går fint på 4x4, og sist men ikke minst større insugstuss er ikke trykke som avgjør hvor godt bilen går det og selfølgelig men mengden er viktigere.
redrum - 13 år siden
Karma: 0

Takk for gode tips!

Men jeg har en turbo liggende som det står KKK K16 på. Vil det si original turbo, eller overhalt?
TheEdge! - 13 år siden
Karma: 0
KKK16 er orginal turboen, derfor står det KKK16..
Det forteller ingenting om den er overhalt eller ej..
Novablack. - 13 år siden
Karma: 0
skal du ha noe mer effekt i gata der du bynner og bytte ut innmat er det bare og glemme orginalturboen ivertfall.
den holder jo såvidt til 300 hk og da trenger du ikke mer enn eds 3 elelr no uten og bytte innmat så har du sprengt kapasiteten
redrum - 13 år siden
Karma: 0
Noen formening om hvor mye originale råder tåler? Har skiftet til ARP rådebolter nå. Turbo god for 400 hk og større intercooler er på vei.
Hvordan vil det bli med 440cc dyser med bensintrykk på 4.5 bar?
Og vet noen hvor mye schanche fordelingskasse tåler?

Sist redigert 13 år siden
Novablack. - 13 år siden
Karma: 0
orginal motorstyring? justerbar bensintrykk og turbotrykk blir nok ett must da.
rådene ligger nok i grenseland men fuker sikkert greit om du ikke skal helt opp til 400.

fordelingskasse rekner jeg med går mer på kjørestil med tanke på hva den tåler
redrum - 13 år siden
Karma: 0
Står i EDS 3 chip nå. Og bensintrykket er banket opp til 4.5 bar.
SC - 13 år siden
Karma: 0
Jeg har 525cc dyser med 3,7bar og EDS P3. Skiftet mapsensor, 3bar. Turbonetics E46. Lader 2,0 bar overboost og 1,7 bar etter det. Rundt 400 hk. Lykke til
redrum - 13 år siden
Karma: 0
Ja jeg prøvde å sette i 440 dyser på 4.5 bar. og det gikk til skogs. kan dette bli bedre om jeg setter ned til 3 bar igjen?

SC: Jeg regner med du har forsterket bunndel?

Sist redigert 13 år siden
SC - 13 år siden
Karma: 0
Har forsterket bunndel og oljepumpe ja...
redrum - 13 år siden
Karma: 0
Viser seg at dysene gir 475cc på 3.0 bar. Og det ble fortsatt fusking med det. kan det utgjøre mye forskjell fra 475 til 440?

Sist redigert 13 år siden
SC - 13 år siden
Karma: 0
Du kan gjöre det på andre måten å bytte mapsensoren... Da klarer den å lese mer ladetrykk å da kan du få bruk for dysene dine
redrum - 13 år siden
Karma: 0
Ja det ble ikke store forskjellen med 440 dyser heller. Får prøve å få tak i en oppgradert mapsensor da.

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!