Ressurser ▼
Forum :: Motorteknisk :: Godkjenne 2.5 v..
Espen_r - 03.11.2011 17:01:48
Karma: 0
Godkjenne 2.5 v6 i 2.0 8v karrosori

Har noen link eller regnr på bil som dette har sjed på i norge ?
hadde vert greit og hatt med seg inn når eg skal prøve å få den godkjent i neste uke

Svar:

Novablack. - 13 år siden
Karma: 0
får pappirer på gm/opel

karoseri må tåle vekt/effektøkning.
må ha riktige bremser og 5 bolt understell.

så må du dokumentere hvor delene kommer fra.

skulle være pice off cake
Espen_r - 13 år siden
Karma: 0
har papirer fra opel norge att dette er greit.

Men det som vegvesene kan henge seg opp i er vekta mangler 20 kilo fremme og 240 kilo bak på totalt aksel vekt. hadde vert greit og vist papirer til vegvesene att eg ikke er den første
RamstadTech - 13 år siden
Karma: 0
Så det er du som er nestemann med den bilen der. Han som bygde den opp gav opp og solgte den. Mest sannsynlig med annonseteksten "Har alle papirer for ombygging så det er bare å kjøre til biltilsynet å få det godkjent". Hun som kjøpte den var også innom biltilsynet og jeg såg bilen annonsert med tekst om at det manglet kvittering på motor for å få den godkjent. Så hun gav vel opp hun og. Men det er ikke noen grunn til at du må gi opp.

I 2006 ble det gjort en lovendring i Norge som førte til at man ikke lenger får godkjent vektendring om ombyggingspapirene er skrevne av noen annen enn fabrikkanten. Det spiller ingen rolle at chassi har samme artikkelnr som en modell som er registrert med høyere totalvekt og har montert de delene som skiller mellom modellene. Dermed er det blitt klin umulig å få bygd om en 8V til V6. Bilen din derimot har opprinnelig 8V automat med AC og har dermed høyere vekter enn de fleste andre 8V om jeg ikke husker feil. Den skal dermed være mulig å bygge om.
Vektforskjellen mellom en V6 og 8V motor er ca 40 kg og denne vekta havner så og si på foraksel. Alle biler jeg har vegd er tyngre enn hva som står i vognkortet, det gjør det litt vanskeligere å bygge om, så her må du til å hive ut alt du ikke trenger. Stephjul, stereo (også høgtalere i dører og head unit), gulvmatter... Alt som ikke gjør bilen synlig demontert. Ha oljenivå, spylervæske, kjølevæske på et minimum. Så er det bare å prøve.
Espen_r - 13 år siden
Karma: 0
hørrer så mye forsjellig nå att eg sender bare inn bilen og finner ut hva som må gjøres. eventuelt om det er umuli. (alle eierene etter bygge og han så bygget den sa så mye forsjellikt) skal ha calibra uansett som prosjekt bil. eg ga 10.000 for bilen og har mange deler i den eg kan bruke på neste calibra, vill ha en med litt motor menne da blir jo denne utelokka eller eventuelt setter oppi 8v pusser og gnir litt på den og tar små fix tror kansje eg får 25.000-35.000 så kommer noe gått utavden uansett..
Ole - 13 år siden
Karma: 0
hmmm. merkelig RamstadTech, bilen ble ikke solgt av meg pga at jeg ikke fikk godkjent. jeg prøvde aldri og godkjenne noe motorskifte. Jeg hadde den 2 sesonger og koste meg med den, og kjøpte meg nytt prosjekt. derved ble den solgt. ugodkjent og uten noe gm papirer.

Så vil gjerne at du slutter og "gjette" på ting. og heller ha fakta.

Ole

kanoon - 13 år siden
Karma: 0
ingen so sa t meg når eg kjøpte bilen at både understellet og motoren va stjelt...det e surt d !!

