Ressurser ▼
Forum :: Generelt :: "Import" av Cal..
TurboBoost - 28.07.2004 18:47:59
Karma: 0
"Import" av Calibra...

Mener å huske at det for minst ett, kanskje to år siden, her på forumet ble diskutert å "importere" en Calibra (forsåvidt hvilken som helst annen bil også fra Tyskland uten å betale noe mer enn det den koster der.

Opplegget gikk såvidt jeg kan huske ut på at man kjøpte et skikkelig vrak av en rustholk her til lands (for en slikk og ingenting), skrudde av skiltene og tok med disse ned til Tyskland sammen med vognkortet. Kjøpte så en bil der i flott og fin stand, skrudde på de norske skiltene på den, la vognkortet fra Norge i hanskerommet og kjørte hjem.

Det eneste som da ikke ville stemme overens var rammenummeret (forutsatt at vognkortet fra Norge var fra en bil med samme motorstørrelse). Noen som har gjennomført noe slikt? (Det kan jeg vel egentlig banne på at det er, men om de snakker høyt om det er vel en annen sak...) Finner ikke igjen den tråden, sikkert slettet da det er ganske lenge siden....

Svar:

yorock - 20 år siden
Karma: 0
Sikkert litt skjipt å bli oppdaga da
Kan sikkert importere mange calibraer for den prisen då koster å bli tatt med falske skilter hehe
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Det du kan gjøre for å få det lovlig er:
Kjøp en calibra i ELENDIG stand i Norge.
Kjøp en tilsvarende calibra i tyskland, men i strøken stand (eller hvilket som helst annet land). Så kan du søke om gjennoppbygning (få biltilsyn som faktisk vet at dette går an), skifte over 3 deler fra understellet på den dårlige til den gode. (Typisk girkasse, bakstilling, og ting som det), du får den stemplet med NYTT rammenummer, godkjennt uten å betale avgifter, så kan du skifte tilbake til de "gode" delene uten at noen har noe de skulle ha sagt.

Dermed har du en Calibra i GOD stand til en slikk og ingenting. Forutsatt at du kan skru. Dette er LOVLIG!
TurboBoost - 20 år siden
Karma: 0
Hmm, dette hørtes igrunnen meget interessant ut, SlinkeY. Vurderer å kjøpe meg en Turbo 4x4, men som alltid så er pengeboka litt slank da... så.. Vil jo helst holde meg på riktig side av loven også da

Turboer fås jo i Tyskland for 30-40k i god stand med grei km (120-150 ca) Kan jeg da kjøpe en vraka (kondemnert heter det kanskje?) bil i Norge og søke om å 'gjenoppbygge' denne, eller må det være skilter på den (i kjørbar stand, EU ok etc.)??
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
neida, du kan kjøpe en kondemnert bil og gjenoppbygge denne.
http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=455570
denne karen har gjort dette. Om du lurer på noe annet kan du sikkert spør han. Jeg aner ikke hvem det er, så ikke hils fra meg.
TurboBoost - 20 år siden
Karma: 0
Hehe, neida... Men dette hørtes jo igrunnen genialt ut. Kanskje kan man til og med betale noen for å gjøre skruinga og likevel komme ut av det med god gevinst? Uansett ser jeg for meg et fint prosjektarbeid for vinteren... Om noen har mer info/tips ang. dette tar jeg imot med stor takk
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Ville ringt denne karen som har salgs annonsen og spør han om han har noen tips til hvor du kan få info..
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Forresten. Straffen for det du fåreslo øverst er rimelig streng. Opp til 2 års fengsel. (Dokumentforfalskning)
TurboBoost - 20 år siden
Karma: 0
Ok, får vel kanskje ta en prat med ham da ja... Men hvordan vet du forresten at han har gjort det på denne måten? Ser ikke at det fremgår av annonsen som ligger på AutoDB på noe vis...

