Glenn - 24V V6 - 02.06.2005 19:52:14
NeOn
jeg vil bare få avklart dette med neon, er det lovlig eller ikke?
Svar:
StylingZone -
19 år og 6 måneder siden
kun på parkeringsplasser
Glenn - 24V V6 -
19 år og 6 måneder siden
Så da må du kople neon til park lys?
Stian -
19 år og 6 måneder siden
koble til en egen bryter. så kan du skru det av akuratt når du føler for det!!
parklysa lyser all the time.. så du får liten effekt av å koble dem sammen der.. hvis du ikke har planer om å kjøre med neonlysa på hele tiden
Glenn - 24V V6 -
19 år og 6 måneder siden
lite peiling jeg skjønner du
men alt må læres en gang
Stian -
19 år og 6 måneder siden
stemmer
det er fullt lovlig
men uansett. kjøper du ett sett med neon undercar kit.. så følger somregel alt med av bryter osv.
Glenn - 24V V6 -
19 år og 6 måneder siden
Tusen takk =) va ligger prisen på`?
StylingZone -
19 år og 6 måneder siden
999,- LED her..
Stian -
19 år og 6 måneder siden
enkelfarga?
StylingZone -
19 år og 6 måneder siden
yep =(
tempel 16v Turbo -
19 år og 6 måneder siden
har et komplett kitt jeg skal selge, aldri vært brukt. står i eska enda!
Selges for 600 + frakt
tempel 16v Turbo -
19 år og 6 måneder siden
det er blått foresten
Edit: glemte å bruke edit på forige post
calibra tuning -
19 år og 6 måneder siden
Kjøper det jeg tempel. Bor i bergen
Stian -
19 år og 6 måneder siden
SOLGT
hehe
tempel 16v Turbo -
19 år og 6 måneder siden
SOLGT til stian siden du var først ute. sorry alec. så det ikke før nå og stian Skreik på MSN
calibra tuning -
19 år og 6 måneder siden
jaja sånn kan det gå
tempel 16v Turbo -
19 år og 6 måneder siden
men jeg har en bakrute senker jeg skal selge, han som skulle kjøpe den har ikke sagt fra enda, han skulle hente den i dag, så nå blir det første mann til mølla visst du trenger noe sånt alec?
Carl-Wilhelm -
19 år og 6 måneder siden
Jeg ble stoppet av politiet med neonlys på (kjørte for fort) og de nevnte det ikke.
calibra tuning -
19 år og 6 måneder siden
Tempel: Kanskje det ja, bilde av den å pris? Fant den ikke på kjøp/salg..
streetracer -
19 år og 6 måneder siden
neon under bil er ikke låvlig under kjøring!
TnT -
19 år og 6 måneder siden
Fikk streng beskjed om at neon ikke er lovelig i det hele og store! måtte fjerne de før bilen kunne bli eugodkjennt!
Raymond -
19 år og 6 måneder siden
i know
Killycalibra -
19 år og 6 måneder siden
neon er fult lovelig så lenge bilen ikke kjører.
du kan ha hele bilen din full av neon under, uten at biltilsynet kan si noe som helst på det
TnT -
19 år og 6 måneder siden
Killy: feil til de grader! måtte fjerne mitt, basta sa dem!
caliboy -
19 år og 6 måneder siden
så lenge motoren på bilen i går så kan neon lys lyse. skal motoren gå må man være på en privat plass for at det skal være lovlig. det er ihvertfall den instruksen kompisen min som jobber på biltilsynet har fått.
Carl-Wilhelm -
19 år og 6 måneder siden
TnT som jeg har sagt før er dette feil. Skift verksted! Kan ha undercar kit, men det må KUN gå an å slå på vis håndbrekket er oppe!
Calibra_Turbomilla -
19 år og 6 måneder siden
har snakket med både biltilsyn og politi hær oppe....
fikk beskjed om at det er lov å ha på neonlys UNDER bilden så lenge man står i ro, på biltilsynet ANNBEFALTE di å ta det av før evt eu kontoll.
MEN!!!!! neon INNI bilen er overhode ikke lov.....så lenge det kan sees uttenfor bilen.
kan være feil det jeg har fått beskjed om, ikke vet jeg. De var faktisk veldig usikkre både på politistasjonen og biltilsynet
men skal sjekke dette opp litt.
Loka -
19 år og 6 måneder siden
Stod med neonlys på på bensin stasjon og ta kom onkel bort og skrev opp skiltnummeret mitt og sa at hvis de så meg en gang til med det på skulle de avskilte meg..men han var gammal og grinete og hadde sikkert ikke fått seg noe på lenge da..
Glenn - 24V V6 -
19 år og 6 måneder siden
Ja hadde vært greit å få oppklart "neon mysteriet" ?
tempel 16v Turbo -
19 år og 6 måneder siden
det er jo rett og slett ulovlig med neon. enkelt og greit!