Espen_r - 13 år siden
Karma: 0
kanoon

Som eg skrev i smsen toll regionen sa til meg att eg kunne understreke att motoren og understell er stjelt. den gamle motoren er levert til bilopphøgeri og ny motor står i. men mangler forsatt f25 girkasse!

kanoon - 13 år siden
Karma: 0
ja det vet eg,sikta litt t ole som bygget bile eg Espen
Espen_r - 13 år siden
Karma: 0
Ole har lakt så mye penger og tid ner i denne bilen men alikevell ikke godkjent den ? enten er det lureri som va på ferde eller er det rasmussen som har vert lureren det vet ikke eg, egentli dride eg i det menne hadde jo vert greit og sluppet å skifte motor men det er nå gjort alikevell !

RamstadTech

I 2006 ble det gjort en lovendring i Norge som førte til at man ikke lenger får godkjent vektendring om ombyggingspapirene er skrevne av noen annen enn fabrikkanten.. forsto ikke den 100% viss eg får papir fra opel norge om att karrosorie tåler vekten så skulle vell ikke dette være noe problem... eller ??
Ole - 13 år siden
Karma: 0
Er lagt ned mye penger og tid i den bilen fra min side, grunnen til at jeg ikke gadd og godkjenne er nettop det du sliter med nå, at det er et reint helvete.
Uansett hva man gjør er det aldri bra nok for staten, vartfall sånn det er her.

Så jeg gjore den ferdig i mine øyne og brukte den på en del treff. også fikk jeg lyst til og kjøre litt og ikke bare stille ut, derved kjøpte jeg et rwd prosjekt i steden. enkelt og greit.

Jeg prøvde ikke og lure noen. ble fortalt hvordan bilen ble bygget og på hvordan deler, og at den ikke var godkjent og at jeg aldri hadde prøvd.
RamstadTech - 13 år siden
Karma: 1
Beklager Ole. Jeg kjenner ikke saken godt nok til å kunne si hva som er hele historien. Det var kun en antakelse basert på at to forskjellige personer har dukket opp på forumet med denne bilen med spørsmål om hva de må gjøre for å få den godkjent.

Som kjøper bør man ha en genrell skepsis til å kjøpe noe som er ombygd og ikke står i vognkort. Det er som regel en grunn til at det ikke er godkjent, men det frister alltids noe veldig å kjøpe i og med at de fleste slike prosjekt blir solgt litt billigere enn de som er godkjent.

General Motors Norge AS er ikke produsent av råkarosseriet og papir fra dem om hva det tåler gjelder ikke for å øke akselvekter og totalvekt etter dagens regler som kom i 2006. Denne regelen kom for at det ikke skulle bli urettferdig konkurranse mellom forskjellige importører av samme bil. Jeg har hørt at til og med internt i vegvesenet synes de at denne regelen skaper problemer så det kommer muligens en lovendring med noen år.

Da må man klare å holde seg under de aksellastene og totalvekten som den spesifikke bilen ble godkjent med da den ble førstegangsregistrert i Norge.

Denne bilen har:
Egenvekt:1220
Totalvekt: 1640
Maks aksellast foran: 840 kg
Maks aksellast bak: 820 kg
I motsetning til vår som jeg kun fikk godkjent ombygd til 16V pga vekten
Egenvekt:1181
Totalvekt: 1610
Maks aksellast foran: 810 kg
Maks aksellast bak: 820 kg

C25XE veier omtrent 30 kg mer enn C20XE så dette burde gå med tanke på vekter. Men bilen kan ikke være fullesset med annet uorginalt styr når den skal veies, så stereo må ut, stephjul om du har, solbrillene i hanskerommet, osv...

F25 girkasse er det ikke sikkert at du trenger. Jeg diskuterte girkasse med lokal saksbehandler. Bremsesystemet må klare å stoppe greierne, karroseri og understell må
tåle kreftene, motor må oppfylle støy og avgasskrav, men om girkassen er for svak så skaper ikke det fare i trafikken. Det gir deg bare eventuelle fremtidige vedlikeholdskostnader, derfor ville han akseptere en ombygging der girkassen ikke var skiftet.

Hvor bor du Espen_r?

Sist redigert 13 år siden
Espen_r - 13 år siden
Karma: 1
Takker for hyggelig samtale Ramstech!

Får ribbe hele bilen og prøve på ny


Sist redigert 12 år og 4 måneder siden

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!