Ressurser ▼
Forum :: Motorteknisk :: motortrøbbel
GsxR - 02.06.2012 01:23:41
Karma: 0
motortrøbbel

Hei. har kjøpt meg en calibra turbo. Den har chip fra tigerspeedparts montert med trinnbryter. d jeg lurer på er om luftmengdemåler skal fjernes når den er chippa ? Luftmengdemåleren er ikke der. Motor går ikke normalt. Akkurat som den ikke har nokk bensintrykk. den sjyter å murrer på ca 4-5 000 omdreininger. håper på svar .

Svar:

Jckf - 12 år siden
Karma: 0
Uten LMM vil jo ikke motoren vite hvor mye bensin den skal blande inn. Ville forresten trodd at motoren kveltes uten den? Sikker på at den ikke bare er gjemt et sted?
GsxR - 12 år siden
Karma: 0
Trudd oxo at motor ikke villa gå normalt i d heletatt utn LMM. men LMM er ikke der. den e borte vill nokk tru at d e den som jør at den fusk. så e d bere å få tak i en sann da
Jckf - 12 år siden
Karma: 0
Når jeg tenker meg om kan jeg huske en "mod" hvor man erstatter LMM med en resistor med fast verdi, så det kan jo hende du har en plugg i enden der LMM skal stå som lurer hjernen til å tro at lufstrømmen er konstant like stor. Det vil jo selvfølgelig føre til feil blandeforhold.
GsxR - 12 år siden
Karma: 0
Fikk tak i en LMM fra en 2.0 16 v. og den slutta og fjusk da. men kan man bruk en LMM fra en 2.0 16 v ?
Jckf - 12 år siden
Karma: 0
Rota gjennom Carparts.no og Opel-Deler.no uten å finne LMM, men C20LET og C20XE er nesten identiske motorer, så det burde gå bra.
GsxR - 12 år siden
Karma: 0
Kjæmpegreier takk før alle svar biln vart freak værtfall då va d bere å finn ut av 4wd probleme
Jckf - 12 år siden
Karma: 0
Lampe som lyser konstant?

EDIT: Les gjennom denne tråden http://www.clubcalibra.com/technical-troubleshooting-servicing/4x4-problem-43689/ =)

Sist redigert 12 år siden
GsxR - 12 år siden
Karma: 0
Ja lampa blenk heile tida å 4wd funk ikke biln ha stådd i ro ca 2-3 år. før han pakka bort biln då verka 4wd.
Jckf - 12 år siden
Karma: 0
I følge verkstedmanualen er det kun 2 ting som får lampa til å blinke.



EDIT: Søkte litt rundt på nettet ang. LMM for XE vs. LET. LET-måleren er laget for å kunne måle større mengder pga. turboen selvfølgelig, og XE-måleren vil "makse ut" tidligere. Dvs. at et sted vil motoren få mer luft enn den tror. Dette kan føre til tenningsbank, sier kloke hoder.

EDIT 2: For referanse:
Måler med klaff (kun 8v?) - Air Flow Meter - AFM
Måler med netting - Mass Air Flow - MAF

Finnes visst 2 typer av sistnevnte. En med 4 pins i pluggen, og en med 6. De 2 ekstra er for temperaturmåler for motorer som ikke har denne et annet sted.

Sist redigert 12 år siden
GsxR - 12 år siden
Karma: 0
Va ute i natt og testa bilen. den jikk som faen. merka ingen tenningsbank da. men tenningsbank kan vel komme og gå. Vridde oxo brytern for chippen på max å biln fløtta bra på seg. storimponert over kor bra den chipprn funka . e den mange hk med chipp fra tigerspeeparts ?
Novablack. - 12 år siden
Karma: 0
xe har luft MENGDE måler og let ha luft MASSE måler.
måler 2 helt forsjellige ting så funker ikke over ens de nei
SC - 12 år siden
Karma: 0
Det är massemåler på let og xe men xe-motoren har en mindre måler. Det er ikke samme boschnummeret på de to, jeg ville gått for en let-måler.
Er det EDS phase3 fra tiger så vil det gi rundt 300hk og masse nm

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!