Ressurser ▼
Forum :: Motorteknisk :: Hvordan fungere..
Perry - 03.05.2005 03:10:42
Karma: 1
Stengt diskusjon Hvordan fungerer en dumpventil? Hvorfor? Hvordan montere? Les her..

Dump valve, dumpventil, pop-off, resirkuleringsventil, avlastningsventil?
Avlastningsventil er fellesbegrepet på alle typene. Som du sikkert vet er det to forskjellige former for avlastningsventiler. Den ene resirkulerer ladeluften tilbake til innsuget -såkalt closed loop, mens den andre evakuerer trykket ut til friluft. Sistnevnte gir den vanvittig råe lyden som de fleste av oss bare "må ha"!

Hvordan fungerer egentlig en turbo?
Turboen består av en kompressordel og en turbindel. I hver av delene er det et skovlehjul. Disse er igjen forbundet via en felles aksel. Kompressordelen suger til seg luft, komprimerer den og pumper den inn i motoren. Dette skjer først når du har gitt litt gass og eksosen (varmen) fra denne passerer turbinhjulet på vei ut i eksosanlegget. Denne eksosenergien setter snurr på turbinhjulet, som altså er forbundet med kompressorhjulet, og ytterligere øker komprimeringen og tvangsmatingen av innluft. Nettopp denne selvforsterkende effekten er det som kan kjennes på de fleste turbomotorer. Ladetrykket begrenses ved at eksosen sluses utenom turbinskovlene og gjennom wastegaten.

Hva er hensikten med en dumpventil?
Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 80 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolag. For å forhindre dette monterer man en dumpventil som slipper ut det overflødige trykket, og som dermed sparer turboen for mye stress. Samtidig vil du oppleve en "friskere" respons siden turboen vedlikeholder rotasjonen, og er klar til å levere masse trykk med en gang istedenfor å måtte "starte på nytt"


Hvorfor ettermontere en dump ventil?
På de fleste turbobiler finnes det som regel en avlastningsventil som resirkulerer overskuddsluften tilbake til innsuget til turboen. Dette er løst med en ventil som enten sitter i selve kompressorhuset av turboen eller at det sitter en ventil like etter utløpet av turboen. Dersom den sitter på slangen ut fra turboen er den mest sansynlig av plast og kan med fordel byttes til en mer robust versjon.



forsterkede resirkuleringsventiler fra Forge Motorsport samt heftige dumpventiler fra blandt annet TurboXs. TurboXs sine dump valves eller pop-off ventiler som de også kalles er laget i aluminium og har et messingstempel inni. Disse er meget robuste og vil vare bilens levetid. Det er med en stål og en alu. røradapter. Det er i tillegg med shims slik at du kan shimse fjærspennet på dumpventilen ved å legge mellomstykker mellom selve fjæren og stempelet. Alt kommer som et kit slik at du selv kan tilpasse det ditt turbotrykk/vakuum. Disse er egnet for ladetrykk mellom 0.4 og 2 bar.



TurboXs produserer flere forskjellige ventiler. Den minste har 25 mm innfestning -dette tilsvarer den vanlige diameteren på resirkuleringsslangen til de fleste turbobiler. Neste har 32 mm innfesting og kommer med eller uten horn/trompet. Dersom du vil ha den heftigste 32 mm versjonen på din 25 mm originalinnfestning finnes det et 32/25 adapter munnstykke.

Dersom du lader mindre enn 0.7 bar kan du klare deg med en rimeligere ventil med gummimembran innvendig istedetfor en med metallstempel. Vær oppmerksom på at dette membranet er skjørt, men kan byttes. Du må regne med at dette membranet ryker etter noe tids bruk. Livslengden vil avhenge av kvaliteten på selve membranet samt av hvor høyt ladetrykk du har.

Dersom du benytter originalinnfestningen hvor du fjerner den originale resirkuleringsventilen trenger du en blendeplugg for å blende returen til innsuget.
Disse må du bestille separat.

Hvor bør dumpventilen monteres?
De fleste benytter uttaket til den originale resirk. ventilen. Dette er enkelt, krever ingen modifisering, og gir den herlige lyden som de flertallet vil ha.

Dette er derimot ikke optimalt. Årsaken er at med denne løsningen står dumpventilen før intercooleren. Dette medfører at når man "dumper" ladeluften, dreneres intercooleren "baklengs". D.v.s. ladeluftstrømmen snues og tømmes i motsatt retning i forhold til den vanlige flowretningen. Dette betyr at man får motgående luftstrømmer, samt at ved neste gasspådrag må først ladeluftkjøleren "fylles" før ladetrykket kommer frem til gasspjeldet.

Det optimale er å få plassert dumpventilen så nærme gasspjeldet som mulig. Da opprettholder du rett flowretning i tillegg til at du har luft tilgjengelig med en gang du gir gass.

Dersom du har et stål eller aluminiumsrør like før gasspjeldet kan du med TurboXs dumpventil kitet sveise inn enten den medfølgende alu. eller stålrørmunnstykket. Dersom du har en gummirørføring må du kappe denne og sette inn et T-rør.
T-rør finnes i ytterdiameter 52, 60 og 70 mm.



Ulemper med dumpventiler
Hvis du har ettermontert en dumpventil og at motoren din har en luftmengde/masse-måler vil den luften du "dumper" bli registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden. Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå.

Jeg har montert dump ventil, og motoren går ikke ordentlig etterpå!?
Enkelte har problemer med at motoren ikke går på tomgang eller at motoren dør eller nesten dør når de slipper gassen. Dette skyldes som regel alltid at motoren suger falsk luft gjennom dumpventilen.

Andre har problemer med å opprettholde ladetrykket.

På de rimelige modellene med gummimembran er det enten at fjæra er for slapp i forhold til til ditt vakuum/ladetrykk eller at membranet er revnet.

På de mer robuste modellene må du helt enkelt legge inn flere shims eller på annen måte øke fjærtrykket.

Håper noen ble litt smartere her iallefall.
Har du noe du vil tilføye? PM meg

Perry

Ingen har svart enda

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!