Sjæfen -
19 år og 5 måneder siden
Riktig, Tempel...enig i at neonlys er lovlig heime, men det er ikke lov på park plass eller noe sånt....mange som har fått bot for d...Min anbefaling er å aldri kjøpe det en gang, for du BLIR frista til å ha det på under kjøring også....og det resulterte i at purken tok lappen min...
så sånn er det...
calibra tuning -
19 år og 5 måneder siden
Hva var begrunnelsen? Kan jo bruke det hvist du skal stille biln ut på show! f.eks gatebil.. får ikke bot da
pr0xZen -
19 år og 1 måned siden
Beklager for å bumpe en gammel tråd, men skal straks montere et neon-sett jeg har liggende, så vil gjerne ha dette på det tørre.
Slik har jeg forstått det:
Blått og rødt neon er ulovlig å i det hele tatt ha påmontert bilen, ettersom enhver bruk "kan forveksles" med utrykkningskjøretøy. Andre farger er lovlig å ha påmontert så lenge rørene ikke er synlige fra utsiden for andre bilister, og så lenge bilen står stille (motoren ikke går?) ved bruk. Skulle man falle for fristelsen, og bli tatt for å kjøre med neon påslått (ikke rød/blå
kan man få en bot - underlagt samme satser og reglement som feil farge på lys, feil/manglende tegngivning osv. De kan ikke ta lappen din for å kjøre med neon på, men kan nekte deg å kjøre videre før du tar rørene av, eller monterer de slik at rørene ikke synes (alle farger foruten rød/blå som må av uansett).
Kan noen bekrefte/avkrefte dette med høvelig tilnærmet 100% sikkerhet?
Lexmaul16v -
19 år og 1 måned siden
alt av "feil" lysbruk blir det bot av..
Calibra fan -
19 år og 1 måned siden
Mangen forsjellige låve og meninger her... vist værken politiet eller biltilsynet ikke kan reglene 100% sikkert på hva som er rett eller galt. så hvor i all værden kommer neonlys reglene fra da..reglene må jo være nerskrevet noen plasser??
selv ble jeg stoppet får neon lys på mopeden min.. 400 kr i bot får ekstra belysning...
bilde av mopeden min. men har den ikke lengre
men er helt forelska i neon å masse lys
Det hørrer liksom med at ein fet bil skal ha neonlys. hehe
Jeg mener at reglene er sånn at man har låv å ha neonlys på bilen. men at lusene ikke skal være på under kjøring. men på perkeringsplass eller andre plasser der bilen ikke kjører kan lysene være på.. selv om motoren sviver eller ikke.. bare bilen ikke triller..
Mosse_libra -
19 år og 1 måned siden
spurte politiet om dette, og det er ikke lov å bruke det under kjøring, men det er lov på show på privat eiendom... men der er ikke alle som kan reglene av politiet.. har kjørt forbi politiet med neonlys på både innvendig (ja de syntes utenifra) og under bilen, de under bilen blinka i takt med musikk og de var blå, men politiet bare kjørte forbi og gjorde ingenting... men vet om en del som har fått bot direkte, og en del som bare har fått beskjeden om å slå av lysene...
infested -
19 år og 1 måned siden
hvor får man kjøpt sånn neonlys som beveger på seg?.. feks sånn som sitter i grilen på få biler.. sånn som går att og fram??
Raymond -
19 år og 1 måned siden
nightrider? hehe.. har 2 sett med neon undercar kit blå liggende her..
infested: De litt dyrere settene (rundt 1000 - 1200kr) har forskjellige programmer, der kommer de frem og tilbake, blinker, forskjellige hastigheter o.l
pr0xZen -
19 år og 1 måned siden
Du kan få neon som pulserer... men blinking kan umulig være sunt. Og du kan heller ikke oppnå noe særlig høy "takt", da det tar litt tid for neonet å tennes. Ikke mye, men mye for den som vil ha noe som i det hele tatt kan minne om strobing eller lignende.
Om du vil ha effekter, bør du kansje vurdere LED istedet. Som bonus er LED-skinnene vanskelige å ødelegge.
John Richard -
19 år og 1 måned siden
Mine blinker, pluserer, i masse hastigheter (trinnløst) og kan gå i takt med musikken. Har 7 fargers LED kit.
infested -
19 år og 1 måned siden
mente led.. men er hvor får man kjøpt led lys som beveger seg att og fram.. så det på en cd som fulgte med redline... var noen calibra med sånne led lys
John Richard -
19 år og 1 måned siden
En kamerat har det for salg tror jeg, ubrukt, samme som mitt men med fjernkontroll. Koster vel rimelig mye, tror han selger for bud øver 1600,-
Edit: Han har solgt det.
