Ressurser ▼
Forum :: Annet teknisk :: klirrelyd fra g..
Jodda - 23.06.2006 22:31:32
klirrelyd fra girspaken

noen som vet hva det kommer av? den blir borte hvis jeg holder i girspaken. den følger og motorduren, kommer hvis jeg drar opp på 2-3000 rpm. pga sliten girkasse eller er det noen foringer som tilfeldigvis er lett tilgjengelige som bør byttes? er skikklig irriterendes å ikke kunne ha to hender på rattet pga den lyden

Svar:

5 små - 18 år og 5 måneder siden
forsviner lyden vis du tar i gear spaken
Jodda - 18 år og 5 måneder siden
hvis jeg drar girspaken tilbake(eller fremover, alt ettersom hvilket gir den er i), så blir lyden borte..
5 små - 18 år og 5 måneder siden
det er en gumi ring nere ved selve spagen som blir slapp i fisken ta av mansjeten og ha på litt fett i ringen der kula er (inni bilen)
ellers er det to splinter som hender ryker ute ved gearen.
det er på ledet rett før akslingen går inn i kasen.få en til og rikke forsiktig i gearspaken mens du ser, kan med fordel bytte de for de har en lei vane og bli litt slakke med årene og koster ca 50kr for beggeog er lette og bytte.
tusen takk igjen 4 små, du er super
Zimonsen - 18 år og 5 måneder siden
Supert jeg har samme problemet
Carl-Wilhelm - 18 år og 5 måneder siden
Jeg har og hvis du vil ha det, nylonforinger til giroverføringa. Med nye splinter, godt smurt girspake og denne nylonforinga vil giringa bli som om det var skjært ut spor i gulvet som du putter girspaken i. Altså HELT fast og fin. 200kr for ett slikt foringsett
det skal jeg vurdere cw, må nesten ut å sjekke i morra. men jeg kontakter deg hvis det blir noe av
Zimonsen - 18 år og 4 måneder siden
Har du dette fortsatt cw?
Lexmaul16v - 18 år og 4 måneder siden
Jeg satt inn en bolt på det siste overføringsleddet inn til girkassa, stramma den skikkelig. Nå er girkassa sinnsykt tight og fin. Hadde jo problemer med å få den i 2 gir en stund.
stian - 18 år og 4 måneder siden
Lexmaul16v:kan du ta bilde av d?
Legger det ut etterpå når jeg kommer hjem fra jobb
Zimonsen - 18 år og 4 måneder siden
jøss så lenge du jobba da.......
Er jo ingenting å ta bilde av fant jeg ut. Er så mye ledninger og piss der, så bilde hadde ikke vært noe vits.. Det aller siste leddet i overføringa, nærmest girkassa. Bytt ut den splinten med en skrue med en mutter og stram ordentlig.
Sånn
Alexsolaat - 18 år og 4 måneder siden
Hos meg har jeg en elvindu bryter som klirrer.
Noe tips?
Kjødemannen - 18 år og 4 måneder siden
er de bare å slå ut den gamle bolten???
Det er en splint som sitter der fra før. Min hadde knust helt, og girspaken var skikkelig løs i alle gira. Bruk nebbtang eller noe for å få ut splinten.
lacer - 18 år og 4 måneder siden
hvordan kommer man til denne splinten?
Du ser jo overføringa der. Kommer fint til uten å flytte på noe særlig.. Sitter mellom torpedoveggen og girkassa, siste leddet i overføringa mot girkassa..Du ser girkassa på høyre side av bildet.
Jodda - 18 år og 4 måneder siden
supert lexmaul, har kjøpt nye splinter til girkassa selv, men visste ikke hvordan disse skulle ut. hadde du bilen oppe på bukk når du ordna dette eller kom du greit til ovenfra?
Kom veldig greit til ovenifra Bare pass på så motoren er kald, for varmeregisteret er veldig nærme den overføringa..
Kjødemannen - 18 år og 4 måneder siden
blir der bevegelse i leddet viss du skrur fast skruen???
Det leddet der går for det meste rett ut, og rett inn.. Som du ser, så er det den statiske delen som er skrudd fast.. Funker da som faen på bilen min
4x4turbo! - 18 år og 4 måneder siden
Hvilken dimmensjon er det på den bolten du satte i der stian?
10mm mutter.. Tror jeg, hvis man har mer enn 5 minutter på denne jobben, så finner man fort ut av det.
