I showcase så har jeg tidligere skrevet at vi har planlagt å montere noe styling som ikke er for ekstrem, noe som heller gjør at bilen ser nyere ut, enn stylet.
Syntes at en kombinasjon av Platinum bakfanger og sideskjørt, og Lenk LT Cliff frontfanger ville gjøre susen.
Bakfangeren kommer i to deler. Aner ikke hvordan produsenten mener at disse skal festes sammen, men jeg syntes i vert fall at det kunne være en ide å gjøre den delbar.
Sammenføyingen tenkte jeg var lurt å gjøre med 4 platebiter som boltes sammen. Støype derfor plater i glassfiber hvor en ende er uten polyester.
Tauekrok er kjekt å ha i tilfelle uhellet er ute. Laget like gjerne kroken selv i stedet for å kjøpe. Er jo bare en enkel aluminiumsplate med et hull i.
Støypte også inn en nedfelt kant som orginale skiltlys kunne monteres på. Det syntes jeg ble veldig bra. Tror ikke det er alle som tenkter på skiltlys når stylingen tilpasses.
Med to store åpninger i bakfanger så måtte det duplex eksos. Det fleste eksoskit jeg fant til Calibra i duplex var bare en potte på ene siden og så et kort rør til ene siden og et langt til andre siden. Ikke så rart siden det Calibra karosseriet er laget for enkel eksos. Men Jetex/Fortex har noe greier. De har en potte til Calibra. Denne hadde det sikkert spart meg mye bry å benytte, men den koster over 9000 kr + moms. Valgte derfor heller en annen duplex potte fra samme firma, en for Wrangler 2.8TD. Denne var rimeligere, men krevde litt sveising. En kompis har heldigvis TIG apparat så det lot seg løse.
Problemet med eksospotten er at den må plasseres med utgående rør fremst i bilen for å få plass til enderørene, så det måtte laget et skikkelig bokkehorn for å få innkommende rør forbi utgående
Så trangt som det ble innenfor bakfangeren så kunne det ikke benyttes fleksible oppheng. Gikk derfor ut fra at grenrøret burde avlastes litt så det ikke blir så mye spenn når motoren vrir seg.
Frontfangeren var det mye jobb med. Jeg visste fra før at når man kjøper glassfiberdeler så må man forvente å måtte knuse luftbobler og fylle de med sparkel, men her var det mye. Bakfanger og sideskjørt derimot var helt uten bobler. I tillegg var fremfangeren støpt i 3 deler som igjen var støpt sammen så overgangen måtte jevnes en del
Fangeren var laget for tauekroken som er på de siste modellen av Calibra, så dette hullet måtte støpes igjen
I tillegg var passformen på bunnfestet ganske dårlig, så denne måtte forlenges.
Senere når det kom til lakkeringen så kom det nye bobler i fangeren. Det viste seg at den var produsert med for lite herder så herdeprosessen ikke var fullført. Når fangeren ble lagt til tørk ved 80 grader fortsatte prosessen og det sprengte ut overflaten. Prøvde dette et par ganger og det hendte neste gang også. Til slutt la jeg fangeren noen dager i badstuen ved 80 grader for så å leke tannlege med boblene som dukket opp. Tok skikkelig rotfylling for å være sikkert på at det ikke var uherdede rester i kraterene. Men fikk dessverre en boble etter at lakkering ver gjort.
Sideskjørtene ønskte jeg å ha demonterbare. På samme måten som jeg støypte plater til å feste nedre del av bakfanger halvstøypte jeg festeplater til sideskjørtene.
Calibra har jo disse boltene sveist i kanelen som gjerne kan benyttes på glassfiberskjørt også.
Plate monterte jeg på boltene og det ustøpte fiberet bøyde jeg både opp og ned. Det som bøyde seg ned kunne jeg støpe fast i fangeren mens det hang på bilen.
Så var det å ta av skjørtet for å støpe øvre del. Jeg la monteringslisten i lett press slik at skjørtet vil få lette press mot karosseriet etter montering.
Og så har man demonterbart sideskjørt.
Sist redigert 13 år siden