Calibra fan -
19 år og 1 måned siden
hva er forsjellen på NEON og BLACKLIGHT???
Carl-Wilhelm -
19 år og 1 måned siden
blacklight er lys du i utgangspunktet ikke ser, men reflekterer med fluoriserende materialer så de begynner å lyse.
Øystein -
19 år og 1 måned siden
Blacklight er heftig
Blir helt selvlysende med hvite klær
Carl-Wilhelm -
19 år og 1 måned siden
Og tenner blir brune.
Calibra fan -
19 år og 1 måned siden
å øynene lyser
men er det låv å ha blacklight i bilen då?? eller er det samme reglene som med neonlys
Carl-Wilhelm -
19 år og 1 måned siden
Enkelt og greit så er det ingen regler for verken neon eller blacklight. De reglene som er der gjelder EKSTRALYS. Du kan ha hva faen du vil på bilen så lenge de følger visse krav:
1. Skal ikke forstyrre / blende andre traffikanter på noe måte. (de skal ikke fange oppmerksomhet)
2. Vis de gjør noe av det, så må de kun fungere når håndbrekket er oppe.
Calibra fan -
19 år og 1 måned siden
(skal ikke fange opperksomhet) greit nok me lys.. men hva me en styla bil eller en calibra i seg selv?? det fanger jo dødtmasse oppmerksomhet.. jeg holler på å kjøra av veien hver gang jeg ser en calibra..
det er vist ikke låv med ekstra belysning får det fanger oppmerskomhet.. men å styla biler er låvlig.. futti får noen firkanta regler myndighetene lager..
streetracer -
19 år og 1 måned siden
hisssshhh calibra fan,ikke si det ute...det med at ekstra lys som fanger oppmerksomhet er ikke låvlig men å styla bilen er låvlig,selvom det fanger dødtmasse oppmerksomhet.hvis biltilsynet eller de som lager låver og regler leser denne tråden så ville de skjønne at...ååiiii vi lage en låv om å style bil oxo
Formloff -
19 år og 1 måned siden
Så .. om jeg gjør håndbrekket ubrukelig, og kjører med det opp hele tiden, og med neonlys og hele pakka på .. da bryter jeg jo teknisk sett ikke reglene?(:
D_Calibra -
19 år og 1 måned siden
teknisk sett gjør du det pga fargen lysa på bilen skal ha. fikk et svar når jeg snakka med en polti i drammen han sa at baklys skulle være røde. markeringslys på store biler (sidelys) skulle være gule og lysa forran skulle være hvite. altså vis du hadde skaffa deg et neonkit som hadde hvite forran gule på siden og røde bak kunne det vært lov men da kommer det inn med feilaktig bruk av lys og feil justering av de
planting -
19 år og 1 måned siden
D_Calibra- rettelse... lys på bilen SKAL vere E-merket. noe som neonlys ikke er. du har ikke lov til å bruke f.eks ett rødt neon lys som ekstra bremselys i bakruta. siden den ikke er E-merket...
det er i hvertfall det som står i boka..
videre i boka står det at svaktlysende reklame skilt er lovlig... evnt reklameskilt under bilen?...... hehe
Calibra fan -
19 år og 1 måned siden
uff jeg blir snart gal av alle disse reglene å innleggene som folk kommer med. så på tide med en liten konklusjon..
Du setter neon lys på bilen din om du vil, det blir ditt ansvar. din feil vist du blir stoppa, heldig vist du slipper billig unna
men der er en risiko du selv må ta.. det er ikke lovlig men du gjør sånn som du selv vil.,.
Glenn - 24V V6 -
19 år siden
Så samma faen er ikke Neon lovlig uansett? Utenom på privat plass og på show?
The Zipper -
19 år siden
Du har ikke en gang lov til å ha dem på bilen
Glenn - 24V V6 -
19 år siden
Driiit i, på skal de UANSETT!
Så får purken si va dem vil, bare til å ikke ha de på _hele_ veien det
The Zipper -
19 år siden
Du må pelle dem av igjen på en EU kontroll, men er jo ikke så mye stress
John Richard -
19 år siden
Jeg måtte ikke pelle de av
The Zipper -
19 år siden
ARG jeg måtte
KK -
19 år siden
en kamerat av meg har neonlys på sin lada 1300.. han måtte ikke pelle av sine når han var i på eu-kontroll i skien..
edit: de sa ikke noe på det heller
Jona! -
19 år siden
min gikk gjennom eukontrollen, jeg har både innvendig og utvendig
Westcalibra -
19 år siden
Offtopic men...
Ere du som har bilen på stathelle av og te Jona?
Borte ved croftholmen?
KK -
19 år siden
ja, det er han
Jona! -
19 år siden
jess, kem er du a west?
Westcalibra -
19 år siden
Bor i vest-bamble
Jobber på Rogn under breviksbrua!
Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!