Mener en kamerat satte i en 8mm der.. Min er skikkelig slakk og sur for og si det slik.. Er bare en 6mm som står hos meg.. Skal bytte min sånn bolt i dag
tror faktisk det er bedre med en stram bolt enn en sånn sugen orginalsplint.
Yepp det mener jeg og det.. Derfor jeg bytter fra den tynne bolten til en tykkere.. Er jo jævla trangt og komme til ned til den der da det eneste..
pr0xZen - 18 år og 4 måneder siden
Noen tips? Prøver å få på plass en bolt der, men på "undersiden", hvor låsedelen på splinten opprinnelig står - er vel ikke mer en 5-6mm... Kommer ikke til for å bore heller.
Jeg borra ikke, du må bare lirke som faen, det er det eneste som fungerer.. Jeg stakk min opp i fra undersiden, kanskje litt dumt hvis mutteren skrur seg ut, men de var mye lettere å montere det da..
Har vrient for å komme til fra undersiden... bolten er vel 8mm tror jeg, aner 2-3mm for stor diameter. Vil tro at 6mm eller mindre vil gi like mye slark som før...?
Det er akkurat det den ikke vil, hvis den er tight nede, så er det bare å stramme skikkelig på toppen.. Det funka da på min, bare stram skikkelig, og jeg lover deg, når du setter deg inn for å sjekke stramleika, så kommer du til å smile bredt
Får prøve. Synd det er helg, har kun 8mm bolt, tviler på at jeg får den inn. But shall try
Dytt vekk overføringa, og sjekk om du greier å tre den igjennom da.. Var sånn jeg fiksa bolt ihvertfall..
Prøvde og prøvde og prøvde, ikke faen. Men, fant en 5/6mm pinnebolt som fikk plass, mutter og låseskive i hver ende. Kan trygt si det ble en annen verden Er ennå litt slark der, virker som "andre enden" av det leddet er presset så det er blitt bredere, eller at den hvitgule plastklossen er slitt noe helt jævli.
Oki, men det er bra det ble en forbedring da jeg ble skikkelig overrasket over hvor mye det egentlig hjalp, hadde bare tenkt til å fikse til noe midlertidlig inntil jeg fikk ny splint jeg, men nå skal opel få beholde den splinten
Jodda - 18 år og 4 måneder siden
faen eller lexmaul, jeg får ikke ut denne skruen\splinten\hva faen. det virker som den er nagla fast eller noe slikt? jaja. hvordan så din ut før du bytta splinten? min virker som den sitter møkkafast. hehe..
Hehe, min var smadra den.
Hvis du hadde girt som en mann, slik som meg, og ikke som ei kjerring som du gjør, så hadde vel din vært fucka også, og mye lettere å få ut Jeg har seriøst ingen anelse om hvordan du skal få den ut jeg, men hvis det leddet er fast (og det burde det være ettersom splinten sitter der) så er det egentlig ingen grunn til å skifte den til en bolt ass.. Men uansett, hvis du skulle ha fangeren min, så møtes vi jo på liertoppen eller noe? Så kan du ta en titt, og jeg ta en titt
Ene siden av splinten ("opp" , Har et rundt hull. På andre siden er det en rund tupp med en fjærlås. Om du kjenner rundt her, finner du fjærbøylen stikkende ut. Du må først få splinten maksimalt "inn" på plass. Så klemmer du fjærbøylen på andre siden, "inn i splinten", og trykker samtidig splinten ut av leddet. Først når fjærbøylen er innenfor leddet, er splinten løs og kan dras ut fra andre sida. Mulig du trenger 50 forsøk som meg, men når den først er ute går nok aldri i igjen.
Jodda - 18 år og 3 måneder siden
Lexmaul, du er en syk, syk mann. Jeg får sjekke kontantbeholdninga nå så svarer jeg deg på fangeren, okay?

får gå ut og pelle litt til jeg, skal si ifra når jeg ødelegger noe...
Lexmaul16v - 18 år og 3 måneder siden
Er ikke noe hast enda angående fangeren. Jeg håper jeg får tinga mine til uka, men jeg regner ikke med noe som helst.

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!