Ressurser ▼
Forum :: Motorteknisk :: EDS 3.5 kjøre m..
Dun9el - 25.10.2011 16:33:21
Karma: 0
EDS 3.5 kjøre med 95 oktan, mulighet?

Hei.

Lurte litt på om noen har prøvd å sette på 2 toppakninger på c20let med EDS 3.5? om dette bil senke kompen nok til at man kjøre med 95 oktan?

Svar:

Novablack. - 13 år siden
Karma: 0
poenget?? fyll 98 og vær glad
Dun9el - 13 år siden
Karma: 0
poeng? spare penger men fremdeles ha mye kraft vell hvem vil vell ikke det?
Novablack. - 13 år siden
Karma: 0
så du skal bruke 2-3 lapper på og spare 14 øre litern?

anyway så har du baknesensor og kan fylle 91 oktan om du vill
Dun9el - 13 år siden
Karma: 0
For det første. Jeg må skifte toppakning unasett. så 2-3 lapper må jeg ut med uansett hva som skjer videre.
For det andre. Nå veit ikke jeg hvor du bor, men her i nordnorge er det nesten 1 kr i forsjeld på 95 og 98. da sparer jeg 60 kr pr full tank. Er ikke på alle plasser de selger 98 oktan heller.

EDS sin chip krever 98 oktan pga du for så høy komp med chip, mer luft og bensin = mer trykk. kjører du EDS med 95 oktan får du tenningsbank. Så da va spørsmålet om 2 toppakninger kunne løse dette problemet.
RamstadTech - 13 år siden
Karma: 0
Man har vel både oktanvelger og bankesensor på XE og LET. Ut fra det jeg har lest om instilling av motorstyring så kan ikke bankesensor løse alt pga at det på noen turtall oppstår lyder som likner på lydene bankesensoren lytter etter. Jeg frykter at en chip som krever 98 oktan har et tidligere grunnmap på tenning, så jeg hadde ikke turt å fyllt lavere oktan da. En annen sak er dersom leverandør av chip oppgir at man må bruke 98 oktan for å oppnå effekten de lover, men ikke krever konstant bruk av det.
Vet at i en del land er 98 oktan enda vanskligere å finne enn i Norge, så det burde finnes chip som aksepterer lavere oktan. Men det finnes også en øvre grense der bensinen selvantenner pga kompresjonen. Noen har vel erfaring med hva ladetrykk det hender på. Skal man over dette nivået så må høyere oktantall til
Novablack. - 13 år siden
Karma: 0
selvantenning sjer ved ett gitt kompresjon på en viss varme.
det vil si at det ikke er noen "fasit" hvor høy kompresjon en kan ha bare det ikke er for varmt etc..
finnes helt sikkert en graf på dette.

men har en 10:1 i kompresjon og lader 1.2 bar feks så tilsvarer det 11.2:1 i kompresjon
har en 9:1 i kompresjon og lader det samme har en 10,2:1 i kompresjon

slik jeg har forstått det iallefall.

RamstadTech - 13 år siden
Karma: 0
Helt enig Novablack. Dermed, så lenge man holder seg under det ladetrykket (og den effekt det medfører) som gir den kompresjonen der 95 oktan selvantenner, så skal det fint gå ann å lage en chip for 95 oktan.
Novablack. - 13 år siden
Karma: 0
eller enkelt og greit skru ned trykket 0.2 bar eller noe så skulle det også fikse biffen.
viktigste uansett er at en får nok bensin... er den som kjøler og forhindrer tenningsbank
Novablack. - 13 år siden
Karma: 0
har sett en graf en gang på kompresjon/oktantall/varme angående tenningsbank

det hele kan justares med mer fortenning med chip uansett men grafen var gitt ved 0 grader tenningsforskyvning..
vert morro og funnet den igjen...sånn nice to know stuff

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!