Nå som jeg vet at det går an å få det til billig på lovlig vis kommer jeg garantert ikke til å gå for den ulovlige metoden, og ville nok uansett ikke gjort det likevel...
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Ringte på bilen, og karen jabbet ivei
Timmy - 20 år siden
Karma: 0
For å få godkjent dette byttet dere snakker om, må ramma være veldig skjeiv og sånn, holder ikke at bilen er i veldig løen stand...
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Det er da fort gjort å ordne skjev ramme.
John Richard - 20 år siden
Karma: 0
Alt kan jo "ordnes"
Timmy - 20 år siden
Karma: 0
Har gravemaskin og traktor, så skjevhet kan ordnes gratis hos meg
Fr3dr1k - 20 år siden
Karma: 0
Hmmmmmmmmmmmmmmm? *tenke masse*
TurboBoost - 20 år siden
Karma: 0
Hvor er det enklest å få tak i en passelig bil her i Norge, som jeg kan søke biltilsynet om å få gjenoppbygge?

Å få tak i en fin turbo-bil fra Tyskland er jo forholdsvis greit ser det ut til, men det blir kanskje vanskeligere å finne et passelig norsk vrak?
Perry - 20 år siden
Karma: 0
TurboBoost - 20 år siden
Karma: 0
Har sett denne, men den mangler jo deler som man trenger å flytte over for å få godkjent gjenoppbygging. Orker ikke streve med å flytte HELE den importerte bilen over til dette karosseriet...

Dessuten er det en 16V bare, må vel betale masse avgifter for å få den som en Turbo...
Dashey - 20 år siden
Karma: 0
sitter ikke rammenummeret på en plate da? det er jo bare å paye noen for å få flytta den over..blir endel enklere enn å lage skjev ramme og alt det pisset der

btw..de har sikkert noen regler for at ramma må være registrert i norge for at den skal bli godkjent..tviler på at staten er så dumme at de ikke har tenkt på det

problemet med å kjøpe bil i tyskland er at hvis du ikke vet hva du driver med så blir du fort lurt..er MANGE useriøse firmaer nedi der ass
Timmy - 20 år siden
Karma: 0
Rammenummeret sitter ike bare på den plata.. Er slått inn i ramma også..
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
I tillegg er det ulovlig å flytte rammenummeret.
16V - 20 år siden
Karma: 0
far min gjor de på ein 2cv ein gong begynte å resturer feil bil, etter kvart fann han ut at han hadde begynt på feil bil men da kunne han ikke stoppe da kappa han rame numere over på den andre bilen og eu kontulerte den, gjekk gjennom som eit smil
Wright / Ims - 20 år siden
Karma: 0
d går nok en del slike biler også i landet... få noen gode til og sveise og så tectylbehandling så går vel d som smurt, verre skulle du bli tatt, men er d en bil du skal ha selv og ikke selge så er vel sjansene minimale?
Dashey - 20 år siden
Karma: 0
man blir ikke tatt
CrashTestDummy - 20 år siden
Karma: 0
99,99% av de som gjennomfører dette blir nok ikke tatt, men kjipt om akkurat DU er den 0,01% som BLIR tatt.. Ikke verdt å ta sjansen tror jeg
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Riktig det, Det går som dokumentforfalsking. Inntill 2 års fengsel.
IrquiM - 20 år siden
Karma: 0
og straffetoll på 80% av det tollen egentlig skulle vært på, så hvis tollen blir på 100k får du 80k i tillegg
Perry - 20 år siden
Karma: 0
Ikke lyst til å miste nattesøvnen over noe slikt....huffa meg..
Dashey - 20 år siden
Karma: 0
er morsomt å leve litt farlig er det ikke? kan du spare 60000 på toll så syns iaff ikke jeg det er noe å snakke om iaff..

