///Calibra///: Når man ser modellene i bakgrunnen, så ser man hvor forut for sin tid Calibra virkelig var.
streetracer: ja den må ha vært hightek bil i 1990.... se på den corsaen over calibraen...DET er 90 talls!
Litago: design messig var den jo nyskapende.. de gikk fra alle de kantete formene på de forige modellene til å lage vakre buede former.. rett å slett vakker
streetracer: japp...calibra var den bilen som hadde verdensbeste aerodynamikken i heeeeele 7år! altså en opel?
Nightgod: det gjaldt bare masseproduserte biler...
streetracer: selfølgelig...!!! ellers så kunne man bare lage hva som helst.... og lett får kjempe bra aerodynamikk
Litago: selvfølgelig var for eks formel biler bedre..det sier jo seg selv.. men den var bedre en ferrari og lamborgini.. godt gjort
Nightgod: jaja, tenkte bare at jeg skulle være litt vanskelig...
Lexmaul16v: Altså, calibra hadde lavest luftmotstand, ikke best aerodynamikk.. En formel 1 bil har like mye luftmotstand som en lastebil pga alle vinger og spoilere som skal lage marktrykk.
Lexmaul16v: Og det var kanskje også prioritert på ferrari`ene og lamboene, at bilen faktisk skal sitte på veien når man svinger i over 200km\t.
streetracer: saken er at opel gjore noe BRA ...hehe
Ole: On its launch in 1989, the Calibra was the most aerodynamic production car in the world. This was glorified in an advert on British television during 1990. The eight valve model was, however, the mos
Ole: aerodynamic mass production car for the next 10 years
Thalberg: Jeg lurer på hvordan frontfangeren til 8 ventileren ser ut.. det er jo bare frontfangeren som er forskjell. at den ikke har luftinntaket mellom lyktene eller noe..
Kjødemannen: Forskjellen er at luft inntaket nede i fangeren er mindre på 8v en på 16v og turbo.
Litago: alså må man passe på når man kjøper en ny fanger for en 16v.. det kan ikke være en 8v fanger?
Lexmaul16v: Nå får du slappe av da, aerodynamikk er relativt. Det er luftmotstanden som er lavest, som du ser på Cd`en, Calibra ble slått av blandt annet Audi A2, det sier litt om hvilket aspekt av aerodynamikk s
Ole: cd er jo måten og måle aerodynamikken på biler, hvordan klarer du og si at calibra kun hadde lavet luftmotstand da ? man må jo ha veigrep også for og måle cd. og at du i tilegg sier at f1 har mye luft
Lexmaul16v: FEIL, man må da for faen ikke ha veigrep for måle cd, cd er luftmotstand generellt. Et eksempel er da at Eiffeltårnet har Cd på 1.8 til 2.0, en rund kule\ball har cd på 0.47. At en formel 1 bil har cd
Lexmaul16v: Dvs at den har en økonomisk aerodynamikk, og ingen kjøreegenskaper i høyere hastigheter.
Lexmaul16v: En cd på 1.1 (formel 1) er vesentlig mye mer enn en på 0.28 (calibra). Vil alikevel på ingen måte si at calibra har bedre aerodynamikk enn en formel 1 bil..