og hvis du ikke greier å gjøre den jobben orntlig og blir tatt får du skylde på deg sjøl
IrquiM - 20 år siden
Karma: 0
hvorfor leve farlig ? er jo bare å kjøpe et 8v skall som er reg. i norge før 1.1.96 og flytte alt over så sparer du toll
John Richard - 20 år siden
Karma: 0
Hør på IrquiM!
Dashey - 20 år siden
Karma: 0
btw..hvis du kjøper et 8v skall er vel det registrert for en 8v motor? skjer det noe med avgiftene hvis du setter i større motor?
John Richard - 20 år siden
Karma: 0
Ikke hvis den er førstegangs reg før 1996, derfor IrquiM påpekte dette.
Dashey - 20 år siden
Karma: 0
hmm..okey..så da bare melder du fra til biltilsynet/forsikringsselskap om at bilen er ombygd til en c20let og kjører avgårde?
John Richard - 20 år siden
Karma: 0
Jepp, men bilen må vises, du må oppgradere bremser osv.
Dashey - 20 år siden
Karma: 0
betyr dette at du oxo kan trimme en bil som har blitt registrert før 96 lovlig uten å måtte betale for det? høres bra ut..bilen min er jo importert i 98 trenger jo bare vente et og et halvt år da..
IrquiM - 20 år siden
Karma: 0
ja, stemmer det

har skrevet litt om det før

http://www.pirattaxi.net/default.asp?sak=42

satsene er gamle, men reglene stemmer
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Dash-X: nei, du må ikke bare vente 1 og ett halvt år. Om 1 og ett halvt år er bilen din fortsatt registrert i 98 og IKKE før 96! Var i 1996 de nye reglene kom.
Dashey - 20 år siden
Karma: 0
hmmm..de nye reglene blir jo justert "framover" med åra vel ?
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Nei, det gjør de ikke. registrert før 96 kan trimme uten å betale avgifter!
Dashey - 20 år siden
Karma: 0
dette skal jeg skjekke på biltilsynet på mandag
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Det er ingenting å sjekke. Jeg vet at det jeg sier er riktig.
Det er ikke biler som er eldre enn 8 år, det er biler registrert FØR 1996! IrquiM: Kan du bekfrefte det?
Skage - 20 år siden
Karma: 0
Det er riktig som slinkey sier,men når vi kommer til 2006,vil biler som har vært registrert i norge i 10 år bli billig å bygge om,så om bilen din er regga i 1997,må du vente til 2007,osv...
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Skage: er det noen nye regler som kommer? Har du noe url til info om disse?
Dashey - 20 år siden
Karma: 0
skage : den regelen gjelder vel først og fremst for varebiler etc?

slinkey : var derfor jeg stussa litt..fordi irquim sa ja og du sa nei
Carl-Wilhelm - 20 år siden
Karma: 0
Hmm. Han må ha blingsa.
Skage - 20 år siden
Karma: 0
fra toll.no:I utregnet tilleggsavgift gjøres det et fradrag for registreringstiden. Fradraget regnes fra dato for første gangs registrering her i landet til tidspunktet for statusendringen. Det oppnås ikke bruksfradrag lenger tilbake i tid enn dato for første gangs registrering her i landet dersom en ønsker å statusendre et bruktimportert kjøretøy.

Satsene for bruksfradraget er:

Over 1 år : 15%
Over 2 år : 30%
Over 3 år : 45%
Over 4 år : 55%
Over 5 år : 65%
Over 6 år : 75%
Over 7 år : 85%
Over 8 år : 90%
Over 9 år : 95%
Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)
Dette gjelder kanskje ikke økning av motoreffekt??gjelder vel kanskje bare for varebilerEr ikke sikker jeg.
wanvik - 20 år siden
Karma: 0
Dette gjelder også for effektavgift ja, den har også bruksfradrag. Det er 10 år etter 96 som gjelder.
Skage - 20 år siden
Karma: 0
ja,da hadde jeg rett da,det var det jeg skreiv over her.
IrquiM - 20 år siden
Karma: 0
slinkey : du har forstått rett ja

alt du trenger vite står i den artikkelen jeg skrev for noen år siden - reglene er ikke forandra - bare satsene på engangsavgifta

dash : jeg sa ja ang. 96 spørsmålet ditt... les artikkelen min heller

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!